Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  barfotaverkare i sörmlandstrakten?  (läst 21783 gånger)

pålle

• Gäst
SV: barfotaverkare i sörmlandstrakten?
« Svar #40 skrivet: 15 okt-11 kl 09:45 »
Statistiken är väl tydlig när hovslagare och veterinärer dömer ut hästar för skador som faktiskt går att åtgärda men en verkning och rätt foder??? hovbensrotation, det beror ju inte på att hovbenet roterar, utan att hovkapseln rotera runt hovbenet och då i regel pga för höga trakter så hästen inte kan sätta ner hoven, eller ha mark kontakt med strålen så den får pumpa runt blodet i hoven, nä du Pålle, jag vill ha bevis från dig att du ens vet hur en hov fungerar... du som kallar dig hovslagare ;)
Du har inte kommit med nått konkret än  klar som fan att dom döms ut när det inget finns att göra  fram ned bevis på det motsatta och snacka inte så mycket om ni vore så bra då hade det anammas för länge sedan ,

Ingemar-H

• Skåne
« Svar #41 skrivet: 15 okt-11 kl 10:29 »
Du har inte kommit med nått konkret än  klar som fan att dom döms ut när det inget finns att göra  fram ned bevis på det motsatta och snacka inte så mycket om ni vore så bra då hade det anammas för länge sedan ,

Pålle beviset är väl tydligt, om den traditionella hovslagarmetoden vore så bra, varför kommer det då upp nya bättre metoder? och det är ordentligt anammat lite därför veterinärer och hovslagare får panik och vill stoppa det :) men förklara hur man botar fång med en sko? när problemet sitter i tarmen? dags för dig att motbevisa lite, för du är ju tydligen faktablind ;)

pålle

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 15 okt-11 kl 10:35 »
Pålle beviset är väl tydligt, om den traditionella hovslagarmetoden vore så bra, varför kommer det då upp nya bättre metoder? och det är ordentligt anammat lite därför veterinärer och hovslagare får panik och vill stoppa det :) men förklara hur man botar fång med en sko? när problemet sitter i tarmen? dags för dig att motbevisa lite, för du är ju tydligen faktablind ;)
Det är ju du som ska bevisa att det är bättre  mefter som det är nyt om det vore så bra som du påstår så kan du väll inte va så dum att inte hovslagriet hade anamma det hela  det är väll inget skälv enda mål att döma ut hästar .

Ingemar-H

• Skåne
« Svar #43 skrivet: 15 okt-11 kl 10:46 »
Det är ju du som ska bevisa att det är bättre  mefter som det är nyt om det vore så bra som du påstår så kan du väll inte va så dum att inte hovslagriet hade anamma det hela  det är väll inget skälv enda mål att döma ut hästar .
det handlar om pengar, som i allt annat, folk vill inte lägga ner tusentals kronor på att en hovslagare som tar mellan 1000 o 1500 för o verka en fånghäst per gång en gång i månaden minst under 6-12 månader. lättare då att döma ut den, det finns hovslagare som är utbildade i både och. men enligt dom själva är det ljusår mellan utbildningarna.
Vad jag förstår vet du inte ett skvatt om barfotaverkning?
men har väldigt många ogrundade förutfattade meningar om det.
Jag skodde själv mina hästar under 30+ år, nu sedan 3 år är dom barfota.
Har inga som helst problem då jag strikt följer foder råd och barfotaverkar mina hästar.
Vi får fler o fler som vill ha sina hästar barfota, och vi råder folk till att kolla upp så personen som verkar är utbildad, likadant med hovslagare,
För dessa hemmalärda kan göra lika mycket skada som en som gått en helgkurs för att lära sig underhållsverkning på en frisk hov.

Tycker nu att du ska komma med lite konstruktiva saker så vi kan föra en diskusion, lite fegt att bara sitta o yla om statistik, går inte o gömma sig bakom det i en diskussion för då blir det en monolog för döva öron lixom..

pålle

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 15 okt-11 kl 10:57 »
det handlar om pengar, som i allt annat, folk vill inte lägga ner tusentals kronor på att en hovslagare som tar mellan 1000 o 1500 för o verka en fånghäst per gång en gång i månaden minst under 6-12 månader. lättare då att döma ut den, det finns hovslagare som är utbildade i både och. men enligt dom själva är det ljusår mellan utbildningarna.
Vad jag förstår vet du inte ett skvatt om barfotaverkning?
men har väldigt många ogrundade förutfattade meningar om det.
Jag skodde själv mina hästar under 30+ år, nu sedan 3 år är dom barfota.
Har inga som helst problem då jag strikt följer foder råd och barfotaverkar mina hästar.
Vi får fler o fler som vill ha sina hästar barfota, och vi råder folk till att kolla upp så personen som verkar är utbildad, likadant med hovslagare,
För dessa hemmalärda kan göra lika mycket skada som en som gått en helgkurs för att lära sig underhållsverkning på en frisk hov.

Tycker nu att du ska komma med lite konstruktiva saker så vi kan föra en diskusion, lite fegt att bara sitta o yla om statistik, går inte o gömma sig bakom det i en diskussion för då blir det en monolog för döva öron lixom..
Hehe vad ja vet är att bar fota värkare är puckad då dom inte har bättre argument  man skor väll inte en häst om det inte är nödvändigt  det gör inte ut av dom hov slagare ja känner och det är några ja då av slutar vi ju diskussionen då med nöje dör såna som du har inget att komma med i alla fall  bara en massa påstående som inte det finns någon f forskning  som styrker dina påstående  att det är så bra .

Ingemar-H

• Skåne
« Svar #45 skrivet: 15 okt-11 kl 11:26 »
Hehe vad ja vet är att bar fota värkare är puckad då dom inte har bättre argument  man skor väll inte en häst om det inte är nödvändigt  det gör inte ut av dom hov slagare ja känner och det är några ja då av slutar vi ju diskussionen då med nöje dör såna som du har inget att komma med i alla fall  bara en massa påstående som inte det finns någon f forskning  som styrker dina påstående  att det är så bra .

Så du har inga belägg för dina utsvävningar? tar dig då som en sån som bara sitter och tycker en massa utan att veta fakta.. skönt att du fick bevisa för mig och alla andra om din (o)kunskap :)
jag har förklarat en hel del sakligt och faktamässigt, du har inte kommit med något, mer än att du känner nån som känner nån.. och det är inte mycket grund att stå på om man ska nedvärdera en hel rörelse.
Om du är intresserad av forskning la jag upp en länk tidigare till svenska hovskolan, där kan du hitta ad du söker.
och samtidigt prata med en av Sveriges om inte Sveriges bästa hovslagare/barfotaverkare. han är utbildad i både och, varit verksam på travbanor, hopp stall dressyr och med brukshästar. arbetat som hovslagare i USA och ett flertal länder till. Han var även den som startade hela den vildhästmodellen på barfota-verkning du motsätter dig, eller är det strasser du motsätter dig emot? stor skillnad på dessa metoder, men det "visste" du säkert redan :P
Personen du söker heter Ove Lind..
efter du sökt den fakta du vill ha så kan vi ta upp diskussionen igen, tills dess är det helt ok att du gömmer dig bakom dina rädslor..

Ingemar-H

• Skåne
« Svar #46 skrivet: 15 okt-11 kl 11:37 »
Men bara för att du inte verkar kunna sökfunktionerna på internet ska jag hjälpa dig till en av de studier som finns på skor vs barfota.
https://www.facebook.com/video/video.php?v=151365158252435

pålle

• Gäst
« Svar #47 skrivet: 15 okt-11 kl 11:42 »
Så du har inga belägg för dina utsvävningar? tar dig då som en sån som bara sitter och tycker en massa utan att veta fakta.. skönt att du fick bevisa för mig och alla andra om din (o)kunskap :)
jag har förklarat en hel del sakligt och faktamässigt, du har inte kommit med något, mer än att du känner nån som känner nån.. och det är inte mycket grund att stå på om man ska nedvärdera en hel rörelse.
Om du är intresserad av forskning la jag upp en länk tidigare till svenska hovskolan, där kan du hitta ad du söker.
och samtidigt prata med en av Sveriges om inte Sveriges bästa hovslagare/barfotaverkare. han är utbildad i både och, varit verksam på travbanor, hopp stall dressyr och med brukshästar. arbetat som hovslagare i USA och ett flertal länder till. Han var även den som startade hela den vildhästmodellen på barfota-verkning du motsätter dig, eller är det strasser du motsätter dig emot? stor skillnad på dessa metoder, men det "visste" du säkert redan :P
Personen du söker heter Ove Lind..
efter du sökt den fakta du vill ha så kan vi ta upp diskussionen igen, tills dess är det helt ok att du gömmer dig bakom dina rädslor..
Har du taget fram fackta är du rubbad eller vadå var har du den facktan har inget FB om det var den du hänvisa till .  var för ska ja hänvisa till nått som finns vedertaget i både böcker och hovslagarskolan det är ju du som pådyvla ny modig heter så sluta tramsa har du en aning om hur vild häst fötter ser ut över huvetaget  förövrigt så har ju den här diskuskornen i andra trådar vare uppe förut   men nu får det va slut   det ger inget längre  hadet gott .

Ingemar-H

• Skåne
« Svar #48 skrivet: 15 okt-11 kl 11:54 »
Har du taget fram fackta är du rubbad eller vadå var har du den facktan har inget FB om det var den du hänvisa till .  var för ska ja hänvisa till nått som finns vedertaget i både böcker och hovslagarskolan det är ju du som pådyvla ny modig heter så sluta tramsa har du en aning om hur vild häst fötter ser ut över huvetaget  förövrigt så har ju den här diskuskornen i andra trådar vare uppe förut   men nu får det va slut   det ger inget längre  hadet gott .

Pålle lelle, om jag vet hur vildhästfötter ser ut? JA jag har arbetat i Australien och där drev vi in Brumbys, där fick jag se hur en hov som aldrig blivit rörd av människa ser ut, hästar från åldern 0-ca 25 år.. vilka vildhästar har du träffat på eftersom du kan avvisa detta så starkt? ska lägga upp en annan länk som inte härrör till Fb så herrn inte finner mer att klaga på ;)

http://www.sundhast.se/videofilm.html

Så nu har du lite att göra, återkom gärna med din syn efter du tagit åt dig forskningen och faktan, du kanske kan länka till forskningen som säger att skor är lösningen på problemen?

pålle

• Gäst
« Svar #49 skrivet: 15 okt-11 kl 12:51 »
Pålle lelle, om jag vet hur vildhästfötter ser ut? JA jag har arbetat i Australien och där drev vi in Brumbys, där fick jag se hur en hov som aldrig blivit rörd av människa ser ut, hästar från åldern 0-ca 25 år.. vilka vildhästar har du träffat på eftersom du kan avvisa detta så starkt? ska lägga upp en annan länk som inte härrör till Fb så herrn inte finner mer att klaga på ;)

http://www.sundhast.se/videofilm.html

Så nu har du lite att göra, återkom gärna med din syn efter du tagit åt dig forskningen och faktan, du kanske kan länka till forskningen som säger att skor är lösningen på problemen?
Lelle du  jaja :) men det hjälper ju inte en fång häst  bara för du visar upp några filmer    såg inga fång tillstånd på dom filmerna  utan bara förklaringar på hur en hov fungerar eller hur man skulle värka ser det bara som ett bra trick men än då intressant på sittsätt :)  .

Ingemar-H

• Skåne
« Svar #50 skrivet: 15 okt-11 kl 18:19 »
Lelle du  jaja :) men det hjälper ju inte en fång häst  bara för du visar upp några filmer    såg inga fång tillstånd på dom filmerna  utan bara förklaringar på hur en hov fungerar eller hur man skulle värka ser det bara som ett bra trick men än då intressant på sittsätt :)  .
Vill du lära dig verka en fånghäst får du gå kursen på lite över ett år, sen efter det kan du börja praktisera med kontrollant innan du på egen hand får röra en fånghov... men börja med en helgkurs..

pålle

• Gäst
« Svar #51 skrivet: 15 okt-11 kl 18:22 »
Vill du lära dig verka en fånghäst får du gå kursen på lite över ett år, sen efter det kan du börja praktisera med kontrollant innan du på egen hand får röra en fånghov... men börja med en helgkurs..
Om ja nu skulle behöva det .

Ingemar-H

• Skåne
« Svar #52 skrivet: 15 okt-11 kl 19:03 »
Om ja nu skulle behöva det .
kanske inte handlar om ifall man behöver det... utan för att våga sig på att utvecklas för att bli en bättre hovslagare ;)

pålle

• Gäst
« Svar #53 skrivet: 15 okt-11 kl 19:07 »
kanske inte handlar om ifall man behöver det... utan för att våga sig på att utvecklas för att bli en bättre hovslagare ;)
Ja vi får väll fundera på det :)

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #54 skrivet: 15 okt-11 kl 19:10 »
Är ni arga & förbannade här idag? >:D

;D ;D ;D

Vad jag minns från min barndom så var en fånghäst en fånghäst. Precis som en skenhäst var en skenhäst, tillika ganska värdelös. De var så sällsynta så jag hörde bara talas om dem men varning för att ställa till något jävelskap hängde  som fäflugor i luften. Och inte fan var det någon som släppte dom på decimeterhög återväxt eller klövervall. Lite annorlunda idag då är det nästan bara finns lexakshästar.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

pålle

• Gäst
« Svar #55 skrivet: 15 okt-11 kl 19:13 »

;D ;D ;D

Vad jag minns från min barndom så var en fånghäst en fånghäst. Precis som en skenhäst var en skenhäst, tillika ganska värdelös. De var så sällsynta så jag hörde bara talas om dem men varning för att ställa till något jävelskap hängde  som fäflugor i luften. Och inte fan var det någon som släppte dom på decimeterhög återväxt eller klövervall. Lite annorlunda idag då är det nästan bara finns lexakshästar.
;D ) Nä inte förbannad  ingen menig med .
« Senast ändrad: 15 okt-11 kl 19:19 av pålle »

Ingemar-H

• Skåne
« Svar #56 skrivet: 15 okt-11 kl 19:16 »
Ja vi får väll fundera på det :)

Ja du har ju inget att förlora, snarare tvärtom. och hur vi än vrider på det så är ju målet för hästens bästa..
lite mer att läsa och se på vad gäller "vårat" tänk och vad vi utgår ifrån.

http://www.sundhast.se/rehab.htm
http://www.sundhast.se/links.htm
http://www.sundhast.se/djurskydd.htm

Ingemar-H

• Skåne
« Svar #57 skrivet: 15 okt-11 kl 19:20 »

;D ;D ;D

Varför ödsla energi på att vara arg?
och även idag är en fånghäst en fånghäst, bara att vi har ett väldigt bra djurskydd nu för tiden ;)

pålle

• Gäst
« Svar #58 skrivet: 15 okt-11 kl 19:35 »
Ja du har ju inget att förlora, snarare tvärtom. och hur vi än vrider på det så är ju målet för hästens bästa..
lite mer att läsa och se på vad gäller "vårat" tänk och vad vi utgår ifrån.

http://www.sundhast.se/links.htm
http://www.sundhast.se/djurskydd.htm
Tack för länkarna .

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
« Svar #59 skrivet: 15 okt-11 kl 20:04 »
Ja, det är ju tydligt när man läser här att barfotaverkarna stångar sig blodiga för att försöka få in i oss andra korkade att deras sätt är bäst  ::). Jag avlivade min kroniska fånghäst i våras pga hovbenssänkning o rotation i hovarna. På dem som vurmar för barfotaverkning så har jag då avlivat min häst i onödan? Jag kan ju säga det, att när två veterinärer dömt ut ens häst, så skulle jag aldrig i livet utsätta henne för mer lidande genom att testa barfotaverkning. Vad skulle göra hennes mag o tarm bättre genom att skära ner hovarna? Jag förstår faktiskt inte den teorin och har heller inte stött på argumentet att barfotaverkning är en universalmetod för att få hästen friskare.
De som har kört barfotaverkning i dessa trakter har jag bara hört skit från hästägaren att hästen ska gå ut fast den är halt på alla fyra för att få genomblödning o en massa annan tok. Och att utbildade hovslagare inte har hovanatomi verkar ju vara strunt. Pratar man verkligen om UTBILDADE o certifierade hovslagare då? Eller om någon självlärd som kallar sig hovslagare, för mig är det en viss skillnad...... Även pratet om vilda hästars hovar är ju komiskt. Jag vill inte ha vildhästhovar, jag vill ha min ridhäst skodd så jag kan rida vart jag vill, när jag vill. Mina hästar som inte används i ridning går barfota, ja dom kan gå barfota o verkas av en utbildad hovslagare!
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

Dela detta:

* Inloggade just nu

621 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser