Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pencillinkur --> kissar ofta?  (läst 3839 gånger)

Snoken

• Gäst
Pencillinkur --> kissar ofta?
« skrivet: 19 sep-11 kl 10:37 »
Min 4 månaders labradortik har dragit på sig urinvägsinfektion och därmed fått en tiodagars kur pencillin ordinerad. Hon har ätit det i några dagar nu och kissar som aldrig förr. Hon hann aldrig bli helt rumsren innan det här bröt ut, och nu är det helt hopplöst om jag inte vaktar henne och släpper ut henne minst en gång i timmen  :-\ Kommer jag på henne att sitta inne nånstans så muttrar jag lite åt henne, då lyckas hon "knipa av" och ta sig till dörren för att få fortsätta tömma ute (där jag berömmer jättemycket), så hon är verkligen Jättekissnödig Hela tiden.
Är det här vanligt för hundar som är mitt i en pencillinkur och hur snart efteråt kan jag börja hoppas på en vändning? Nätterna är hon torr och likaså om hon lämnats hemma för ett par timmar då hon och vår äldre hund går och sover, men när jag är hemma och det är mer rörelse i huset så verkar hennes blåsa också vara väldigt aktiv. Jag är ändå hemma så det är inget problem i sig att få ut henne ofta, men det är ju ett ständigt passande och följa efter henne så fort hon går ut mot hallen, ifall hon är på väg mot dörren... Är man inte med då så går hon och sätter sig nånstans inne istället så jag har känslan av att hon verkligen inte kan hålla sig. Hon är ju fysiologiskt mogen att kunna hålla sig lite längre stunder nu, trots allt.

Lycka

• Ångermanland
SV: Pencillinkur --> kissar ofta?
« Svar #1 skrivet: 20 sep-11 kl 11:51 »
Har det tagits odling så att ni har fått rätt antibiotika ?
Hedemorahöns

Snoken

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 20 sep-11 kl 14:35 »
Ja, en för en vecka sen och en ny idag. Väntar just på att veterinären ska ringa och ge svaret på den, då ska jag fråga med det här drickandet/kissandet också.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 20 sep-11 kl 19:59 »
Dricka kissa   ???
Diabetes ?
Hedemorahöns

Snoken

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 22 sep-11 kl 07:52 »
Hm! Diabetes kom aldrig på tal igår. Spenderade hela förmiddagen hos veterinären med nya blodprov, urinprov samt en röntgen då hunden reagerade på tryck mot magen, men hittills har inget visat annat än UVI:n som inte vill släppa riktigt. Har ny telefonkontakt med vetten idag när alla provsvar är klara, hoppas dom visar nåt nu så man får ett slut på det här  :-\
Skönt iallafall att hunden i sig är glad och i största allmänhet beter sig som vanligt.

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #5 skrivet: 22 sep-11 kl 08:26 »
Vad får hunden för foder? Är det spannmålsbaserat?

Varför jag frågar är pga att hos människoor som ofta får UVI rekommenderar man att de inte ska äta snabba kolhydrater. Jag skulle barfa hunden en period och se om det blir bättre.

Snoken

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 22 sep-11 kl 18:23 »
Hon äter Orijen som är spannmålsfritt, däremot har jag också börjat fundera på om det är nåt i det som gör henne så törstig. Hon äter ju rätt mycket, tre gånger per dag, eftersom hon växer så otroligt ännu. Kanske skulle vara värt att pröva färskfoder istället ett tag, eller iallafall byta ut en eller två givor per dag och se om det skulle påverka. Ska iallafall överväga det om veterinären inte kommer på annan lösning än att bara mata i hunden antibiotika, känns inte bra att ge sånt någon längre period åt en ung hund.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #7 skrivet: 08 okt-11 kl 16:52 »
Hur har det gått ??
Hedemorahöns

Snoken

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 14 okt-11 kl 09:45 »
Det verkar som det bara var en envis urinsvägsinfektion, som till slut gav med sig enligt proverna. Hon fortsatte dock att kissa ofta och jag funderade mig halvt galen på orsaken tills en god vän tipsade om det ganska självklara; hundens blåsa var ju van att tömmas ofta så den var nog inte speciellt stor, och behövde bara lite tid på sig att utvidgas så hon kunde hålla sig längre!
Nu har det gått några veckor och hon håller sig allt längre, fortfarande inte som en vuxen hund kan men det går iallafall framåt!
Skönt att det löste sig till slut, hoppas vi slipper fler bekymmer på ett tag nu  :-[

Dela detta:

* Inloggade just nu

581 gäster, 2 användare (1 dolda)
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser