Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bär av körsbärskornell  (läst 2976 gånger)

dulcamara

Bär av körsbärskornell
« skrivet: 29 sep-11 kl 01:35 »
Har ett par stora buskar av körsbärskornell (Cornus mas) som har massvis med bär. De är ätliga, men jag har inga bra recept på vad man kan göra med dem - de har ju en ganska stor kärna och smakar en aning strävt (inte alls så mycket som slånbär, dock). Det enda recept jag hittat är på inlagda bär i ättika (inte så användbart), de kan tydligen också läggas in eller syltas som cocktailbär.
Någon som har prövat dem i något - saft, sylt, gelé?

tinna.m

• Skåne
SV: Bär av körsbärskornell
« Svar #1 skrivet: 29 sep-11 kl 11:00 »
Om du har mycket bär kan du köra dem i Saftmaja. Om du väntar med sockret kan du söta i efterhand och då även bestämma om du ska tillsätta pektin, -gele, eller bara socker, -saft. Vill du ha med bärmassan kan du prova att frysa dem innan du tar rätt på det. Då är de lättare att kärna ur.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Dela detta:

* Inloggade just nu

571 gäster, 4 användare (2 dolda)
eka, Tli

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser