Mina tankar...

Försök göra stora beskärningar under sommaren. Då minimerar du risken för problem. Kladda inte på något på snittytorna. Det behövs inte. Täck inte heller för några hål i trädet.
Däremot tycker jag det är bra att ta bort mossa och lavar från träden. Mossan håller kvar fukten mot stammen och skapar en grogrund för röta om beväxningen är kraftig. I trakter med mycket nederbörd kan detta vara ett problem.
Om stammen är grov kan man försiktigt borsta bort mossan med en ståltrådsborste men om veden är yngre kan en vanlig skurborste vara bra så att man inte skadar barken. Oavsett hur försiktig man är blir det alltid lite skador ändå så det här är också bra att göra under sommaren då trädet är starkt och snabbt kan läka.
Jag skulle inte kalka stammen förrän alla skador är helt läkta efter borstning och beskärning. Vänta helst ett år. Jag betvivlar att kalkning skulle hjälpa mot fukt och svamp men däremot kan det vara bra mot insekter som bor och övervintrar under barkflagor genom att det fyller upp hålrum och slätar ut. Det kan också eventuellt hjälpa trädet att klara torkan på våren då marken fortfarande är frusen genom att reflektera bort lite värme från det.
Ska du borsta eller beskära flera träd så tänk på smittspridningsrisken. Dränk redskapen i rödsprit innan du börjar med nästa träd. Byt helst handskar också.