Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Riktlinjer för försäljning av kattungar  (läst 13950 gånger)

Neiklot

• Gäst
SV: Riktlinjer för försäljning av kattungar
« Svar #20 skrivet: 26 sep-11 kl 16:39 »
Ja jag hade mycket hellre avlivat, men då ska det göras snabbt och skonsamt. Inte genom dränkning eller genom att lämna dem i nån conteiner :(

Nej usch!!

Jag skulle förvisso inte gå till vet. med nyfödda kattungar men inte plågat ihjäl dom heller!

Däremot blir det nog så med dom stora kattungarna, ja till veterinären alltså.

/Neiklot

Henrietta ~

• Blekinge
« Svar #21 skrivet: 29 sep-11 kl 07:23 »
Men om alla tar betalt så försvinner ju kattungarna för 50 öre tassen. Det finns ju ingen som skänker bort hundar så vaför skänka bort katter?
De allra flesta kastrera ju och vaccinerar även om katten är billig. Men kanske man tänker sig för lite innan man kastar ute en katt som kostat 1000 - 8000 kr.

Även om det finns folk som kastar ut och vanvårdar även dyra djur så kanske de är färre än de som vanvårdar gratis djuren?

Jag är ingen fanatisk kattuppfödare/kattmänniska som anser att man ska rädda till varje pris osv. Men däremot är jag starkt emot att man bedriver blandrasuppfödning. För man är uppfödare så fort man tar en kull med kattungar. Och som uppfödare har man ett ansvar, inta bara mot kattmamman och kattungarna utan ochså mot köparen.

Neiklot

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 29 sep-11 kl 16:16 »
Så den såkallade "bondkatten" borde dö ut?

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #23 skrivet: 29 sep-11 kl 16:32 »
Europe är väl en bondkatt?

Det finns visst bortskänkes hundar .
Jag tycker att alla djur ska ha ett skäligt pris oavsett men kanske inte 1000kr per katt.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

pålle

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 29 sep-11 kl 16:52 »
Europe är väl en bondkatt?

Det finns visst bortskänkes hundar .
Jag tycker att alla djur ska ha ett skäligt pris oavsett men kanske inte 1000kr per katt.
Det kommer inte ha någon som hällst  betydelse  det är bara se på alla hundar som folk för söker om placera  har hittills inte lackt en krona på dom hundarna ja har haft genom åren   det kommer folk med jämna mellan rum och frågar om ja inte vill ha deras så don slipper göra av med hunden eller en vanlig lögn är dom har blivit allergiska  och det gäller både renrasigt och bladisar  så det tror ja inte alls på  titta bara i Stockholm hur dom lämnar hundar vind för våg och som polisen får ta hand om . katter och hundar kommer all tid att finnas tyvär.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #25 skrivet: 29 sep-11 kl 16:55 »
Om fler tar sitt ansvar o kastrerar sina katter om dom inte vill ha kattungar så är problemen snart lösta.
Men det vill inte folk lägga pengar på .

Vi söker nu en ny kattunge här i huset o letar efter nån liten som verkligen behöver ett bra hem.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

pålle

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 29 sep-11 kl 16:58 »
Om fler tar sitt ansvar o kastrerar sina katter om dom inte vill ha kattungar så är problemen snart lösta.
Men det vill inte folk lägga pengar på .

Vi söker nu en ny kattunge här i huset o letar efter nån liten som verkligen behöver ett bra hem.
Gå då till ett katt hem  så gör du dom en tjänst.

Nina W

• Värmland
« Svar #27 skrivet: 29 sep-11 kl 23:29 »
Citat just_me: Det värsta jag sett var dock i Rinkeby/Tensta. Det var katter och kattungar i varje buske. Folk som ville ha en katt gick ut och "plockade" en när mamman jagade. En vän till mig jobbar/är volontär på hundstall i stockholm och hon får konstant samtal om hela kullar av valpar och kattungar som hittats i conteinrar och soprum...

Svar:Finns ett samband mellan områden dær det bor folk med sociala problem och att det finns mycket hemløsa katter och hundar. Kan också finnas ett samband mellan att det bor mycket invandrare dær som kommer från land dær man inte tar ansvar før sina djur, och att hundar och katter slængs ut. Och om man ser på vilka hundar som søker nya hem så aær det næstan bara stora hundar som blivit jobbiga, sællan småvæxta raser. Det skulle behøvas "kørkort" før hund!
« Senast ändrad: 29 sep-11 kl 23:44 av Nina W »

pålle

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 29 sep-11 kl 23:34 »
Citat just_me: Det värsta jag sett var dock i Rinkeby/Tensta. Det var katter och kattungar i varje buske. Folk som ville ha en katt gick ut och "plockade" en när mamman jagade. En vän till mig jobbar/är volontär på hundstall i stockholm och hon får konstant samtal om hela kullar av valpar och kattungar som hittats i conteinrar och soprum...

Finns ett samband mellan områden dær det bor folk med sociala problem och att det finns mycket hemløsa katter och hundar. Kan också finnas ett samband mellan att det bor mycket invandrare dær som kommer från land dær man inte tar ansvar før sina djur, och att hundar och katter slængs ut. Och om man ser på vilka hundar som søker nya hem så aær det næstan bara stora hundar som blivit jobbiga, sællan småvæxta raser. Det skulle behøvas "kørkort" før hund!
Hade nog vare önskvärt men ja tror det bara drabbar dom skötsamma  så var för pådyvla dom flera pålagor ?

Just_me

• Småland
« Svar #29 skrivet: 29 sep-11 kl 23:40 »

Finns ett samband mellan områden dær det bor folk med sociala problem och att det finns mycket hemløsa katter och hundar. Kan också finnas ett samband mellan att det bor mycket invandrare dær som kommer från land dær man inte tar ansvar før sina djur, och att hundar och katter slængs ut. Och om man ser på vilka hundar som søker nya hem så aær det næstan bara stora hundar som blivit jobbiga, sællan småvæxta raser. Det skulle behøvas "kørkort" før hund!

Körkortsidén är bra men inte genomförbar.
Men det borde vara tvång på registrering av både katter och hundar.

pålle

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 29 sep-11 kl 23:44 »
Körkortsidén är bra men inte genomförbar.
Men det borde vara tvång på registrering av både katter och hundar.
Kommer inte att funka det häller vet masa folk som inte har sina hundar reggade så till vilken nytta.

Just_me

• Småland
« Svar #31 skrivet: 29 sep-11 kl 23:50 »
Kommer inte att funka det häller vet masa folk som inte har sina hundar reggade så till vilken nytta.

Behövs ju bättre kontroll på djur överhuvudtaget. Man ska inte kunna gå med en hund eller katt til vet om den inte är reggad. Hittas den så ja, då får den väl adopteras bort eller avlivas. Hittas ägare till oreggade djur ska de få böter som är långt högre än registreringskostnaden.

pålle

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 30 sep-11 kl 00:10 »
Behövs ju bättre kontroll på djur överhuvudtaget. Man ska inte kunna gå med en hund eller katt til vet om den inte är reggad. Hittas den så ja, då får den väl adopteras bort eller avlivas. Hittas ägare till oreggade djur ska de få böter som är långt högre än registreringskostnaden.
Som med flykting barn då  ska vi avliva dom med  bara för dom inte har uppe hålls tillstånd då ?  och var för ut sätta vett för sådan far om han nekar på grund av en byråkratisk idioti du värkar mest va fanatisk tycker ja i din strävan att få bort katter och hundar som ingen vill vill ha   ja vill hjärna fort sätta ta hand om sådana djur men inte om ja måste betala en massa på lager för att vissa inte vill ta hand om sina djur  det drabbar bara den som vill sköta sig och sina djur  ska du då straffa dom skötsamma bara för du tror att det blir bättre med pålagor .

Just_me

• Småland
« Svar #33 skrivet: 30 sep-11 kl 00:14 »
Som med flykting barn då  ska vi avliva dom med  bara för dom inte har uppe hålls tillstånd då ?  och var för ut sätta vett för sådan far om han nekar på grund av en byråkratisk idioti du värkar mest va fanatisk tycker ja i din strävan att få bort katter och hundar som ingen vill vill ha   ja vill hjärna fort sätta ta hand om sådana djur men inte om ja måste betala en massa på lager för att vissa inte vill ta hand om sina djur  det drabbar bara den som vill sköta sig och sina djur  ska du då straffa dom skötsamma bara för du tror att det blir bättre med pålagor .

Det handlar inte om att jag inte vill ha katter eller hundar i området. Jag är heller inte fanatisk men är väldigt illa berörd av att höra talas om djur som långsamt svultit eller fryst ihjäl för att det finns idioter som tror hundar och katter kan leva i det vilda i Sverige.

Vist vore det fint om alla djur kunde ha fina hem och ingen behövde dö. Men jag ser alltid hellre en spruta hos veterinären än en plågsam död i skogen. Dessutom är det ett problem, någonstans måste man gripa in för att förhindra spridningen av herrelösa katter.

Vad är ditt alternativ för djur man hittar som ingen vill ha? Ska vi släppa ut dem igen?

pålle

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 30 sep-11 kl 00:36 »
Det handlar inte om att jag inte vill ha katter eller hundar i området. Jag är heller inte fanatisk men är väldigt illa berörd av att höra talas om djur som långsamt svultit eller fryst ihjäl för att det finns idioter som tror hundar och katter kan leva i det vilda i Sverige.

Vist vore det fint om alla djur kunde ha fina hem och ingen behövde dö. Men jag ser alltid hellre en spruta hos veterinären än en plågsam död i skogen. Dessutom är det ett problem, någonstans måste man gripa in för att förhindra spridningen av herrelösa katter.

Vad är ditt alternativ för djur man hittar som ingen vill ha? Ska vi släppa ut dem igen?
Inte är det mera pålagor för dom skötsamma i vart fall  i stan går det ju få tag på don och avliva och det görs väll i viss mån värre är när folk slänger ut djur uti skogen  så kanske det är bättre att vi avlivar då än att folk ska få pålagor som dom inte vill betala och kört ut djuren i skogen istället som trolig följd   nä ärligt talat det är svårt med en bra av vägning för vi når ändå inte målet hur vi än gör  . Men du var för vill du då bestraffa don som inte är reggade fast skötsamma med att av liva deras hundar  det låter ju besynnerligt i mina ögon  låter mer som att du vill bestraffa dom för dom inte har en reggad hund inte för om är djurets miss skött  lite märklig inställning tycker ja .

bea

« Svar #35 skrivet: 30 sep-11 kl 09:23 »
Hur har någon som valt att inte regga sin hund/ katt tänkt att få tillbaka den om den springer bort?
Eller bevisa att det är deras djur?

pålle

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 30 sep-11 kl 09:25 »
Hur har någon som valt att inte regga sin hund/ katt tänkt att få tillbaka den om den springer bort?
Dom har halsband vad ja vet .

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #37 skrivet: 30 sep-11 kl 09:55 »
Jag tror inte obligatorisk registrering och märkning höjer värdet för varken hundar eller katter, och det kommer inte att göra att de behandlas bättre heller.
Det är sorgligt att katter anses vara så lite värda, visst finns det hundar som far illa och är hemlösa oxå, men inte alls i den utsträckningen.
På vår nya gård bor redan en katt, den som var hyresgäst förut lämnade helt sonika kvar 3 av sina katter när hon flyttade, så katterna har fått klara sig bäst de kan, eller inte kan. Har svårt att tänka mig att motsvarande skulle ske, och någon skulle lämna kvar 3 hundar när denne flyttade.
Så länge katter inget kostar, eller inget får kosta, kommer de att finnas i mängder...inte bara i Rinkeby. (Det gamla hederliga rasistspåret funkar alltid i diskussion, tydligen..."Det är bara vi svennar som är duktiga på att xxxxx, blattarna är helt enkelt lite sämre än vi, de har ju en annan kultuuur!" >:D )
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

pålle

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 30 sep-11 kl 10:02 »
Jag tror inte obligatorisk registrering och märkning höjer värdet för varken hundar eller katter, och det kommer inte att göra att de behandlas bättre heller.
Det är sorgligt att katter anses vara så lite värda, visst finns det hundar som far illa och är hemlösa oxå, men inte alls i den utsträckningen.
På vår nya gård bor redan en katt, den som var hyresgäst förut lämnade helt sonika kvar 3 av sina katter när hon flyttade, så katterna har fått klara sig bäst de kan, eller inte kan. Har svårt att tänka mig att motsvarande skulle ske, och någon skulle lämna kvar 3 hundar när denne flyttade.
Så länge katter inget kostar, eller inget får kosta, kommer de att finnas i mängder...inte bara i Rinkeby. (Det gamla hederliga rasistspåret funkar alltid i diskussion, tydligen..."Det är bara vi svennar som är duktiga på att xxxxx, blattarna är helt enkelt lite sämre än vi, de har ju en annan kultuuur!" >:D )
Tror nog det är inställ ingen som behöver höjas om vi ska komma framåt med problemet men hur det vet ja inte.

Just_me

• Småland
« Svar #39 skrivet: 30 sep-11 kl 19:28 »

Precis, där har du anledningen till att jag har chippad hund och öronmärkta katter. Skulle inte falla mig in att ha djur lösa ute utan att ha dem registrerade och märkta.
Hade en som ringde på mina kattungar som sa att hon minnsan bodde på bondgård på landet och där var det inte nån som la pengar på märkning eller kastrering, hon tyckte jag var sjuk i huvet som hade såna krav på blandraskatter.

Dela detta:

* Inloggade just nu

551 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser