Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  What'a f!.. Är det växellådan?  (läst 22755 gånger)

Neiklot

• Gäst
What'a f!.. Är det växellådan?
« skrivet: 15 sep-11 kl 20:12 »
Hallå!

Jo, jag körde hemifrån och kom ca 400meter, växlade (i uppförsbacke) och bilen bara dog.

Jag kan inte starta den, jag tror att motorn går runt men inget händer.

Vad för fel!? Kan det vara växellådan?

Jag ska på bröllop i helgen... som bror, bestman och musiker så jag kan INTE missa det!

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: What'a f!.. Är det växellådan?
« Svar #1 skrivet: 15 sep-11 kl 20:16 »
har du kollat kamremmen? min thorleif dog när remmen gick i en uppförsbacke.. startmotorn funkar att driva runt motorn ändå.. ca55kr att köpa ny till en thorleifare..
Fjäderfän och kaniner

Neiklot

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 15 sep-11 kl 20:19 »
Nope, hann inte. (var påväg till kören för att spela..)

Det är en Fiat maera weekend.

Vad är symptomen på en bil med trasig kamrem?

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #3 skrivet: 15 sep-11 kl 20:24 »
Citera

;D ;D ;D ;D Dethär vill jag höra någon beskriva. Vet hur det kan låta men........ >:D
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #4 skrivet: 15 sep-11 kl 20:34 »

Det beror på hur motorn är konstruerad - om kolvar och ventiler kan slå emot varandra eller inte.
Om de inte kan slå ihop, så brukar symptomet bara vara att motorn stannar och att den låter "konstigt", som om det inte är någon kompression, när man kör på startmotorn. Tittar man efter i motorrummet brukar det vara lätt att konstatera att fördelarrotorn (om nu bilen har traditionell fördelare) eller kuggremhjulet på kamaxeln står stilla när man kör startmotorn.

Om kolvar och ventiler slår ihop, så brukar det bli mer oljud - fast inte alltid. På motorer med V-ställda ventiler (t ex de flesta 16V-motorer) blir det ofta bara så att de ventiler som råkar sticka ut böjer sig litegrann. Om ventilerna står rakt uppifrån och ned, så kan det bli storhaveri med t ex söndertryckta kolvtoppar.  Om det är en sådan motor måste man räkna med en ganska stor reparation - i bästa fall byta några ventiler, i sämsta fall kan det vara enklast att byta hela motorn mot en från skroten.

Har du någon särskild anledning att misstänka kamremshaveri? Hur långt har bilen gått sedan senaste kamremsbytet? Är det oljigt och smutsigt innanför kamremskåpan?

grimbart

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 15 sep-11 kl 20:41 »

min bil dog bara när remmen gick av... jag visste inte varför den dött så jag gjorde startförsök utan resultat... öppnade huven och såg att remmen var av och drog hem bilen och montera dit en ny.. men det var en volvo thorleif.. andra bilar kan krascha totalt när kamremmen går....
Fjäderfän och kaniner

Neiklot

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 15 sep-11 kl 21:11 »
Jo, jag vet att det kan rassla och "hela motorn kan slås sönder".
Men det lät ingenting.

Jag har haft i ca 1mån, den har rullat ca 17000mil men jag vet inte om eller när det byttes någon rem senast.

Om inte växellådan funkar, borde väl ändå motorn starta?

grimbart

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 15 sep-11 kl 21:14 »
motorn startar utan växellådan.. varför misstänker du lådan? kopplingen pajar före lådan och 17000mil är inte långt för en växellåda.. går det flytta spaken och växla så är det förmodligen inga problem med den..
Fjäderfän och kaniner

Neiklot

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 15 sep-11 kl 21:18 »

En kombination av Murphys lag och utslutningsmetoden.

Inga problem med spak eller att växla.

Frun jobbar natt så jag kan inte sticka bort och kolla heller. (barnen sover)

Blir nog mekarnisse som får komma ut imorgonbitti!

/En lite smått panikslagen, irriterad och ledsen Neiklot.
(Ps. detta är min sista bil, sen gäller cykel!)

Huggorm

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 15 sep-11 kl 21:39 »
Trampa ner kopplingen och försök starta, då är växellådan helt bortkopplad och du kan utesluta den.

Kamremsbrott är tyvärr inte helt osannolikt med de symptomen som du har  :(

grimbart

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 15 sep-11 kl 21:42 »
kan ju va bensinstopp oxå ;D
Fjäderfän och kaniner

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #11 skrivet: 15 sep-11 kl 22:18 »
Låter det helt normalt när du kör på startmotorn eller låter det som om motorn går lättare att dra runt än vanligt?

Neiklot

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 16 sep-11 kl 07:04 »
Grimbart: Bensinstopp har jag fått så många gånger förut, så det hade jag inte frågat om här!  :-[ :P ;) ;D

Torbjorn: det låter helt normalt bortsett ifrån att den inte startar.
Tänkte inte på om den var lättare att dra runt.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #13 skrivet: 16 sep-11 kl 07:22 »
Om startmotorn låter helt normal kan det ju som sagt vara något annat fel. Men kolla i alla fall om kamaxeln/kamaxlarna går runt när du kör på startmotorn eller om de står helt stilla.
Annars blir det vanlig felsökning - kolla om det finns gnista, kolla om bränslepumpen går när du kör startmotorn (det kan behövas en medhjälpare som lyssnar i tankpåfyllningsröret).

Jag antar att bilen är så modern att den har ett standardiserat diagnosuttag (OBD-II), i så fall är det lätt gjort att kolla med en lämplig handterminal (eller adapterkabel + dator med gratisprogramvara) om det finns några felkoder. Sådan utrustning finns inte bara på märkesverkstäder utan den är så pass billig att även de flesta hemmamekar eller lokala klåpare även håller sig med sådan numera (storleksordning 500 kr på Biltema eller eBay).

Neiklot

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 19 sep-11 kl 12:43 »
Toppen åt fanders..

Ventilerna åt fanders..

Hela bilen.. skit!

*suck*
Absolut billigast 13.000kr och med största sannolikhet dyrare.

Så den bilen får bli skrot..

Har ev. en annan bil på g. som verkstaden har.
En citröen c5
01, gått ca 20.000mil, kan det vara något?
(Har haft bilen på lån ett par dagar, rejält stor och rymlig!!)

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #15 skrivet: 19 sep-11 kl 13:22 »
Jag kände två som hade C5:or av tidigt 2000-tal som jämnt var inne på verkstan, de hade köpt bilarna som nya och de var i princip mer på verkstan än ute på vägarna och rullade...
De blev så less till slut så båda bytte till bilar av andra märken...tyvärr så kommer jag inte ihåg vad de hade för problem så de kanske är lösta nu 10 år senare...

Huggorm

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 19 sep-11 kl 15:50 »
Generellt bör man akta sig för sydeuropeiska bilar, men det kan ju vara fördomar ::)

malarmaster

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 19 sep-11 kl 16:08 »
har fiat punto o kört nu 16000mil utan problem,service skötts givetvis,innan hade jag en fiat uno,sålde den vid 20000mil o den går fortfarande,har under livet haft många fiat o renault, de flesta har jag varit mycket nöjd med.däremot alla fordar o oplar man haft som inte gjort annat än krånglat för att inte tala om de 2 volvo som jag ägt,snacka om kostnader.
men den bästa bilen jag haft var en ford cortina som när jag köpte den rullat 16000 mil,vilket var en bra sträcka på den tiden men jag lyckades pressa ut ytterligare 12000 utan att lägga några pengar på den,rosten tog den till slut.
fördommarna är många mot vissa bilmärken o visst var kvaliten mer skiftande förr,framförallt var rostproblemen större.numera sitter ju i princip samma delar i alla europeiska bilar,det är väl mera en fråga om var de monterats ihop som avgör prislappen.har ingen erfarenhet av citroen men tror inte att de är sämre än någon annan europe,de är ju trots allt en stor tillverkare.
neiklot,ett råd:kolla alltid kamrem på ett nyköp,finns det inte dokumenterat byt rem!!!sparar oändligt med besvär o pengar.ulf

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #18 skrivet: 19 sep-11 kl 16:51 »
Angående kamremsbyte så har det ibland gått lite till överdrift. Självklart skall den vara bytt vid de mil som är föreskrivna. Men en bil som jag sålde hade över 4000mil kvar tills nästa kamremsbyte men många ville inte ha den pga att den inte var bytt, dessutom var det inte någon stor kostnad på den bilen att göra det.

malarmaster

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 19 sep-11 kl 17:50 »
kostnaderna på kamremsbyte skiftar avsevärt mellan olika fabrikat,något man bör ta reda på vid ett beg. köp särskilt om bilen är äldre=lågt pris.inte roligt om kamremsbytet kostar lika mycket som bilens värde.sedan är det inte bara miltalet som avgör ett byte,åldern dvs hur länge är det sedan den byttes sist är också en faktor,en tio års gammal rem som inte uppnått miltal skulle jag definitivt byta omedelbart. ulf

Dela detta:

* Inloggade just nu

612 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser