Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  What'a f!.. Är det växellådan?  (läst 22759 gånger)

Huggorm

• Gäst
SV: What'a f!.. Är det växellådan?
« Svar #20 skrivet: 19 sep-11 kl 18:05 »
Synd att nästan alla bilar har motorn på tvären nu för tiden, kamremmen var mycket lättare att byta när motorerna satt rakt. Men kvalitetsbilar har ju kamkedja i alla fall, så det har mindre betydelse i praktiken  ;)

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #21 skrivet: 19 sep-11 kl 22:57 »
Synd att nästan alla bilar har motorn på tvären nu för tiden, kamremmen var mycket lättare att byta när motorerna satt rakt. Men kvalitetsbilar har ju kamkedja i alla fall, så det har mindre betydelse i praktiken  ;)

Å andra sidan finns det vissa motorer med kamkedja där den (samt en massa kedjehjul och glidskenor) måste bytas lika ofta eller sällan som kamremmen på andra motorer.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 20 sep-11 kl 07:51 »

Jag synar motorn på tvären och höjer med motorn under golvet. Om kamkedjan går på den motorn blir det skrotning.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #23 skrivet: 20 sep-11 kl 10:55 »
Låter som kändisens Renault Nånting familjebuss. Lämnades in för service o kedje- (eller rem-) byte.

27 tusen spänn!  :o
Kanske orsak och verkan som gör att så mycke fattigt folk kör omkring i en stor van ???
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Misse

• nr 9424
« Svar #24 skrivet: 21 sep-11 kl 11:40 »
Generellt bör man akta sig för sydeuropeiska bilar, men det kan ju vara fördomar ::)
fördomar ;D
Jag kände två som hade C5:or av tidigt 2000-tal som jämnt var inne på verkstan, de hade köpt bilarna som nya och de var i princip mer på verkstan än ute på vägarna och rullade...
De blev så less till slut så båda bytte till bilar av andra märken...tyvärr så kommer jag inte ihåg vad de hade för problem så de kanske är lösta nu 10 år senare...

I min (hyfsat stora) bekanskapskrets bilar så är det marginell skillnad på nyare bilar, inne pga elektronikfel är tämligen vanligt, oavsett märke.

Om jag ska försöka se nån tendens så är det att enkla ganska billiga småbilar utan så mycket finesser   typ Hundai Atos, Suzuki Alto av enklaste modellen och liknande,  har mindre problem/krångel än ordinära bilar som är litta dyrare typ Audi Volvo Toyota Vw Bmw.

Finns flera folk jag känner som har börjat köra 70-talsbilar (och tidigt 80-tal) igen just för enkelheten, att kunna få fixat i det närmaste gratis :)

han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #25 skrivet: 21 sep-11 kl 11:54 »
Håller helt med dig Misse, ju mindre elektronik och finesser bilen har desto mindre som kan krångla.
Och Citroen har ofta kommit tidigt med innovativa lösningar som kanske inte alltid har hunnits testas så mycket. Men samtidigt så kan ju mycket av den här elektroniken sluta fungera utan att man blir ståendes för det. Anser man att man behöver den får man väl laga den. I princip alla fel jag har haft på mina bilar genom åren har varit fel på elektroniska prylar som jag egentligen hade kunnat vara utan. Elhissar, centrallås osv...grejjer som egentligen inte påverkar bilens funktion.

Huggorm

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 21 sep-11 kl 18:02 »
Finns flera folk jag känner som har börjat köra 70-talsbilar (och tidigt 80-tal) igen just för enkelheten, att kunna få fixat i det närmaste gratis :)
Rost, dålig krocksäkerhet och giftiga avgaser  :-X

Imp

« Svar #27 skrivet: 22 sep-11 kl 21:28 »
Rost, dålig krocksäkerhet och giftiga avgaser  :-X

Som om inte 90-talare rostar. Smäller det så smäller det. Avgaserna är giftiga i vilket fall och du ska ändå inte andas in dem och miljöförstöring är ett samhällsproblem,ingenting som löses på individnivå.

malarmaster

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 23 sep-11 kl 08:39 »
Som om inte 90-talare rostar. Smäller det så smäller det. Avgaserna är giftiga i vilket fall och du ska ändå inte andas in dem och miljöförstöring är ett samhällsproblem,ingenting som löses på individnivå.
jag trodde att det var just på individnivå man måste börja med aktiva val när det gäller miljö,sedan givetvis att det finns en global opinion som pressar på politikerna.politikerna(i alla fall de länder som har demokrati)väljs ju av individer.
just när det gäller bilar o avgaser bör man välja ett fordon som är bränslesnålt och med modern avgasrening för att minimera utsläppen.tyvärr finns det inga bra alternativ till "oljebilar" men förhoppningsvis kommer de i framtiden.
att köra omkring i en gammal bil utan avgasrening o som oftast dricker mycket tycker jag är ansvarslöst.
har förståelse om man ändå vill äga en gammal bil som veteranfordon(har själv det intresset) men inte att köra dem som enda bil.sedan är det som sagts ,de är inte särskilt bra att krocka i samt underhållet är oändligt särskilt när det gäller plåten.
Ulf

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #29 skrivet: 23 sep-11 kl 09:25 »
För att få den stora massan att välja miljövänligt måste man göra det genom ekonomiska styrmedel, tror jag tyvärr.
Det skall löna sig ekonomiskt att köpa miljövänligt och bestraffas ordentligt för de miljövidriga alternativen.
Dieselskatten har de fått till riktigt bra i år tycker jag. Där är de bränslesnålaste dieselbilarna riktigt billiga, runt 1000-lappen. Medans de dieselslukande bilarna fortfarande får betala 7-8ggr så mycket. Gör likadant med bensinbilarnas skatt, låt bränsleslukande bilar få betala 10-15000:- i skatt, medans moderna bränslesnåla ligger runt 1000-lappen. Och att detta slår igenom på alla bilar även gamla...
Sedan kan man gör likadant med elskatten, ligger man med en elförbrukning på 20-40000kWh per år för en vanlig villa så skall man bestraffas för det, lyckas man hålla förbrukningen t.ex. under 8-10000 kWh skall man istället belönas för det genom lägre skatt. Då är det fler som får en spark i baken och byter ut sin miljövidriga direktverkande eluppvärmning.

Imp

« Svar #30 skrivet: 23 sep-11 kl 09:26 »
jag trodde att det var just på individnivå man måste börja med aktiva val när det gäller miljö,sedan givetvis att det finns en global opinion som pressar på politikerna.politikerna(i alla fall de länder som har demokrati)väljs ju av individer.
just när det gäller bilar o avgaser bör man välja ett fordon som är bränslesnålt och med modern avgasrening för att minimera utsläppen.tyvärr finns det inga bra alternativ till "oljebilar" men förhoppningsvis kommer de i framtiden.
att köra omkring i en gammal bil utan avgasrening o som oftast dricker mycket tycker jag är ansvarslöst.
har förståelse om man ändå vill äga en gammal bil som veteranfordon(har själv det intresset) men inte att köra dem som enda bil.sedan är det som sagts ,de är inte särskilt bra att krocka i samt underhållet är oändligt särskilt när det gäller plåten.
Ulf

Nix. Att individer ska skuldbeläggas för systemfel är fel. Marknaden funkar inte så. Och den rådande politiken lyder marknaden. Denna individualism som spridit sig som pest dödar all chans till politiska förändringar. Då den inte sätter press på nåt annat än enskilda individer. Och det är inte individer som avgör val, det är resurser.

När det gäller ekonomiska styrmedel så är de bra om de används rätt. Att tapetsera vägarna mellan Stockholms innerstad och Danderyd med hastighetskameror är givetvis skitbra. Att sätta upp hastighetskameror i Orsa finnmark är ett hån mot de som bor där. Precis som med all annan politik så måste det slå mot de som har möjlighet att betala, annars får det motsatt effekt. Bensinpriset är ett tydligt exempel på ett uselt ekonomiskt styrmedel, då det slår väldigt hårt mot de som bor på landet och inte har det så fett, medan de som kan betala och bor i storstäder inte lider alls i princip.
« Senast ändrad: 23 sep-11 kl 09:32 av Imp »

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 23 sep-11 kl 09:32 »
Jag tycker det vore enklast och mest rättvist att lägga skatten direkt på bränslet. En törstig bil som körs tio mil om året är ingen större miljöbov.

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #32 skrivet: 23 sep-11 kl 10:05 »
Det har vi ju redan...
Problemet med det är att då kostar det t.ex. bara 10% mer om man väljer en bil som drar 10% mer. Det måste straffa sig mera att välja törstiga bilar...väljer du en bil som drar 10% mer kanske det skall kosta 20-30% mer i slutändan.
Och idag är det ju riktigt konstig beskattning på bilar. Jag bestraffas hårt om jag kör en normal dieselbil, men kör jag en mycket törstig bensinare så är det billigare i skatt. Varför skall bara de som väljer diesel pressas att välja snåla bilar, det är väl lika viktigt att man väljer en snål bensinbil...eller bara för att man KAN tanka etanol så blir skatten i princip obefintlig(skrattretande) även om den sedan drar mycket mera.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 23 sep-11 kl 10:18 »
Idag är bränslet oerhört billigt, varför det inte finns någon anledning att avstå från bilkörning. Högre fordonsskatt för törstiga fordon kombinerat med fortsatt lågt pris på bränsle kommer att förvärra flat rate-problemet ytterligare och snarast fungera som incitament att köra mer för den som redan betalt extra för sin stora bil. Ju större rörlig kostnad, desto större kostnad på marginalen.

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #34 skrivet: 23 sep-11 kl 11:00 »
Om man räknar på energiinnehållet så vill jag minnas att bensin är ungefär lika dyrt som el t.ex. En ren elbil är billigare att köra för att elmotorn är nästan 4ggr så effektiv som en bensinmotor, bränslet (bensin eller el) är ungefär lika dyrt.
Så där har du rätt, man borde fördubbla priset på bensin/diesel osv...så då kör man kanske mindre...men samtidigt så är det ju bra om man kan minska antalet dåliga bilar på marknaden också genom att straffbeskatta dessa...man behöver nog angripa problemet från båda håll.

Neiklot

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 23 sep-11 kl 11:29 »
Allehanda miljödebatter får ni gärna hålla i en annan tråd. ;)

Förövrigt finns det värre miljöproblem än bilen - folks livsstil och matvanor exempelvis!

Misse

• nr 9424
« Svar #36 skrivet: 23 sep-11 kl 11:30 »
Om man räknar på energiinnehållet så vill jag minnas att bensin är ungefär lika dyrt som el t.ex. En ren elbil är billigare att köra för att elmotorn är nästan 4ggr så effektiv som en bensinmotor, bränslet (bensin eller el) är ungefär lika dyrt.
Så där har du rätt, man borde fördubbla priset på bensin/diesel osv...så då kör man kanske mindre...men samtidigt så är det ju bra om man kan minska antalet dåliga bilar på marknaden också genom att straffbeskatta dessa...man behöver nog angripa problemet från båda håll.
Men att tillverka en massa nya bilar är värre för miljön än de dåligas fortsatta utsläpp. Vet att jag har sett uppgifter på att en bil under själva tillverkningen släpper ut långt värre skit om man räknar med hela tillverkningsprocessen än den gör sen under användandet och då är tex toyota prius en av de värsta.
AntiLokalProducerat komplext fordon. Tvärtemot den lille söta lokalproducerade Trabanten.
Orkar/kan dock inte googla på källor :P

Själv försöker jag hålla liv i gamla enkla grejor.

Den enda miljömässigt hållbara är att åka mindre (om det inte är med egen drivkraft), konsumera mindre, och vara rädd om det som man redan har oavsett om det gäller potatis verktyg soffor bilar eller vad som :)

Nu har vi kommit långt från växellådan..

EDIT: Sorry Neiklot  :P

« Senast ändrad: 23 sep-11 kl 11:36 av Misse »
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #37 skrivet: 23 sep-11 kl 11:43 »
Det spelar väl ingen roll, står jag och skall köpa en ny bil (begagnad eller splittny) så skall det väl ändå belönas om jag köper den miljövänligare...
Prius är väl Toyotas så kallade hybrid, med en massa batterier osv, inte konstigt att den är omiljövänlig i tillverkningen. Dessutom drar den mer än en motsvarande diesel-bil och kostar väl skjortan att köpa. Världens största lurrendrejjeri i mina ögon.

Neiklot

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 23 sep-11 kl 11:46 »
Äsch!

Nu får ni allt berätta: Vad har ni själva för bilar?
Årsmodell, l/mil etc.

Ps. En st. fiat säljes till billigt bra pris. ;)
(En ford Windstar också, kanonskick, pedantskött och riktigt "fet och lyxig" - toppen kass, säljes billigt!)

Misse

• nr 9424
« Svar #39 skrivet: 23 sep-11 kl 12:08 »
Äsch!

Nu får ni allt berätta: Vad har ni själva för bilar?
Årsmodell, l/mil etc.

Ps. En st. fiat säljes till billigt bra pris. ;)
(En ford Windstar också, kanonskick, pedantskött och riktigt "fet och lyxig" - toppen kass, säljes billigt!)
Är det 2 eller 2,3 liters fyran på forden?  Eller V6:an?  Handikappbil eller vanlig?
Har förresten en skaplig chrysler voyager med paj drivaxel och vattenpump står här sen i somras he he he..

Finns ju redan några biltrådar på ljugis ;D
Jag kör just denna tid en skittråkig skaplig Opel Astra kombi -97.
Ca 0,61-0,65 om jag är försiktig.
Oftast ungefär hälften E85/Bf95.

Just nu är den katalysatorbefriad / orenad då avgas gick av igår längst fram. En bil står uppallad inne i mekrummet och VackerGossens Honda mekprojekt står uppallad utanför dörren.
Så jag kommer inte in där så svetsen kan får sy ihop avgas igen.

Men jag har hörselskydd ligger i bilen o:)  Används flitigt..

Dela detta:

* Inloggade just nu

560 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser