Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rostning av järn  (läst 18025 gånger)

Yashica

• Östergötland
Rostning av järn
« skrivet: 13 sep-11 kl 21:14 »
Jag har fått några saker i järn, som jag vill rosta o vill gärna ha förslag på HUR!
Ett par av sakerna är i svartlackat järn o en i svart hamrat, men ej lackat järn

Brukar för det mesta bara lägga ut det som ska rostas i trädgården, men eftersom de här grejorna är behandlade, räcker det inte med bara väder o vind
Har tidigare testat bla saltsyra, men var får man tag på det o biter det på lacken? Har även lyckats med hjälp av ättika en gång, men då var föremålet i tunn plåt
Känner oxå till linoljevarianten, men jag har inte tillgång till gasol, så har någon en för mig ny idé om hur jag ska bära mig åt?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: Rostning av järn
« Svar #1 skrivet: 13 sep-11 kl 21:21 »
Du får nog börja med att ta bort färgen. Kör föremålet i diskmaskin, stoppa maskinen före första sköljningen när lacken är ordentligt slibbig och upplöst av maskindiskmedlet, skrubba bort alla lackrester med diskborste, tandborste eller annat lämpligt verktyg, låt sedan maskinen gå färdigt.

De flesta färger och lacker tål syror riktigt bra, det krävs alkaliska (basiska) saker såsom maskindiskmedel eller lut för att man ska bli av med dem. Kommersiella färgborttagningsmedel är ju också kraftigt alkaliska.

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #2 skrivet: 13 sep-11 kl 21:31 »
Det enklaste sättet att bli av med färg på järn är helt enkelt att lägga föremålen i en brasa och tutta på. Sen är det ju bara att rosta som du gjort förut.

Yashica

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 13 sep-11 kl 21:31 »
Jag äger ingen diskmaskin, men det kanske fungerar att lägga i balja med vatten o maskindiskmedel, eller måste värme till oxå?

ylvak

• Allt kommer till den som vill.....eller?
    • Västergötland
    • Vita Creo
« Svar #4 skrivet: 13 sep-11 kl 21:47 »
Bad med maskindiskmedel, bad med kaustiksoda(propplösare) eller ren fast brunsåpa(Ph 13) Som ovan nämner; starkt basiskt.
Strunta i saltsyra, det är väldigt farligt att hantera och använd skyddsglasögon vad du än tar, även kaustiksoda fräter lätt bort vävnad........
Elda fungerar väl men är det nåt miljövänligt kan man ängsligt fundera. Så även vad för användning. Elden försämrar ett stål så det blir mjukare(inte det som kallas bondjärn eller blötjärn kanske men om det är nån typ av stål typ fjäderstål)
Pissa på stålet efteråt och lägg det i gräsmattan - då kommer rosten snabbt. Citronsyra, vinsyra osv. funkar också.

48 årig tjej fast inte en dag äldre än tjugosjutton.

Yashica

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 13 sep-11 kl 21:56 »
Ok Detta ska testas
Men det sista steget (att kissa på alltihop), tror jag får ske utomhus o efter mörkrets inbrott..... eller inte... Folk här i byn skulle behöva livas upp lite

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #6 skrivet: 13 sep-11 kl 22:07 »
Elda fungerar väl men är det nåt miljövänligt kan man ängsligt fundera.
Hur du tar bort färgen kvittar egentligen, det är oftast färgämnet som har störst miljöpåverkan. Så deponera aska eller flytande......

bondobjekt

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 13 sep-11 kl 22:10 »
För att rosta stål brukade vi använda en saltströare eller spraya med vanligt koksalt. Lämna ute.

ylvak

• Allt kommer till den som vill.....eller?
    • Västergötland
    • Vita Creo
« Svar #8 skrivet: 13 sep-11 kl 22:14 »
Men det avgår en smula gifter i röken? Se på program från den sk. återvinningen i olika länder i afrika och asien. I en stor skala visserligen, men.....

Vardags exempel:

Tar man bort vit gammal färg med värmepistol från fönsterbågar som innehåller bly blir man blyförgiftad. Har jag själv blivit.
Svetsar du i förzinkade prylar får man zinkfrossa. Har jag själv fått.

I båda fallen gäller att dricka mjölk eller helst grädde.
Så att ingenting som är giftigt avgår i luften när ytbehandlat järn eldas tror jag inte på!
48 årig tjej fast inte en dag äldre än tjugosjutton.

slasktratt

• -
« Svar #9 skrivet: 28 okt-11 kl 21:26 »
slipa bort lacken och lägg det i saltvatten

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #10 skrivet: 28 okt-11 kl 21:32 »
Salt är nog ett nyckelord sen man väl blivit av med färgen, jag har aldrig sett sån rost som här, allt obehandlat rostar våldsamt, det räcker med saltet som följer med blåsten in över land.
Sandblästring är ett smidigt sätt att bli av med färg, gärna i ett blästerskåp, då sprider man inte så mycket föroreningar heller.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

pyromanen

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 28 okt-11 kl 21:36 »
Kul med en till som rostar järn  ;D
Instämmer med Grönavågen om att elda bort färgen i en brasa.
Annars brukar jag använda saltsyra. Har hittat koncentrerat saltsyra i färgaffären. Det är så jädrans effektivt, så första gången höll jag på o tappa hakan. Det var förzinkade saker jag hade då. Trodde jag skulle kleta in grejerna i saltvatten sen och vänta några månader, men det blev ju lite rostigt redan första natten.  Sen är det kul att göra mönster och struktur med mättat saltlösning dom droppas, hällas mm...

slasktratt

• -
« Svar #12 skrivet: 28 okt-11 kl 21:40 »
Salt är nog ett nyckelord sen man väl blivit av med färgen, jag har aldrig sett sån rost som här, allt obehandlat rostar våldsamt, det räcker med saltet som följer med blåsten in över land.
Sandblästring är ett smidigt sätt att bli av med färg, gärna i ett blästerskåp, då sprider man inte så mycket föroreningar heller.
Använd en grov fil så du får en yta som inte är slät då "biter" saltet bättre.

Temeriaire

• Småland
« Svar #13 skrivet: 28 okt-11 kl 21:43 »
Använd en grov fil så du får en yta som inte är slät då "biter" saltet bättre.
jag glömde en bit slipad axel ute ett par veckor här, och den var helt brunrostig, inte fläckvis som i mindre saltbemängda delar av landet, så jag tror saltet i sig räcker...

Huggorm

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 28 okt-11 kl 21:55 »
Min mor hade en sprillans ny renault en gång för många å sedan, och jobbade på ett ställe alldeles vid havet. Hon parkerade på samma ställe varje dag, och efter ett par år var den sida av bilen som brukade vara vänd mot havet helt upprostad medan andra sidan fortfarande var fin  ;D

Brasa

• Västmanland
« Svar #15 skrivet: 28 okt-11 kl 22:27 »
Lämna in på blästring & låt den vara med ute några dar ska du se att du får ytrost
Ja vad ska vi börja?

Yashica

• Östergötland
« Svar #16 skrivet: 30 okt-11 kl 18:48 »
Tack för alla tips!
Problemet med själva rostandet har löst sig på det som varit obehandlat (vet inte om jag törs tala om hur), men problemet borttagning av färg på de målade sakerna kvarstår
Kruxet är att det är en massa mönster o krusiduller på dessa, så att slipa är ett evighetsprojekt
Har försökt med en vanlig morakniv, men det är samma där; jag kommer att få sitta året ut o skrapa, så det var därför jag undrade över något alternativ att lösa upp färgen
Har oxå varit inne på att blästra dem, men de enda jag kan komma på som sysslar med sånt är billackeringsfirmor Kan man verkligen fråga på en sån?

Temeriaire

• Småland
« Svar #17 skrivet: 30 okt-11 kl 18:52 »
Industriytbehandlare har nog ofta blästringsmöjlighet. Eller nån gammelbilsrenoverare/hobbygarage, dom har ofta blästerskåp om det inte handlar om jättegrejer..

Tulipanros

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 30 okt-11 kl 18:55 »
Vanlig vinäger.
Ta en plåt eller annat, lägg grejerna i och häll på vinäger å så bara
skjuts in i ugnen typ 100 grader.

knöcklan

• Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
« Svar #19 skrivet: 30 okt-11 kl 19:26 »
inte för att jag vet vad du skall använda järnet till -men är inte schatteringarna det som är vackert?
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Dela detta:

* Inloggade just nu

775 gäster, 1 användare
Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser