Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Riktlinjer för försäljning av kattungar  (läst 13994 gånger)

Ling

• Jämtland
Riktlinjer för försäljning av kattungar
« skrivet: 06 sep-11 kl 14:44 »
Hej...skulle vilja lyfta upp en ganska angelägen sak angående kattungar! Många människor som har katthonor får ju följdaktligen resultatet,-kattungar!! om man nu inte kastrerar sin lilla älskling i tid!...Det jag irriterar mej på är att många kattungar annonseras ut på tok för billigt..."så att man blir av med dem" tänker försäljaren.....Nu är det såhär att såna kattungar har en större tendens att hamna i händerna på oseriösa hussar och mattar....och slutligen på ett katthem för övergivna missar!! Dumt och superdumt....!
Jag har två katthonor och dessa får varsin katt-unge kull per år...(blandras Bondkatt-Helig Birma och vanlig bond-katt ) Jag säljer mina blandras och bond-katt missar för 1000kr/st och vill även ha fortsatt kontakt och bilder på katten från de nya ägarna!! Detta fungerar alldeles utmärkt och kattungarna har fått väldigt bra och kärleksfulla hem! -Nu önskar jag att fler kunde ta till sej detta och sätta ett högre pris på sina katt-ungar som annonseras ut på olika annons-sajter och i lokal-tidningar för jag får alltid mina katt-ungar sålda och därtill ska nämnas att folk ställer sej på kö för att få köpa katt-ungar härifrån!! Kramar från mej.... :-*

Nina W

• Värmland
SV: Riktlinjer för försäljning av kattungar
« Svar #1 skrivet: 17 sep-11 kl 14:41 »
Kanske hjälper det att det är lite Birma i dom -på en del syns det säkert. För övrigt så tror jag det går bäst att sälja i städerna. På landet för där har man hållningen att man gör sig lite märvärdig om man satsar på sina kattungar... Och även om man köper en för mer än en hundring.

Ellen Key

• Småbohem med 1 hemmavarande barn o lite djur:)
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 20 sep-11 kl 20:57 »

"Sverige har över 100 000 hemlösa katter.

Det fattas 2000 katthem för att rädda alla

Avlivning fungerar inte då det bara tillkommer fler hemlösa.

Det är DU som kattägare som kan göra en insats!

Genom att kastrera och id-märka din katt så förhindrar du att den blir hemlös eller förökar sig och skapar fler oönskade katter.

Släpp aldrig ut din katt förrän den är kastrerad och id-märkt."

"Idag kan du få en katt gratis, eller för några kronor. Det är sällan några större ansträngningar läggs på dess underhåll. Huskattens låga status gör att de av sina ägare ofta nekas veterinärvård, vaccineringar, Id-märkning och näringsriktig mat. De tillåts föröka sig okontrollerat för att värdet de tilldelats är lägre än kostnaden för en kastrering och deras ungar är sällan välkomna till världen. Många avlivas, ofta med billiga, plågsamma metoder. Andra släpps ut på gatan åt sitt öde och förvildas eller omkommer av svält, köld, eller någon av de hundra faror som väntar därute."

www.kattstatus.se

Henrietta ~

• Blekinge
« Svar #3 skrivet: 25 sep-11 kl 15:01 »
Ju fler som tar skäligt betalt och även vaccinerar och besiktigar sina kattungar desto högre status får katten.
Om man verkligen kan argumentera varför det är bättre att köpa en huskatt för ca 2500 kr när den är både vaccinerad och besiktigad så tror jag de flesta köper det.

Så bra för dig som tar 1000 kr, men inte så bra att blanda in raskatt. Som uppfödare blir jag alltid lite ledsen när jag hör sådant.

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #4 skrivet: 25 sep-11 kl 18:24 »
Jag förstår eran tankegång, men jag kan tyvärr inte hålla med er. Personligen betalar jag max 300 för en kattunge (har till och med fått en renrasig perserkattunge för det priset), mina katter har ändå hög status för mig.

Herregud, folk köper ju hundar för upp till 12-15000 som de missköter och även slänger ut när de tröttnar på dem. Så ett höjt pris kommer aldrig leda till att katter får högre status.
Dessutom kommer ett högre genomsnittligt pris även inskränka på kattens frihet, då de faktiskt är värda mer pengar, så då blir de ju stöldbegärliga av idioter. Då kommer de ju inte att få gå ut och sköta sitt jobb, dvs att hålla sorkfritt.

Ett sätt att minska på vildkatter i Sverige är däremot att göra det ekonomiskt hållbart att kastrera sina katter, kanske till och med gratis.

Just_me

• Småland
« Svar #5 skrivet: 25 sep-11 kl 19:46 »
Har man inte råd att kastrera katten ska man inte ha katt.. det är min mening.
Om man inte planerar att ha kattungar förstås, då är det ju lite korkat att kastrera :)

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #6 skrivet: 25 sep-11 kl 20:02 »
Fast nu har du ju inte tänkt ett steg längre. Om kastrering är gratis/superbilligt är det en mångt större chans att komma åt de personer som inte kastrerar, då slutar ju oönskade katter att produceras, för de avlar väl inte med stor vilja fram kattungar bara för att avliva dem/slänga ut dem.

Jag har sådana människor i min närhet, min gammelgubbe (21 år) skulle läggas på huggkubben, de har pengar, men de tycker ciggaretter/sprit/resor osv är viktigare. Men nog skulle de kastrera om prislappen låg långt lägre än den gör idag.

Just_me

• Småland
« Svar #7 skrivet: 25 sep-11 kl 20:28 »
Fast nu har du ju inte tänkt ett steg längre. Om kastrering är gratis/superbilligt är det en mångt större chans att komma åt de personer som inte kastrerar, då slutar ju oönskade katter att produceras, för de avlar väl inte med stor vilja fram kattungar bara för att avliva dem/slänga ut dem.

Jag har sådana människor i min närhet, min gammelgubbe (21 år) skulle läggas på huggkubben, de har pengar, men de tycker ciggaretter/sprit/resor osv är viktigare. Men nog skulle de kastrera om prislappen låg långt lägre än den gör idag.

Fast där tycker jag du inte tänker tillräckligt långt. Kastereing i Sverige är billigt. Tycker man cigg, sprit resor är så viktigt att man hellre lägger pengar på det än kastreerar så ska man nog inte ha djur alls.
Kastrering är inte alls dyrt, men folk tänker sig katter osm djur man får gratis eller för en 50-lapp och då är ALLT dyrt. Billigare att kasta ut i skogen och då ha söt kattunga varje år.
Priset på katter borde ligga på 500 kr. Det tog jag för mina kattungar, 4 st. Tog en kull för att jag tyckte mamman var helt otroligt stabil, fin i täckningen, trygg. Fick alla 4 kattungar sålda för 500 kr/st på under 1 vecka. De var då vacinerade, avmaskade och jag hade som krav att de skulle öronmärkas och registreras vid 6 månaders ålder, kopia på intyg skickades till mig, annars hämtade jag katterna.

Gick skitbra. Höj statusen på katten, istället för att kräva att vetrinären ska sänka kostnaden på vård för att folk inte kan hantera att ha djur.

Skiftestads

• Norge
    • Min blogg
« Svar #8 skrivet: 25 sep-11 kl 20:35 »
Jag har aldri köpt katt -och skulle inte betala 1000,- kronor for en okastrerat kattunge när man kan få den gratis. Men mina kattar har självklart kastrerades då jag inte vill vara "skuldig" i att flera kattar föds när här redan är många hemlösa!
Man kan också få kastrerade kattar gratis på finn.no (typ blocket) eller billig hos Dyrebeskyttelsen.
Bor på et småbruk på västkusten av Norge, med barn, mann, katt, islandshästar, höns, får och kaniner.

Gronavagen

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 25 sep-11 kl 20:38 »
Det låter helt underbart det du skriver, men det är en utopi. Tyvärr! Hur mycket du än tar för dina kommer kattungar gå för en krona tassen.

Merparten av de kattungar som föds kommer inte från sommarkatter, utan ifrån okastrerade gårdskatter. De ägarna är inte ute efter en ny hårboll varje sommar, utan de vill ha katter som jagar möss, där är en fullvuxen klart överlägsen. Annars skulle de inte ha katt.

Jag menade inte att veterinären skulle gå back på kastreringar, men de skulle kunna saktioneras av statliga bidrag då vildkatter faktiskt är ett samhällsproblem. Detta är faktiskt den enda långsiktiga lösning som jag sett, som är genomförbar.

Just_me

• Småland
« Svar #10 skrivet: 25 sep-11 kl 21:18 »
Det låter helt underbart det du skriver, men det är en utopi. Tyvärr! Hur mycket du än tar för dina kommer kattungar gå för en krona tassen.

Merparten av de kattungar som föds kommer inte från sommarkatter, utan ifrån okastrerade gårdskatter. De ägarna är inte ute efter en ny hårboll varje sommar, utan de vill ha katter som jagar möss, där är en fullvuxen klart överlägsen. Annars skulle de inte ha katt.

Jag menade inte att veterinären skulle gå back på kastreringar, men de skulle kunna saktioneras av statliga bidrag då vildkatter faktiskt är ett samhällsproblem. Detta är faktiskt den enda långsiktiga lösning som jag sett, som är genomförbar.

Varför ska staten bekosta allt? Då ska man ju införa skatt på katter med om det ska vara logiskt

Gronavagen

• Uppland
« Svar #11 skrivet: 25 sep-11 kl 21:28 »
Man tog ju bort hundskatten av en orsak....på tok för mycket i kostnader över att ta hand om det, mot vad det bringade in.

Varför det ska bli på statens bekostnad, är pga att det statens problem då vildkatterna saknar ägare.

Just_me

• Småland
« Svar #12 skrivet: 25 sep-11 kl 21:34 »
Man tog ju bort hundskatten av en orsak....på tok för mycket i kostnader över att ta hand om det, mot vad det bringade in.

Varför det ska bli på statens bekostnad, är pga att det statens problem då vildkatterna saknar ägare.

Det är enligt mig en väldigt... ja jag måste faktiskt ta i med tragisk inställning till ansvar.
Allt folk släpper ut i skogen kan inte hela tiden bli statens problem.
Vist vore det en bra sak om staten gick in och gjorde kastrering av katter billigare. Vet att priset på hankatter sänkts enormt av samma anledning. Men vad spelar det för roll, folk som vägrar lägga pengar på sina katter kommer i alla fall hellre köpa cigg än lägga 500 på att kastrera en hona.

Det behövs ett allmänt nytt synsätt på katter. De behöver ett högra värde.

Gronavagen

• Uppland
« Svar #13 skrivet: 25 sep-11 kl 21:46 »
Synsättet håller jag med om, men dit kommer man inte genom att höja priset. För tror du verkligen att en hund som i dagsläget kostar 12000 skulle slippa bli omplacerad under tonåren om den från början kostat 24000?

Du får gärna tycka att min inställning är tragisk, personligen anser jag mig vara realist.

Just_me

• Småland
« Svar #14 skrivet: 25 sep-11 kl 22:24 »
Synsättet håller jag med om, men dit kommer man inte genom att höja priset. För tror du verkligen att en hund som i dagsläget kostar 12000 skulle slippa bli omplacerad under tonåren om den från början kostat 24000?

Du får gärna tycka att min inställning är tragisk, personligen anser jag mig vara realist.

Inte inställningen till priset, utan din inställning till vems ansvaret är.
Det är inte i pengar kattens värde behöver öka utan i människors ögon.
Jag blir förbannad när folk jag känner ger bort kattungar. Folk får tycka jag är hur knäpp dom vill. jag ser hellre att man avlivar en kattunge än säljer den som ev. sommarkatt till nån sommarstugefamilj.

Gronavagen

• Uppland
« Svar #15 skrivet: 26 sep-11 kl 09:28 »
Men fortfarande kommer inte ett höjt pris ge ett bra hem.

Jag har skänkt bort de kattungar som fötts hos mig. De lever alla bra liv med god mat och kärlek.

Abigail

« Svar #16 skrivet: 26 sep-11 kl 15:55 »
Kanske är det olika på olika platser. Att raskatter med stamtavla kostar massa tusen kan jag förstå eftersom det oftast finns massa fler kostnader kopplade till det. Men jag undrar hur mycket vanliga bondkatter det föds egentligen. Jag tror inte att det föds lika många längre så att det dräller av dem så som det gjorde förr. Visst finns det vildkatter och visst dumpas det kattungar nu också men jag tror ändå att det är på rätt väg, att de flesta som inte vill ha kattungar faktiskt kastrerar sina katter.
Bryr sig de som har bondkattungar inte om att annonnsera ut ungarna? Om man vill ha en bondkattunge så kan de faktiskt vara svåra att få tag på, det verkar som de flesta katterna är korsade med någon raskatt. Det är ju tråkigt om bondkatterna skulle vara på väg att försvinna. Det finns ju europeisk korthår med stamtavla men där är ju avelsmaterialet begränsat och då ökar ju risken för inavelesdefekter. För man kan ju faktiskt vilja ha en kattunge och uppfostra själv istället för att ta en katt från ett katthem. Jag tycker att det är viktigt att bondkattens status höjs och det tror jag man gör bäst genom att kastrera.

Ex Om jag säljer en bondkattunge för 1000 kr så betalar jag tillbaka tusenlappen när jag får ett veterinärintyg på att katten är kastrerad. Skulle det vara ett bra sätt att med tiden kunna höja kattens status?

Just_me

• Småland
« Svar #17 skrivet: 26 sep-11 kl 16:22 »
Men fortfarande kommer inte ett höjt pris ge ett bra hem.

Jag har skänkt bort de kattungar som fötts hos mig. De lever alla bra liv med god mat och kärlek.

Jag köpte våra katter för 50 kr/st , en "symbolisk" summa pga skrock sa den vi köpte dem av. Jag har i efterhand insett hur det faktiskt ser ut. Anlendingen till att det inte dreller av katter här, som i många länder är vårt hårda klimat, de flesta vildkatter, speciellt på landet, sommarstugeområden svälter eller fryser ihjäl på vintern.

Det värsta jag sett var dock i Rinkeby/Tensta. Det var katter och kattungar i varje buske. Folk som ville ha en katt gick ut och "plockade" en när mamman jagade. En vän till mig jobbar/är volontär på hundstall i stockholm och hon får konstant samtal om hela kullar av valpar och kattungar som hittats i conteinrar och soprum.

Kanske är det för att djur i storstäder inte dör lika lätt på vintern, eller så är det för att statusen på katter och djur överlag är ännu lägre där än på landet.

Jag tror det finns massor med människor som tar emot och ger bort katter helt gratis som är fantastiska djurmänniskor, som sköter om och värnar om sina katter på bästa sätt. Men jag önskade de kunde tänka lite på saken och inse värdet i att kastrera katter man inte vill ha avkommor på. För så fort du säljer en kattunga till en främmling så har du släppt kontrollen på var det djuret tar vägen och hur den kommer leva sitt liv.

Neiklot

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 26 sep-11 kl 16:30 »

Alternativet avlivning finns.. också..

Vi tog hand om ett par katter i våras, dom var jättemagra med mycket mask och lite mat.
Båda honorna hade ungar i magen och tadam - vi har 3st kattungar kvar och jag säljer dom gärna för en billig peng. (Sista kattungen åkte iväg gratis)

Hade det varit jag som bestämt, och inte min fru, så hade vi avlivat kattungarna direkt när dom kom till världen...

/Neiklot

Just_me

• Småland
« Svar #19 skrivet: 26 sep-11 kl 16:34 »
Ja jag hade mycket hellre avlivat, men då ska det göras snabbt och skonsamt. Inte genom dränkning eller genom att lämna dem i nån conteiner :(

Alternativet avlivning finns.. också..

Vi tog hand om ett par katter i våras, dom var jättemagra med mycket mask och lite mat.
Båda honorna hade ungar i magen och tadam - vi har 3st kattungar kvar och jag säljer dom gärna för en billig peng. (Sista kattungen åkte iväg gratis)

Hade det varit jag som bestämt, och inte min fru, så hade vi avlivat kattungarna direkt när dom kom till världen...

/Neiklot

Dela detta:

* Inloggade just nu

447 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser