Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Torka trattkantareller  (läst 38517 gånger)

anlet

• Närke
Torka trattkantareller
« skrivet: 25 sep-11 kl 19:07 »
Jag har torkat trattkantareller i bastun 40-50 grader. De har blivit svarta. Någon har sagt att de är oanvändbara. Stämmer det ?

tinna.m

• Skåne
SV: Torka trattkantareller
« Svar #1 skrivet: 25 sep-11 kl 19:10 »
Nä.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Suresh

• -
« Svar #2 skrivet: 25 sep-11 kl 19:28 »
Prövade att torka dem i lucköppningen tikll vedugnen men jag gillade inte resultatet. de blir mjuka och sladdriga, fastnar och är svåra att hantera till de har torkat helt. Jag föredrar att torka i rumstemperatur

christelle

• Blekinge
« Svar #3 skrivet: 25 sep-11 kl 19:33 »
Jag har torkat trattkantareller i bastun 40-50 grader. De har blivit svarta. Någon har sagt att de är oanvändbara. Stämmer det ?
det väsentliga är att svampen är torr och luktar gott - gör den inte det är den oätlig  ;)
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #4 skrivet: 25 sep-11 kl 20:01 »
Jag brukar lägga tidningar på köksbordet och bre ut trattisaran i ett tunt lager. Sedan sätter jag en fläkt (ni vet en sådan där som bara vispar runt luften) så att den blåser över svampen. Vänder 1 gång i halvtid. Det brukar vara färdigtorkat på ca 1 dygn  ;D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

LenaP

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 25 sep-11 kl 20:20 »
Lagda på ett myggfönster i ett lager torkar de på ett par dygn.. utan fläkt eller extra värme..  :)

anders50

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 26 sep-11 kl 22:45 »
Lagda på ett myggfönster i ett lager torkar de på ett par dygn.. utan fläkt eller extra värme..  :)

Så har jag mina, är nybörjare på att torka, men efter 3 dygn så är de fortfarande lite mjuka. De ska väl gå sönder när man bryter itu dem när de är klara?

christelle

• Blekinge
« Svar #7 skrivet: 26 sep-11 kl 22:55 »
Så gör jag oxå men riggar nätet över elementet på hög värme och svamparna torkar över natten (fast får ligga ett tag till och eftertorka uppe på kylen innan de stoppas i glasburkar med lock).

enetkarin

• Njuter av livet, bakar dinkelbröd.
    • Västergötland
« Svar #8 skrivet: 26 sep-11 kl 23:00 »
Kör med "värmefläkt" ... Svampen på plåtar på vedspisen och en fläkt som blåser runt luften ...

anders50

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 26 sep-11 kl 23:05 »
Kör med "värmefläkt" ... Svampen på plåtar på vedspisen och en fläkt som blåser runt luften ...

Är det inte fusk?   ;)

Är man alternativare så ska man väl göra som de gjorde förr, utan moderna hjälpmedel?   ;D

Fast....hade de myggnät då  ???    :-[

Radikalhumanist

• Blekinge
« Svar #10 skrivet: 26 sep-11 kl 23:18 »
Har dom blivit svarta är dom inget goda. Jag torkade mina första i en varmluftsugn och problemet är att fukten stannar kvar i ugnen. Fick slänga min första sats. Nu lägger jag svampen på ett galler och sätter i draget från luftvärmepumpen. Efter ett par dagar är dom nästan torra och då avslutar jag med en timme i ugnen på 60 grader. Sen kan man smula sönder dom :-)

tinna.m

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 26 sep-11 kl 23:20 »
Har dom blivit svarta är dom inget goda. Jag torkade mina första i en varmluftsugn och problemet är att fukten stannar kvar i ugnen. Fick slänga min första sats. Nu lägger jag svampen på ett galler och sätter i draget från luftvärmepumpen. Efter ett par dagar är dom nästan torra och då avslutar jag med en timme i ugnen på 60 grader. Sen kan man smula sönder dom :-)
Varmluftsugn går bra men luckan får va på glänt. Låg temp.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

christelle

• Blekinge
« Svar #12 skrivet: 26 sep-11 kl 23:55 »
Är det inte fusk?   ;)

Är man alternativare så ska man väl göra som de gjorde förr, utan moderna hjälpmedel?   ;D

Fast....hade de myggnät då  ???    :-[
Kommer ihåg när vi som unga och gröna "alternativare" skulle torka svamp. Vi trädde upp dem med nål och sytråd en efter en i långa girlanger som vi hängde i kökstaket - när svamparna torkade ramlade dom ner  ;D

TrillatPåGolvet

• Södermanland
« Svar #13 skrivet: 29 sep-11 kl 13:02 »
Hallo här!
Jag försöker mig också på att torka trattisar.
Men jag har inte ens kollat upp hur man ska göra.
Någon som kan berätta det steg för steg?
Från plockning till förvaring?

Wonderingsanna

• "Think and wonder, wonder and think." /dr Seuss
    • Halland
    • Wonderings
« Svar #14 skrivet: 06 okt-11 kl 00:18 »
1. Befinn dej i skogen
2. Hitta svamp, plocka den
3. Kolla så att svapen är en ätlig svamp, jämför i svampbok eller med kunnig vän.
4. Gå hem med svamp
(3 och 4 kan byta plats om man vill, man passar då på att rensa i skogen och låter renset stanna där)
5. Rensa svamp om det ej gjorts i skogen, ta bort jord, mossa, myror, barr etc. (trattar behöver knappast rensas alls)
6. Lägg dina svampar där du vill ha dem liggande medans de torkar (dela tjocka/stora svampar, stora trattisar drar du isär mitt över tratten), har du ett myggfönster, en gles korgbricka eller torkapparat lägger du dem där annars på plåt för ugnstorkning eller på tidningar på torr varm plats. har man en värmefläkt, vedspis, kamin etc så kan man med fördel torka nära den. Svamp och annat som torkas ska ligga luftigt och inte i tjocka högar.
7. Kolla svamparna mellan varven, torktid beror på värme, vätska i svamparna och tillgång till ventilation.
8. När svamparna känns torra (mycket sega ser torkade ut eller knastertorra och bryts lätt beroende på svampsort) låt dem ligga lite till.
9. Lukta på de torkade svamparna, de ska lukta gott och lite murrigt INTE våt hund, surt eller äckligt.
10. Förvara dina torkade svampar torrt och gärna mörkt, de håller läääänge om man gör så.

11. Tillagning av torkad svamp. En del förväller svampen i vatten innan de lagar mat av den. Om du gör så, släng då inte ut vattnet utan ha med det för däri hamnar massor av smak. Om jag ska ha svampen i en gryta/soppa så spär jag lite extra med vatten allteftersom svamparna tar åt sig det.  Om jag ska ha svampen i sås så antingen smular jag det rakt i såsen elelr så mortlar jag de torkade svamparna. Den torkade svampen hjälper till att reda såsen rätt ordenligt (superbra för de som inte vill ha elller är allergiska mot mjöl) så man får hålla koll på tjockleken hela tiden.

ps. Torka inte trattar i gemensamma torkskåpet i tvättstugan i ett lägenhetshus, det blir skräpigt och är inte uppskattat av grannarna... Jag vet av erfarenhet ;)

« Senast ändrad: 06 okt-11 kl 00:25 av ANNAANNA »

anders50

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 06 okt-11 kl 09:55 »
Tycker mina trattisar har svårt att bli knastertorra. Foten blir det men hatten blir lite seg.

Ska de bli helt knastertorra innan man kan lägga dem i burkar?

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #16 skrivet: 06 okt-11 kl 10:02 »
Jag lägger dem i burkar med en stor påse silicagel för att ta upp den sista fukten från svampen.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

galdur

• -
« Svar #17 skrivet: 06 okt-11 kl 10:08 »
Här "fuskas" det friskt! 8) Jag lägger mina i braspannan, in i varmluftsugnen på 50 grader med luckan på glänt så torkar dom på några timmar beroende på hur många det är!
Highland Cattle, 3 islandshästar, 1 shettis, 2 minigrisar och 2 skogiskatter!

Neiklot

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 06 okt-11 kl 10:10 »
Tycker mina trattisar har svårt att bli knastertorra. Foten blir det men hatten blir lite seg.

Ska de bli helt knastertorra innan man kan lägga dem i burkar?

Vi har en stor brödkorg (typ en korgbricka) som vi hänger/ställer ovanför vedspisen (brukar ställa den på ett rostfritt 1litersmått).

Torkar på ett par timmar och blir knastertorra.

Det gäller att man får i dom i en burk/påse snabbt för dom drar åt sig fukt.

:)

anders50

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 06 okt-11 kl 14:00 »
Oki!  Tack för tips! 

Får bli ugnen en stund då som sista åtgärd om de inte skärper till sig!   ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

521 gäster, 1 användare
Wes Jr

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser