Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Löda kopparrör?  (läst 30056 gånger)

Halte

• Gäst
Löda kopparrör?
« skrivet: 24 sep-11 kl 17:59 »
Morsning.
Inom ett pare månader ska jag börja dra upp värme på övervåningen och jag funderar då på om man skulle ge sig på att försöka löda rörskarvarna istället för klämringskopplingar.. Rörkrökaren som har varit här har använt lödning med en "skärbrännare" för att smälta lödtennet(?), någon sådan apparat har jag inte så jag tänkte kolla med er om det finns någon annan alternativ manick man kan använda? Helst elektrisk och inte idiotdyr.. :)

take

• Östergötland
    • De Klomp
SV: Löda kopparrör?
« Svar #1 skrivet: 24 sep-11 kl 18:16 »
Morsning.
Inom ett pare månader ska jag börja dra upp värme på övervåningen och jag funderar då på om man skulle ge sig på att försöka löda rörskarvarna istället för klämringskopplingar.. Rörkrökaren som har varit här har använt lödning med en "skärbrännare" för att smälta lödtennet(?), någon sådan apparat har jag inte så jag tänkte kolla med er om det finns någon annan alternativ manick man kan använda? Helst elektrisk och inte idiotdyr.. :)

Det suger och din försäkring betalar inte ett skvätt om du bränner ner huset samtidigt. Du vill ha en hård tenn och då behövs en bättre brännare. Mjuklöd kan du i stort sätt klara med hårtork.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Xoot

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 24 sep-11 kl 18:21 »
1750grader och funkar till att värma en ram till fyrhjulingar för att rikta rätt med spännband.  ;D
http://biltema.se/sv/Verktyg/Svetsning-och-lodning/Gasbrannare/Minibrannare-210-g/

1300grader men otroligt bättre precision.
http://biltema.se/sv/Verktyg/Svetsning-och-lodning/Lodverktyg/Brannare/

Har själv använt den i första länken. kopparrör till toan. Iofs bara raka rör så det gick smärtfritt.

Halte

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 24 sep-11 kl 19:04 »
Det suger och din försäkring betalar inte ett skvätt om du bränner ner huset samtidigt. Du vill ha en hård tenn och då behövs en bättre brännare. Mjuklöd kan du i stort sätt klara med hårtork.
Hur menar du? Bör man inte använda gas för lödningen? Mjuklödningen tror jag inte är lämplig för värmerören.. Tyckte mig läsa något sådant på en annan sida..

Ett annat alternativ är ju att använda de där minibrännarna som Xoot länkade till och löda det mesta utomhus och så använda några enstaka klämringskopplingar när man ska få ihop det inomhus sedan..

Vilket lod passart bäst för att löda ihop kopparrören?

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #4 skrivet: 24 sep-11 kl 19:07 »
Lite blandade frågor:

Varför vill du löda?

Varför använda koppar istället för pex?

Halte

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 24 sep-11 kl 19:12 »
Lödningen var väl tänkt istället för de där fula klämringskopplingarna.. Pex är väl ett alternativ i.o.f.. Rörkrökaren har ju dragit kopparrör i undervåningen, men jag kan ju i.o.f. dra pex på övervåningen..

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #6 skrivet: 24 sep-11 kl 19:17 »
Varför inte använda presskopplingar? Bara att sätta dit alla, hyra en REMS några timmar och klämma fast allt. Löjligt bekvämt och snygga kopplingar.

Halte

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 24 sep-11 kl 19:33 »
Vart kan man hyra en sådan då i närområdet? Kollade på Cramo och Tholmarks men där fanns inget..

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #8 skrivet: 24 sep-11 kl 23:26 »
Vart kan man hyra en sådan då i närområdet? Kollade på Cramo och Tholmarks men där fanns inget..

cramo och ramirent kan ta hem.

Tännlappen

• -
« Svar #9 skrivet: 24 sep-11 kl 23:49 »
Finns  elektriska tänger som man klämmer runt röret som då värms upp och tennet smälter  :D . Proffsmodell kostar nog bortåt 5 lakan vad jag hört,mannen i sjön har en hobbymodell som kanske funkar,leta efter om någon testat isåfall.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #10 skrivet: 25 sep-11 kl 11:58 »
Finns  elektriska tänger som man klämmer runt röret som då värms upp och tennet smälter  :D . Proffsmodell kostar nog bortåt 5 lakan vad jag hört,mannen i sjön har en hobbymodell som kanske funkar,leta efter om någon testat isåfall.

Jag har en sån från clasohlson, den är för klen för det mesta, den får bara mjuktenn att smälta och det hjälpligt.

Tännlappen

• -
« Svar #11 skrivet: 25 sep-11 kl 13:45 »
Jag har en sån från clasohlson, den är för klen för det mesta, den får bara mjuktenn att smälta och det hjälpligt.
Då verkar det stämma att hobbytången är för klen. Själv lät jag en original kvinna löda på en böj 90 grader på en 22mm kopparrör med proffstång,håller ännu  :D . Tången som sagt kostade nog 5 papp,original kvinnan och mannen hade mycket lödjobb att göra,helt värmesystem så därför satsade dom på proffsgrejor enligt deras utsago. Verkar som det blir bättre att löda på en böj än att kröka röret,verkar som det lätt blir sprickor då även när rörläggare gör jobbet,egen erfarenhet.

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #12 skrivet: 25 sep-11 kl 14:11 »
Hårda kopparrör är ganska svåra att bocka.

Jag har bockat några stycken men då har jag använt dragdorn, stooor bockningsradie och i möjligaste mån hållit mig till så små bockvinklar som möjligt - men då jobbar jag ju på en rörverkstad där vi tom har cnc-maskiner för rörbockning  ;D

Att börja handbocka hårda kopparrör utan att köra med dragdorn (dragdornet går inuti röret och hindrar röret från att klämmas ihop i bocken) avråder jag från.

Vill man verkligen handbocka hårda kopparrör så behöver man glödga dom först men även då är det svårt att få snygga bockar utan dorn.
Ju tunnare godstjocklek man har på rören desto viktigare är det med korrekt inställt dorn - hårda kopparrören ligger på sådär 1-1,2 mm i goddstjocklek och är svåra att bocka bara pga det klena godset... sen tillkommer det krångliga materialet.
Ska det bockas så ska det vara stålrör, gärna med lite grövre godstjocklek.

Ska du köpa en lödtång för 5000 så kan du ju lika gärna köpa en begagnad REMS-press på blocket - presskopplingar är ju fenomenalt smidiga att jobba med jämfört med allt annat som existerar i kopplingsväg.

PEX rör är billiga men där kostar kopplingarna skjortan, det finns ju en anledning till att mässingskopplingar allmänt brukar kallas för "guldkopplingar" och samma problem har du ju med skärringskopplingar på kopparrör.

Mjuka kopparrör (prisol) är ju fula som stryk och dessutom löjligt dyra så dom går ju bort direkt.

Annars kan ju kompositrör vara ett alternativ, dom kommer ju även dom på rulle men jag kan skissa upp ett verktyg åt dig som rätar ut röret om du drar det igenom verktyget - med en rulle så är det ju då bara att dra ut den längd då behöver som då blir rätad. Dessa går ju bra att handbocka och kostar väldigt lite jämfört med kopparrör på rulle.

Björkbacka gård

• hönor och saker och en dröm om självhushållning
    • Blekinge
    • Björkbacka
« Svar #13 skrivet: 25 sep-11 kl 14:26 »
Om du skaffar en riktig bockapparat för koppar rör är det inga problem att bocka hårda kopparrör har gkort de i tio år då jag e vvs:are
mitt råd är att undvika mjuklödning i längsta möjliga mån de det inte är bra !! kör presskopplingar snyggt rent och ingen brandrisk
det du inte gör idag kan du göra i morgon

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #14 skrivet: 25 sep-11 kl 15:10 »
Presskopplingar är det bästa sen skivat kaffe enligt min erfarenhet.

Tännlappen

• -
« Svar #15 skrivet: 25 sep-11 kl 15:11 »
Om du skaffar en riktig bockapparat för koppar rör är det inga problem att bocka hårda kopparrör har gkort de i tio år då jag e vvs:are
mitt råd är att undvika mjuklödning i längsta möjliga mån de det inte är bra !! kör presskopplingar snyggt rent och ingen brandrisk
Enligt mina amatörögon måste väl lödning vara hållbart,har gamla dimensionen på rör 16mm som är lödade,läcker inte i lödningarna trots dom suttit där i herrans många år. Med lödtång kan inte brandrisken vara så stor.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #16 skrivet: 25 sep-11 kl 15:21 »
Enligt mina amatörögon måste väl lödning vara hållbart,har gamla dimensionen på rör 16mm som är lödade,läcker inte i lödningarna trots dom suttit där i herrans många år. Med lödtång kan inte brandrisken vara så stor.

Är det gamla lödningar är det nog hårdlödning och det är hur bra som helst förutom brandrisken.

Tännlappen

• -
« Svar #17 skrivet: 25 sep-11 kl 15:36 »
Är det gamla lödningar är det nog hårdlödning och det är hur bra som helst förutom brandrisken.
Låter som en logisk förklaring. :)

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #18 skrivet: 25 sep-11 kl 16:33 »

Precisionen i en sån bockning blir ju som... och du tappar det cylindriska tvärsnittet i kröken, men det kanske är jag som kinkig med hur en bock ska se ut.

Har provat att handbocka både 15 mm och 22 mm hårda kopparrör och dom blir väldigt ovala i bocken utan dragdorn, inget som jag skulle godkänna kvalitetsmässigt.

På 15 mm rör bör du ha radie på minst 40 mm och på 22 mm bör du ha minst 60 mm i radie om du inte glödgar rören först.

Halte

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 25 sep-11 kl 16:37 »
Tackar för svaren.. Det är ju inte mkt att dra, 7 radiatorer på två slingor. c:a 20-25 meter totalt kanske. Så att köpa ett pressverktyg känns lite overkill. Får nog bli klämringskopplingar ändå men försöka att ge mig på att bocka rören så man slipper kllämringarna som böjar i.a.f. Eller om det nu går att hyra ett pressverktyg till en rimlig slant i närheten.

Dela detta:

* Inloggade just nu

467 gäster, 5 användare (1 dolda)
Josephine3, stromback, Broccolie, Hantverkare92

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser