Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dags för ägg?  (läst 1527 gånger)

Rubus

• Norrbotten
Dags för ägg?
« skrivet: 11 sep-11 kl 07:14 »
Hej
Jag har en kalkonkyckling "trodde jag" som lägger sig ner och vill para sig.
Är det dags för ägg eller? Dom är troligen födda i slutet på april och det känns lite tidigt. Det är BUT-kalkoner
Har ingen erfarenhet och har kalkoner för 1:a gången men inte sista.
Rubus
Rubus

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Dags för ägg?
« Svar #1 skrivet: 11 sep-11 kl 09:13 »
Lite tidigt skulle jag säga om jag jämför med mina brons som brukar vara 7 månader eller äldre.Men jag vet inte hur det är med BUT. Det kan ju hända att Hybrider mognar tidigare.

En annan fundering är om det kan vara så att dom är stora och tunga och läger sig för att vila benen. Det är ett väldigt vanligt beteende på slakthybridkycklingar (Ross & Cobb). Jag har också BUT men mina är kläckta 5/7så dom är inte så stora ännu. Jag har aldrig haft BUT tidigar så jag vet inte hur de beter sig när dom blir större. Brons kalkoner gör i alla fall inte så.

Jag skulle dock rekommendera dig att börja fundera på slakt. Ingelsta Kalkon slaktar sina hönor vid 10 veckor (=5 kg liv) och tupparna vid 20 veckor (=17kg liv). Nu driver vi kanske inte våra så hårt men dina kalkoner borde vara så stora nu att dom inte går in i ugnen hela......
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Rubus

• Norrbotten
SV: Dags för ägg?
« Svar #2 skrivet: 11 sep-11 kl 20:41 »
Hej.
Ja det börjar bli dags för slakt. Deras dagar är räknade.
Jag tror inte att hönan lägger sig för att vila benen.
Hon lägger sig på ett helt annat vis, platt mot underlaget och vingarna lite utvikta och huvudet lågt.
Desutom så hjälper hon till med att vinkla upp rumpan när tuppen trampat runt på hennes rygg.
Rubus
Rubus

Dela detta:

* Inloggade just nu

719 gäster, 2 användare (1 dolda)
sökaren men hur

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser