Det jag har lärt mig är at medellivslängden ligger på ca
5-8 år - pga många sällskapskaniner är överviktiga och dör av problem till följd av fetma.
Men om djuret är normaltviktig och vid god hälsa så kan de bli uppåt 15 år men det är inte så ofta kaniner håller sig friska så länge tror jag. Men om din 10 åring är frisk förutom tröttheten så kan han säkert leva några år till.
Min första kanin, en dvärgvädur fick jag och min bror när han var 11år och jag var 3 år, när han var runt 4 år funderade vi på varför han blev så rädd ibland när man kom in i köket och spratt iväg.Min mamma hade en teori som hon testade utan att vi barn visste det, hon smög upp bakom honom med två kastrull lock och drämmde ihop dem oxh han reagerade inte! Så kaninen var
döv troligen från födseln. När han var runt 10 år hade han fått starr och såg bara halvt på ett öga och började må dåligt för övrigt också, kissade lite överallt, magrade lite och var inte som sig själv, så då beslöt vi att han inte skulle behöva bli sämre utan avlivade honom 10 år gammal. Det ska ju vara ett värdigt liv ända till slutet.