Hårda kopparrör är ganska svåra att bocka.
Jag har bockat några stycken men då har jag använt
dragdorn,
stooor bockningsradie och i möjligaste mån hållit mig till så små bockvinklar som möjligt - men då jobbar jag ju på en rörverkstad där vi tom har cnc-maskiner för rörbockning

Att börja handbocka hårda kopparrör utan att köra med dragdorn (dragdornet går inuti röret och hindrar röret från att klämmas ihop i bocken) avråder jag från.
Vill man verkligen handbocka hårda kopparrör så behöver man glödga dom först men även då är det svårt att få snygga bockar utan dorn.
Ju tunnare godstjocklek man har på rören desto viktigare är det med korrekt inställt dorn - hårda kopparrören ligger på sådär 1-1,2 mm i goddstjocklek och är svåra att bocka bara pga det klena godset... sen tillkommer det krångliga materialet.
Ska det bockas så ska det vara stålrör, gärna med lite grövre godstjocklek.
Ska du köpa en lödtång för 5000 så kan du ju lika gärna köpa en begagnad REMS-press på blocket - presskopplingar är ju fenomenalt smidiga att jobba med jämfört med allt annat som existerar i kopplingsväg.
PEX rör är billiga men där kostar kopplingarna skjortan, det finns ju en anledning till att mässingskopplingar allmänt brukar kallas för "guldkopplingar" och samma problem har du ju med skärringskopplingar på kopparrör.
Mjuka kopparrör (prisol) är ju fula som stryk och dessutom löjligt dyra så dom går ju bort direkt.
Annars kan ju
kompositrör vara ett alternativ, dom kommer ju även dom på rulle men jag kan skissa upp ett verktyg åt dig som rätar ut röret om du drar det igenom verktyget - med en rulle så är det ju då bara att dra ut den längd då behöver som då blir rätad. Dessa går ju bra att handbocka och kostar väldigt lite jämfört med kopparrör på rulle.