Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Torka trattkantareller  (läst 38463 gånger)

christelle

• Blekinge
SV: Torka trattkantareller
« Svar #20 skrivet: 06 okt-11 kl 15:10 »
Oki!  Tack för tips! 

Får bli ugnen en stund då som sista åtgärd om de inte skärper till sig!   ;D
;D det är viktigt att de torkar snabbt annars sunknar dom och blir oätliga. Verkar som om det funkar för en del här att torka i ugn, jag har provat men klarar det inte, det blev bara en blöt glegg av alltihop så jag gjorde väl fel...torkar mina (alltid delade) på myggnät uppspänt på en ram placerad över elementet som går på högsta och de är i stort sett torra över natten.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Nena

• Dalsland
« Svar #21 skrivet: 06 okt-11 kl 15:32 »
Jag får iaf bra resultat av att torka i rumstemperatur, och de ligger länge på tork - blir inte alls sunkiga lr ngn unken bismak :)
Lev livet grönare så blir jorden skönare

Lindell

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 06 okt-11 kl 15:34 »
Vill man ha svamp lagrad torkad hela vintern utan problem är faktiskt en riktig svamptork bäst, med den kan man aldrig misslyckas eller få svamp som möglar. Man skall undvika tidningspapper.
Torken kan användas till pollen, frukt och grönt (kryddor) och så är den energieffektiv. Man får lätt lite volym på verksamheten. Två papperskassar svart trumpet eller trattkantareller blir några liter torkat i volym.

kurt

« Svar #23 skrivet: 07 okt-11 kl 07:55 »
Vill man ha svamp lagrad torkad hela vintern utan problem är faktiskt en riktig svamptork bäst, med den kan man aldrig misslyckas eller få svamp som möglar. Man skall undvika tidningspapper.
Torken kan användas till pollen, frukt och grönt (kryddor) och så är den energieffektiv. Man får lätt lite volym på verksamheten. Två papperskassar svart trumpet eller trattkantareller blir några liter torkat i volym.

Fast eftersom de alla rymmer mycket lite, så får man köpa en 3-4 st om man plockar lite större mängd svamp! Eller så sätter man bara upp en effektiv värmefläkt som kan torka riktigt stora mängder.

christelle

• Blekinge
« Svar #24 skrivet: 07 okt-11 kl 08:48 »
Fast eftersom de alla rymmer mycket lite, så får man köpa en 3-4 st om man plockar lite större mängd svamp! Eller så sätter man bara upp en effektiv värmefläkt som kan torka riktigt stora mängder.
Bra idé - då går det snabbt och det blir bra och kostnaden blir inte så hög för torkningen - såg nu att trattisarna kostar 129:-/kg  ;D

Lindell

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 09 okt-11 kl 19:18 »
Hittade en länk till en enkel svamptork om man har en cupévärmare. (tips till ev hembyggare).
http://www.kvarnagard.com/svamptork.htm
http://danjonsson.blogg.se/2010/august/frukt-och-svamptork-det-ni.html
« Senast ändrad: 09 okt-11 kl 21:42 av Sten-Åke Lindell »

woodmant1

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 09 okt-11 kl 20:37 »
Då skulle jag önska du tog med din "bästa" svamptork och kom förbi hos mig och visar det sig då att den är så energieffektiv som du skriver så lovar jag i gengäld att plocka all svamp du orkar med för resten av ditt liv!
Det är nästan så jag vill utmana din svamptork mot mitt tidningspapper på galler över kaminen beror bara om du vågar ställa upp?
/woodman

Lindell

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 10 okt-11 kl 17:25 »
Jag har också torkat på papper, fast då bakplåtspapper som jag tycker är att föredra istf returpapper med trycksvärta.
På papper tog det tid och man fick plocka svarta kantareller alltså trattisar som lyckats mindre bra med torkningen.

Med en Stöckli är det hygieniskt, snabbt och enkelt och man kan ställa värme och timer för tiden.
10L fungerar bra åt gången med 9 ollor (lådor) och luftcirkulationen är mycket bra.
Vill man torka frukt och annat som inte går bra på papper så fungerar allt bra i torken.
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=75917.msg1098821#msg1098821

Jansdotter

• Småland
« Svar #28 skrivet: 10 okt-11 kl 22:43 »
Har gått svampkurs och fröken lärde mig att inte använda tidningspapper eftersom svampar är sugande och trycksvärta inte är nyttigt.

Hemmagjord torkställning kan byggas av en bakplåtshållare där man fäster fiberduk med klädnypor i armarna. Då kan man torka på flera våningar. Jag har gjort detta i många år och det har alltid gått bra
Svamparna skall ligga en och en, inte den ena ovanpå den andra, men eftersom de krymper fort får kan man snart maka samman dem och lägga upp fler.

Enligt min svampfröken är det bäst att torka i rumstemperatur eftersom smakerna bibehålls bättre då än om man torkar dem varmare.

Förvara i en glasburk men utan lock, bind över ett tyg i stället så att det finns lite luftväxling.

Ann-Charlotte R

« Svar #29 skrivet: 11 okt-11 kl 09:24 »
Så här torkar jag svamp och den torkar på några timmar  ;D

Ett stort myggnät
4 tjocka vedklabbar
1 varm och mysig vedspis

Klart  ;)
sååååå mycket frågor ;)

http://anotefromar.blogspot.com/

Lindell

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 11 okt-11 kl 12:47 »
« Senast ändrad: 11 okt-11 kl 13:28 av Sten-Åke Lindell »

christelle

• Blekinge
« Svar #31 skrivet: 11 okt-11 kl 13:01 »
Binder man över burkarna med tyg eller dylikt och det blir glipor så kan svampen invaderas av småkryp som lägger ägg eller bosätter sig bland de torkade svamparna. Använd burkar med lock och lägg en bit hushållspapper i botten och gärna uppepå svamparna innan du sätter på locket. Vanliga urdiskade och torra glasburkar med tätt lock är det bästa att lagra i, helst mörk lagring - jag har svamp på lager som är torkade för 6 år sedan och de blir som nya när jag blött upp dem i ljummet vatten.
« Senast ändrad: 11 okt-11 kl 13:04 av christelle »

Lindell

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 11 okt-11 kl 17:25 »
ca +10L dvs 1 honungslåda rågad eller 9 ollor blir ca 4 st 1.8L burkar med torkade kantareller.
« Senast ändrad: 11 okt-11 kl 19:15 av Sten-Åke Lindell »

christelle

• Blekinge
« Svar #33 skrivet: 12 okt-11 kl 10:34 »
ca +10L dvs 1 honungslåda rågad eller 9 ollor blir ca 4 st 1.8L burkar med torkade kantareller.
Vilka fina etiketter  :D

Lindell

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 12 okt-11 kl 15:22 »

djurskydd

• Ångermanland
« Svar #35 skrivet: 12 okt-11 kl 15:43 »
Jag har tidigare bara torkat i rumstemp på ollor, men nu provade jag dels ovanpå kaminen och dels i torken (Evermat) - och oj vilken skillnad! Mycket bättre resultat, de behåller både form och färg på ett helt annat sätt och krymper inte lika mycket. Lättare att blöta upp sedan vid matlagning. Kommer alltid använda torken eller ovan kaminen from nu.
Bor med make, barn, rya- och gutefår, katter, kaniner, kalkoner och höns mellan nor och fjärd i vackra Häggvik, Höga Kusten.

Magnus73

• Västerbotten
« Svar #36 skrivet: 12 okt-11 kl 16:34 »
Så här torkar jag svamp och den torkar på några timmar  ;D

Ett stort myggnät
4 tjocka vedklabbar
1 varm och mysig vedspis

Klart  ;)

ungefär så torkar vi våra med ,funkar kanon.

Wonderingsanna

• "Think and wonder, wonder and think." /dr Seuss
    • Halland
    • Wonderings
« Svar #37 skrivet: 12 okt-11 kl 21:38 »

Jo, man kan misslyckas fast man anväder elektrisk svamptork... för tjockt med svamp samt att torka för korttid...

Lindell

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 16 okt-11 kl 10:03 »
Man kan misslyckas med allt om man bara vill.
Vattenhalten skiljer från ställe till ställe. De jag plockade i Skoklosters naturreservat hade betydligt mindre vatten än de som plockades på Fogdö/Singö.
Stora fruktkroppar drar man isär så kan man peta bort lite extra protein som i stort förekommer i varje stor trattkantarell.
När de dragits isär så torkar de betydligt fortare också. Väddö svampen torkade på 7-8 timmar medan Sko-svampen på 4-5 timmar.
Jag har lagt i ca 1L i varje olla och har 9 st. Inga större problem, man får kämpa hårt om det skall gå åt skogen lixom.
« Senast ändrad: 16 okt-11 kl 10:42 av Sten-Åke Lindell »

Lindell

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 16 okt-11 kl 10:06 »
Nu har jag bara en dålig telefonbild. Men det här ger ca 8 st nya 1.8L burkar torkade kantareller, sedan är höstens förråd av torkad svamp klart.
Hittade lite trumpetsvamp och några gula kantareller som fick åka med.

Dela detta:

* Inloggade just nu

598 gäster, 1 användare
kretslopp

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser