Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Get med sommarsjuka, tips och råd?  (läst 23170 gånger)

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
SV: Get med sommarsjuka, tips och råd?
« Svar #20 skrivet: 16 sep-11 kl 16:14 »
Jag har givit mina getter vitlök och de har heller inte mått dåligt av andra lökar främst gul lök och tulpanerna ::).
Något OT:
Hundar är rasmässigt olika i många avseenden och jag redovisade bara vad jag hört om ledarhundar.
Trassla, tack för varningen! Jag tar till mig vad Du sagt!!! Vad heter ämnet som hundar alltså inte kan bryta ner?

Om fästingar:
Ett Rådjur kan ha över 500st/individ och en rödvingetrast kan ha över 50st/fågel.
De är flyttfåglar och importerar alltså både fästingar och smittämnen.

Om geten:
Får Du i henne vätska och energiballans?

Lycka till!
/Tt

Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Bondhälla

• Södermanland
« Svar #21 skrivet: 16 sep-11 kl 16:23 »
Kenneth är definitivt på rätt väg nu. Feberfri och hon står upp varje gång jag kommer in i stallet, käkar hö som vanligt. Ser mycket piggare ut.
Dock är det fortfarande problem med avföringen. Hon står fortfarande och krystar men får inte ut något. Jag kände i tarmen och det låg ingenting där som stoppade upp den här gången. Jag är rädd att det kan ha fastnat längre upp i tarmen dit jag inte når med ett finger?
Det lilla bajset hon lyckades få ut (alltid något!) var väldigt ljusbrunt och kladdigt så jag tror inte hon är hård i magen.
Det oroar mig att hon försöker så hårt men inte verkar få ut något.

Veterinären ringde upp mig efter besöket i förrgår och undrade om Kenneth kan ha ätit i sig plast och det är ju möjligt då de går lösa mycket, och det är därför hon har stopp i magen. Men verkar inte det lite långsökt med tanke på de andra symptomen hon haft?

Sedan undrar jag också om hon inte borde ha något järntillskott då hon kissar ut så mkt blod?
Finns det naturligt i någonting jag kan mata henne med eller bör jag köpa tillskott? Finns det på granngården?
Lyssnade på magen idag och visst rör det sig där inne iallafall!

Torptomten:
Idag har jag sett henne dricka själv och jag har petat i henne 50 ml elektrolytlösning. Jag skrev tidigare i tråden och undrade hur mycket elektrolytlösning hon ska ha per dag? Hon väger 15 kg. Och ska jag ge henne energibalans samtidigt? Jag läste på om det och det verkar ju som om det ska ge ungefär samma effekt som elektrolytlösningen, med tanke på druvsockret, tänkte att det kanske blir för mycket att ge henne av båda samtidigt?

Torptomten

• -
« Svar #22 skrivet: 16 sep-11 kl 17:23 »
Tack för goda nyheter! :D

Du kan gott henne minst 1liter elektrolytlösning /dag!!!

Energiballans ger en jämnare blodsockerkurva än druvsockret. De kompleterar varandra och skall ges paralelt tills hon är pigg igen, men mist i tre dagar enligt dosering på förpackningen.

Jag menar att en injektion med ett järnpreparat och ett B-vitamin preparat kan vara av avgörande betydelse. Vill inte Vet. hjälpa till kan Du ta till ett multivitamin-preparat (finns på Granngården.) och sedan får Du själv avgöra om Du vill ge henne samma järn-tillskott som till smågrisar. Alltså givet via munnen. Om Du endast ger detta tillskott i en vecka, bör du kunna dosera per Kg kroppsvikt som till smågrisar. Overskottet lagrar hon då i levern utan att förgiftnings-tillstånd behöver uppkomma. MEN bäst är injektioner hos vet.

Bra stödfoder är avslagna nässlor, som fått ligga ett dygn på slag, så att de inte bränns.
Och tallbark förståss! Getter brukar gilla dessa foder mycket!

Allt gott till Er båda!
/Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Torptomten

• -
« Svar #23 skrivet: 16 sep-11 kl 17:29 »
Om plast-ätande:
Det är rätt vanligt problem hos kor, men jag har aldrig stött på det vare sig bland getter eller får.
Kor ärer ju på ett helt annat sätt än getter och får. De tvåsenare väljer ju mer med omsorg vad de konsumerar!

Mer bra järnhaltigt stödfoder:
Kirshkål och maskrosblad brukar förtäras med glädje!

Om krystningar:
Hon kan nog krysta ett par dygn till då hon är irriterad i ändtarmen, ev har ont över njurarna och tarmarna är i olag. Ge INGET mer laxermedel! Det irriterar bara än mer. Vätska + Energibalans + Hö och ev Nässlor ,tallbark och Kirchkål samt maskros, så ordnar sig nog magen efterhand. Hon behöver ca 1,5 -2 liter vätska per dag!
/Tt
« Senast ändrad: 16 sep-11 kl 17:36 av Torptomten »

Robb

« Svar #24 skrivet: 16 sep-11 kl 18:26 »
Kan ingenting om getter eller denna sjukdom men vill ändå komma med en liten fundering, skulle det vara bra för geten att promenera en kort sträcka i detta läge, alltså om det är lämpligt och att hon orkar? Kanske kan sätta lite fart på magen, tänkte jag. Vad säger Torptomten om det? Alltså bara en kortare prommis i koppel.

Lycka till med Kenneth (sött namn på en get)
 :)

Sussilo

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 16 sep-11 kl 19:07 »
Skönt att Kenneth är bättre! Du skriver i en annan tråd att dina getter är galna i ek och att du har gott om det. Större mängder av ekollon (hög halt av garvsyra) och gamla eklöv kan ge förstoppning.  Krystningar som inte resulterar i att geten bajsar utan kissar i stället kan vara tecken på urinsten. Krystar hon och verkar ha ont när hon kissar? Det är vanligare hos bockar men också getter kan drabbas av urinsten. Bara en tanke.

Jodå Robb, du har rätt i att promenader är bra om det är förstoppning och om geten orkar.
« Senast ändrad: 16 sep-11 kl 21:17 av Sussilo »

supersnällasilversara

• hellre lite skit i hörnet än ett rent helvete
    • Blekinge
« Svar #26 skrivet: 16 sep-11 kl 20:57 »
Blir rörd och imponerad av ert engagemang och kunskap. Önskar jag kunde hjälpa till men jag lär mig av era kunskaper och det är så intressant.

Tummen upp för er som tar er tid!!!
Har 2st svarta orpington + en blå tupp. 3st Kopparfärgad Maran.  2st bruna+2st vita värphöns. 2st dvärgkochin, 2st isbar och några blandisar. 6st dvärggetter, två åsenfår. En vovve!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #27 skrivet: 16 sep-11 kl 21:55 »
Vi fortsätter att hålla tummarna!  Hårt!

Vätskan är nog fortfarande det viktigaste.  Att promenera med henne är nog bara att överanstränga henne.  Men bra om hon har möjlighet att röra på sig om hon själv vill.  Men den som inte orkar dricka själv ena dagen orkar inte gå ut och gå nästa dag!  Inte jag i alla fall, om jag har influensa eller magrensning.  :)

Jag är lite fundersam på laxermedlet.  Om tarmarna kör på, och sen det är en propp någonstans, så blir resultatet ju bara mer smärta.  Smärta ger stress, och stress kan i värsta fall vara den droppe som puffar Kenneth-gumman över kanten.  Paraffinolja och matolja däremot, borde inte kunna öka tarmrörelserna, utan "bara" smörja, så att materialet i tarmen kan passera framåt.

Jag är också lite undrande inför konsistensen på bajset.  Det ska egentligne vara "pärlor" ganska högt upp i tarmkanalen.  Lös mage = signal att något är fel.  (Fast, det visste Du ju redan ...)

Getter har helt annan sorts mag-tarmkanal än hundar.

Hm, krystar.  Hur är det med urinen?  Jag undrar likadant som Sussilo:  Skulle det kunna vara urinsten också?  En olycka kommer ju sällan ensam ...

Beträffande det idoga ekbladsätandet kan Du ju alltid försöka få henne att äta något annat så länge Du har henne inne ...  ;)

Med alltjämt hållna tummar

/Trollmor
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Torptomten

• -
« Svar #28 skrivet: 16 sep-11 kl 22:50 »
Tyvärr har jag missat att geten tidigare har satt i sig ek.  Jag föreslår att Du försöker samla lite urin från geten, när Du har fått i henne riktigt mycket att dricka.  Ta sedan urinprovet, och förvara det i en ren glasflaska med skruvkork, rejält kallt.  Avtala sedan tid med veterinären, så att man på veterinärstationen kan centrifugera urinen och titta på den i mikroskop.  Då ser man om det finns kristaller av urinsyra i urinen.

Också färgen på slemhinnorna är västentlig.  De får inte bli bleka!

Och återigen:  Det allra viktigaste för geten är att få i sig vätska, 1,5 - 2 liter per dygn.

Hoppas på det allra bästa!

/Tt

SannaF

• -
« Svar #29 skrivet: 17 sep-11 kl 09:31 »
Jag kan betydligt mer om hästar än vad jag kan om getter - dessa är jag fortfarande nybörjare på.

Men för hästar är ek (hela trädet) väldigt beroendeframkallande och väldigt giftigt. Som knark för oss och man upptäcker inte att djuret är sjukt förrän det är försent.
Levern säckar ihop och det finns inget att göra.

Jag vill inte skrämma upp dig nu när getan är på bättringsvägen men jag vill i allafall informera om detta nu när just Ek har kommit upp i samtal.

Har även en kompis som är hundpsykolog och levt med hund den största delen av sitt liv, hon ger vitlök till sina hundar utan att ha fått bekymmer med dem. De hon haft har varit blandrashundar främst. Om jag inte minns helt fel så har hon gett 1 klyfta om dagen under sommartid. Uppehåll på vintern.

Håller förstås tummarna för Kenneth!!
Mot nya äventyr!

Trollmor

• -
« Svar #30 skrivet: 17 sep-11 kl 13:11 »
Ett alternativ till:  Risavkok.  Allt för att hitta något som hon kan vilja ha, så att hon verkligen får i sig vätskan.  Risavkok är ett hemgjort alternativ till elektrolytlösning, som används i U-länder, där den lilla påsen med pulver inte alltid används på rätt sätt.  Du kokar riset i extra mycket vatten, provar att ge geten vattnet.  Riset är helt OK att äta också, fast det blir lite tråkigt i smaken.  Urkokt, liksom ...  ;)

Hundar och vitlök:  Man kan misstänka att det kan vara skillnad på raser.  Torptomtens kompisar hade ju ledarhundar, de är oftast labradorer.

Bondhälla

• Södermanland
« Svar #31 skrivet: 17 sep-11 kl 14:01 »
Jag har precis läst igenom tråden ordentligt och upptäcker att jag, fruktansvärt pinsamt, inte någonstans har nämnt att Kenneth är en DVÄRGGET! Det är så naturligt för mig att prata om dem som "getter" så jag tänker inte ens på att de faktiskt är dvärggetter. Som tur är vet jag ju med mig när jag ska dosera så jag doserar alltid hälften när man räknar på en tacka eller dyl och annars efter vikt.
Jag hoppas att detta inte ställt till det när ni hjälpt mig klura ut hur jag ska hjälpa henne...
Känner mig skitdum verkligen.

Uppdatering: Kenneth är jättepigg idag. Hittade henne ståendes på en liten vägghylla 1.5 meter över marken. Hon strövar omkring i stallet och letar efter saker att gnaga och äta på så fort jag öppnar boxdörren.  Har bara sett henne krysta lite snabbt en gång. Inget bajs som stoppar upp i ändtarmen. Dock var det lite kladdigt med löst bajs precis utanför och runt öppningen. Hon var inte lös i magen innan jag började ge henne olja och liknande, då var det ju tvärtom att det var hårt och låg packat, så jag hoppas att det är därför hon är lös. Jag har slutat med olja nu iaf, och laxeringsmedel fick hon bara en gång, på veterinärens ordination.

Har även sett henne dricka två gånger nu på f.m. så jag tror att hon klarar att få i sig vätska själv. Jag ger henne även elektrolyt och energibalans och där får hon ju mer vätska dessutom. Slemhinnorna känns inte torra eller kladdiga, däremot är hon ju fortfarande väldigt blek i tandköttet..  :-\ Men det sa ju veterinären berodde på att parasiterna mixtrar med henne röda blodkroppar. Jag undrar när det borde börja gå tillbaka isf. Veterinären sa att det säkert kunde ta minst en vecka.

Angående eken hade jag ingen aning om att det var så giftigt. Har tvärtom fått höra att ekollon är jättenyttigt!
Har dock ingen aning om hur jag ska lyckas hålla dem borta från det sommartid. Som sagt går de ju lösa och det finns gott om ek! Om det nu är beroendeframkallande så förstår jag varför de beter sig som tokiga när de ser en ek. Att de inte kan avgöra själva vad som är dåligt för dem att äta. Elände.

Hon verkar inte ha ont när hon kissar, och har inte verkat så tidigare heller. Hon sätter sig ner som vanligt, kisset kommer snabbt och mycket och sedan reser hon sig upp. Ganska snart efteråt har det hänt att hon sätter igång och krystar. Innan krystningarna brukar magen röra sig lite som om hon trycker på, hon lyfter på svansen och sedan börjar hon krysta. Ändtarmsöppningen buktar liksom utåt som att hon försöker pressa fram någonting. Urinen är ju däremot fortfarande väldigt röd. Veterinären satte ju Kenneth på en pencillinkur samtidigt ifall det inte är sommarsjuka hon har utan t.ex. någon urinvägssjukdom.  Men inte heller där tog hon några prover vilket jag tycker är väldigt konstigt.
Hur får man bukt med urinsten om det skulle vara det?

Jag har fått henne att röra sig inne i boxen en stund varje dag för att få igång magen, och idag struttar hon ju omkring i stallet som sagt.

Tack så otroligt mycket alla ni som hjälper till och engagerar er! Jag känner mig inte alls lika vilse den här gången som jag gjorde när min Tabita blev sjuk. Det är en sådan otrolig lättnad!

Sussilo

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 17 sep-11 kl 17:44 »
Vad skönt att ''Kennethflickan" är så mycket bättre nu :)! Det har ingen större betydelse att hon är en dvärgget. Du beskriver hennes beteende mycket bra och tydligt och det låter inte som urinsten. Då krystar de när de ska kissa och man ser att de stackarna har ont.  Inte är ek sååå farligt, särskilt inte som dina getter går lösa och har tillgång till annat. Men "snöar de in" på att bara äta ek, är det inte alls bra. Jag tycker du har gjort allt rätt och bra för Kenneth. Fortsätt berätta hur det går  :)!
« Senast ändrad: 17 sep-11 kl 19:19 av Sussilo »

lady jack

• Blekinge
    • boasjö.se
« Svar #33 skrivet: 17 sep-11 kl 18:04 »
heja kenneth!! :D
skånska med sambo i den blekingska skogen... renoverar gammal gård, odlar ekologiskt och strävar efter att bli självförsörjande....
delar tillvaro med tre katter, tre dvärggetter och ett gäng skånska blommehöns...
www.boasjo.se

hustran

« Svar #34 skrivet: 17 sep-11 kl 18:19 »
har inte läst hela tråden men "hoppar till" när det skrivs om ek o ekollon. De är giftiga för vissa individer som hänger sig åt narkotiskt ätande. Har själv erfarenhet på får. En bagge blev urdålig och sjuk. vi gav jäst utrört med vatten o honung +antibiotika. Han kvicknade till någorlunda och när han slaktades så var njurarna ärtgröna. Ekollon är giftiga för somliga med "hysteriskt" ätande har jag hört. Speciellt de gröna. Lycka till!

Bondhälla

• Södermanland
« Svar #35 skrivet: 17 sep-11 kl 18:21 »
...och man ska aldrig ta ut något i förskott, så var det ja.
De senaste timmarna har Kenneth varit lite hängig igen. Hon är dock fortfarande uppe och rör på sig. Har inte sett henne bajsa en enda gång idag och det oroar mig.
Hon har också börjat gnaga på allt trä hon kommer åt. Väggarna i boxen, veden i stallet, virke. Hon brukar inte göra det såhär maniskt så jag undrar om det är något särskilt hon behöver få i sig som hon hittar i träet? Eller finns det någon annan särskild anledning till varför hon plötsligt gnager på allt?

Sussilo

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 17 sep-11 kl 19:16 »
Låter som geten letar efter grov/långfibrigt foder, vilket de behöver vid förstoppning. Har hon tillgång till grenar, ris och sly inne i boxen? Jag brukade ha en höhäck med halm och det åt de gärna, särskilt om magen krånglade. Grövre grenar av tall är bra när getter är krassliga. Helt klart oroligt om hon inte bajsar.
« Senast ändrad: 18 sep-11 kl 06:47 av Sussilo »

Trollmor

• -
« Svar #37 skrivet: 17 sep-11 kl 21:04 »
Aldrig får man vara riktigt glad.  Att gnaga på inredningen kan vara tecken på i stort sett vilket som helst otillfredsställt behov.  Du som är så noga med Dina djur har väl redan gett henne alla sorters mineraler och saltsten?

HannaK

• Blekinge
« Svar #38 skrivet: 17 sep-11 kl 21:34 »
Hundar är rasmässigt olika i många avseenden och jag redovisade bara vad jag hört om ledarhundar.
Trassla, tack för varningen! Jag tar till mig vad Du sagt!!! Vad heter ämnet som hundar alltså inte kan bryta ner?

Enda sättet hundar är olika på är utseende och storlek.. Hundar tål inte lök pga att det innehåller Thiosulfat.. Hunden saknar enzymet som behövs för att kunna bryta det ämnet. Hundar som får en liten mängd lök under en lång period drabbas av en långsam nedbrytning av de röda blodkropparna.. Blodbrist helt enkelt.

Förlåt TS för OT. Hoppas att din get blir bra!   

Bondhälla

• Södermanland
« Svar #39 skrivet: 17 sep-11 kl 21:55 »
De har saltsten (vilket hon inte visat något som helst intresse för, kan iofs bero på att jag saltat höet några gånger) och den klassiska(?) hinken med fårmineraler med koppar. Den har inte varit så intressant heller. Är det något mer de behöver?
Ska lyda torptomtens råd och köpa mineraltillskott på granngården på måndag och diskutera järn med i första hand vet. och annars granngården.
Kanske borde skaffa en viltsaltsten?

Dela detta:

* Inloggade just nu

515 gäster, 3 användare (1 dolda)
Bokohammare, Be

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser