Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Löda kopparrör?  (läst 30050 gånger)

Björkbacka gård

• hönor och saker och en dröm om självhushållning
    • Blekinge
    • Björkbacka
SV: Löda kopparrör?
« Svar #20 skrivet: 25 sep-11 kl 21:08 »
Precisionen i en sån bockning blir ju som... och du tappar det cylindriska tvärsnittet i kröken, men det kanske är jag som kinkig med hur en bock ska se ut.

Har provat att handbocka både 15 mm och 22 mm hårda kopparrör och dom blir väldigt ovala i bocken utan dragdorn, inget som jag skulle godkänna kvalitetsmässigt.

På 15 mm rör bör du ha radie på minst 40 mm och på 22 mm bör du ha minst 60 mm i radie om du inte glödgar rören först.

då har du inte rätt verktyg för uppgiften helt enkelt
det du inte gör idag kan du göra i morgon

Solklart

• Uppland
« Svar #21 skrivet: 25 sep-11 kl 22:51 »
Om du skaffar en riktig bockapparat för koppar rör är det inga problem att bocka hårda kopparrör har gkort de i tio år då jag e vvs:are
mitt råd är att undvika mjuklödning i längsta möjliga mån de det inte är bra !! kör presskopplingar snyggt rent och ingen brandrisk

Jag mjuklödde med silverlod en del varm och kallvattenrör för ungefär 14-15 år sedan. Det gick enkelt och smidigt och har hållit utan problem. Dessutom var det billigt.

Jag påstår inte att du har fel men kan du utveckla lite om varför mjuklödning inte är bra? Så jag kan bli lite klokare. Vilket sannerligen inte skulle skada...  :P

Ta alltid ut glädje i förskott! Det värsta som kan hända är att du varit glad i onödan! :-)

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #22 skrivet: 26 sep-11 kl 02:12 »
Jag mjuklödde med silverlod en del varm och kallvattenrör för ungefär 14-15 år sedan. Det gick enkelt och smidigt och har hållit utan problem. Dessutom var det billigt.

Jag påstår inte att du har fel men kan du utveckla lite om varför mjuklödning inte är bra? Så jag kan bli lite klokare. Vilket sannerligen inte skulle skada...  :P

silverlod räknas väl som hårdlödning?
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Björkbacka gård

• Blekinge
    • Björkbacka
« Svar #23 skrivet: 26 sep-11 kl 06:42 »
mjuklödning är inte godkänt för tappvatten då det vi vissa vattenkvaliter äter upp lodet sen lossar det precis som det aldrig varit ng lod där!

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 26 sep-11 kl 06:59 »
mjuklödning är inte godkänt för tappvatten då det vi vissa vattenkvaliter äter upp lodet sen lossar det precis som det aldrig varit ng lod där!

Och sedan hamnar det vatten inne i väggar och golv så att man får ett nytt badrum! :D

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #25 skrivet: 26 sep-11 kl 07:07 »
Och sedan hamnar det vatten inne i väggar och golv så att man får ett nytt badrum! :D
Är lite osäker på just lödning, men generellt får man enligt branschreglerna inte förlägga skarvar/kopplingar inne i vägg/bjälklag.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Solklart

• Uppland
« Svar #26 skrivet: 26 sep-11 kl 07:44 »
silverlod räknas väl som hårdlödning?

Sånt här lod var det. Tenn-silverlod.

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=164636465

Men jag har för mig att det var mer silver i det då.
Ta alltid ut glädje i förskott! Det värsta som kan hända är att du varit glad i onödan! :-)

Solklart

• Uppland
« Svar #27 skrivet: 26 sep-11 kl 07:47 »

Hoppsan! Där ser man...

Tack för informationen!

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 26 sep-11 kl 09:48 »
Är lite osäker på just lödning, men generellt får man enligt branschreglerna inte förlägga skarvar/kopplingar inne i vägg/bjälklag.

Jag är hyfsat säker på att det var tillåtet med dolda lödskarvar på den tiden dessa kom till, reglerna ändras kontinuerligt i takt med att vågfronten för katastrofala konstruktioner breder ut sig. Men dolda skarvar är en dum idé oavsett regler.

Björkbacka gård

• Blekinge
    • Björkbacka
« Svar #29 skrivet: 26 sep-11 kl 12:32 »
Jag är hyfsat säker på att det var tillåtet med dolda lödskarvar på den tiden dessa kom till, reglerna ändras kontinuerligt i takt med att vågfronten för katastrofala konstruktioner breder ut sig. Men dolda skarvar är en dum idé oavsett regler.

när det gäller värmesystem så får du typ skarva hur du vill men de e inget man rekomenderar . tappvatten måste vid ny installation vara skarvfritt...

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #30 skrivet: 26 sep-11 kl 17:32 »
Såna här kapillärkopplingar för kopparrör löder man ALLTID med mjuklod. Vissa sorters mjuklod innehåller någon enstaka % silver och kallas därför gärna silverlod av försäljarna, men det ska inte förväxlas med silverlod för hårdlödning, som kräver betydligt högre temperaturer.

Den erfarenhet jag har av kapillärlödning är att lod och flussmedel som säljs av VVS-firmor som regel inte fungerar alls, det är praktiskt taget omöjligt att få till en tät och snygg lödning med sådant material.
Vanligt elektroniklod med "inbyggt" flussmedel är mycket lättare att arbeta med och ger bättre resultat. Numera när även elektroniklodet är blyfritt behöver man inte längre bekymra sig om risken att bly lakas ut i vattnet eller att lodet skulle ha dålig utmattningshållfasthet vid de temperaturer varmvatten kan ha.
Kom ihåg att putsa ren både rörändar och insida av kopplingar noga med fin smärgelduk eller slipduk, även om de ser någotsånär blanka och oxidfria ut.

Den bästa värmekällan för kapillärlödning är varmluftspistol, även om det säkert GÅR att använda gasollampa eller blåslampa också. Man måste såklart tänka på reglerna för heta arbeten och skärma av eventuella brännbara eller känsliga material i närheten med t ex gipsskivor. Tänk också på att röret kan bli varmt långt från det ställe där man arbetar med det.

Så vitt jag vet finns det inte, och har aldrig funnits åtminstone i Sverige, några myndighetskrav om att skarvar och avgreningar inte får placeras i väggar. De här "branschreglerna" är att betrakta som hemsnickrade skråförordningar. Man undviker naturligtvis inbyggda skarvar så långt det går men ibland går de ju inte att undvika, t ex i samband med reparation på befintlig anläggning eller då utanpåliggande rör inte får förekomma av hygieniska skäl.

_ingemar_

« Svar #31 skrivet: 26 sep-11 kl 22:43 »
finns det några hälso aspekter med å hårdlöda ? fosforkoppar
jag ska byta varm & kallvatten rören i mitt hus

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #32 skrivet: 26 sep-11 kl 23:31 »
finns det några hälso aspekter med å hårdlöda ? fosforkoppar
jag ska byta varm & kallvatten rören i mitt hus

Så länge du inte råkar använda något lod som innehåller bly, kadmium eller andra otrevliga tungmetaller så är det inget bekymmer. Vill du vara på den säkra sidan så använd inte lod som har legat och skräpat sedan urminnes tider utan köp nytt lod med tydlig deklaration av vilka metaller som ingår.

trädman

« Svar #33 skrivet: 27 sep-11 kl 00:28 »
Jag håller inte med om att kapillärkopplingar alltid löds med mjuklod. De flesta jag sett har varit lödda med kopparfosforlod inklusive samtliga jag själv gjort. Kopparfosforlod är bra och livslängden på sådana lödningar är nog i princip den samma som för kopparrören. Det kräver som tidigare sagts dock någon värmekälla som ger hyggligt hög temperatur, typ gassvets. Ett alternativ, som jag själv inte prövat, sägs vara MAPgas. Finns på exempelvis Swedol och kostar mer än gasol.

Jag har aldrig sett en rörmokare som använder dragdorn för att bocka kopparrör av vanliga dimensioner (i villasammanhang). Det går utmärkt med ett vanligt rörbockningsverktyg (för rätt rördimension) och blir i mitt tycke prydligt och inte störande ovalt.

Sen är det klart att man får tänka sig för en del om man ger sig till att löda med gaslåga inne i huset. Det finns ett "reglemente" om heta arbeten som kan vara lämpligt att följa.

Björkbacka gård

• Blekinge
    • Björkbacka
« Svar #34 skrivet: 27 sep-11 kl 07:03 »
Såna här kapillärkopplingar för kopparrör löder man ALLTID med mjuklod. Vissa sorters mjuklod innehåller någon enstaka % silver och kallas därför gärna silverlod av försäljarna, men det ska inte förväxlas med silverlod för hårdlödning, som kräver betydligt högre temperaturer.

Den erfarenhet jag har av kapillärlödning är att lod och flussmedel som säljs av VVS-firmor som regel inte fungerar alls, det är praktiskt taget omöjligt att få till en tät och snygg lödning med sådant material.
Vanligt elektroniklod med "inbyggt" flussmedel är mycket lättare att arbeta med och ger bättre resultat. Numera när även elektroniklodet är blyfritt behöver man inte längre bekymra sig om risken att bly lakas ut i vattnet eller att lodet skulle ha dålig utmattningshållfasthet vid de temperaturer varmvatten kan ha.
Kom ihåg att putsa ren både rörändar och insida av kopplingar noga med fin smärgelduk eller slipduk, även om de ser någotsånär blanka och oxidfria ut.

Den bästa värmekällan för kapillärlödning är varmluftspistol, även om det säkert GÅR att använda gasollampa eller blåslampa också. Man måste såklart tänka på reglerna för heta arbeten och skärma av eventuella brännbara eller känsliga material i närheten med t ex gipsskivor. Tänk också på att röret kan bli varmt långt från det ställe där man arbetar med det.

Så vitt jag vet finns det inte, och har aldrig funnits åtminstone i Sverige, några myndighetskrav om att skarvar och avgreningar inte får placeras i väggar. De här "branschreglerna" är att betrakta som hemsnickrade skråförordningar. Man undviker naturligtvis inbyggda skarvar så långt det går men ibland går de ju inte att undvika, t ex i samband med reparation på befintlig anläggning eller då utanpåliggande rör inte får förekomma av hygieniska skäl.

du verkar ju inte veta alls b´vad du talar om vad gäller tappvatten finns det tydliga regler vad som gäller men som jag sa innan värme får du göra vad du vill- och kapilär delar är ett samlingsnamn för alla löd delar , det är ingen skillnad mellan delar för hård reps mjuk lödning.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #35 skrivet: 27 sep-11 kl 19:17 »

vad gäller tappvatten finns det tydliga regler vad som gäller

Vilka regler då? Vem har utfärdat dem? Vem kräver att man följer dem och vad har vederbörande för rätt att kräva det? Har de stöd i någon myndighets förordningar eller kungörelser, svensk lagstiftning eller EU-direktiv?

Björkbacka gård

• Blekinge
    • Björkbacka
« Svar #36 skrivet: 28 sep-11 kl 07:09 »
Vilka regler då? Vem har utfärdat dem? Vem kräver att man följer dem och vad har vederbörande för rätt att kräva det? Har de stöd i någon myndighets förordningar eller kungörelser, svensk lagstiftning eller EU-direktiv?

BBR boverkets regler och normer , om du som företagera inte följer dessa är du ekonomiskt  skyldig till följderna . Som privatperson kan du ju titta i himlen efter några pengar från ditt försäkringsbolag

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #37 skrivet: 28 sep-11 kl 19:53 »
BBR boverkets regler och normer , om du som företagera inte följer dessa är du ekonomiskt  skyldig till följderna . Som privatperson kan du ju titta i himlen efter några pengar från ditt försäkringsbolag

Kan du länka till aktuella paragrafer i regelverket?

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 28 sep-11 kl 20:43 »
BBR 6:625.

Installationer för tappvatten som är dolt placerade och inte inspekterbara, t.ex. i
schakt, väggar, bjälklag eller bakom fast inredning, ska utföras utan fogar.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #39 skrivet: 28 sep-11 kl 21:35 »
Ok, då så! Jag var (undermedvetet) inne på det som en del rörmokare har hävdat att någon regel numera skulle förbjuda dold förläggning av rör för tappvatten överhuvudtaget (bortsett från genomgångar av vägg eller bjälklag förstås).

Men faktum kvarstår att de här reglerna inte gäller retroaktivt, man är ju inte tvungen att ta bort dolda skarvar i befintliga fungerande installationer bara för att kraven gäller vid nybyggnad.

Dela detta:

* Inloggade just nu

452 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser