Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höhäcksproblem  (läst 6526 gånger)

RonjaRövardotter

• Jämtland
Höhäcksproblem
« skrivet: 23 sep-11 kl 10:57 »
Jag har en vanlig metall höhäck till mina gotlänningar men jag hinner inte mer än fylla på höhäcken förräns de drar ut det och kissar och bajsar i det. De verkar inte hinna äta så mycket av det. Tips och trix?
Bor i paradiset med sambo, barn, katter, quarter, exmooreponny, shettis, gotlandskaniner, höns (hedemora, faverolle, dvkochins, appenzeller,  isbarkorsningar).
Planerar för inköp av en cane corso 2013!

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
SV: Höhäcksproblem
« Svar #1 skrivet: 23 sep-11 kl 14:52 »
Hej!
I de burar som jag bygger, använder jag 25 mm 4-kantsnät.
Vilken storlek har du på ditt nät?

Beekeepern. :)
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

Gille

• -
« Svar #2 skrivet: 23 sep-11 kl 23:39 »
Är det galler eller nät? Jag tycker fyrkantsnät funkar bäst till höhäck.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #3 skrivet: 24 sep-11 kl 06:20 »
Äter de verkligen tillräckligt med hö om man har höhäckar av nät? Tänker då inte på små "pippliga" hermeliner, utan större djur.

Mina äter nämligen bara hälften av det hö jag ger dem. Resten river de ut och trampar på, varpå de betraktar det som kasserat..
Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

Gille

• -
« Svar #4 skrivet: 24 sep-11 kl 07:55 »
Jag kan ju inte svara för stora djur men ser ingen skillnad. Vill man att någon ska äta fortare kan man presentera en del i buren också, och resten i höhäck. Ingen av mina har någonsin dragit ut sitt hö. Tror det är svårt, när det är nät.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #5 skrivet: 24 sep-11 kl 09:18 »
Jag har 25 mm fyrkantnät i mina.

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 24 sep-11 kl 13:18 »
Nu är jag ju rätt "ny" med kaniner. Men... När mina flyttade in hade jag ingen höhäck alls, och tyckte att det blev lite väl mycket nerpinkat. Dumt i en betesbur, för då kommer de ju inte åt betet! Så jag funderade på vad jag skulle kunna tänkas hitta på, och så råkade jag hitta såna här papperskorgshållare i plastad metall. Funkar finfint! Visst, lite dras ner, men inte så farligt!

Och det är två unga gotlänningar jag har...

RonjaRövardotter

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 24 sep-11 kl 19:18 »
Jag har fyrkanstnät runt om buren men själva höcken är av galler sort. Men ar ni att jag ska bygga en själv eller trä fyrkantsnät runt den befintliga höhäcken?
Bor i paradiset med sambo, barn, katter, quarter, exmooreponny, shettis, gotlandskaniner, höns (hedemora, faverolle, dvkochins, appenzeller,  isbarkorsningar).
Planerar för inköp av en cane corso 2013!

beekeepern

• Värmland
« Svar #8 skrivet: 24 sep-11 kl 19:39 »
Jag har fyrkanstnät runt om buren men själva höcken är av galler sort. Men ar ni att jag ska bygga en själv eller trä fyrkantsnät runt den befintliga höhäcken?

Hej!
Här kan du se hur jag byggt mina, som ett V mellan facken.
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=76369.msg629171#msg629171

Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

Krågedal

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 26 sep-11 kl 18:59 »
Hej! ännu ett tips som jag använder, ha cykelkorg som höhäck, har hittat på loppisar......Jag använder små kabinhakar köper dem på biltema och använder att sätta fast div grejer med!!
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 26 sep-11 kl 22:34 »
Hej!
Här kan du se hur jag byggt mina, som ett V mellan facken.
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=76369.msg629171#msg629171

Jättefina burar, men hur i helskotta får kaninerna ut höet genom de där pytterutorna? Jag menar, det ska ju vara nån slags balans mellan att de har att göra, och att de får i sig det de behöver!

beekeepern

• Värmland
« Svar #11 skrivet: 26 sep-11 kl 23:03 »
Hej!
Det fungerar utmärkt, men det ska vara 1 tums-nätet,
har hört de som använt 3/4 tum-nät också, men det tycker jag blir för smått.

Det som är grejen med en V-formad hö-häck är ju att höet hela tiden vilar mot nätet, så att kaninerna kan få tag i stråna.

« Senast ändrad: 26 sep-11 kl 23:17 av beekeepern »
Sökare...

Gille

• -
« Svar #12 skrivet: 27 sep-11 kl 08:21 »
Höhäck med nät fungerar fint i praktiken! Det blir inget kvar i mina höhäckar, och inget spill i buren.
Jag har några vanliga höhäckar i några inneburar jag har på vintern men de tycker jag inte om. Haft kanin som fastnat och dött i en sådan. Hermelinerna tycker om att hopp upp eller i dem och jag är rädd de ska skada benen. Så målet här är inga höhäckar med stora hål eller som de kan sitta på eller i.

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
« Svar #13 skrivet: 27 sep-11 kl 10:20 »
Använde cykelkorg till höhäck ett tag, slutade med brutet ben.  :'(
Aldrig mer cykelkorg hos oss.
Gotlandskaniner, genbank.

MorAnna

• Västmanland
« Svar #14 skrivet: 28 sep-11 kl 10:58 »
Höhäck med nät fungerar fint i praktiken! Det blir inget kvar i mina höhäckar, och inget spill i buren.
Jag har några vanliga höhäckar i några inneburar jag har på vintern men de tycker jag inte om. Haft kanin som fastnat och dött i en sådan. Hermelinerna tycker om att hopp upp eller i dem och jag är rädd de ska skada benen. Så målet här är inga höhäckar med stora hål eller som de kan sitta på eller i.

Precis det som jag just råkat ut för... För stora hål i höhäcken som en kanin lyckades få in huvudet i, men inte ut. Sen troligen sprattlat tills den bröt nacken. :(
Så jag får gå tillbaka till konstruktion nr 1 med putsnät - som jag dock övergav för att jag tyckte att de inte fick tag på höet ordentligt... Eller helt enkelt offra lite mer hö genom att lägga in det löst. Hellre köper jag lite extra hö än ser fler råka ut för samma sak...

neppelina

• Det blir inte roligare än man gör sig =)
    • Västergötland
« Svar #15 skrivet: 28 sep-11 kl 12:00 »
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=116205.msg1076239#msg1076239

En annan tråd om detta.

Kan rekommendera påshållarna från Ikea, jag är supernöjd med dem!

Kan tillägga att de funkar på alla mina raser: Bj, frassar, vit lant & flera ungar i olika korsningar  ;)
Bor på landet med man, 3 barn, finulls får, belgiska jättar, franska vädurar, rexar & vita lant kaniner, höns & myskankor, 5 katter & 2 hundar......fullt upp mao =)

MorAnna

• Västmanland
« Svar #16 skrivet: 28 sep-11 kl 14:03 »
Den höhäck jag använde var http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70093307/ som uppenbarligen hade alldeles för stora hål...

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 28 sep-11 kl 15:41 »
Vi använder 25x50 och det fungerar bra. Foderhäcksnät med för stora maskor är värdelöst, ungarna sitter och förorenar och så är det risk för olyckor.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #18 skrivet: 28 sep-11 kl 22:54 »
jag har vikt höhäckar av kraftigt hundgårdsgaller.. upplever att det är vissa kaniner (iallafall en) som ständigt drar ut höet ur häcken...
Fjäderfän och kaniner

Dela detta:

* Inloggade just nu

589 gäster, 2 användare (1 dolda)
Be

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser