Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad tusan är det här för bär?  (läst 9811 gånger)

Cizzila

• Blekinge
Vad tusan är det här för bär?
« skrivet: 08 sep-11 kl 16:02 »
Hittade några skumma bär i min trädgård idag. Bären liknar hallon och även buskarna. Smakade lite försiktigt på dem och dem smakade väldigt beskt.
Kan inte ladda upp nån bild men nån kanske har en aning.

Annamax

• Övriga världen
SV: Vad tusan är det här för bär?
« Svar #1 skrivet: 08 sep-11 kl 16:32 »
Omogna björnbär? ;D Är nog bra med en bild. kan bli svårt annars...

ylvak

• Allt kommer till den som vill.....eller?
    • Västergötland
    • Vita Creo
« Svar #2 skrivet: 08 sep-11 kl 16:36 »
Omogna björnbär?
Stickiga grenar omöjliga att forcera utan helställ och handskar. Men ljuvligt goda när de är mogna.
48 årig tjej fast inte en dag äldre än tjugosjutton.

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #3 skrivet: 08 sep-11 kl 16:48 »
Kan vara massor.

Tayberries
Är de låga kan det vara stenbär.

Men mest troligt är att det är rosenhallon, de är inte speciellt goda.

Cizzila

• Blekinge
« Svar #4 skrivet: 08 sep-11 kl 17:21 »
Nä inte omogna björnbär =D Dessa är juh röda och stora. Ser lite ut som fiskrom på utsidan.
http://s1110.photobucket.com/albums/h447/cizzila/?action=view&current=SAM_0618.jpg

http://s1110.photobucket.com/albums/h447/cizzila/?action=view&current=SAM_0618.jpg#!oZZ2QQcurrentZZhttp%3A%2F%2Fs1110.photobucket.com%2Falbums%2Fh447%2Fcizzila%2F%3Faction%3Dview%26current%3DSAM_0621.jpg
« Senast ändrad: 08 sep-11 kl 17:30 av Cizzila »

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #5 skrivet: 08 sep-11 kl 17:47 »
Skulle nog gissa på tayberry (vet inte vad de heter på svenska).

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #6 skrivet: 08 sep-11 kl 17:50 »
Men bladen ser inte alls ut som en hallonsläkting, tycker jag. Bättre bild på själva växten vore bra. Är inte säker på att det är ett ätligt bär. Det finns några giftiga bär som ser ut ungefär som hallon i bäret, men växten är helt annorlunda. Kommer inte på nu vad de heter.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Jan lindgren

« Svar #7 skrivet: 08 sep-11 kl 20:12 »
Hej!
Jag tycker att de ser ut som jordgubbshallon alternativt vinhallon. De jordgubbshallon jag smakat var mest neutrala i smaken inte beska. Jag behöver en bra bild på plantan för att kunna gissa arten.
MVH
Jan

Cizzila

• Blekinge
« Svar #8 skrivet: 08 sep-11 kl 20:52 »
Tack för att ni tar er tid iaf. Jag ska försöka rensa lite imorgon så att man får en bättre bild på plantan. Har precis köpt ett hus där trädgården har varit orörd i3 år så det växer lite allt möjligt lite överallt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

542 gäster, 3 användare (1 dolda)
Galaxie, mulen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser