Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  trattkantareller!!!  (läst 21939 gånger)

flax

• Halland
SV: trattkantareller!!!
« Svar #40 skrivet: 26 sep-11 kl 20:10 »
Hörde att på Coop tar de 49:- för 13 gram så 25 för 100 gram måste ju vara rena klippet.

Hälsningar från torpet

Åh f*n! Kanske dags att höja priset då! Med Coops prissättning skulle mina påsar kosta 330:-! :o
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

Micki o Molly

• -
« Svar #41 skrivet: 26 sep-11 kl 20:15 »
Rensar direkt uti skogen vart efter,, vid hemkomst mixas det till en brun jämn massa, tillsammans med persilja, vitlök,,
Platta fiina paket i plastpåse, luft sugs ut med dammsugaren,, klart för frysning, lätt att ta fram å tina, lätt som en plätt att använda till det mesta,, jag är lat ;)
Fd gardneraholic i perioder med tilltagande ointresse för andra saker på grund av "brukandet ",men NU fast i grävträsket. Gått igenom ett flertal stadier, från plåttriga rabatter, till att försöka odla så underhållsfritt som möjligt. Blandar hejvilt med permacultur, öppen jord. täckodling i rader.

anders50

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 26 sep-11 kl 20:40 »
Rensar direkt uti skogen vart efter,, vid hemkomst mixas det till en brun jämn massa, tillsammans med persilja, vitlök,,
Platta fiina paket i plastpåse, luft sugs ut med dammsugaren,, klart för frysning, lätt att ta fram å tina, lätt som en plätt att använda till det mesta,, jag är lat ;)

Lägger du denna "gegga" direkt i t.ex. sås?

kanka

• Västerbotten
« Svar #43 skrivet: 26 sep-11 kl 20:52 »
Åh f*n! Kanske dags att höja priset då! Med Coops prissättning skulle mina påsar kosta 330:-! :o

Halvera vikten i påsarna och dubbla priset så får du ju mer i kassan  ;D

Hälsningar från torpet
Det ska bara gå, 4600 kvm har jag till förfogande.

Micki o Molly

• -
« Svar #44 skrivet: 26 sep-11 kl 21:06 »
Om jag gör lasagne,, lägger jag den frusna tunna brungeggsplattan direkt,,

Annars så tinar jag,,förväller,, bryner ,,,gör 52 påsar,, och du har 1 påse brungeggsplatta i veckan , till nästa säsong,,

I någon annan tråd har jag beskrivit hur jag mal färska äpplen i köttkvarnen till en brungegga som jag sedan fryser i platta paket,,

känner att jag kommer  att få brungeggsplattpaketstämpel på mig snart,,,,, ;D ;D ;D
Fd gardneraholic i perioder med tilltagande ointresse för andra saker på grund av "brukandet ",men NU fast i grävträsket. Gått igenom ett flertal stadier, från plåttriga rabatter, till att försöka odla så underhållsfritt som möjligt. Blandar hejvilt med permacultur, öppen jord. täckodling i rader.

tinna.m

• Skåne
« Svar #45 skrivet: 26 sep-11 kl 21:18 »
Om jag gör lasagne,, lägger jag den frusna tunna brungeggsplattan direkt,,

Annars så tinar jag,,förväller,, bryner ,,,gör 52 påsar,, och du har 1 påse brungeggsplatta i veckan , till nästa säsong,,

I någon annan tråd har jag beskrivit hur jag mal färska äpplen i köttkvarnen till en brungegga som jag sedan fryser i platta paket,,

känner att jag kommer  att få brungeggsplattpaketstämpel på mig snart,,,,, ;D ;D ;D
Funkar fint med köttfärs i platta plastpåsepaket med. Och sylt om man vill snåla på atamon'en. Och hela bär -styckfrysta med öppen plastpåse, sug ur luften när de fryst- =platta-fina-hela-bär-paket!
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Jennyt

• Västergötland
« Svar #46 skrivet: 26 sep-11 kl 21:27 »
Jag instämmer i platta-paket-kören ;D
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #47 skrivet: 26 sep-11 kl 21:35 »
Jag instämmer i platta-paket-kören ;D

Ja, jag med!

Apropå att torka i varmluftsugn så funkar det finfint. Det får ju inte plats så vansinnigt mycket, men å andra sidan går det ju rätt snabbt. Jag hade bara lampan och fläkten på, luckan på glänt för att släppa ut fukten.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #48 skrivet: 26 sep-11 kl 22:22 »
oooo, jag vill också kunna plocka kantareller. har aldrig lärt mig hur de ser ut när de växer i skogen  :'( har försökt att memorera när man är på maxi hur de ser ut, men har man inte lärt sig är man osäker när man väl är i skogen. man vill ju inte förväxla dem med nåt oätbart ... finns det nån kurs i kantarellplockning, tro?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #49 skrivet: 26 sep-11 kl 22:29 »
Varför inte köpa några och ta med ut i skogen?

Trattisar finns i mängder nu, så rör dig i låga områden med mossa och eventuellt kärr. Sätt dig på huk och titta, hattarna är nämligen svåra att se för ett otränat öga, det man lättast ser är foten.

Studiefrämjandet/medborgarskolan brukar ha kurser.

anders50

• Gäst
« Svar #50 skrivet: 26 sep-11 kl 22:41 »
oooo, jag vill också kunna plocka kantareller. har aldrig lärt mig hur de ser ut när de växer i skogen  :'( har försökt att memorera när man är på maxi hur de ser ut, men har man inte lärt sig är man osäker när man väl är i skogen. man vill ju inte förväxla dem med nåt oätbart ... finns det nån kurs i kantarellplockning, tro?

Kom hit!   ;D

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #51 skrivet: 26 sep-11 kl 22:50 »
Kom hit!   ;D

jaja, kanske man borde göra det :P

hm, ta med sig ut i skogen är ju ingen dum idé. jag tog med en gul svamp hem sist jag var ute, som jag tyckte såg ut som en trattkantarell, men när man sedan sitter där med svampen framför sig och jämför bilder och beskrivningar blir man osäker igen. trattkantarell - narrkantarell ??? den ligger i frysen nu i alla fall tillsammans med alla svampar som jag plockat där jag är säker på att man kan äta dem. det är det jag gör med mina svampar: rensa, skära i småbitar, frysa, he in i gräddsåsen/köttfärsen/diverse gräddstuvade grönsaker
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

fjällan

• Östergötland
« Svar #52 skrivet: 26 sep-11 kl 23:04 »
jag har en ställning i järn ,(fråga inte var jag fått den ifrån ,har alltid funnits liksom), i den har jag hängt nät i tre plan, lägger en handuk i och på med svampen, den står uppe bredvid vedspisen, torkar mycket snabbt, annars om man har torkskåp, spänn fast med klädnypor en tunn gardin över stängerna torkar oxå fort och mycket
på ställningen vid vedspisen torkar jag allt från nypon till purjolök(men inte samtidigt)

christelle

• Blekinge
« Svar #53 skrivet: 26 sep-11 kl 23:11 »
jaja, kanske man borde göra det :P

hm, ta med sig ut i skogen är ju ingen dum idé. jag tog med en gul svamp hem sist jag var ute, som jag tyckte såg ut som en trattkantarell, men när man sedan sitter där med svampen framför sig och jämför bilder och beskrivningar blir man osäker igen. trattkantarell - narrkantarell ??? den ligger i frysen nu i alla fall tillsammans med alla svampar som jag plockat där jag är säker på att man kan äta dem. det är det jag gör med mina svampar: rensa, skära i småbitar, frysa, he in i gräddsåsen/köttfärsen/diverse gräddstuvade grönsaker

Såg på något program från akut/ambulans - nån dam där som var osäker på om hon fått i sig nån spindelskivling  :-\ Hon fick magpumpning och medicinskt kol och man övervägde dialys - sen fick dom tag i nån svampexpert som gjorde att man avblåste dialys eftersom hon då inte ätit giftsvampen http://sv.wikipedia.org/wiki/Toppig_giftspindling
Man ska akta sig för bruna/mörka skivlingar med bruna skivor. Trattisarna har åsar och inte skivor.
« Senast ändrad: 26 sep-11 kl 23:14 av christelle »
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Tännlappen

• -
« Svar #54 skrivet: 26 sep-11 kl 23:19 »
.....Eller kolla svampguiden,bra bilder där tycker jag.
http://www.svampguiden.com/art.asp?art=Cantharellus_tubaeformis

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #55 skrivet: 26 sep-11 kl 23:32 »
Hur giftig är den där spindelskivlingen?

När jag plockade trattkantareller häromdagen råkade jag plocka en sån, jag såg med en gång när jag tog upp den och vände på den att det inte var någon trattkantarell och att det troligen var en sådan där toppig spindelskivling, men då hade den redan hunnit lämna handen och landa bland de andra svamparna, jag tog upp den och slängde bort med en gång. Men hann det komma gift på kantarellerna, eller måste man äta den för att det ska vara giftigt?
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #56 skrivet: 26 sep-11 kl 23:34 »
nä, spindelskivlingar och alla svampar som ser liknande ut lämnar jag i skogen. egentligen lämnar jag allt med åsar/skivor på svamphattens undersida, eftersom jag inte kan skilja på såna svampar. sen var jag ju in på svampguiden, men skillnaden mellan åsar och skivor ... jag plockar bara svamp som karl-johan och div olika sopp-svampar. det blir lite tråkigt, när alla andra berättar om sina kantarellhistorier.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #57 skrivet: 26 sep-11 kl 23:38 »
Det är stor skillnad på åsar och skivor!

Skivorna är som lameller, mjuka, lätta att peta sönder, åsarna på undersidan av en kantarell är hårdare och 'grundare'.

En annan stor skillnad om man jämför trattkantareller och topping spindelskivling hörs på namnet... trattkantarellen är en tratt och spindelskivlingen en topp så att säga... De små unga trattkantarellerna kan se toppiga ut men har ändå en antydan till ett litet hål längst upp. Vänder man på dem ser man de mjuka skivorna, mörkbruna, på spindelskivlingen då ska den bort, på trattkantarellen är de ljusbrungula, ju äldre svampen blir ju mörkare blir de, då blir hatten oftast lite rynkig också, ser ut som en gul kantarell i fasonen.

Och de gula kantarellerna går väl knappast att missta med något annat?
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Tännlappen

• -
« Svar #58 skrivet: 26 sep-11 kl 23:39 »
Hur giftig är den där spindelskivlingen?

När jag plockade trattkantareller häromdagen råkade jag plocka en sån, jag såg med en gång när jag tog upp den och vände på den att det inte var någon trattkantarell och att det troligen var en sådan där toppig spindelskivling, men då hade den redan hunnit lämna handen och landa bland de andra svamparna, jag tog upp den och slängde bort med en gång. Men hann det komma gift på kantarellerna, eller måste man äta den för att det ska vara giftigt?
Giftig är den,blåser ut reningsverket i kroppen. Har svampen bara nuddat dom andra så ska det knappast vara något problem. Själv dubbelkollar jag innan dom åker i stekpannan.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #59 skrivet: 27 sep-11 kl 00:00 »
Det är stor skillnad på åsar och skivor!

Skivorna är som lameller, mjuka, lätta att peta sönder, åsarna på undersidan av en kantarell är hårdare och 'grundare'.

En annan stor skillnad om man jämför trattkantareller och topping spindelskivling hörs på namnet... trattkantarellen är en tratt och spindelskivlingen en topp så att säga... De små unga trattkantarellerna kan se toppiga ut men har ändå en antydan till ett litet hål längst upp. Vänder man på dem ser man de mjuka skivorna, mörkbruna, på spindelskivlingen då ska den bort, på trattkantarellen är de ljusbrungula, ju äldre svampen blir ju mörkare blir de, då blir hatten oftast lite rynkig också, ser ut som en gul kantarell i fasonen.

Och de gula kantarellerna går väl knappast att missta med något annat?

jo, men nog är det en bra beskrivning alltid, precis som de i alla svampguider med fina bilder på svampar i alla möjliga vinklar och åldrar. men bäst är nog att få det visat för sig. som sagt, min gula svamp är jag osäker på trots allt internetexpertis ...

Dela detta:

* Inloggade just nu

668 gäster, 2 användare (1 dolda)
MickeMård

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser