1. Befinn dej i skogen
2. Hitta svamp, plocka den
3. Kolla så att svapen är en ätlig svamp, jämför i svampbok eller med kunnig vän.
4. Gå hem med svamp
(3 och 4 kan byta plats om man vill, man passar då på att rensa i skogen och låter renset stanna där)
5. Rensa svamp om det ej gjorts i skogen, ta bort jord, mossa, myror, barr etc. (trattar behöver knappast rensas alls)
6. Lägg dina svampar där du vill ha dem liggande medans de torkar (dela tjocka/stora svampar, stora trattisar drar du isär mitt över tratten), har du ett myggfönster, en gles korgbricka eller torkapparat lägger du dem där annars på plåt för ugnstorkning eller på tidningar på torr varm plats. har man en värmefläkt, vedspis, kamin etc så kan man med fördel torka nära den. Svamp och annat som torkas ska ligga luftigt och inte i tjocka högar.
7. Kolla svamparna mellan varven, torktid beror på värme, vätska i svamparna och tillgång till ventilation.
8. När svamparna känns torra (mycket sega ser torkade ut eller knastertorra och bryts lätt beroende på svampsort) låt dem ligga lite till.
9. Lukta på de torkade svamparna, de ska lukta gott och lite murrigt INTE våt hund, surt eller äckligt.
10. Förvara dina torkade svampar torrt och gärna mörkt, de håller läääänge om man gör så.
11. Tillagning av torkad svamp. En del förväller svampen i vatten innan de lagar mat av den. Om du gör så, släng då inte ut vattnet utan ha med det för däri hamnar massor av smak. Om jag ska ha svampen i en gryta/soppa så spär jag lite extra med vatten allteftersom svamparna tar åt sig det. Om jag ska ha svampen i sås så antingen smular jag det rakt i såsen elelr så mortlar jag de torkade svamparna. Den torkade svampen hjälper till att reda såsen rätt ordenligt (superbra för de som inte vill ha elller är allergiska mot mjöl) så man får hålla koll på tjockleken hela tiden.
ps. Torka inte trattar i gemensamma torkskåpet i tvättstugan i ett lägenhetshus, det blir skräpigt och är inte uppskattat av grannarna... Jag vet av erfarenhet