Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Behöver recept på trädbalsam/ympsalva och tips mot skorv  (läst 18744 gånger)

charlottaax

• jag har vänner i skogen
    • www.charlotteaberg.com
Hej! Jag ska beskära och gödsla frukträden med vedaska, men innan jag gör det ska jag ta bort all mossa/lav från stammarna och då ett av päronträden och ett äpple har skorv funderar jag på hur jag ska åtgärda detta. Träden har stått ovårdade i många år. Vet att det är viktigt att skydda barken på träd med skorv och att man ska vara försiktig vid beskäring så att inte såren blir infekterade. Ett sätt att undvika detta ska vara att använda sk sårsalva eller ympvax på de största såren, och efter att ha tagit bort lavar och mossor måla trädet med en blandning av kalk och lera, eventuellt även kogödsel. Detta ska skydda mot fukt, mögel, skadedjur, värme och kyla. Någon som gjort detta?

Letar desperat efter recept på trädvax och ympbalsam men hittar inget utom ett mkt gammalt som innehåller harts(det måste väl vara ok med grankåda?, talg och linolja. Används varmt. Jag skulle vilja ha ett recept som även innehåller bivax och vill helst slippa talg och undrar vad man jan använda istället? Funderade på typ kokosfett;)

Kram å tackar för alla tips å idéer! :)

Abigail

SV: Behöver recept på trädbalsam/ympsalva och tips mot skorv
« Svar #1 skrivet: 06 sep-11 kl 10:49 »
Ympvax brukar finnas att köpa i trädgårdsbutiker. Man kan göra själv med hjälp av bivax men jag vet inte vad man ska ha i mer, kanske någon annan som vet?

charlottaax

• www.charlotteaberg.com
« Svar #2 skrivet: 06 sep-11 kl 11:04 »
Nej jag vill inte köpa utan göra eget då jag har mängder med grankåda å bivax som jag gör salvor av!

kurt

« Svar #3 skrivet: 06 sep-11 kl 14:44 »
Ingen seriös arborist skulle råda dig att vare sig ta bort lav från trädstammar, eller att täcka beskärningssår med ympvax. Alla undersökningar har bara visat att det i längden ger mera skador än att beskära vid rätt tidpunkt, och sedan låta trädet själv valla över skadorna.

TFia

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 06 sep-11 kl 23:40 »
Kan bara hålla med Kurt. Trädet läker bäst själv, kletar man på saker på trädet blir det tätt och trädet kan inte läka själv. Efter ett tag blir det kondens innanför kletet och därmed inkörsport för svamp och virus. Gallra ur trädet lite lagom, gödsla lite lagom, och se till att det är i bra kondition. Fast det låter ju intressant med eget recept på ympvax, jag använder det bara när jag ympar, och det går år högst en tsk om året  ;)

kurt

« Svar #5 skrivet: 07 sep-11 kl 08:22 »
Och även vid ympning är det numera mycket få som använder ymvax, de flesta använder ju nu vulktejp eller parafilm för att förhindra uttorkning. Det är mycket enklare att hantera än ympvaxet.

charlottaax

• www.charlotteaberg.com
« Svar #6 skrivet: 07 sep-11 kl 13:16 »
Jo jag vet att det finns många olika åsikter angående lavar och om man ska använda ympvax/trädbalsam. Saken är det att vi har ett gäng fruktträd, plommon, äpple och päron och alla utom två är svårt angripna av skorv och annat elände. De är helt täckta i tjocka lager av grå lava och under är barken i mycket dålig kondition. Lavan måste bort och även den dåliga barken så att ny frisk bark kan bildas. Jag har fått rådet att ta bort lavan och sen måla träden i en blandning av kalk och ev. även lera då detta skyddar mot fukt/svamp/insekter och även mot stark kyla och hetta. Träden måste beskäras å gallras hårt, och för att undvika att få in mer svamp i trädet kan man pröva att täcka större 'hål' med ngn form av vax. Detta måste såklart göras i tort väder så att man inte stänger inne mögel/svampsporer i trädet och då jag är en stor 'fan' av grankåda som ju är väldigt läkande och skyddande skulle jag vilja prova att koka i hop ngt med kåda å bivax, men då jag inte alls är kunnig på fruktträd så undrar jag vad ni tror om detta. Vad skulle ni själva göra? Har hittat ett gammalt recept på sårsalva för träd som innehåller kåda och talg. Efter beskäringen ska jag gräva upp 1 m runt trädet och på 1dm djup fylla på med trädaska, detta tips har jag hittat i en gammal bok och ska vara ett bra sätt att få liv  i gamla fruktträd. askan innehåller ju en massa mineraler plus att den ska vara bra mot just svampangrepp. Andra förslag?

Abigail

« Svar #7 skrivet: 07 sep-11 kl 15:49 »
Jag brukar lägga vedaska ovanpå jorden runt träden. En del varnar för att det kan höja ph för mycket men jag har gjort så i många år utan problem. Förstår inte varför man skulle gräva ner den. Den kommer ju ändå att regna ner.

Solklart

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 08 sep-11 kl 20:13 »

Mina tankar... :P

Försök göra stora beskärningar under sommaren. Då minimerar du risken för problem. Kladda inte på något på snittytorna. Det behövs inte. Täck inte heller för några hål i trädet.

Däremot tycker jag det är bra att ta bort mossa och lavar från träden. Mossan håller kvar fukten mot stammen och skapar en grogrund för röta om beväxningen är kraftig. I trakter med mycket nederbörd kan detta vara ett problem.

Om stammen är grov kan man försiktigt borsta bort mossan med en ståltrådsborste men om veden är yngre kan en vanlig skurborste vara bra så att man inte skadar barken. Oavsett hur försiktig man är blir det alltid lite skador ändå så det här är också bra att göra under sommaren då trädet är starkt och snabbt kan läka.

Jag skulle inte kalka stammen förrän alla skador är helt läkta efter borstning och beskärning. Vänta helst ett år. Jag betvivlar att kalkning skulle hjälpa mot fukt och svamp men däremot kan det vara bra mot insekter som bor och övervintrar under barkflagor genom att det fyller upp hålrum och slätar ut. Det kan också eventuellt hjälpa trädet att klara torkan på våren då marken fortfarande är frusen genom att reflektera bort lite värme från det.

Ska du borsta eller beskära flera träd så tänk på smittspridningsrisken. Dränk redskapen i rödsprit innan du börjar med nästa träd. Byt helst handskar också.

Ta alltid ut glädje i förskott! Det värsta som kan hända är att du varit glad i onödan! :-)

Nedley

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 12 sep-11 kl 23:44 »
Beskär vid torrt väder - lägre tryck av svamsporer i luften. Men kleta inte på något någonstans alls! Som föregående skrivit så stänger du ju in elände istället och försvårar trädets eget försvara!
Träd har egna skyddsbariärer och genom att lägga snitten rätt så fixar trädet resten själv! Undik i möjligaste mån att kapa grenar över 9 cm i diameter.

På stammen var det förr en del som tog på grejer fram på vårkanten när solen värme på dagarna och det var kallt på natten men det används inte idag! Förr levde de till stor del på vad som fanns i trädgården...  Varje äpple togs tillvara.
Ta inte ihjäl varesig dig eller dina träd genom att vara för överambitiös.

Dela detta:

* Inloggade just nu

540 gäster, 2 användare (1 dolda)
mulen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser