Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Johannesört, vilken del?  (läst 4693 gånger)

Abigail

  • Inlägg: 655
Johannesört, vilken del?
« skrivet: 09 sep-11 kl 16:30 »
Har för mig att johannesört egentligen ska plockas vid midsommartid. Jag har plockat idag och det finns fortfarande enstaka nyutslagna blommor på.

Mot depression, vilka växdelar ska jag använda? Har läst på nätet att man kan lägga dem i olja, jag hade för mig att de ska läggas i sprit. Någon som vet?

Soshila

  • Inlägg: 2468
    • Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
SV: Johannesört, vilken del?
« Svar #1 skrivet: 17 sep-11 kl 10:15 »
Hela växten kan användas.
Läs här om Johannesörtstinktur: http://www.shenet.se/ravaror/johannesortstinktur.html
Står även att johannesört innehåller ett ämne som är fettlösligt som också kan ha effekt vid depression, så det där med olja är kanske inte helt fel heller. Men det är olika ämnen man får ut.

Curt

  • Inlägg: 621
SV: Johannesört, vilken del?
« Svar #2 skrivet: 17 sep-11 kl 10:46 »
Denna sida kan vara bra att läsa om man tänker sätta i sig Johannesört http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=20090224000676&DocTypeID=7

Abigail

  • Inlägg: 655
SV: Johannesört, vilken del?
« Svar #3 skrivet: 18 sep-11 kl 13:21 »
Tack för svaren! Jag är ju inne och kikar på shenet ibland men har inte tänkt på att jag kunde läsa om johannesörtsolja där.
Det är faktiskt betydligt fler läkemedel som johannesört inte ska kombineras med än vad som står i fass.

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Johannesört, vilken del?
« Svar #4 skrivet: 23 sep-11 kl 17:04 »
Jag har kombinerat Johannesört (hela örten) med Harpagorot.  Mycket har hänt.  Johannesört har ju även en antiinflammatorisk sida vilket också Harpagoroten har.  Innan hade jag inte ont men med dessa örter har jag börjat känna av senor och ligament när jag rör mig.  Antagligen förstförsämring bla gett illaluktande urin. Det är inte klart än :-\  Har även börjat ta fotbad med gurkmeja och alger på mornarna med tidningen (kissar inte gult än) :-[
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Abigail

  • Inlägg: 655
SV: Johannesört, vilken del?
« Svar #5 skrivet: 25 sep-11 kl 10:36 »
Intressant! Roligt om du berättar hur du känner dig efter en tids användning.

Soshila

  • Inlägg: 2468
    • Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
SV: Johannesört, vilken del?
« Svar #6 skrivet: 25 sep-11 kl 12:12 »
Jag har kombinerat Johannesört (hela örten) med Harpagorot.  Mycket har hänt.  Johannesört har ju även en antiinflammatorisk sida vilket också Harpagoroten har.  Innan hade jag inte ont men med dessa örter har jag börjat känna av senor och ligament när jag rör mig.  Antagligen förstförsämring bla gett illaluktande urin. Det är inte klart än :-\  Har även börjat ta fotbad med gurkmeja och alger på mornarna med tidningen (kissar inte gult än) :-[
I vilket syfte använder du örterna?

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Johannesört, vilken del?
« Svar #7 skrivet: 23 okt-11 kl 18:58 »
Ber om ursäkt att jag inte varit inne här på länge. 
Behöver en mental uppgradering. Johannesörten funkade ej tidigare på mig ej heller SSRI.  Men med Harpagokombinationen har det börjat hända saker.  Kan må riktigt dåligt men ändå få saker gjorda.  Skulle tro jag är mera kreativ och mindre trött.  Under ett år tog jag UVB-lampa som ger D-vitaminupptag.  Med UVB har jag blivit starkare, märkte i somras att jag orkade cykla uppför backar som jag tidigare gått uppför (samma cyckel).  Men den mentala uppgraderingen om den nu inte kommer med tiden kan jag inte förknippa med UVB.   

Men som sagt  ligamenten ger sig tillkänna.  Blivit bättre av cellsalt nr 1 Calcium Fluor D6 -gummibandet för hårt eller för löst. 
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

422 gäster, 2 användare (1 dolda)
humanimal

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser