Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gallring på småhusfastighet - moms och skatt?  (läst 7114 gånger)

Vilderness

• Norrbotten
Gallring på småhusfastighet - moms och skatt?
« skrivet: 11 sep-11 kl 07:38 »
Hejsan!

Vi har under sommaren köpt en gård via hyrköp, dvs förra ägarna har fortfarande lagfarten på fastigheten i ytterligare 1 1/2 år.
Vi kommer att gallra av i den en smula misskötta skogen på fastigheten under vintern (via avverkningsuppdrag till ett skogsbolag).
Allt ang skogen och betalningen finns givetvis papper på tillsammans med de gamla ägarna, men pengarna från skogsbolaget går ju in på deras konto och vi behöver räkna ut hur mycket de behöver behålla för att inte få kvarskatt eller liknande. Vinsten ska betalas ut till oss.

På fastighetspapprena står det att gården är småhusfastighet, det är dock en preliminär klassificering och den är ej taxerad. Vi har tillsammans med skogsbolaget kommit fram till att en parkgallring ska göras.

Min fråga är nu, hur mycket skatt är det som ska räknas bort? 30%? Ska det även betalas moms? Förra ägaren pratade om att de måste behålla 48% av betalningen från skogsbolaget, och jag undrar lite om det verkligen stämmer eller om han försöker behålla mer än vad vi skrivit papper på...?

Jag har letat på skatteverket, olika skogsblagss hemsidor, lrf osv men hänger inte riktigt med och hittar inte riktigt vad jag letar efter... hoppas nån här vet!
American Painthorse, American Quarterhorse, Cocker Spaniel, Wyandotte, Bärbuskar, Trädgårdsland och Örtmedicin!

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: Gallring på småhusfastighet - moms och skatt?
« Svar #1 skrivet: 11 sep-11 kl 07:59 »
Det är ju en jättesvår fråga för man kan ju även dra av för omkostnader, så spara kvitton.

Sen tycker jag du ska ta ett möte med banken för att för helt klara besked ur ni ska göra.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Vilderness

• Norrbotten
« Svar #2 skrivet: 11 sep-11 kl 08:03 »
det blir tyvärr svårt med ett möte med banken då vi bor i olika delar av landet. förra ägarna bor på olika ställen dessutom... jag har dock mailat skatteupplysningen. vill ju inte bli lurad... men skogen behöver verkligen gallras.
American Painthorse, American Quarterhorse, Cocker Spaniel, Wyandotte, Bärbuskar, Trädgårdsland och Örtmedicin!

Skogsola

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 11 sep-11 kl 08:13 »
 Skaffa en annan köpare som kan betala ut pengarna direkt till er om ni förklarar läget.

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #4 skrivet: 11 sep-11 kl 08:18 »
varför så bråttom?
skogenfaller väl inte död ner om ni dröjer 1½ år med gallringen?
Borde jubli åtskilligt ewnklare om ni verkligenstår som ägare?
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Skogsola

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 11 sep-11 kl 09:33 »
 Om skogen är oskött så kan det vara skäl i att gå över den med röjsåg nu och kapa ner allt småskräp. På ett och halvt år så hinner riset lägga sig och gallringen går lättare.

Existens?

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 11 sep-11 kl 09:43 »
Upplägget bäddar ju för komplikationer, ja helt klart.

Det behövs betydligt mer uppgifter för att se om deras uppgift är rimlig.

Om det är sålt som ett avverkningsuppdrag, så kommer utbetalningen att vara ett netto, dvs skogsbolaget har dragit av kostnaderna för avverkningen och framkörning.
Pengarna kommer dock inklusive full moms, dvs 20 % ska dras bort och betalas in.
Sen det som är kvar beror ju helt på säljarens situation. Ska han betala skatt och egenavgifter på resterande summa, så försvinner ytterligare 50%.

Och hur är er skattesituation? Ni har hyrköpt...vad innebär det? Kommer summan för skogen att bara läggas ovanpå er vanliga inkomst utan möjligheter till avdrag? Då får ju ni i er tur en skatt på minst 30% som försvinner.

Summan av kardemumman är att ett sånt här upplägg, där ingen kan utnytta bra avdragsmöjligheter, är att det blir massor av skatt.

Skogsola

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 11 sep-11 kl 09:59 »
 Som gjort för att alla ska känna sig lurade och bli osams på livstid.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #8 skrivet: 11 sep-11 kl 12:01 »
det blir tyvärr svårt med ett möte med banken då vi bor i olika delar av landet. förra ägarna bor på olika ställen dessutom... jag har dock mailat skatteupplysningen. vill ju inte bli lurad... men skogen behöver verkligen gallras.

du ska gå till din bank och fråga om råd, det är du som vill ha råd inte säljaren
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Elmi

• Bint ä intä så bint ä uossint
    • Dalarna
Det man vill är ibland något annat än det som är.

Vilderness

• Norrbotten
« Svar #10 skrivet: 16 sep-11 kl 18:55 »
Tack för alla svar, svarar er alla i samma inlägg. 

Nej, det är inte bråttom egentligen, men när grannarna runt om ändå ska gallra och det behöver glesas ut bland annat i hästhagar (där tidigare hästar redan förstört träd + att rötterna trampas sönder) tyckte vi det var lika bra att passa på. Resterande skog, utanför hagar, tar vi på samma gång och den hade verkligen behövt gallras för länge sedan. Sly finns faktiskt inte så mycket, däremot skadade träd, tätbevuxna områden osv.

Jag fick dock i kväll reda på att fastigheten visst är klassad som jordbruksfastighet sedan två månader sedan, detta borde de förstås ha meddelat oss men så är det. Jag antar att andra regler gäller då. Jag har dock fått bra svar från skatteverket som har rett ut det hela för min del och har vidarebefodrat detta till säljarna.

Jag uppfattade förslaget att prata med banken som att vi skulle sätta oss ner tillsammans, ber om ursäkt för det. Det jag undrar har ju dock inget med våra deklarationer, skatter osv att göra utan säljarnas. Jag försöker hjälpa dem hitta rätt information och sökvägar till den bästa lösningen helt enkelt.

Att alla ska känna sig lurade och bli osams på livstid, det tror jag knappast. Det finns papper på allt, med tydliga formuleringar och minsta möjliga mån för feltolkningar (100% kan man ju aldrig vara... ) Det var en bra lösning för samtliga inblandade då det var krissituationer på båda håll gällande bostad för oss och en fastighet som de behövde bli av med. Dessutom är det ju så att detta är en ren affärstransaktion, och inte gamla bekanta som vi gjort en luddig deal med. Om 1 1/2 år är hyrköpet över, vi söker lagfart och lever vidare på gården...

Med anledning av länken, som jag också läst innan vi skrev kontrakt på fastigheten, vill jag säga att vår situation INTE var sådan att vi inte ville kunna dra oss ur om vi ledsnade utan att vi helt enkelt plötsligt stod utan bostad, med djur, och utan möjlighet att få ett huslån just då. Vi svarade på en annons och hade lyckan att kunna komma fram till det här avtalet. Hade vi kunnat få ett lån vid den aktuella tidpunkten hade vi givetvis köpt det direkt istället. Vi har dessutom redan hunnit med att lägga en hel del tid och pengar på att färdigställa en påbörjad renovering och utbyggnad av huset som hade fått arga snickaren att gråta... så vad gäller intentionerna ang. hyrköpet behöver det inte funderas på.

Hyrköpet innebär att vi har köpt fastigheten, men inte kan söka lagfart förrän den är till fullo betald. Vi betalar en summa per månad i två år och därefter resterande summa. Vi har alltså två års räntefri amortering kan man säga. Vi har alla rättigheter till fastigheten och även det ekonomiska ansvaret. Alltså precis som om vi köpt det med banklån, enda skillnaden är att vi betalar amortering direkt till säljarna istället för banken som mellanhand... och att vi inte har lagfarten än. En köpare som inte kräver att vi står på lagfarten finns nog inte, och det skulle bli dyrare att anlita ett annat bolag än resten av byn. (Plus att de lägger virket på vår mark och kommer att plantera upp det de "förstör") 

Avdrag osv får säljarna göra som de vill på sin deklaration, så deklarerar vi som vi gör. Vår skattesituation är inget speciell alls, studiemedel och sjukpenning, så skatten på det lilla som kommer från gallringen gör inte så mycket till eller från. Det handlar om max 3 ha med både stormfällor och hästgnagade träd. Vi har heller inget att göra avdrag för så vitt jag vet, deklarerar alltid via sms ;).

Existens?

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 17 sep-11 kl 12:12 »
Vi har heller inget att göra avdrag för så vitt jag vet, deklarerar alltid via sms ;).

Det är det jag brukar se som ett bekymmer ;) Men om era inkomster i övrigt inte är så betydande, så har det ju inte så stor betydelse.

Sen är ju 'max 3ha' inte så lite i skogssammanhang.. men är det bara lite gallring så blir det ju inga stora inkomster.

Vilderness

• Norrbotten
« Svar #12 skrivet: 17 sep-11 kl 15:09 »
nej precis, dessutom är det inte tät skog alla 3 ha, utan som sagt hästhagar till största del... hade det varit slutavverkning hade det varit en annan sak förstås :)

teinarsson

• Uppland
    • S.R. Häst- och Ryttarutbildning
« Svar #13 skrivet: 10 aug-14 kl 19:18 »
Om det är så att ni enligt avtal har alla ekonomiska rättigheter och skyldigheter för fastigheten så kan jag inte se något problem. Då har ni full rätt att sälja skogen/virket till vilket bolag ni vill och de skall skriva kontrakt med er och betala till er utan att säljarna av fastigheten blandas in. Eventuellt kanske skogsbolaget vill stämma av med säljarna först för att se att det inte är något lurt på gång förstås. Det ni måste göra är att registrera den enskilda firma (eller annan juridisk form) som ni ska driva fastigheten i samt momsregistrera er. Även där kan det kanske vara så att någon tjänsteman på Skatteverket vill se papper på upplägget.

clarro

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 23 aug-14 kl 21:55 »
tyvärr..bortlämnad maskingallring blir knappt nån vinst..ofta går det jämt upp
skogsmänniska,gårdfarihandlare och livsnjutare!

KaninOdlarn

• Övriga världen
Gallring på småhusfastighet - moms och skatt?
« Svar #15 skrivet: 23 sep-14 kl 23:28 »
Gamal tråd, men det jag skriver kanske kan hjälpa någon.Som Clarro säger så ska man inte räkna med vinst i gallring. Jag kör själv slutavv/gallring och vet många som till och med gått back på gallring. Du nämner att det är hagmark med mera, ofta brukar det vara stora "buketter" med al och döda träd samt övergrova granar å björkar som blir slirskadade och inte duger som timmer. Ofta är det ganska dåligt betalt på dessa sortiment..Det som påverkar priset i nästan alla avverkningar är: avstånd( från avlägg vid väg till centrum på avverkningen lätt förklarat), medelstamm(medeldiameter på alla huggna träd på trakten mätt i m3) och pristillägg vid mycket komplicerad körning som tex precis invid hus, ladugårdar, extremt dålig terräng mm.

Så kör så det ryker med röjsågen! de små klena stammarna som det gränsfall blir en bit på hugg ner dem gör dem till ved eller bygg traktor/maskin väg av dom. Många klena stammar drar snabbt ner medelstam värdet och avverkningen blir avsevärt dyrare. Tänk också på att avverkning i eller kring hage/betesmarker oftast är lätt att köra sönder något fruktansvärt då det ofta saknas rotsystem stenar, så avverkning vintertid rekommenderas helst ploga bort en del av snön på åkermark om man kan, ifall det är dålig tjäle i marken.
« Senast ändrad: 23 sep-14 kl 23:37 av KaninOdlarn »

Dela detta:

* Inloggade just nu

649 gäster, 1 användare
J.S

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser