Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  slakt...  (läst 8653 gånger)

drömmer

• Gäst
slakt...
« skrivet: 14 sep-06 kl 17:41 »
Jag vet inte var jag ska lägga ämnet då det berör flera olika djur. Det är med andra ord helt ok att flytta till ett lämpligare ställe.

Jag hoppas att ingen tar illa upp om jag skulle fråga något känsligt... frågar man inte får man ingenting veta.

Jag har förstått att kaniner och höns (ankor osv.) slaktar man ofta själv hemma utan proffessionell hjälp. Slaktar ni även angorakaniner och äter eller har ni dem enbart för pälsen?

Hur gör ni med större djur grisar, får, getter och kor? Är det någon som även slaktar dessa helt själv? och hur går det i så fall till? vad behöver man? Hur är det om djuren är registrerade (registrerar man djur?) måste man fylla i papper och skicka någonstans?

Jag tänker enbart på slakt för husbehov.
Ni kanske har tips om en bra bok eller webbsida i ämnet?

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
Re:slakt...
« Svar #1 skrivet: 14 sep-06 kl 23:58 »
Boken Styckning av vilt skriven av Alf Andersson, finns i bokklubben här. Många av tipsen och styckscheeman i den fungerar bra till självhushållsdjur också.

Den enligt mig lättaste slakten att börja med själv är kaninslakt. Men det är bra om man kan lära sig live av någon. Det är så lätt att läsa sig till hur man ska göra men sen när man väl står där är det inte lätt att veta hur man ska göra, vad man kan ta tillvara och hur.

Också för djurets skull är det bra om man varit med om lite innan så man inte blir osäker när det väl ska ske.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #2 skrivet: 15 sep-06 kl 00:30 »
Man får slakta sina egna djur hemma... och äta köttet själv...
Detta är helt lagligt... kallas för hemslakt...

Man får däremot inte sälja hemslaktat kött. enligt lagen...

När det gäller kor så måste man raportera hemslakt till CDB...

Det som är lite olagligt är vad man skall göra av "räntan".. inälvor, skinn och huvud...

De flesta gräver ner den i dynghögen...

Igentligen skall dtta lämnas med Kadaverhämtningen...
Svensk Lantbrukstjänst - de som hämtar självdöda djur... men de säger själva att de vägrar att ta emot slakt av fall från hemslakt...

men det mesta går ju att använda..
huden kan man ju bereda.
Inälvor kan ju göras charkvaror av eller hundmat...
även köttet på huvudet gjorde man alltid sylta på förr...

så det behöver inte bli så mycket över...

Vi slaktar vårt eget kött hemma.. Jag anser att det är det bästa för djuren...

Man leder ut kossan bakom ladugårds knuten , ger henne  lite kraft foder och skjuter henne med slakt masken eller stutsarn..
Hon hinner inte märka var som händer. utan faller bara ihop...
man sticker och tappar av blodet..
det är viktigt att djuret ligger på sida så de kan sparka ordentligt med benen.. - döds ryckniganrna- när de slutat så tar man ur inälvorna och sedan flår man kroppen...

Men det är bäst att ha någon som kan hjälpa en i början..
det är mycket viktigt att skottet tar bra... att man skjuter på rätt ställe...

En slakt mask behöver man inte licens för...

fråga någon bonde eller jägare...

sedan skall man ju ha ett bra utrymme att hänga köttet på...
de bör hänga i ca 40 grader...

är det 10 grader + ute så bör köttet hänga i 4 dar...
=40 grader...

Det viktigaste är att djuren haft ett bra liv och slaktats på ett så bra sätt som möjligt.

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #3 skrivet: 15 sep-06 kl 00:35 »
Kallas det inte för dagsgrader?

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #4 skrivet: 15 sep-06 kl 01:01 »
Tror det :)
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

queer

« Svar #5 skrivet: 15 sep-06 kl 05:40 »
40 grader gäller väl kor och tjurar då?

Hur är det med får och lamm?

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #6 skrivet: 15 sep-06 kl 08:56 »
Det är ungefär lika...
Handlar ju om att lik stelheten skall släppa och köttet möras...

Man kan ju göra som vissa stora slakterier, möra med elektrisitet eller Vacca.... Vacum möra...

Men hela finessen är  att under hängningen så avdunstas även vätska...

vilket inte sker vid tex el mörning....(hinner inte) eller vacum

därför är ju alltid kött bitarna i disken på affärerna som är förpackade i palst alltid ganska slabbiga...

lamm brukar man hänga ganska länge... hos oss i alla fall.
beroende på temperatur...

Anna Hilding i Projektet Lamm i Gävleborg har skrivit en sammanställning från deras chark kurs de höll i vintras...
Första träffen handlade just om vad som händer med köttet efter slakt...
hur länge der bör hänga osv...

maila henne på anna.hilding@hush.se

så kanske hon kan skicka över mer info... om ni är intresserad..

leifhh

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 15 sep-06 kl 09:03 »
Jag brukar låta mina får och lamm hänga i 35 graddagar (eller heter det dagsgrader?) i smedjan.....

drömmer

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 15 sep-06 kl 09:43 »
tack så mycket!

Självklart så bör man ha någon som "lär upp" en hur man ska göra men det är ändå skönt att vara förberedd psykiskt på hur man gör.

leifhh

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 15 sep-06 kl 10:34 »
Självklart så bör man ha någon som "lär upp" en hur man ska göra men det är ändå skönt att vara förberedd psykiskt på hur man gör.

Jepp, jag minns fortfarande maggrops- och yrselkänslan när jag första gången slaktade en bagge på egen hand.... Jag gruvade mig ett bra tag före (kunde inte ens få i mig frukost), men när det väl skedde så kändes det hur naturligt som helst. Nu har jag inga problem med det, det är som vilken annan syssla på gården som helst.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #10 skrivet: 15 sep-06 kl 10:44 »
Den känslan har jag varje gång. Men jag ser det som ett friskhetstecken. Den dagen jag inte känner något, är det nog dags att bli vegan.

Intressant att läsa hur ni gör med dags eller dygnsgrader. Själv låter jag lammet svalna bara. Tycker inte det hunnit bli så segt i sitt korta liv. Styckade en killing igår direkt från kroken efter slakt och det var t.ex hur mört som helst. Men om jag hänger, så låter jag det hänga tills stelheten i höftleden släpper.

leifhh

• Gäst
Re:Mörning efter slakt
« Svar #11 skrivet: 15 sep-06 kl 12:09 »
Här krävs ordentliga tillagningsmetoder och stektider för att slippa sega,  och halvråa blodiga saker på tallriken.

Nej visst, såväl långkok som tjälknöl är suveräna och något underskattade tillagningsmetoder... På riktigt unga djur kan dock köttet bli väl mört, jag gjorde en tjälknöl på en dilammsstek för ett tag sedan, den blev nästan leveraktig i konsistensen. Inget fel på smaken dock.

Vad gäller mörning av kött så varierar jag givetvis det hela utifrån årstid. En tacka jag slaktade pga upprepade rymningar i somras mitt under värsta hettan fick inte hänga mer än ett par timmar. Mest så att jag hann hämta andan och tvätta av mig mellan slakt och styckning....

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #12 skrivet: 17 sep-06 kl 22:48 »
Hej!

Någonstans läste jag att en fasan ska hänga i fotsenorna tills den ramlar ner!!!???

Förmodligen är den riktigt mör då, men är den ätbar?

Edgar

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #13 skrivet: 18 sep-06 kl 10:29 »
Vad händer om man mörar nöt och lamm längre än säg 40 dagsgrader? Blir köttet ännu mörare då? Tycker att det mesta köttet man köper i butik har en tendens till skosula, även om man tillagar det enligt konstens alla regler. Hur får man till en sån där biff som man nästan kan skära med smörkniv? Är det bara för att det mest är avlagda mjölkkor som utgör nötköttet i butik som det inte är lika mört?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

leifhh

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 18 sep-06 kl 10:52 »
Vad händer om man mörar nöt och lamm längre än säg 40 dagsgrader? Blir köttet ännu mörare då?

Jag kollade upp detta i Gert Klötzkes Jägarens nya kokbok (rekommenderas varmt). Det som händer när kött hänger och möras är att muskelcellerna förändras. De bryts ner och det bildas smakämnen ur muskelproteinerna. Nu ett citat ur boken (sid 78):
Efter en viss tid har mörningen nått sitt maximum och köttet kan inte bli mörare av att hänga. Köttet får då en "mogen" lukt som är helt skild från den lukt som förorenat eller "ruttet" kött avger. Det är ett gott råd att regelbundet (dagligen) inspektera kött som hänger och lukta på det. Gör man så är risken minimal att det hänger för länge.

onsikepigan

« Svar #15 skrivet: 14 apr-07 kl 00:42 »
Fick en gång en kalv på jobbet. Slakten fixa en kille SVART på slakteriet han jobba på (som jag råkat lära känna påen bussresa).
250 kr.
Köttet fick hänga hemma.
Allt gick fint till, inge slag o hot.
Laban var nyfiken in i det sista.
Prata i "smyg" med ditt lokala lilla slakteri du.
Petra

Dandelia

• Gäst
Fråga
« Svar #16 skrivet: 14 apr-07 kl 00:59 »
Är det lagligt att själv föda upp och slakta större djur, tex får och get? Behövs tillstånd för det, ska det rapporteras nånstans???

onsikepigan

« Svar #17 skrivet: 14 apr-07 kl 01:14 »
Vet faktiskt inte.
Men jag ordna det så gott jag kunde tycker jag.
Om inte slakterigubben gjort det så hade min gubbes pappa gjort det...på samma sätt, slaktmask o skära av halsen (eller vad dom nu gör).
Han är VAN grisslaktare.
Jag måste kolla upp det.
Bara det är humant så är jag nöjd- lagligt eller ej.  
Man fattar ju om det är bra, eller ej.
Petra

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #18 skrivet: 14 apr-07 kl 01:24 »
Gris, får och get är ok. Har djuret individnummer är väl det det ända som ska anmälas, att djuret inte lever längre. Nöt......nja, det ligger väl i "gråzonen".

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #19 skrivet: 14 apr-07 kl 06:30 »
Jaha, då slapp jag starta den här tråden, vad bra!  (Och jag begriper inte vart den skulle kuna flyttas.)  Eftersom detta är något som innebär både stark sinnesrörelse, om vi är normala, och en hel del hantverk, så gjorde jag så här:

Jag tog många år på mig att lära mig.  Först bestämde jag att industriella storslakterier är BLÄ, och att jag hädanefter skulle äta från mina egna djur.  Första gången hade jag hjälp med precis allting, och kom hem med en massa köttbitar, som jag med möda förpassade in i frysen.  Andra gången visste jag åtminstone att jag skulle ha plastpåsar i ordning... :)  Sen såg jag till att lära mig hela hantverket - baklänges!  När jag hade klart för mig vad jag skulle göra med köttet, började jag våga skära lite i köttkroppen som hängde.  Min slaktare var lyckligtvis mycket duktig på att förklara, visa och låta mig prova.  Senare började jag öva på att flå och ta ur.  Allra sist övade jag mig på att flå ögonen, det ser ganska äckligt ut.  Den dag jag kände att jag kunde hela hantverket: flå, ta ur, ta hand om räntan och stycka, bad jag att få lära mig att sticka.  Slaktaren visade mig hur han gjorde.  Några gånger senare försökte jag själv, först på sådana han redan stuckit, senare just efter att han skjutit dem.

Nu återstod "bara" att lära mig skjuta.  Allt annat var, nej inte självklart, men jag visste hur jag skulle göra.  Jag skaffade en bultpistol på Nordpost, och började plocka isär den och sätta ihop den.  Vande mig vid hur den kändes att ta i.  Sen köpte jag fem grishuvuden från en som slaktar sina grisar hemma, och fyrade av ett par skott under hans överinseende.  Sedan "sköt" jag ett par av de döda huvudena varje dag i en vecka. De blev helt sönderskjutna innan jag var nöjd.  Så nästa gång min slaktare kom, sköt jag alla djuren EFTER honom, alltså när de redan var döda.  Jag gjorde av med en hel ask ammunition (50 stycken) på min träning.  Sedan var jag klar att försöka själv!  Med bultande hjärta skjöt jag mitt första egna djur, som fick stå och äta havre.  Mina fick alltid en stor hög med havre "åt bara bara Mej!!" när de ska dö.  Det tycker jag de ska ha.

Nu kan jag till och med hjälpa andra, under förutsättning att jag har lov att låta djuret leva till påföljande dag om det inte skulle stå still nog åt mig.  Jag antar att även jag kommer att missa en dag, men jag ska se till att den dagen dröjer mycket länge...

Hoppas detta var till hjälp.

Regigering: Stavfelsrättarnoja!
« Senast ändrad: 14 apr-07 kl 06:35 av Trollmor »
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser