Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp! Kissen har ändrat beteende  (läst 1855 gånger)

Sandreeew

• Östergötland
Hjälp! Kissen har ändrat beteende
« skrivet: 12 sep-11 kl 12:04 »
Hej!

Jag har en hankatt som är 1 år och 7 månader. När han va liten hade vi honom som innekatt men det blev för jobbigt både för honom och för oss, då han hoppade upp på tapeter osv. Det har funkat jättebra sedan han blev utekatt, han har själv kommit på att han kan gå in och ut genom ett fönster som vi alltid har öppet. Han är lagom gosig och kelig. Men nu har han ändrat beetende..

Det började med att han inte tillåter att vi sitter vid datorn eller kollar på tv eller liknande, då börjar han hoppa/ riva på tapeterna. Sedan har han börjat väcka oss på nätterna, o när vi går upp för att se vad han vill så vill han bara att vi ska va med när han äter, även fast han har mat i skålen och kan äta när han vill. Detta händer inte bara en gång per natt utan kanske 3 gånger.
Det är som att han kräver uppmärksamhet hela tiden. Han fick mycket uppmärksamhet och kärlek innan men nu är det som att han vill ha mycket mycket mer.

Någon som har en idé?

Vi ska flytta om 3 månader kan det va så att han känner på sig att det är en förändring pågång? vi har ju inte börjat packa eller nåt så det är ju ingen förändring i hemmet än sålänge..

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Hjälp! Kissen har ändrat beteende
« Svar #1 skrivet: 12 sep-11 kl 13:04 »
även katter måste uppfostras. är ingen expert på ungkatter, har bara haft äldre katter, men intresserade vänner till mig brukar tjata om att ignorera oönskat beteende. som t ex stänga sovrumsdörren och ignorera hans skrik och skrafsande, efter en vecka säger dem går det bort då.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 12 sep-11 kl 13:10 »
En kattkompis kan göra susen  :)
En vattenspruta kan du använda när du sitter vid datorn och han river tex tapet. Brukar räcka med en välriktad stråle några ggr, för att de ska sluta.

Men men, jag tror en katt till skulle lösa själva grundproblemet - uppmärksamhetstörsten!
Landsflykting i storstan...

Grangården

• Farmare i småformat. Djur, odling och medial
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 12 sep-11 kl 13:44 »
 :) Låter som att han behöver mer gränser kanske, eller sällskap som de tidigare inläggen sagt. Klart kan han känna av flytten, ffa om ni är stressade och kanske springer runt mer hemma. Prova mer tydligt visa vad som gäller och att han får klara att inte få all uppmärksamhet. Men därimellan så är ni ordentligt med honom, ger honom kvalitetstid och verkligen själva tar en lugn stund så kan ni se om det hjälper. Undrar också om han är kastrerad? Påverkar ju också. Skulle inte dessa saker hjälpa så undrar jag om ni har kollat igenom katten. Äter han? verkar han ha ont någonstans? det kan ju också bidra till ett svårt beteende. Mvh Vendela
Grangården

Sandreeew

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 12 sep-11 kl 14:18 »
Tack för alla råd!

Det är svårt att ignorera honom, när vi gör det så ger han sig på tapeterna så då måste vi ingripa.

Vi har även använt vattenspruta, det hjälper väl till lite men han ger sig inte..

Vi har pratat om att skaffa en kamrat till honom men det är inget som är aktuellt nu innan flytten.

Han är kastrerad och det verkar inte som han har ont någonstans, äter gör han när vi står bredvid, ibland själv också.

Nina W

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 17 sep-11 kl 14:35 »
Om kissen gör något riktigt dumt -och gör om det, så tar jag ett bestämt tag i nackskinnet och ett under rumpan och talar om vad jag tycker om beteendet! Jag säger det på kattspråk -i djupt morrigt och farligt tonläge och fräser lite. Och räcker inte det, så bär jag ut den på det sättet och stänger kattluckan. På natten kankse han blir lite för ängstlig och desperat om du morrar ut honom... Då kan det vara lämpligare att stänga in honom på något tråkigt ställe, en lilltoa eller så. Det är upprepning och innötning som gäller. Att morra längre och värre tredje gången, ännu värre fjärde o s v hjälper inte. Grejen är att du fångar in kisse än om han gömmer sig. Jämför med småbarn, dom får man också indokrinera och övervåld hjälper inte. (Fast småbarn kan kanske få psykiska problem av att bli instända på en liten toa, och det tror jag inte att katter får.)

Dela detta:

* Inloggade just nu

424 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser