Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Att "driva" höns... = ge sina hönor bra livssituation  (läst 15607 gånger)

anders 67

• Dalarna
SV: Att "driva" höns... = ge sina hönor bra livssituation
« Svar #20 skrivet: 22 sep-11 kl 12:11 »
En tanke som jag ofta får när jag läser om utfodring och "driva sina djur",spelar inte så stor roll vad det är för djur slag egentligen är t.ex
om en höna har anlag att värpa 350 ägg och bara får foder för 150 eller en ko med anlag att mjölka 30 liter och bara får mat för 15.
De här djuren måste ju inte må så himla bra.Tänk er själva att göra av med 5000 kalorier och bara få 2500.Jag skulle bli väldigt smal med huvudvärk hela dagen  :-\ . Visst man anpassar sig,men än då.
Jag tycker det är ganska viktigt att tänka efter lite vad man ger sina djur.
För lite och för mycket skämmer allt  ;)

Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

freeky

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 22 sep-11 kl 12:32 »
Va klok du är AzzoLina!

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #22 skrivet: 22 sep-11 kl 12:56 »
Va klok du är AzzoLina!

*skriver under på d*

Vore man riktigt Alternativ så skulle man tillbringa dagarna med att plocka mask, baggar, larver etc.  ::) Sen vi började ge blandsäd ger dom Bövfelen i allt annat. Här måste nog ransoneras.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #23 skrivet: 22 sep-11 kl 13:19 »
ja de är ett helt klart intressant ämne!

När du skriver djungelhöns vad menar du då?
Citera
Röd Djungelhöna Gallus Gallus den vildhöna som alla våra tamhöns kommer ifrån.

De foder dom får i industrin är mer pådrivande än vanligt värpfoder som vi köper i lanthandeln?
Citera
Skillnaden på exempelvis Fenix värp i bulk till hönsfabriken och Fenix värp i säck är priset/kg. Inget annat.
På vilket sätt kan vi inte driva våra hobbyhöns på samma vis som dom i industrin?
Citera
Hybrider är avlade för att värpa extrema mängder ägg/år. Man kan säga att dom är genetiskt drivna på gränsen till vad deras fysik klarar av. Du kan aldrig fodra en Chabo Kochin eller Hedemora att värpa på det viset hur du än gör. Skillnaden är genetisk. Inga djur eller människor behöver äta mer än vad dom förbrukar. Följdaktligen behöver för det mesta inte "vanliga höns" utfodras på samma sätt som hybrider för att ändå maxprestera. Att få de förutsättningar  som dina höns behöver för att värpa så bra dom kan är inte att vara elak mot dem det är att ge dem utrymme att må bra. 
Anders 67 skriver det väldigt bra i sitt inlägg
En tanke som jag ofta får när jag läser om utfodring och "driva sina djur",spelar inte så stor roll vad det är för djur slag egentligen är t.ex
om en höna har anlag att värpa 350 ägg och bara får foder för 150 eller en ko med anlag att mjölka 30 liter och bara får mat för 15.
De här djuren måste ju inte må så himla bra.Tänk er själva att göra av med 5000 kalorier och bara få 2500.Jag skulle bli väldigt smal med huvudvärk hela dagen  :-\ . Visst man anpassar sig,men än då.
Jag tycker det är ganska viktigt att tänka efter lite vad man ger sina djur.
För lite och för mycket skämmer allt  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

FM

• Skåne
« Svar #24 skrivet: 22 sep-11 kl 16:02 »
Mycket bra tråd :D

Fick några tankar när jag läste ovanstående inlägg! Det pratas om olika raser, lantraser, hybrider, stora, dvärg, stidshöns etc... Och att t ex en värphybrid behöver mer intag för de gör av med mer kalorier, om jag förstått rätt... En av mina funderingar är; att olika raser lr framförallt vissa indevider tillgodogör sig mat bättre? Precis som på hästar, vissa är lättfödda andra inte och bara för att det är ett fullblod så måste det inte vara svårfött. Har själv sådana som bara behöver titta på maten för att lägga på sig  ::) Men likväl behöver de tugga så mat, så ex får de (hö) med "mindre närings värde" så kan de tugga mycket ;)
Så vissa hönor kanske omsätter samma mat effektivare än andra? För är det inte så att dom som försöker få fram en ekonomisk höna vill att de ska kunna krasst sagt; äta lite producera mycket? Inte som O-Shamosarna som äter mycket producera lite  o:) Nybörjare som man är på höns, hur känner man att de är för feta respektive för magra?

Ber om ursäkt om min text är luddig ;) MVH/FM
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 22 sep-11 kl 16:43 »
Jag minns inte längre vilket av inläggen som fick mig att tänka på det här. Men nåt var det i alla fall.  :-[

Om vi säger att en kvinna 'har kapacitet' att föda tolv barn på en livstid.. är det då ingen som helst skillnad i hur kroppen mår om man gör henne gravid igen så snart ägglossningen återkommit, så hon föder sina tolv på löpande band (och nu menar jag bara fysiskt - vi kan leka att hon adopterar bort dem och att hon inte far illa i själen av det, för enkelhetens skull), jämfört med om det går några år mellan graviditeterna?

Jag tror det är skillnad. Och jag tror att det spelar roll för en hönas välbefinnande också.

Därför skulle jag ha svårt att medvetet göra saker för att få mina höns (som jag inte ännu har) att värpa mer än vad jag uppfattar som deras naturliga rytm. Sen kan det hända att jag kommer att göra det ändå (kanske blir jag en sån som i okunskap matar 'över-bra', som det pratas om i tråden, eller kanske lyser utebelysningen in genom hönshusfönstret, eller vad vet jag).

Jennyt

• Västergötland
« Svar #26 skrivet: 22 sep-11 kl 16:56 »
Du har en poäng Lotta, men, det är en liten skillnad mellan höns och människor. Människor bär barnen inne i sig, medans hönan bara producerar äggen. Likheten blir isåfall att du svälter människan (hönan) tills att hon inte längre produserar ägg  ..... e du med?
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 22 sep-11 kl 17:07 »
Du har en poäng Lotta, men, det är en liten skillnad mellan höns och människor. Människor bär barnen inne i sig, medans hönan bara producerar äggen. Likheten blir isåfall att du svälter människan (hönan) tills att hon inte längre produserar ägg  ..... e du med?

I människan är ägget en pytteliten grej som vi inte märker av när det åker ur oss. I en höna är det en helt annan sak. Lika självklart som att man inte kan jämföra rakt av på 'mitt sätt', är det att man inte kan göra det på 'ditt sätt'.
Det enda jag riktigt säkert kan veta är att det inte känns bra för just mig att medvetet försöka skynda på.
Jag kan inte ens veta om den känslan har goda grunder eller om den är nåt slags romantiserat bjäfs. Jag vet bara att den finns där. Och att jag väljer att följa den.

johe71

« Svar #28 skrivet: 22 sep-11 kl 17:09 »
Om vi säger att en kvinna 'har kapacitet' att föda tolv barn på en livstid..

fast jämföra med barn känns väl fel?  kvinnan "lägger" ju ett ägg i månaden under sin produktiva tid...  (undantaget när hon är gravid och första tiden efter förlossningen.... en höna som ruvar lägger inte heller ägg under ruvningsperioden och tiden då kycklingarna är små)

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 22 sep-11 kl 17:20 »
fast jämföra med barn känns väl fel?  kvinnan "lägger" ju ett ägg i månaden under sin produktiva tid...  (undantaget när hon är gravid och första tiden efter förlossningen.... en höna som ruvar lägger inte heller ägg under ruvningsperioden och tiden då kycklingarna är små)

Jag menar inte att det är precis samma sak, eller ens påverkar på precis samma sätt.
En höna och en kvinna är helt olika slags varelser (även om många verkar ha svårt att tro det, ute i verkligheten) och jämförelser rakt av är omöjligt. Jag menar helt enkelt att JAG tror att det påverkar hönan (som ska ut med en mkt större grej än ett litet människoägg) att inte låta henne få de pauser hon naturligt har. Och att JAG därför skulle ha svårt för att försöka påverka hönan att skynda på.

johe71

« Svar #30 skrivet: 22 sep-11 kl 17:32 »
Och att JAG därför skulle ha svårt för att försöka påverka hönan att skynda på.

svårt att  ge hönan näringsriktig och bra mat alltså...?

det finns försök gjorda med fritt foderval på hybrider, rashöns och korsningar mellan dessa (man ställer alltså ut flera foderstationer där råvarorna läggs en och en utan att man blandar ihop något).... hönsen åt då så de fick i sig 14–17% Råprotein, 0,25–0,35% Metionin, 0,6–0,9% Lysin, 2,7–3,5% Kalcium.
Rekomendationen i fullfoder är (/var 1996) 14% Råprotein, 0,35% Metionin, 0,7% Lysin, 3,2% Kalcium....

Om hönsen får välja själv så väljer de alltså foder i sådana mängder och proportioner som "driver" dem... konstigt va?

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #31 skrivet: 22 sep-11 kl 18:17 »
Om man ska jämföra en kvinna och en höna så så borde nog jämförelsen vara.

-Om en kvinna har bra levnadsvikor (dvs lagom av allt) så kommer hon kunna bli gravid mycket lättare och oftare om hon villoch har de genetiska förutsättningarna. Risken för missfall är också minimal.
Hönan med en bra livsituation kommer också att värpa efter sina genetiska förutsättningar, dvs maxproducera.

-Om man övergöder kvinnan och hönan och tapetserar med bladguld  och har redesägg av ädelstenar  ;) kommer inte chanserna för graviditet öka och hönan kommer inte värpa fler ägg. Snarare tvärt om...

-Om man svälter kvinnan och hönan och låter dem leva i en osund och stressande miljö så kommer kvinnan ha svårare att bli gravid eller inte kunna bli gravid alls hönan kommer värpa mindre eller sluta helt...Förmodligen slutar det med att kvinnan äter upp hönan för att slippa svälta och optimera sina chanser att bli gravid  ;)

Nu spårar diskussionen ur lite.... :-[

Jag ogillar mer och mer ordet driva....det låter så negativt när det egentligen handlar om att ge sina hönor bra livssituation. Men precis som kvinnan och hönan äter olika för att må bra så behöver olika höns olika mycket för att må bra.

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

jerker_s

• Södermanland
« Svar #32 skrivet: 22 sep-11 kl 18:28 »
Ja, risken är ju snarare så att vi "övergöder" dem och de blir feta (hobbyhöns) och får ohälsa än att vi "driver" dem under gynnsamma förhållanden och får ohälsa av det... hmm.. hur får man ihop det.. det fattar jag inte.. genetiska betingelser och miljö är liksom olika saker...
« Senast ändrad: 22 sep-11 kl 18:31 av jerker_s »

jerker_s

• Södermanland
« Svar #33 skrivet: 22 sep-11 kl 18:33 »
hur kan man driva en höna under gynsamma förhållanden till ohälsa..?

Abigail

« Svar #34 skrivet: 22 sep-11 kl 18:39 »
Man kanske inte driver med fodret men hur är det med ljuset? Förr hade stora hönserier tänt dygnet runt, det är väl förbjudet nu tror jag. På sommaren så har vi ju ljust nästan dygnet runt men jag kan tänka mig att det stressar hönor så de mår dåligt om de har ljust dygnet runt hela året.

jerker_s

• Södermanland
« Svar #35 skrivet: 22 sep-11 kl 18:43 »
Man kanske inte driver med fodret men hur är det med ljuset? Förr hade stora hönserier tänt dygnet runt, det är väl förbjudet nu tror jag. På sommaren så har vi ju ljust nästan dygnet runt men jag kan tänka mig att det stressar hönor så de mår dåligt om de har ljust dygnet runt hela året.

Ok, där har du en poäng, ljus är också miljö... Dock lever höns i andra delar av världen med mer ljus.. frågan är ju om det är hälsosamt eller inte.. Jag resonerade mest kring kosten..

pålle

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 22 sep-11 kl 18:50 »
Ok, där har du en poäng, ljus är också miljö... Dock lever höns i andra delar av världen med mer ljus.. frågan är ju om det är hälsosamt eller inte.. Jag resonerade mest kring kosten..
Hur menar du mer ljuds finn väll inga läder som har så mycket ljus som vi  i norden på sommaren vad ja mins i alla värds delar så är det jävligt mörkt när kvällen kommer  kanske miss förstår dig ?

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 22 sep-11 kl 18:53 »
svårt att  ge hönan näringsriktig och bra mat alltså...?

Och det där var det ju verkligen fog för, det ser man ju tydligt om man läser mina tidigare inlägg som är både dömande, nedlåtande och fyllda av vinklade fakta.  :-\

jerker_s

• Södermanland
« Svar #38 skrivet: 22 sep-11 kl 18:56 »
Hur menar du mer ljuds finn väll inga läder som har så mycket ljus som vi  i norden på sommaren vad ja mins i alla värds delar så är det jävligt mörkt när kvällen kommer  kanske miss förstår dig ?

Tänkta att vintrarna är väldigt långa och mörka i sverige... det är ju knapt ljust på dagarna..

pålle

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 22 sep-11 kl 19:00 »
Tänkta att vintrarna är väldigt långa och mörka i sverige... det är ju knapt ljust på dagarna..
Nä det är ja medveten om och att vi år kompensera för det  men vad ska vara lagom då 20 timmar ? tror ja är för mycket då det aldrig är så ljust i varmare i varmare klimat  där av min fundering

Dela detta:

* Inloggade just nu

491 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser