Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur gamla kan kaniner bli egentligen??  (läst 10754 gånger)

Markim

• eggeby.blogspot.com
    • Uppland
    • eggeby.blogspot.com
Hur gamla kan kaniner bli egentligen??
« skrivet: 25 sep-11 kl 22:20 »
Ja som tråden heter så undrar jag det då min äldsta kanin nu blir 10..
Han är ganska trött visserligen men skuttar och käkar bra fortforande..

Hans kompanjon Håkan som oxå är en dvärgvädur är nu lite över 3 bara..

/Majsan
You want some..Come get some

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
SV: Hur gamla kan kaniner bli egentligen??
« Svar #1 skrivet: 28 sep-11 kl 07:22 »
Beror på ras och individ =). Dvärgar och små raser blir äldre än jättar. Upp mot 15 år är möjligt, säkert ännu äldre om kroppen håller för det.
//Lina

Chast

• Övriga världen
« Svar #2 skrivet: 28 sep-11 kl 10:45 »
Det jag har lärt mig är at medellivslängden ligger på ca 5-8 år - pga många sällskapskaniner är överviktiga och dör av problem till följd av fetma.

Men om djuret är normaltviktig och vid god hälsa så kan de bli uppåt 15 år men det är inte så ofta kaniner håller sig friska så länge tror jag. Men om din 10 åring är frisk förutom tröttheten så kan han säkert leva några år till.

Min första kanin, en dvärgvädur fick jag och min bror när han var 11år och jag var 3 år, när han var runt 4 år funderade vi på varför han blev så rädd ibland när man kom in i köket och spratt iväg.Min mamma hade en teori som hon testade utan att vi barn visste det, hon smög upp bakom honom med två kastrull lock och drämmde ihop dem oxh han reagerade inte! Så kaninen var döv troligen från födseln. När han var runt 10 år hade han fått starr och såg bara halvt på ett öga och började må dåligt för övrigt också, kissade lite överallt, magrade lite och var inte som sig själv, så då beslöt vi att han inte skulle behöva bli sämre utan avlivade honom 10 år gammal. Det ska ju vara ett värdigt liv ända till slutet.  o:)

challe:)

• Småland
« Svar #3 skrivet: 28 sep-11 kl 11:28 »
hade en blandras som blev 15år. Fick den när jag var ett år gammal och dog när jag var 15år alltså förra året.
Här bor hästar,hund,katter, Blekingeankor, höns:sebright, dv kochin,silkes,lomhann, dorking och ett gäng blandraser!

Dela detta:

* Inloggade just nu

532 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser