Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  barfotaverkare i sörmlandstrakten?  (läst 21738 gånger)

SolSyster

• Södermanland
barfotaverkare i sörmlandstrakten?
« skrivet: 26 sep-11 kl 23:48 »
nu letar jag alternativ vad jag kan göra för att behandla fång. har blivit tipsad om att barfotaverkare kan vara till hjälp!
någon som har erfarenhet? tips på bra barfotaverkare i sörmlandstrakten vore toppen!

andra fångtips mottages också tacksamt!

har du själv en fånghäst och behöver sällis av nån som inte kan gå på bete eller likn. hör gärna av dig. Vi har inte jättebra förutsättningar att ha henne kvar. Det är en ganska ilsken och opålitlig ponny hör till saken så inget för barn! men oh vad vi älskar henne!

lantis freegan hundbästis dansa pluggis feminist liftare skogen gratis pyssel tid eld människor drömmar spenat krukväxter queer mörkchoklad teckna cykla gå gå gå gå

Neinor

• Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
SV: barfotaverkare i sörmlandstrakten?
« Svar #1 skrivet: 27 sep-11 kl 06:28 »
En korrekt utbildad hovslgare kan barfotaverkning. Det är inte så jättespeciellt.
Om din kompis syftar på annan typ av verkning, kanske till och med Strasser, så ber jag dig att dra öronen åt dig.
Om din häst har fång och du anlitar en Strasserverkare så garanterar du den ett ständigt lidande och om den inte har fång så lär den få det som ett brev på posten efter en sådan verkning.

Det är lite svårt att definera barfotaverkning. Jag var med hästen på strömholm och träffade sveriges enda mäster i hovslageri. Jag förutsätter att han kan en hel del med tanke på titeln. Han sa att det enda det egentligen handlar om är att en barfota häst ska egentligen ha en lite lite längre hovvägg än en skodd häst för att undvika gång på sulan.

Barfotaverkning kan också innebära att hästen verkas fysiologiskt, det vill säga att det är hoven och dess förutsättningar som lägger grunden för hur verkningen ska se ut. Det är inte mallen för verkning och hur en hov "ska" se ut som sen formar hoven. Men det är samma sak där, det är vanlig sund verkning som alla hovslagare ska kunna.

Verkning enligt Natrual Balance (som i sig är en sko) är fysiologisk verkning men med ett tillägg att tån kortas lite för bättre överrullning. Kortning av tån används på fånghästar för att lindra och påskynda nedslaget av hoven och minska smärtan.

Om fång har jag ingen erfarenhet alls. Svält inte hästen som många gör.
Har för mig att en hel del andra här inne kan fång  :)
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

SolSyster

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 27 sep-11 kl 19:03 »
tack för ditt svar! givetvis vill jag inte att min redan lidande häst ska lida mer men jag tänker högt och funderar: om kanske barfotaverkning tex strasser kan vara ett alternativt sätt att förebygga återfall eller något.... jag har ingen erfarenhet alls men nyfiken på alternativa metoder.

någon annan som har erfarenheter?
lantis freegan hundbästis dansa pluggis feminist liftare skogen gratis pyssel tid eld människor drömmar spenat krukväxter queer mörkchoklad teckna cykla gå gå gå gå

SannaF

• -
« Svar #3 skrivet: 27 sep-11 kl 21:00 »
Mina hästar är strasserverkade sen flera år och det är bara skitsnack att hästarna går i ständigt lidande - bara för att det just är strasser.
Jag har baskemej inte fått nån djäkla fång som ett brev på posten, de två hästar jag har kvar nu kan gå på stenkross utan att blinka.

Däremot finns det rötägg genomgående genom alla modeller och metoder - se bara på det högt ärade hovslagaryrket - där höll min häst på att gå åt pga fel skoning o ja, hovis var utbildad o ja, veterinär rådde mig att byta för det var skit!

När jag kom ner hit till skåne fick jag höra att strasser var skräp - pga att de lät trakterna växa sig höga - jag höll på o svimma!
Det är inte strasserverkning! Vem som utgett sig för att vara strasserverkare och gjort detta fatala misstag vet jag ej men en verklig strasserverkning var det inte!
Jag kan inte heller sia om strasserverkning funkar på alla hästar men för de 5 jag har haft har det varit det bästa. Man ska inte dra alla över en kam - det är min filosofi.

Här är en länk till strasser där du kan söka rätt på en strasserverkare i din närhet. Den i sörmland kan jag VARMT och VILLIGT rekommendera - skitbra!!!
Huruvida hon har möjlighet att ta mot fler kunder vet jag ej - hon är väldigt poppis eftersom hästarna mår väldigt bra av hennes omsorg!

http://www.hovvardsforbundet.org/index.php?option=com_frontpage&Itemid=1

Dock är det lösdrift som gäller om man vill ha ut en strasserverkare - de ser på hur hela hästen mår och ute 24/7 är ett måste för god fysisk hälsa i många många år.

Lycka till med din häst och hoppas den inte får fler anfall!

Mot nya äventyr!

Neinor

• Västmanland
    • Dissolve
« Svar #4 skrivet: 27 sep-11 kl 22:58 »
Det är bra att dina hästar fungerar med strasser. Speciellt för dem.
Men jag skulle aldrig någonsin chansa på en sådan typ av hovvård och absolut inte hoppa på en sådan filosofi.
Jag har läst om ämnet och jag finner ingen tryggethet alls i det. Media framhäver en hel del och visst kan media vara vinklat och ledande, men jag väljer att tro på det som visas och kopplar ihop det med vad jag läser, ser och hör från andra hovslagare och hästmänniskor.

Men, detta ämne är känsligt. Mycket känsligt. Jag skriver min åsikt men kommer ej disskutera saken vidare.
Vill du chansa gör det. Det finns ju trots allt bevis här inne på att det fungerar.
www.dissolve.blogg.se

Neinor

• Västmanland
    • Dissolve
« Svar #5 skrivet: 27 sep-11 kl 23:21 »
Från] H. Strasser och S. Kells, ”Shoeing: A necessary evil?”

”Läkeprocessen börjar då man tar av skorna och verkar hovarna så att de fungerar korrekt. Men, beroende på hur allvarliga skadorna är inne i hovarna och i resten av kroppen, är det inte säkert att de inre organen är tillräckligt starka för att fullfölja läkeprocessen. (Eftersom detta kräver högre temperatur, ökad metabolism, att hjärtat arbetar hårdare för att förse de skadade områdena med syre och näringsämnen och forsla bort restprodukter, etc.) Lever, njurar eller hjärta kan sluta att fungera och hästen kan komma att dö inom den närmaste tiden efter det att hovmekanismen återskapats. I sådana här fall bör man komma ihåg att de här hästarna skulle ha avlidit i vilket fall som helst eftersom deras metabolism var så skadad att deras liv redan ”hängde på en skör tråd”.

Jag motsäger mig inte grundtanken, det är jättefint med lösdrift osv osv. Olidlig smärta för att bevisa metoden är inte ok. Alla hästar drabbas inte. Men sjuka hästar med ett hovben som inte är de perfelta 30% paralellt lär inte må bättre.

Så, kände att jag var tvungen att referera till min ståndpunkt. Det svenska djurskyddet och veterinärvårdsförbundet avsäger sig metoden helt.
www.dissolve.blogg.se

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #6 skrivet: 27 sep-11 kl 23:28 »
Kolla om hovslagarna från strömsholm kör ut till dej .

Jag skulle INTE heller rekomendera strasser.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
« Svar #7 skrivet: 27 sep-11 kl 23:46 »
Jag måste ansluta mig till de som inte är så imponerade av strasser. Nu fungerar ju detta naturligtvis på många hästar men det beror ju på hästens hovkvalité och på vilket underlag du rider och i vilket tempo. Hästar är ju individer så visst kan det fungera bra men jag är emot en metod som bygger på ett lidande. I synnerhet där man talar om att hästen går försiktigare för att den känner sig fram. Känner sig fram kan också vara synonymt med är ömfotad. Sen är det så att en vanlig hovslagare kan vara minst lika skadlig. Felaktiga hovvinkar och trånga skoningar fördärvar vilken häst som helst så bara för att hovslagaren är utbildad betyder inte att den är bra, tyvärr. Man bör läsa på endel om skoning som hästägare så att man får en uppfattning om hur en skoning ska se ut.

Sen alla ni som har problem med fång på era hästar. På utsidorna av kotorna går blodkärl. I normala fall är det inget särskilt med dessa men när hästen har problem med hovarna får de "puls" och varma hovar. Har de t.ex. trampat på en sten så brukar de få dessa symptom på det onda benet men vid begynnande fång får de det på båda fram alternativt båda fram och båda bak. De visar alltså ingen hälta men kanske en något kortare gång. Tar man in hästen direkt och fastar den eller ger den halm så brukar det försvinna på ett halvt till ett helt dygn. Detta innebär att hästen inte får fång eftersom man avbryter processen i ett tidigt skede. Jag har haft bete som definitivt inte passat feta ponnyhästar och ändå lyckats undvika fång (även om de blivit allt för feta). Grannarnas hästar däremot har under samma tid fått fång på sina. En fångponny jag hade fick aldrig fång hos mig men flyttades eftersom vi inte ägde henne och sommaren efter fick hon hovbensrotation och slaktades.
Det är så enkelt att kolla varje dag man ändå ser till sina hästar och sparar så mycke problem och lidande.   

Lycka till  :)

Eva R

• Bättre göra fel, än ingenting alls!
    • Södermanland
« Svar #8 skrivet: 28 sep-11 kl 08:04 »
Det tycker jag var ett mycket användbart tips!

Tack, Galopp.
//Eva R

Hästar; araber och amerikanska minatyrer, katter; savannah, bengal, chausie, oriental, fjäderfä; araucana, maran, broncekalkonern och mignonänder samt kungspyton, majsormar, råttor, möss.

Gamina

« Svar #9 skrivet: 28 sep-11 kl 08:47 »
En sak till som är viktig att minnas är att det numera är olagligt för en barfotaverkare och även en hovslagare att peta på hästens hovar om den inte är helt frisk. För att få göra det ska de ha ett godkännande från jordbruksverket eller så ska det finnas en legitimerad veterinär närvarande (veterinären har då ansvaret). Anledningen till den här lagen är att ett antal hästar har stått med olidliga plågor pga klåpare inom barfotabranchen.
Genbank för Gotlandshöns

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 28 sep-11 kl 09:10 »
En sak som jag hörde från mor min (som har fånghäst, och läser på om allt möjligt, och kan mycket om foder och allt det) var det här med varierande sockerhalt i gräset. Att gräs försvarar sig mot frost med att blida mer sockerarter, det hade jag koll på. Tydligen försvarar dte sig på samma sätt mot torka.. Och högt sockerinnehåll = inget bra för fånghästar... Det kunde alltså fungera att låta hästen beta tidigt på morgonen, när gräset fått "vila från solen" under natten... (tror dock inte att morsan provat det, utan läst om fenomenet)

Morsan har alltså haft skitsvårt att hitta hö till hästen i år. Allt hö där uppe har väldigt knasiga värden. Tokmycket energi, och i princip inget protein.. Men så har det varit en torr sommar också, där uppe i midnatssolens land... Alla hästar behöver ju en balanserad foderstat, men... för en fånghäst ligger svårigheten i att få i den det protein den behöver, utan att det blir för mycket energi.. Tänk på att hästar behöver tugga mycket också, så man kan inte minska hur mycket som helst på höet för att balansera upp...

Så... Har du möjlighet, så se till att få ett hö med bra värden från början. Dock inte alltid helt lätt att hitta...

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
« Svar #11 skrivet: 28 sep-11 kl 09:19 »
Vill bara bekräfta det Fru Jansson skrivit. Vetenskapliga studier styrker detta. Gräset lagar in socker med hjälp av solens strålar (via fotosyntesen) för att sedan förbruka det under dygnets mörk timmar och på såsätt kan växter täcka sitt energibehov även på natten. Mycket fiffigt  :)

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 28 sep-11 kl 09:37 »
Vill bara bekräfta det Fru Jansson skrivit. Vetenskapliga studier styrker detta. Gräset lagar in socker med hjälp av solens strålar (via fotosyntesen) för att sedan förbruka det under dygnets mörk timmar och på såsätt kan växter täcka sitt energibehov även på natten. Mycket fiffigt  :)

Ja, det låter kanske flummigt när jag skriver "morsan säger"... Jag vet det. Men... mor min är en sån som tar rätt på, och läser vad hon kommer över av forskningsresultat, och är mycket noga när det gäller hästarna. Dessutom har jag ju sett själv, hur det påverkar hästarna. Så även om jag själv inte läst på mer än att jag har ett "hum" om hur saker och ting hänger ihop, så ser jag på hästarnas hull, form och allmänt välmående att det mor min läser, funderar, räknar liksom stämmer. Jag litar väldigt mycket på min mors kunskaper!

Eva R

• Bättre göra fel, än ingenting alls!
    • Södermanland
« Svar #13 skrivet: 28 sep-11 kl 09:57 »
Anledningen till den här lagen är att ett antal hästar har stått med olidliga plågor pga klåpare inom barfotabranchen.

Kanske på grund av en och annan klåpare til hovslagare också  (:).

I slutänden är det alltid hästägaren som har (det moraliska) ansvaret och att fortsätta en behandling som upplevs som smärtsamt för hästen är sällan försvarbart. Vare sig det gäller barfotaverkare, hovslagare, veterinärer, tränare eller vem det vara månde.....

Ifrågasätt om det inte verkar vettigt, ta reda på mer, fatta egna beslut. Det är ändå så att det är du som vet mest om hästen. Hur den är när den mår bra, hur den är då den mår dåligt, hur hög/låg smärttröskel den har osv. Borde i alla fall vara!
//Eva R

Hästar; araber och amerikanska minatyrer, katter; savannah, bengal, chausie, oriental, fjäderfä; araucana, maran, broncekalkonern och mignonänder samt kungspyton, majsormar, råttor, möss.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #14 skrivet: 28 sep-11 kl 17:33 »
nu letar jag alternativ vad jag kan göra för att behandla fång. har blivit tipsad om att barfotaverkare kan vara till hjälp!
någon som har erfarenhet? tips på bra barfotaverkare i sörmlandstrakten vore toppen!

andra fångtips mottages också tacksamt!

har du själv en fånghäst och behöver sällis av nån som inte kan gå på bete eller likn. hör gärna av dig. Vi har inte jättebra förutsättningar att ha henne kvar. Det är en ganska ilsken och opålitlig ponny hör till saken så inget för barn! men oh vad vi älskar henne!

Vad har ponnyn fått för behandling hittills? Hur artade sig sjukdomsförloppet?

ulfen

• Trapper
    • -
« Svar #15 skrivet: 30 sep-11 kl 20:35 »
I nu tid har det skrivits mycket om fång och olika teorier om dess uppkomst har presenterats. Det verkar finnas en rad olika anledningar till fång och det får mig att fundera på om det är en välfärds sjukdom. Är det någon som vet om fång fanns förut i det gamla svenska jorbrukslandskapet då hästarna var ett vitalt redskap för vår överlevnad. Och hur ser det ut i de sydligare breddgraderna finns sjukdomen fång där?

Neinor

• Västmanland
    • Dissolve
« Svar #16 skrivet: 30 sep-11 kl 21:29 »
Fång fanns förut med, kanske inte lika utbrett som nu. Förut trodde man att bara ponnys kunde få fång och då kallades det ponnysjukan. Stora hästar "kunde" inte få fång och jag antar att stora häster med fång eller fångsymptom inte behandlades därefter.
Men det är svårt att veta, antalet hästar i sverige har ökat och numera tar man hästar till veterinären och man kan komminucera och disskutera erfarenheter landet över.
I jordbrukssamhället så var hästen ett redskap. Väl omtyckt, men det fanns inget sätt att behandla och inga fall registrerades osv.
Samma sak gäller med den så kallade måndagssjukan som var vanlig på arbetshästar..
Nu blev det en massa svammel. Men jag tror att det hör till isbergstänket.
Ju mer man vet, destå mer inser man hur lite man vet.
www.dissolve.blogg.se

Kavat

• Närke
    • GreenHorse
« Svar #17 skrivet: 10 okt-11 kl 18:48 »
Hå hå ja ja.
De som rekommenderar hästägare att vända sig till hovslagaren på Strömsholm..
Det här är ett exempel på vad man då kan råka ut för.  :-\

Det är ytterst märkligt att man inte där ser att det är fråga om en hovböldsutgång i kronranden. Utan man gissar på "giftiga växter" (skulle vara intressant att få veta Vilken växt i den sv floran som ger sådana här resultat! ;-)) och sätter igång att göra hovväggsresektion (ngt de även ägnar sig åt på fånghästar- med protester från kollegor på andra kliniker om onödigt djurplågeri).

Tragiskt är att hästägaren tror att hästen blivit hjälpt av denna grymma behandling. (Detta trots att hon har flera erfarenheter som man tycker skulle väckt hennes funderingar på vilken kvalitet ordinarie hovslagarjobb håller) Sanningen är att hästar har enorm läkeförmåga och blir hyfsat friska i sin fötter TROTTS denna makabra verkning. (I det här fallet lyckas de med att både vara invasiva och å andra sidan helt otillräckliga. Ta bort allt material där det är vitalt och låta bli att ta bort material där det är överflödigt och ger upphov till mer skador. ) Helt i onödan, dels pga felaktig (o-)hovvård från början och sedan har man inte den minsta tillstymmelse till förståelse för hur hoven ska verkas, dessutom ställs den unga hästen  på boxvila isolerad under lång tid.  Ngt som är menligt för hela hållbarheten i alla ligament o leder i den tänkta karriären som travhäst. Kraken är så glad att komma ut att den bockar o galopperar trots den trånga o höga (=smärtsamma) framhoven. Mystisk "aktivitet" i kronranden! (Sic!). Hur vore det om de drog lite slutsatser från röntgenbilderna av hovbenet - hm, kanske den inre strukturen kan ha ngt med den yttre formen att göra?  (:)

Men det är klart att det är lönsamt för Strömsholm ...Det e ju korkat om hästarna blir friska när vi lever på att de är sjuka...typ.

Kompetensen i anatomi hos en SM-mästare i skoning (läs smide) är skrämmande låg! Detta är djurplågeri om något- grundat på gissningar och okunskap. Att hovslagarkåren (och deras beundrare), med sådana mästare, uttalar sig negativt om verkning för barfotagång/Strasser är ett skämt.

Den som söker kunskap om hovens anatomi och funktioner, bör söka i kunskapskällor som inte är finansierad av hästskotillverkare. Tyvärr lämnar vet medicinsk facklitteratur mycket i övrigt att önska också. Elementär medicinsk kunskap om ämnesomsättning och nervfunktioner lämnas t ex helt utan uppmärksamhet el att man drar ngr konsekvenser.

http://www.overberga.com/vet/arribahov/arribahov.htm

« Senast ändrad: 10 okt-11 kl 19:20 av Kavat »

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #18 skrivet: 11 okt-11 kl 00:07 »
I nu tid har det skrivits mycket om fång och olika teorier om dess uppkomst har presenterats. Det verkar finnas en rad olika anledningar till fång och det får mig att fundera på om det är en välfärds sjukdom. Är det någon som vet om fång fanns förut i det gamla svenska jorbrukslandskapet då hästarna var ett vitalt redskap för vår överlevnad. Och hur ser det ut i de sydligare breddgraderna finns sjukdomen fång där?

Visst får även vildhästar får fång men såklart i mindre utsträckning. De är dock sällan överviktiga, rör sig betydligt mer samt mer utspritt över dygnet än hästar på stall och i lösdrift.
Det naturliga urvalet har sållat ut så att det sällan förekommer förlossning/efterbördsproblem samt insulininresistens (som är ärftlig). Genom att de följer årstiderna blir ju också inbetningen väldigt skonsam och de äter lite och ofta istället för stora mål och helt tom mage emellan.

"Medicinfång" är ju också helt okänt för en vildhäst.

Så det naturliga urvalet påverkar (klarar du inte betet och får fång så dör du och för inte vidare några gener) men om du flyttar en vildhästflock till ett område med mycket rikare bete är risken stor att den får fång. Några generationer senare är det dock inte längre ett problem.

Förr i tiden tror jag att korsförlamning var vanligare än fång. Men "överviktsfången" var säkert mindre än vad den är idag när tillgången finns till kraftigt hö/hösilage kombinerat med otillräcklig motion. Däremot fanns det ju andra skamligheter som när kreaturen fick bäras ut på bete eftersom de var så svaga p.g.a. otillräckligt foder under vintern samt att hästar stod installade dygnet runt vintertid.

Så lagom är bäst.... All fång beror inte heller på fetma eller felutfodring, det är viktigt att komma ihåg!

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #19 skrivet: 11 okt-11 kl 03:45 »
Om man har tittat på lite bilder från Shetlandsöarna förstår varför en shettis får fång i Sverige. Till och med våra rackigaste skogsbeten och naturbeten är rena rama kaloribomben jämfört med hedarna där.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Dela detta:

* Inloggade just nu

561 gäster, 2 användare
Karlsdotter, Tli

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser