Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Halkfri ramp till får  (läst 1665 gånger)

X-farmarn

• Gäst
Halkfri ramp till får
« skrivet: 12 sep-06 kl 00:14 »
Jag har tänkt göra iordning en del av ett uthus till vinterbostad åt några får. Uthuset står i en sluttning och har en stengrund. Nu funderar jag på att öppna en utgång för fåren mot baksidan och där är det ca 1 meter ner till marken.
Hur ordnar man bäst en ramp för fåren. Trä blir ju väldigt halt när det blir blött. Finns det något halkfritt material man kan använda? Eller kan man bygga någon forma av trappsteg av betongblock?
Jag är inte någon van byggare som ni kanske förstår så jag är tacksam om det går att fixa något enkelt.

Alla idéer är välkomna!

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Halkfri ramp till får
« Svar #1 skrivet: 13 sep-06 kl 09:14 »
Jag hade liknande problem när jag skulle ha lösdrift till mina hästar. Först hade jag hästarna i gamla fårhuset och gjöt en räfflad ramp upp, dyrt och dåligt, det måste grusas på vintern. När vi sen gjorde iordning en större lösdrift i gamla kostallet så la vi spillmaterial (sten och cement) från det borthackade foderbordet i botten och sen fyllde vi ut med bergkross 0-18 mm (tror det var det måttet i alla fall). Det har funkat bra men, har behövts fyllas på allt eftersom det sätter sig. Vi gjorde det 2004.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

X-farmarn

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 13 sep-06 kl 10:01 »
Tack för svaret.  :)
Ja att fylla upp med sten + kross är ju ett bra alternativ.
Tyvärr går det inte att köra fram med bil så det blir skottkärra som gäller. Men det blir nog lite grövre kross så att den ligger kvar bättre.  :-\ Kanske jag gör en kombination med betongblock som är lättare att hantera.

X-farmarn

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #3 skrivet: 13 sep-06 kl 16:42 »
Vi körde också ut med skottkärra men, det var ju nära för spillmaterialet bara ut genom laddörren så att säga. Krosset kördes först ut med traktor så det var bekvämt men, påfyllningen har gjorts med skottkärra. Kan inte fatta att kross kan väga så mycket.  ???
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Dela detta:

* Inloggade just nu

489 gäster, 5 användare (1 dolda)
Själv är bäste dräng, Hantverkaren, simon.arvestrand, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser