Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nån som vet vad detta kan vara ?  (läst 8103 gånger)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
Nån som vet vad detta kan vara ?
« skrivet: 17 sep-11 kl 23:21 »
Min unghäst på tre år har helt plötsligt sår på rumpan och små bulor runt ögonen .
Nån som känner igen detta ?

När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

hursomhelst

• Småland
SV: Nån som vet vad detta kan vara ?
« Svar #1 skrivet: 17 sep-11 kl 23:24 »
Alltså såren på rumpan ser ju ut som vanliga botskador från en annan häst, men är det runt ögonen med, ja då blir det ju genast lite svårare!

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #2 skrivet: 17 sep-11 kl 23:26 »
Det är inte sår i ansiktet och dom två sakerna behöver ju inte vara samma .Men det är inte bitskador , sitter fel o ser fel ut . Ser mera ut som kli-skador om du förstår.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #3 skrivet: 18 sep-11 kl 12:56 »
*putt*

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #4 skrivet: 18 sep-11 kl 13:04 »
Kan hästar få syfilis?  ???

Hade det varit en importerad hund hade jag sagt leishmania (har hästen importerats?).

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #5 skrivet: 18 sep-11 kl 14:03 »
Såret på rumpan ser ut som ett klassiskt bitsår, unghästar och lekfulla valacker "skalperar" ofta varandra på det viset när dom biter tag i håret och sliter bort det och ofta följer då en bit svål med.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #6 skrivet: 18 sep-11 kl 15:00 »
Såret på sidan av rumpan är lite större i dag o nej han går med gamla vallacker som inte biter och han är född här hos mej så jag vet exakt vart han har varit .
Jag funderar på ringorm men det som talar emot just det är att det sitter i rumpan .
Hästen är allmänpåverkad och sur .
Jag har mailat bilderna till min vet så jag hoppas att han ser dom redan idag annars ringer jag i morgon.

Just_me

• Småland
« Svar #7 skrivet: 18 sep-11 kl 15:42 »
Såret på sidan av rumpan är lite större i dag o nej han går med gamla vallacker som inte biter och han är född här hos mej så jag vet exakt vart han har varit .
Jag funderar på ringorm men det som talar emot just det är att det sitter i rumpan .
Hästen är allmänpåverkad och sur .
Jag har mailat bilderna till min vet så jag hoppas att han ser dom redan idag annars ringer jag i morgon.

Såret ser väldigt "fint" ut men det kanske är kamerablixten som gör att det inte ser rött ut. "Nötningssår" fick min häst när hon hade byggbett i mängder en gång, det var mer sårskorpa och hackigare kanter plus att det ganska snabbt blev rött och fult och lite varigt (fast du kanske vart noga med att tvätta? eller gjort det strax före bilden).
Ser ut som om den kanske fastnat i nått eller som om det är hudproblem. Kanske är sjukdomen en ovan nämde men jag har sett bilder på hundar som får en slags "vävnadsätande bakteri" och de såg ut likadan. Läste om det för det fanns i Rumänien och vi köpte hund däreifrån.
Bulorna kan de vara fettknölar eller bett av något slag?
Hoppas vetrinären har svar, om hästen är allmenpåverkad är det ju aldrig bra :/

gernsö

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 18 sep-11 kl 15:53 »
kliar den sig, kan ju vara ringorm som kliats sönder. tror inte på bett. kanske regnskollor,har ingen annan häst några symtom.
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #9 skrivet: 18 sep-11 kl 16:15 »
Tvätta med hexocil. Hjälper inte det tar du ut veterinär. Det där är inga skavsår eller annan sorts sår. Han behöver behandling.

Antagligen ringorm.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #10 skrivet: 18 sep-11 kl 20:42 »
Har fått svar från vet att han vet inte jag behöver ta skrapprov. Konstiga e ju att ingen annan har nåt (än) och att det sitter i rumpan .Ringorm brukar ju komma på frampartiet .Nej jag hade inte tvättat det innan jag tog bilden .

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #11 skrivet: 18 sep-11 kl 20:51 »
Det ser inte riktigt ut som en ringorm, men jag har haft ringom som inte såg ut som ringorm också. Det satt bara under magen. På en häst alltså ;) Inte på mig  :P
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 18 sep-11 kl 22:00 »
Min första reaktion var ringorm.. men jag är inte jättekunnig på sjukdomar på just häst, så det kan vara helt fel..
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #13 skrivet: 18 sep-11 kl 22:05 »
Jag gissar på ringorm då han har varit i samma hage som kalvar med ringorm .
Jag trodde inte det smittade via hagen men tydligen gör det det  :-X
Jag ska prata med strömsholm i morgon så får jag höra vad dom tycker .

Jennyt

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 19 sep-11 kl 08:54 »
Då lutar det väl åt ringorm...... Jag funderade en sväng på om han varit i kontakt med något fotosensibiliserande ??? men ska jag vara ärlig har jag aldrig sett sånna skador o:)

Urk, va han ser ut :-\ Ta hand om er :-*
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

tamate

• 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
« Svar #15 skrivet: 19 sep-11 kl 09:17 »
tycker det större såret ser ut som blöt/vermeexem har bara sett det på hund men kanske het kan få det med. kan det vara staffylococcer (eller hur det nu stavas) kanske?
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #16 skrivet: 19 sep-11 kl 16:09 »
Har börjat smörja med svampsalva i dag , får se om det blir bättre .

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #17 skrivet: 20 sep-11 kl 06:21 »
Jag tycker ärligt talat inte att det ser ut som vare sig stafylokockinfektion i huden eller ringorm.

Staf... brukar vara "mjälliga".

Dock så brukar hästar ofta "uppfostra" varandra med att lugga den andre på baken, även gammla hästar gör så emellanåt - i synnerhet om det är en jobbig unghäst som behöver fostras rejält.

Men känner du dig osäker bör du nog ta ut en veterinär.

Mot ringorm så finns det ju "läkande vaccin" som du kan ge även efter att hästen är smittad och vad gäller staff.. så är det ju antibiotoka som gäller och inget av dessa är ju receptfritt.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #18 skrivet: 20 sep-11 kl 10:57 »
Vacc för häst är visst borttaget . Tycker det är onödigt oxå .Nej jag har serr staff infektioner förut o detta är inte likt alls.
Jag smörjer med stark svampsalva nu enl vet rek.
Blir det bättre så vet jag att det var ringorm. Vill inte vänta på provsvar som kan ta upp till tre v då har min häst ingen päls kvar ju .
Har dom i trädgården nu så jag lättare kan hålla koll på dom . ;D

Brokullen

• Dalsland
« Svar #19 skrivet: 22 sep-11 kl 23:07 »
Låter säkert helt åt helsike för alla hästkunniga,men kan berätta en liten historia om vad jag själv har upplevt.
en vän till mej hade en häst med liknande utslag,veterinären var där och skrev ut diverse salvor,stoet ändrade humör så totalt så hon gick till anfall mot människor,hon har fått någon infektion på hjärnan sa veterinären,bara att avliva.Tog hem hästen till mej och tvättade med grönsåpa +massa vatten så klart,sen masserade jag med olivolja någon månad en gång om dan.Puts väck och återkom då inte under dom två år hon stod kvar hos mej (hon är såld nu)
Har ingen aning om vad det var men tydligen var det otroligt irriterande för henne.
såg precis likadant ut
Bor på en liten gård med man,2 utflugna+1 barn hemma,2 hästar,2 katter,en olde english bulldog och en grandis, vaktlar, mignonankor, linderödsgrisar och en massa höns.

Dela detta:

* Inloggade just nu

571 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser