Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  barfotaverkare i sörmlandstrakten?  (läst 21730 gånger)

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: barfotaverkare i sörmlandstrakten?
« Svar #80 skrivet: 16 okt-11 kl 21:05 »
Ids inte lägga mig i diskussioner för övrigt, min åsikt står att läsa i hundra andra trådar på samma ämne redan.

Men en liten NOTIS för dom som inte vet: PREMIELOPP är inte att jämställa med TÄVLING, det är snarare ett körbarhetsprov, vilken häst som helst som är inkörd på ett riktigt sätt klarar att genomföra ett godkänt premielopp utan ngt vidare konditionsträning. Mina hästar brukade göra detta i februari som 2-åringar, säger sig självt att dom inte var särskillt hårt tränade då.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #81 skrivet: 16 okt-11 kl 21:11 »
EvaR är väl barfotaverkare i södermanland ..
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
« Svar #82 skrivet: 16 okt-11 kl 21:27 »
Ids inte lägga mig i diskussioner för övrigt, min åsikt står att läsa i hundra andra trådar på samma ämne redan.

Men en liten NOTIS för dom som inte vet: PREMIELOPP är inte att jämställa med TÄVLING, det är snarare ett körbarhetsprov, vilken häst som helst som är inkörd på ett riktigt sätt klarar att genomföra ett godkänt premielopp utan ngt vidare konditionsträning. Mina hästar brukade göra detta i februari som 2-åringar, säger sig självt att dom inte var särskillt hårt tränade då.

Det är därför de väntar med spänning på den kommande treårssäsongen. Det är dock inte alla hästar som ens klarar premieloppet  :( Men som sagt, den viktigaste delen är hur de klarar tävlingssäsongen. Bara för att hästarna har klarat premieloppet så betyder det inte att de kommer att kunna starta i "riktiga" löp. Precis som Frances säger  :)
Men spännande är det ändå, tycker iallafall jag ;D

Ingemar-H

• Skåne
« Svar #83 skrivet: 16 okt-11 kl 23:48 »

tror inte att du uppmärksammade att dom även ska gå hela treårssäsongen  på detta ;) och att dom går i samma träning som de med kraftfoder.. kanske missade att ha ljudet på om du nu ens såg videon?

Ingemar-H

• Skåne
« Svar #84 skrivet: 16 okt-11 kl 23:50 »

Monicka Sahlgren formell på Jägersro ger alldrig sina hästar kraft av något slag, hon vinner en hel del ;) och har varit med i svängen ett bra tag.. så vist fungerar det utan massa extra socker ;)

Ingemar-H

• Skåne
« Svar #85 skrivet: 16 okt-11 kl 23:55 »
Ingemar:ja du avlivade din häst i onödan och pågrund av okunskap... kronisk fång.. havre o betfor till frukost o lunch? lite morötter till mellanmål? socker socker socker.. till en diabetiker...
En utbildad hovslagare har inte ens 5% av den utbildning som en barfotaverkare i vildhästmodellen ( finns flera så nämner den jag kan, vill inte dra alla över en kant då det skiljer sig markant på typen) får i just anatomi, och stånga sig blodig?? knappast, men tycker ni som vill ha skor grupperar er och anfaller från alla håll mitt samvete är rent och alla de hästar vi har rids och körs på alla underlag..."

Vad i h.... Du påstår utan att blinka att jag fodrat på min häst med havre o betfor! Då tar jag dina andra slutsatser om fång lika = på noll allvar!

Mitt sto var helt normalviktigt och fick enbart bra skördat hö samt mineraler o saltsten naturligtvis. Hon fick smärtstillande under hela vintern o jag gav bakjäst för att främja hennes mage. När hon inte visade bättring efter all smärtlindring osv. så var det enda utvägen att avliva henne. Kan ju också tala om att detta sto aldrig har haft skor i hela sitt liv!
Håller med fru Jansson, att inte hjälpa en häst med fång o smärta med medicin mot smärtlindring är djurpålågeri i högsta grad!
Du Ingemar tycker att flera skriver saker som inte är relevant o är påhittat, men själv drar du dig inte för att slänga skit på andra där du inte har en blekaste aning.
tja något fel gjorde du ju.. saltet är ett. det förtrögar blodflödet för pepiderna så det inte når hypofysen som i sin tur kan sköta insulinet. en häst behöver inte vara tjock för att få fång, som sagt det är en magsjukdom och mediciner som sänker imunförsvaret, kemikalier varav butta är en stor bov främjar fång.. finns bättre SMÄRTLINDRANDE att ge såsom djävulsklo och boswelia, jag har INTE någonstans sagt att man inte ska låta bli smärtlindring! bara de kemiska! så vem som fått för sig att jag är emot smärtlindring får nog tänka om igen, jag är emot SKOR punkt

Ingemar-H

• Skåne
« Svar #86 skrivet: 16 okt-11 kl 23:58 »
Om du kan nåt om hovar så vet du det ;-) Men en hovbensrotation är när hovbenets upphängning/fastsättning mot hornkapseln släpper och hovbenet kan röra sig nedåt. Hovbensspetsen sjunker mot marken och avståndet mellan hornkapselnsutsida blir längre över hovbensspetsen jämfört med hovbenets övre del. Det går mycket lätt att se på röntgen. Likaså så går det att se en breddad lamellrand och även hovens struktur blir förändrad.

Fånget kan komma av: utfodring, överbelastning, förlossning eller vid vissa fall av medicinering av ex Cortison.

Att du gör dig dum gör inte din trovärdighet mycket större tyvärr..
fniss ja det var ungefär det svar jag räknade med... och vem gör sig dum? inte jag för jag följer den pågående forskningen i detta ämne, du verkar ha stannat på 1800 talet ;)

Hovbensrotation.

Lika allvarligt som förkylning.

Definition:

Definitionen av "hovbensrotation" är att hovbenet och hovväggen inte längre är parallella.

Definitionen säger således ingenting om hovbenets vinkel till marken eller någon annan fast punkt utan anger bara ett förhållande till hovväggen. Då alla i den vetenskaliga världen är överens om ovanstående så får det passera utan omröstning.

Att nedanstående hov lider av "hovbensrotation" är enkelt att se men det är helt omöjligt att se vilken vinkel hovbenet har. Det går bara att se att det inte är parallellt med hovväggen.

Anledningen till detta är att varken bilder på sågade hovar eller traditionella röntgenbilder visar hovbenets verkliga form utan bara hur det ser ut om man sågar det på mitten.

På bilden av den sågade hoven visar bara hovbenets undre del vilken vinkel och höjd hovbenets skålform har och den kan vara allting från hög till obefintlig (dvs. helt platt).

Det är således helt omöjligt att bedömma hovbenets vinkel om man inte ser hela hovbenet.

Om man däremot ser hela hovbenets form, som på en digital röntgenbild, så blir många saker plötsligt väldigt påtagliga (om man förstår vad man ser).

Missförståndet med vad man ser på bildr av sågade hovar och traditionella röntgenbilder har skapat myckey bråk om hovbenets naturliga vinkel till marken. Om man tittar på hovbenets vinkel från fysiologisk sida så är det självklart att hovbenet skall vara markparallellt (som på bilden oven) för då blir hovbenets ytan mot marken störst och därmed tryck och krafter minst.

Ett problem här har varit att i den elaka verkligheten har det visat sig att många (de flesta) hästar rör sig bättre om man lämnar trakten lite högre och därmed tippar hovbenet lite framåt. Personligen så är jag HELT övertygad om att detta beror på att i princip alla hästar lider mer eller mindre av strålröta och med lite högre trakter belastas strålen mindre. Att lämna trakten högre (eller sko hästen) botar naturligtvis inte strålrötan och att göra en åtgärd som bara döljer problemet (i stället för att lösa det) för att kunna fortsätta använda sin sjuka häst måste anses vara djurplågeri.

Den traditionella förklaringen till "hovbensrotation":
1. De säger att hovbenet hänger i lamellerna (röd linje) från hovväggen (svart linje).
2. De säger att draget i djupa böjsenan (blå linje med uppåt pil) "roterar" ner hovbenets nedre spets bort från hovväggen när lamellerna har drabbats av laminitis (fång).

Det kan inte vara rätt för det skulle bryta mot naturlagarna:

3. När hästen står avslappnad så finns det inget drag i djupa böjsenan. Hovbenets upphängning skull då vara trasig och hovbenet skuklkle stå på tå och samtidigt klara att bära hela hästen vikt (blå nedåtpil) som belastar hovbenets bakre del.

Fysikens lagar säger att den nedåt riktade kraften (hästen vikt) och den uppåt riktade kraften (marktrycket) måste vara i balns för att objektet (hovbenet) skall vara still. Om den nedåt riktade kraten vore större så skulle objektet trycks ner och om den uppåt riktade kraften vore större så skulle objektet tryckas upp.

4. Var enda existerande röntgenbild av "hovbensrotation" är ett bevis för att den traditionella förklaringen är felaktig eftersom hästens vikt direkt skulle trycka ner hovbenet platt mot botten (sulan) om det tidigare hade hängt uppifrån men upphängningen gått sönder. Hovbensrotation skulle således aldrig kunna ses eftersom hovbenet alltid skulle ha tryckts ner platt mot botten så fort draget i djupa böjsenan försvann. Alla hovbensrotationer skulle då i stället diagnoseras som hovbensänkning (se fliken "sänkning" i huvudmenyn).

Så är nu inte fallet för vi får ideligen se röntgenbilder där hovben och hovvägg inte är parallella. Ytterligare ett bevis på att den traditionella förklaringen är felaktig syns på bilden nedan där vi alla kan se att hovbenet är markparallellt men inte parallellt med hovväggen. Detta utseende stämmer också med definitionen för "hovbensrotation" trots att ett markparallellt hovben naturligtvis inte kan ha roterat.

Låt oss fingranska traditionen:
1. Hovbenet hänger inte i lamellerna från hovväggen och beviset för det är att det inte finns några lameller som går hela vägen från hovväggen till hovbenet.

1a. Lamellerna går mellan hovväggen och sulläderhuden. Sulläderhuden, som till större delen består av blodkärl, sitter sedan fast i hovbenet. Om hovbenet hängde i lamellerna så skulle således hela hästen hänga i sulläderhudens blodkärl vilket naturligtvis är fysiologiskt omöjligt. Nu är det som tur är inte så utan hovbenet står redan från början på sulan och lamellerna håller fast hovväggen vid hovbenet och inte tvärs om.
1b. 1b. En nygjord Australiensisk tryckplattestudie visar tydligt hur sulans tryck mot marken successivt ökar med ökad belastning på hovbenet vilket naturligtvis inte skulle vara fallet om hovbenet hängde i hovväggen utan bara om hovbenet står på sulan.

1c. Ända gången det finns ett drag i djupa bölsenan är när hästen skjuter ifrån när den går eller springer. Resten av tiden är djupa böjsenan avslappnad. Detta måste betyda att om hovbenet hade hängt i lamellerna som nu har gått sönder så måste hovebenet falla ner så fort djupa böjsenan är avslappnad och hovbenet blir belastat med hästens vikt. Detta skulle medföra att det vore omöjligt att "fånga" hovbensrotation på en röntgenbild eftersom djupa böjsenan är avslappnad när hästen står still för att röntgas och hovbenet då, om inte förr, skulle tryckas ner platt mot sulan av hästens vikt.

Ovanstående duger åt mig som bevis på att hovbenet står på sulan och inte hänger i lamellerna.

Låt oss, åtminstone för den här diskussionen, vara överens om att hovbenet står på sulan och därför inte kan roteras ner från hovväggen på grund av draget i djupa böjsenan.
Vad är det då som gör att vi ser "hovbensrotation" på röntgenbilden (2) och varför blir hästen blockhalt(3)?
2. Det faktum att hovbenet och hovväggen inte längre är parallella kan lika gott vara beroende av att hovväggen har "roterat" bort ifrån hovbenet. Om man inte ser hela hovbenets form så är det omöjligt att avgöra vilken del det är som har flyttat sig. Modern digital röntgen visa dock med all önskvärd tydlighet att det är hovväggen som har flyttat sig från sitt normala läge. Om hovbenet inte redan är markparallellt på röntgenbilden så beror det bara på att trakterna är för höga. Kom bara ihåt när du tittar på trakthöjd på röntgenbilder att trakter skall vara väldigt låga för att hoven skall få sin naturliga form.

3. Anledningen till att hästen blir blockhalt är att marktrycket mot den för långa och lösa tåväggen gör att resterande del av lameller och sulläderhud töjs och slits sönder när hovväggen trycks uppåt. Dret är därför fånghästar står med framhovarna långt fram för att försöka minska marktrycket mot tåväggen och i stället stå på strålen som inte påverkas av laminitis (fång).

Behandlig och lösning av problemet med "fånghovar" är extremt enkelt:
Korta tårna.
Jag rekommenderar dock inge att bara göra en "tvärtå" för den löser bara problemet rakt fram och laminitis drabbar alla lameller hela vägen runt hoven. Det är ingen fara att verka undan hovväggen så att hovkapseln blir avlastad. Alla djur går på sina tramdynor och raspar man undan hovväggen så ökar faktisk bara hovmekanismen. Ingen tycker väl att det är konstigt att hunden klarar att gå på en stenig grusväg utan att se särskilt bekymrad ut och även elefanten med sin enorma vikt går på sina trampdynor. (Visste du förresten att elefantens fötter heter hovar?) En frosk "häststråle" har inga som helst problem att bära hela hästen.
Om hästen har höga trakter så är det viktigt att även dessa verkas ner så att tårna avlastas. Det spelar ingen som helst roll om det är 5cm utstickande hovvägg (efter att man har skrapat bort all avdödad sula) som skall verkas bort. Att en vinkeländringen som kommer av en traktsänkning skulle medföra något som helst problem för hästen är en total misuppfattning. Den lilla vinkeländring detta medför är bara en lite del av ett normalt steg. Hästen utsätts för mycket större vinkeländringar när den går i upp-, eller nerförsbackar.
Om hästen skulle reagera negativt på traktsänkningen (det gör aldrig fånghästar) så beror detbara på attstrålen är i dåligt skick och inte tycker om tryckökningen. Att lämna trakterna höga gör inte strålen friskare.
Det är mycket viktigt att hoven hålls mycket noga verkad HELA tiden så 2 veckor verkningsintervall är mycket troligare än 8. En enda välgjord verkning brukar räcka för att en tidigare helt blockhalt fånghäst skall börja röra sig av egen fri vilja. När första riktiga verkningen är avklarad finns det inte längre någon som helst anledning att hästen skall stå i boxvila. Sköt verkningen noga och njut av att kunna se den nya betydligt brantare hovväggen växa ner från kronranden. Om hovväggen tillåts växa så mycket att den blir viktbärande så avstannar läkningen och probelem förvärras i stället.
När den nya brantare hovväggen har nått ända ner till marken så kan du låta hovväggen sticka ut någon enstaka millimeter så att sulan kan börja skåla sig. När skålformen börjar ta form så är det dags att verka ner hovväggen till nivån på den hårda sulan igen. På små ponnisar är det extra viktigt att hovväggen aldrig någonsin får sticka utanför den hårda sulans nivå för då blir hela hovarna bara större och större

Har du lust att utföra ett mirakel?
Om du råkar vara med när en häst med "hovbensrotation" röntgas så skall du bara följa nedanstående beskrivning.

1. Efter att bilden är tagen be veterinären att vända sig bort någon minut medan du verkar hoven till motsvarande den röda linjen på bilden nedan.

2. Be nu veterinären att ta en ny röntgenbild. Den nya bilden kommer inte att uppvisa några som helst tecken på hovbensrotation så då måste du väl ha utfört ett mirakel?

Mitt personliga rekord för att få en helt blockhalt fånghäst att klara galopp under sadel på grusväg är 6 dagar (och varje dag därefter).

Hovbensrotation är ungefär lika allvarligt som förkylning.

https://www.facebook.com/svenskahovskolan?sk=app_10467688569

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #87 skrivet: 17 okt-11 kl 07:43 »

Mitt personliga rekord för att få en helt blockhalt fånghäst att klara galopp under sadel på grusväg är 6 dagar (och varje dag därefter).

Det är fortfarande lätt att gå ut med slogans, men några övertygande bevis har du än så länge inte kommit med.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
« Svar #88 skrivet: 17 okt-11 kl 08:28 »

https://www.facebook.com/svenskahovskolan?sk=app_10467688569

Och med ens förstår jag dina vanföreställningar vad gäller fång  o:)

Min sambo är hovslagare och han har "botat" massor av fånghästar  ;D Det har också gått på ett par dagar. Han har bara tagit bort sömmarna som har suttit fel till exempel. Nu behövs det förvisso en väldigt slarvig/dålig hovslagare för att lyckas sömsticka alla hovar men det händer. Ut med veterinär som ger diagnosen fång och fram med behandling. Sen kontaktar ägaren en "dyrare", mer kunnig hovslagare som fixar och vips kan hästen gå igen  ::)
Och det här har hänt fler än en gång. Det måste dessutom inte bara vara sömstick, det finns mycket en dålig hovslagare kan ställa till med  :-\.
Min sambo kör med enkelt är bäst, men så kan han sko alla typer av hovar också. Inget krångel, inga konstiga skor, inga konstiga vinklar bara en enkel klassisk skoning. Och han verkar gärna, som redan nämnts är det inte alla hästar som behöver skor, men många hästägare inbillar sig dock att så är fallet  :P.

Men jag är fundersam på om dina hästar verkligen har haft fång, det kan finnas många orsaker till att hästar ömmar i hovarna.

Att man måste ta en väl fungerade tarm är det väl ingen här som betvivlar och samma gäller att grovfodret ska vara basen i utfodringen. Vad gäller saltet så har du tyvärr bristfälliga kunskaper i hästens fysiologi. Salt i kroppen reglerar kroppen själv. Problematiken brukar finnas i att hästar får för lite salt, för mycket är inget problem eftersom överskottet utsöndras i svett och urin effektivt vilket är orsaken till att hästar kan överleva på att dricka enbart saltvatten under en period. Detta är dock inte att rekommendera  >:D men de kan. Vilket inte vi människor kan t. ex.

Jag gillar inte ordet sköljer stoppar osv. Vill du övertyga mig, visa mig mekaniken bakom det hela. Hur går till det mekaniskt.

Bara en fingervisning om hur viktigt salt är:
http://www.slu.se/sv/fakulteter/vh/institutioner/institutionen-for-husdjurens-utfodring-och-vard/forskning/pagaende-projekt/natrium-och-magnesiumbrist-hos-sporthastar/

mul

• Östergötland
« Svar #89 skrivet: 17 okt-11 kl 17:35 »
JO, en hovbensrotation är betydligt allvarligare än en förkylning. Hovbenet sitter fast i hornkapseln och hänger inte. Och en hovbensrotation syns på röntgen från sidan. Man ser den iom att sulan blir tunnare vid hovbensspetsen. Och hovbenet kan rotera vid en hovspricka elle skada på framsidan av hoven.
 Och om nu inte hovbensrotation fanns, hur kommer det sig att en kompis häst hade en sån kraftig hovbensrotation att hovbenet kom ut genom sulan. Och när röntgen visade att det var hovbenet, vad var det annars om det inte var det?

Om man läser lite om ex ballerinaföl och senkontrakturer, med hur senorna drar och hur dom sitter så hänger hov och hovben ihop. SÅ varför skulle INTE en sena kunna dra ett hovben? Hästen står troligtvis inte bara still utan rör sig ibland och då används senorna.

Och tanken bakom skoningen är densamma att den sjuka delen ska bort för att hjälpa hoven. MEN skillnaden är att om hovbenet tippar framåt, vilket du verkar tycka är ok, så blir det ett tryck på hovbenspetsen, vilket gör att det trycket kan göra att hovbenet börjar tillbakabildas. (jag har idag sett tillbakabildat hovben på en hov)

Samma med sidan på facebook du anger så står det om hovböld.. Det är ren och skär djurplågeri att säga att man ska vänta ut hovbölder. Det bästa är att dom dränerar sig själva, men kan man tänka sig vilken smärta en skaplig hovböld för med sig. Hade jag låtit bli att dränera en hovböld på en av mina hästar så hade den hästen varit slaktad nu. Hovböld som satt under hovbenet och eftersom hovbölder går uppåt så kan man ju gissa var den tagit vägen.. Där har vi också en tillbakabildning av hovbenet pga infektionen hovbölden orsakat.

Jag bara hoppas att många läser sånt som du/ni propagerar och läser det med kritiska ögon.

Att sätta igång att galoppera en fånghäst på grusväg är djurplågeri med iom att fånget orsakar ex blödningar i hoven. Det är där skoningen kommer in att man ska efter det akuta stadiet ha en skoning som hjälper hästen att läka. Eller hästen ska iaf gå på mjukt underlag.

Och kom ihåg att hästen inte gör så mycket naturligt numera. Den rids, den körs, den äter helt annan mat och den har sjukdomar som inte finns på vildhästar. Ex fång är nog inte så vanligt på vildhästar, dom blir tigermat i vilttillstånd. Och våra domesticerade hästar ser inte ut som vildhästar längre heller..

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #90 skrivet: 17 okt-11 kl 17:50 »
Jag har sett vildhästar och förvildade hästar, de har det inte så jävla bra, det är ont om mat på vintern, de har hovar i alla (o)möjliga formar, sår på kroppen, och så snart de får den minsta hältan så blir de uppätna. Jag fattar inte varför det naturliga hos djur ska vara så jävla eftersträvansvärdigt, de flesta vilda däggdjur blir knappt  ett år gamla även i Sverige trotts begränsad rovdjurstryck.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #91 skrivet: 17 okt-11 kl 18:12 »
Kanske bättre att slippa undan med ett år än att hamna i männschans klor. Ett djevfla experimenterande med dåliga hovar och för bra mat. Förutom felverkningar, stagningar och bindningar, allt för att fixa banan några tiondelar snabbare.
Vem gynnar det när människan och penningen i kommer in i djurens värld? Det är med vämjelse jag följer den här tråden och ska försöka sluta nu.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
« Svar #92 skrivet: 17 okt-11 kl 18:38 »
Kanske bättre att slippa undan med ett år än att hamna i männschans klor. Ett djevfla experimenterande med dåliga hovar och för bra mat. Förutom felverkningar, stagningar och bindningar, allt för att fixa banan några tiondelar snabbare.
Vem gynnar det när människan och penningen i kommer in i djurens värld? Det är med vämjelse jag följer den här tråden och ska försöka sluta nu.

Fast det här gäller väl alla djur i fångenskap, så jag förutsätter att du inte har några djur alls och aldrig tänker skaffa dig några heller och givetvis äter du inte heller kött annat än möjligen från jakt. Och så har ju vi människor det fördjävligt också, tänk all galen mat i trycker i oss  :-X Bättre vi levde in en liten hydda och kvinnor dog under förlossning och män i jakt eller krig.

Fast var jag häst skulle jag nog föredra att vara tam ändå, fast jag skulle passa mig noga för sådana som hittar på sina egna sanningar..............

peppz

• Västergötland
« Svar #93 skrivet: 17 okt-11 kl 19:04 »
"tummen upp" till Galopp :)
Kennel SweetCaileanz

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #94 skrivet: 17 okt-11 kl 19:48 »
Japp, Galopp gillar vi *ryggdunk*
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #95 skrivet: 17 okt-11 kl 19:57 »
Klickar också på 'gilla' för Galopps inlägg!
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Dela detta:

* Inloggade just nu

529 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser