Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kalkoners genetik  (läst 32033 gånger)

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
SV: Kalkoners genetik
« Svar #40 skrivet: 19 sep-11 kl 13:32 »
Hmm..Mitt inlägg försvann visst när detta ämne blev en egen tråd ???

Jaja, jag skrev lite om kalkonerna kunde vara olika raser och inte en ras med olika färgkombinationer. Jag skrev och frågade kalkonkunniga i Föreningen Svenska Simfågel & Kalkonklubben. Det är alltså som jag misstänkte, det finns olika raser. Jag lägger in min fråga som jag ställde till dem och sedan vilket svar jag fick av Britt Börjezon som har lång erfarenhet av kalkoner och även är fjäderfädomare.

Hej

Jag har kalkoner och har hamnat i en diskussion med andra kalkonägare. Nu undrar jag om ni kan hjälpa oss att reda ut detta. Jag tror att det finns olika kalkonraser inte bara färgvarianter av en ras. Precis som höns så finns det väl olika raser. En Maran är en ras och Blommehöna en ras men de är fortfarande höns. Dessutom har de olika färgvarianter som man kan blanda hur man vill eller renavla men om man korsar Maran med en Blommehöna är det en korsning.

Här i Sverige verkar vi inte ha någon speciell "ras" utan alla kalkoner är ungefär lika stora och med samma egenskaper (utom i broileruppfödningen). Det är nog en huller om bullerblandning med olika färgegenskaper som kan ploppa upp lite hur som helst beroende vad föräldradjuren bär på.

Läser man däremot på utländska kalkonsidor verkar de skilja på raser. Tex så står det ofta att Cröllwitzern är en liten ras liksom Beltsvillen medan tex. Narragansett och Vit holländsk ska vara stora tunga raser. Dessutom kan de ha olika egenskaper som ruvvillig, mindre aggressiv. Här är en bra sida där det står lite om raserna bl.a vikter och ursprung. www.feathersite.com/Poultry/Turkeys/BRKTurkey.html

Ni i kalkonklubben måste veta hur det ligger till, finns det olika raser eller är alla samma ras med olika färgvarianter?

Mvh Anette

Hej Anette... nu ska vi se om vi kan reda ut detta. Det är rätt att om man korsar två olika raser höns, så har du en korsningsavkomma , alltså inte renrasigt.
Visst finns det olika raser kalkoner i Sverige, det har funnits under lång, lång tid. Vi har min absoluta favorit, Bronzkalkonen härkomst Amerika kom till Europa ca; 1550, detta var fattigmannens nötkött förr i tiden.
 Sedan finns det Bourbonkalkonen härkomst Frankrike som finns i olika färgvarianter, Crölwitzerkalkonen härkomst Belgien, Beltsvillekalkonen härkomst Amerika Vit Holländsk kalkon Norfolkkalkonen härkomst England, Rödvingad, Narraganse, och Kopparfärgad alla dessa är egna raser, tyvärr finns ej alla raser i Sverige i dagsläget.
I SSKK som ligger under Svenska Rasfjäderfäförbundet, där jobbar vi med en Standard, en standard där alla raser finns med , dess historia, karaktärer kardinalpunktet osv.
Sammanfattningsvis: det finns olika raser, det är INTE samma ras med olika färgvarianter.
Välkomna in under våra vingar så kommer ni att lära er mycket, det lovar jag.Vad har ni för kalkoner själva då ?
Med vänlig hälsning Britt som själv har kalkonrasen Bronze sedan 22 år tillbaka
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #41 skrivet: 19 sep-11 kl 16:35 »
Märkligt svar för i standarden som SRF följer och som jag syftade till i ett tidigare inlägg i tråden har alla kalkoner samma kardinalpunkter :
1 storlek
2 kroppsform/typ
3 fjäderdräkt

Det står ingenting om olika raser utan endast "kalkon". Den historiska biten är
Citera
Den vilda kalkonen härstammar från Nord Amerika. Korsningar mellan vilda och tama kalkoner har gett de olika färgvarianter vi har idag.
(Jag har översatt från danska som standarden är skriven på)

Jag undrar om Britt syftar till den standard som gick ur tiden 2003? Det kan hända att Kalkoner var uppdelade på olika raser där, jag minns faktiskt inte. Det enda jag minns säkert var att det fanns något i den som hette "Dvärgkalkon" Dom skulle vara små och väga 3-5kg.  Jag  ville ha sådana då jag inte hade plats för vanliga kalkoner där jag bodde då. Trots väldigt letande lyckades jag inte ens få tag i någon som hade sett dem utomlands  ;)

Hu nu blev jag sådär viktig igen  :-[
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #42 skrivet: 19 sep-11 kl 17:00 »
Märkligt svar för i standarden som SRF följer och som jag syftade till i ett tidigare inlägg i tråden har alla kalkoner samma kardinalpunkter :
1 storlek
2 kroppsform/typ
3 fjäderdräkt

Det står ingenting om olika raser utan endast "kalkon". Den historiska biten är  (Jag har översatt från danska som standarden är skriven på)

Jag undrar om Britt syftar till den standard som gick ur tiden 2003? Det kan hända att Kalkoner var uppdelade på olika raser där, jag minns faktiskt inte. Det enda jag minns säkert var att det fanns något i den som hette "Dvärgkalkon" Dom skulle vara små och väga 3-5kg.  Jag  ville ha sådana då jag inte hade plats för vanliga kalkoner där jag bodde då. Trots väldigt letande lyckades jag inte ens få tag i någon som hade sett dem utomlands  ;)

Hu nu blev jag sådär viktig igen  :-[

I standaren från 1968 finns dessa raserna med
Bronce

vit beltsville

vit hollänsk

cröleitzer

röd bourbon

dvärg kalkon

Också står det något om någon svart kalkon och blå kalkon också

Mvh oskar
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

mymlan65

• Småland
« Svar #43 skrivet: 20 sep-11 kl 00:35 »
Hmm... orkar inte fördjupa mig mer i själva "rasbegreppen" känner jag, men.... Själv bestämde jag mig i våras för att ändå gå med i SSKK, inte minst av de skäl som Britt antyder - att komma i kontakt med andra kalkonintresserade som har hållit på längre och få chans att utbyta lite erfarenheter och tankar. Vad som egentligen hände efter att jag gick med, är att det har dykt upp ett enda medlemsblad, någon gång i april tror jag, där också en medlemslista fanns med. Medlemmarna var i vanlig ordning sorterade efter raser/arter de födde upp. Jag bläddrade genast fram "kalkonavdelningen", där det fanns ett tiotal uppfödare sammanlagt, sorterade under -"Brons", "Cröllwitzer" och "Röd".... Därefter inga möten eller samlingar utlysta, inga mer blad... var skulle jag lära mig mycket? Är "röd" en ras? vilken i så fall, eftersom vi har en del olika röda, först o främst Bourbon då (en brons med två röda gener) och Buff (en svart med två röda gener)? Skulle också gärna vilja veta vilka olika utseenden en bourbon kan ha... Vad rödvingad och kopparfärgad avser har jag fortfarande ingen aning om... Ang härkomst.... Bourbon är en amerikansk dryck och inte en fransk, och amerikanarna  menar nog också att kalkonfärgen kommer just därifrån... Slänger in ett citat från Porters Rare Heritage Turkeys... "This popular turkey is believed to have been developed from the Tuscarora Red turkey. The Tuscarora, or Tuscawara, was developed in Pennsylvania by selecting Buffs for darker color. The Tuscarora Reds were taken to Kentucky where their development was continued until the deep reddish-brown color of the Bourbon Red was finalized. At one time, they were called Bourbon Butternuts and/or Kentucky Reds, but the name or the variety did not become popular until around the turn of the century when they were promoted as the turkey from Bourbon County, Kentucky"... Cröllwitzer är en tysk ras, inte en belgisk. Den som tidigt togs fram i Belgien med samma genotyp b1b1cgcgRRddng(ng) heter alltså Ermine Ronquiere och har andra preferenser när det gäller teckning t.ex. för utställningsstandard... läs gärna: http://www.aviculture-europe.nl/nummers/08E02A09.pdf

Azoo-Lina:
1 storlek
2 kroppsform/typ
3 fjäderdräkt

Det står ingenting om olika raser utan endast "kalkon".

Halleluja... ;D

Jag är ett "fan"....

« Senast ändrad: 20 sep-11 kl 01:10 av mymlan65 »
Livet består inte av att vänta ut stormarna.
Det handlar om att lära sig dansa i regnet.

mymlan65

• Småland
« Svar #44 skrivet: 27 sep-11 kl 10:40 »
Jag har fortsatt söka efter ledtrådar till vad "rödvingad" och "kopparfärgad" kalkon är för något, men hittar ingenting någonstans... Någon som vet något?
/MvH G

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #45 skrivet: 27 sep-11 kl 18:36 »
Jag har postat en fråga på ett danskt forum så får vi se om vi får napp. När jag läser beskrivningen i standarden har jag lite svårt att klura ut vad som menas med rödvinget i alla fall  ::) Jag frågade också om det har blivit några nya färger godkända utöver de som står i min standard.
Bronz
Vit
Svart
Blå
Cröllwitzer
Bourbon
Rödvinget

Koppar däremot undrar jag om inte det är en förväxling med Brons??
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #46 skrivet: 27 sep-11 kl 19:53 »
Såhär ser rödvinget ut:

Det verkar med andra ord vara en röd Brons  ;)

Såhär ser Koppar ut (fö nyligen godkänd färg):

Och så här ser Gula ut  (också godkänd färg numera)

Narragansett har också blivit godkänd:

Och en bonusbild på den färg som kallas blå i vår standard. Himla snygg tycker jag  :D

mymlan65

• Småland
« Svar #47 skrivet: 27 sep-11 kl 20:48 »
Ok.... Det var det jag misstänkte....
Rödvingad ser alltså ut att vara rödbrons, vilket INTE är en färg som ärver rent i så fall... Skumt... Jag kunde också tänkt mig att rödvingad skulle varit Blackwinged Bronze (=Partridge) som har ett rött parti precis ovanför vingpennorna, och som är en gammal variant. Gula är Buff, dvs Svarta kalkoner med två röda gener. De blir ljusare med åldern och liksom lite randiga. Koppar ser ut att vara Chocolate eller kanske Regal Red... Det går i så fall att se på kycklingarna när de är små. Och blå...., ja, de är riktigt snygga... Men...., det finns, genetiskt sett, åtminstone fyra olika blå, som sinsemellan ser mer eller mindre olika ut.....
Nu vet man ju iallafall, -tackar!

MvH G

mymlan65

• Småland
« Svar #48 skrivet: 27 sep-11 kl 20:58 »
Några olika blå....

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #49 skrivet: 27 sep-11 kl 21:23 »
Om man läser standardens beskrivning av vingpennorna så går svartvingad brons bort  ;) Dessutom vore det ju extra dumt att kalla Black winged för rödvingad  ::) Så det är förmodligen röd brons som heter rödvingad.

Angående de blå så skulle jag tro att det är blue slate men jag är inte säker. Bilden på de blå är på djur som är utställda i Danmark.

Buffe

• Halland
« Svar #50 skrivet: 27 sep-11 kl 21:31 »
Jag var hos en upfödare i danmark som hade rödvingade kalkoner. Han sa att rödvingade och bourbun var släkt och att det kunde bli enstaka bourbun red kalkoner när man korsade två rödvingade.

mymlan65

• Småland
« Svar #51 skrivet: 27 sep-11 kl 21:44 »
Nej, jag tror också att det är rödbronsar..., det ser onekligen ut så på bilden....

Buffe: Japp! Parar man två rödbrons så får man 50%rödbrons, 25%Brons och 25%Bourbon

mymlan65

• Småland
« Svar #52 skrivet: 27 sep-11 kl 21:48 »
Azoo-Lina: Ja, jag tror också att det är blue slate (BBDD) eftersom Lilacs är bronsbaserade och ofta behåller de randiga vingpennorna, medan Slates är baserade på svart och har helfärgade pennor. Frågan är bara om båda(alla fyra) varianterna är godkända för utställning som blå...

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #53 skrivet: 28 sep-11 kl 08:27 »
Azoo-Lina: Ja, jag tror också att det är blue slate (BBDD) eftersom Lilacs är bronsbaserade och ofta behåller de randiga vingpennorna, medan Slates är baserade på svart och har helfärgade pennor. Frågan är bara om båda(alla fyra) varianterna är godkända för utställning som blå...
Enligt standarden så ska färgen vara jämnduvblå. En lätt svartpeppring i en del fjädrar tillåten Ben och tår ska vara köttfärgade. A-fel: vita fjäderribb, vita fjädrar i vingarna, ojänm fjäderfärg, fjädrar i andra färger än blått.

Tror att Blue Slate är den som lättast uppfyller standarden.

Strättö

• Djur & lifs kvallite
    • Småland
    • Välkommen till Marsholm i Småland
« Svar #54 skrivet: 28 sep-11 kl 08:49 »
 :DDetta va intressant & så fina foton ::) // Strättö :-*
Ärlighet varar längst, Gör alltid så gott du kan, lev & gör det du gillar.

mazze

• Småland
    • Komålen
« Svar #55 skrivet: 09 okt-11 kl 22:40 »
Vad blir det för färg när man korsar svart med vit?
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

mymlan65

• Småland
« Svar #56 skrivet: 10 okt-11 kl 00:46 »
Det beror lite på vilken svart och vilken vit....
dvs svart kalkon är dominant över brons, så den kan vara split för brons, och om du menar en helvit, typ BUT, så kan den ju dölja vad som helst under det vita... Den kan ju t.ex vara en Bourbon Red under det vita, och i så fall skulle avkomman bli "halvröd" typ rödbrons eller rödsvart.
Har du några bilder?

MvH G

Njura

• fritzonsfjader.webs.com
    • Skåne
    • Fritzons Fjäder
« Svar #57 skrivet: 18 feb-12 kl 16:44 »
Nu har här kläckts lite kalkoner hr hemma och är lite fundersam över färgerna på dem, så hjälp mig gärna  :D ;)
Chabo, svart (normal), silvervete (normal, silke), Knölgäss
Kalkonen, bronce, röd bronce och narragansett
Blå påfåglar, Blå Myskankor

Njura

• Skåne
    • Fritzons Fjäder
« Svar #58 skrivet: 18 feb-12 kl 17:02 »
fler. :)  kan den lille på bild ett möjligtvis vara en blå? den är typ en väldigt blek svart i teckningen.

Njura

• Skåne
    • Fritzons Fjäder
« Svar #59 skrivet: 18 feb-12 kl 17:03 »
gruppbilder!   ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

1187 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser