Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  rökt tupp  (läst 3497 gånger)

Znibban

• Skåne
rökt tupp
« skrivet: 27 sep-11 kl 07:38 »
Har flera tuppar som i dags dato är 17 veckor.
Behöver så unga djur hängas på mörning?
Vissa perioder är det oämpligt att slakta, när de ruggar blir det mycket piggar och de blir svåra att plocka rena.
Vissa djur i flocken ruggar- det ligger fjädrar överallt, men det borde väl komma från våra gamla höns.
Ruggar höns/tuppar inför könsmognaden? Tupparna har precis börjat gala.
Det verkar vara svårt att sälja dessa blandrastuppar och nu funderar jag på att röka dem.
Har någon gjort det+ var lämnar ni dem? Tar rökerier emot hemmaslaktade obesiktiga tuppar?
Bor i Malmö trakten.
« Senast ändrad: 27 sep-11 kl 07:44 av Znibban »

tinna.m

• Skåne
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: rökt tupp
« Svar #2 skrivet: 28 sep-11 kl 12:13 »
Hönsfåglar behöver aldrig hänga, oavsett ålder. Vid inte optimal temperatur riskerar man bara att köttet blir dåligt.

Jag har rökt tupp några gånger, det blir jättegott. Större rökerier tar inte emot obesiktigat kött, små brukar göra det.

Om du fångar in djuren du tänker slakta, och känner efter, så märker du om de är piggiga. Ungdjur sätter nya fjädrar flera gånger under tillväxten, så det får man kolla. Det är dock inte något problem att röka tuppar som är flådda.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Znibban

• Skåne
SV: rökt tupp
« Svar #3 skrivet: 30 sep-11 kl 07:08 »
Hönsfåglar behöver aldrig hänga, oavsett ålder. Vid inte optimal temperatur riskerar man bara att köttet blir dåligt.

Jag har rökt tupp några gånger, det blir jättegott. Större rökerier tar inte emot obesiktigat kött, små brukar göra det.

Om du fångar in djuren du tänker slakta, och känner efter, så märker du om de är piggiga. Ungdjur sätter nya fjädrar flera gånger under tillväxten, så det får man kolla. Det är dock inte något problem att röka tuppar som är flådda.
Strålande svar, tack så mycket. :D
Då återstår bara att slakta dem >:D, ska försöka hitta någon som kan hjälpa mig :P
Det går fort med könsmognaden vill jag lova. På bara någon vecka har de tidigare gulliga och trevliga ungdomarna utvecklats till galande ligister som jagar alla gamla hönor och utmanar  den gamla tuppen. Herregud vad de kan gala, en startar och ingen ska vara den sista :o
Nu ska jag bara starta den mentala  processen att de ska slaktas :-[

Dela detta:

* Inloggade just nu

489 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser