Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Älgjakt  (läst 35847 gånger)

pålle

• Gäst
SV: Älgjakt
« Svar #100 skrivet: 14 okt-11 kl 19:54 »
Man kan ju liksom inte se världen från ett jakttorn ;) . Jag har aldrig haft inbrott alltså har ingen annan heller haft det  :) . Du skrev ju i ett inlägg att du sköt en skadeskjuten Älgko alltså skadeskjuts djur. Här ett äldre fall: http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=33831&a=1319338&lid=puff_1319338&lpos=rubrik                  .

Ett nyare fall av skadeskjutning,en Älg lämnades att dö i plågor: http://m.expressen.se/gt/1.2590144   .
 Rent logiskt sett borde siffrorna om skadeskjutning stämma. Många faktorer som kan spöka,sprit,nerver kanske eller helt enkelt en person som inte har något sinne för vapen.skogsråetiskogen,du verkar också se världen från ett jakttorn,men som sagt här på forumet finns det ingen som missar eller någonsin har gjort det vad man kan förstå  ;)  .
Klart som fan att dom inte kan då pinkar dom ju på sin egen förträfflighet  :)
« Senast ändrad: 14 okt-11 kl 20:03 av pålle »

regnpipan

• Gäst
« Svar #101 skrivet: 14 okt-11 kl 20:28 »
Du skrev ju i ett inlägg att du sköt en skadeskjuten Älgko alltså skadeskjuts djur.

Trevligt att någon läser vad man skriver. Påskjuten tror jag minsann jag skrev. Den älgen var träffad i lungan, så den hade fallit relativt snart ändå. Jag förkortade sannolikt dess flyktsträcka med ett par hundra meter, på sin höjd en kilometer. Träffen som min passgranne fick in var inte bra, men tillräckligt bra för att älgen skulle vara död innan ett eftersök skulle hinna påbörjas. Om det är en skadeskjutning eller ej är en diskussionsfråga, jag tycker inte att det är det.

(Och jo, jag vet att älgen ändå skulle fallit snart. Jag såg skadorna i lungorna som den första träffen åstadkom)

regnpipan

• Gäst
« Svar #102 skrivet: 14 okt-11 kl 20:32 »
För övrigt är det ingen jägare som förnekar att skadeskjutningar förekommer, men det händer även att en gäddfiskares lina går av och wobblern blir kvar i gäddans käft - men inte fasen ansätter vi den gäddfiskande Tännlappen för att sådant händer..... Det vi vänder oss emot är att vi anser att siffrorna som presenteras är uppblåsta och det inte redovisas hur dessa siffror tillkommit.

pålle

• Gäst
« Svar #103 skrivet: 14 okt-11 kl 20:47 »
Trevligt att någon läser vad man skriver. Påskjuten tror jag minsann jag skrev. Den älgen var träffad i lungan, så den hade fallit relativt snart ändå. Jag förkortade sannolikt dess flyktsträcka med ett par hundra meter, på sin höjd en kilometer. Träffen som min passgranne fick in var inte bra, men tillräckligt bra för att älgen skulle vara död innan ett eftersök skulle hinna påbörjas. Om det är en skadeskjutning eller ej är en diskussionsfråga, jag tycker inte att det är det.

(Och jo, jag vet att älgen ändå skulle fallit snart. Jag såg skadorna i lungorna som den första träffen åstadkom)
Ditt begrep vadet gäller skade skjutning värkar begränsat  all påskjutning är väll skade skjutning om dom inte dör omedelbart   alternativet är ju djur djurplågeri enligt min mening.

anders50

• Gäst
« Svar #104 skrivet: 14 okt-11 kl 21:40 »
Ditt begrep vadet gäller skade skjutning värkar begränsat  all påskjutning är väll skade skjutning om dom inte dör omedelbart   alternativet är ju djur djurplågeri enligt min mening.

Om du hugger huvudet av en höna och sen släpper den...är den död då?  Ligger sten still med benen i vädret?

Eller springer/ligger den och flaxar tills den är döds stilla?   Vilket djurplågeri!!!!!

pålle

• Gäst
« Svar #105 skrivet: 14 okt-11 kl 21:43 »
Om du hugger huvudet av en höna och sen släpper den...är den död då?  Ligger sten still med benen i vädret?

Eller springer/ligger den och flaxar tills den är döds stilla?   Vilket djurplågeri!!!!!
Det är ju där för man ska slå dom i huvudet först  :)

blizzard

« Svar #106 skrivet: 14 okt-11 kl 21:51 »

Den enda med begränsningar här är väl du "pålle"...
Och då menar jag inte dina stavfel osv utan din inskränkta syn vad gäller påskjutning.
Det blir ju liksom uppenbart att du inte har någon som helst kunskap om jakt eller avlivning överhuvudtaget.
Att jämnställa påskjutning med skadeskjutning visar på att du inte vet vad du talar om. :(
Detta är är två helt skilda saker.
Din "mening är således helt världelös...

blizzard

« Svar #107 skrivet: 14 okt-11 kl 21:54 »
Det är ju där för man ska slå dom i huvudet först  :)

Och vilken skillnad gör detta i mina ögon barbariska ingrepp?

pålle

• Gäst
« Svar #108 skrivet: 14 okt-11 kl 22:02 »
Och då menar jag inte dina stavfel osv utan din inskränkta syn vad gäller påskjutning.
Det blir ju liksom uppenbart att du inte har någon som helst kunskap om jakt eller avlivning överhuvudtaget.
Att jämnställa påskjutning med skadeskjutning visar på att du inte vet vad du talar om. :(
Tyvär så värkar du mest trångsynt efter som du måste på peka mina brister i stavning på det ena eller det andra sättet    om du har så bra kunskap då kan du ju för klara skillnaderna då?  bara en sån sak att skjuta på rörligt mål är ju att öka på skade skjutningen mångdubbelt i stället för att av stå   det kan du ju knappas för neka .

Tännlappen

• -
« Svar #109 skrivet: 14 okt-11 kl 22:03 »
Tänk på det blizzard om du anklagar någon annan för stavfel så ställer det väldigt höga krav på ditt eget stavande,kanske köra ditt eget inlägg i stavkontrollen ;) .

Tännlappen

• -
« Svar #110 skrivet: 14 okt-11 kl 22:13 »
För övrigt är det ingen jägare som förnekar att skadeskjutningar förekommer, men det händer även att en gäddfiskares lina går av och wobblern blir kvar i gäddans käft - men inte fasen ansätter vi den gäddfiskande Tännlappen för att sådant händer..... Det vi vänder oss emot är att vi anser att siffrorna som presenteras är uppblåsta och det inte redovisas hur dessa siffror tillkommit.
Kanske jägarna själva som rapporterar in skadeskjutna älgar,borde vara det tycker jag. Tror inte det är någon Tomte som står i skogen och räknar....... eller vad tror du ;)

Tännlappen

• -
« Svar #111 skrivet: 14 okt-11 kl 22:18 »

Kanske ingen som hugger käkarna av Hönorna,däremot är det tydligen många Älgar som får käkarna avskjutna av klåparjägare vad man har läst.

blizzard

« Svar #112 skrivet: 14 okt-11 kl 22:21 »
Tyvär så värkar du mest trångsynt efter som du måste på peka mina brister i stavning på det ena eller det andra sättet    om du har så bra kunskap då kan du ju för klara skillnaderna då?  bara en sån sak att skjuta på rörligt mål är ju att öka på skade skjutningen mångdubbelt i stället för att av stå   det kan du ju knappas för neka .

Jag tycker att jag klargjorde på ett tydligt sätt att jag INTE  bedömmer ditt inlägg på ditt sätt att skriva eller stava.
Rätta mig gärna om jag har fel här...
Att skjuta på ett rörligt mål innebär INTE per automatik att någon eventuellt skulle öka skadeskjutningen mångdubbelt.
De flesta jägarna som jagar känner till deras personliga begränsningar och rättar sig efter dem.

Magnus73

• Västerbotten
« Svar #113 skrivet: 14 okt-11 kl 22:29 »
I morgon ska jämttiken släppas igen efter uppehållet, ska bli kul.Så länge det finns två sätt att se på en sak kan disskusionen pågå i all evighet.Kom ihåg att jakten är ett av de äldsta kulturarv vi har och JAG tycker vi ska va rädda om det.Sen tror jag inte världen går att få perfekt ur allas sätt att se på saker och ting.
Har jag stavat fel bjuder jag på det.
Föresten ingen som vet var man kan hyra in sig på lite grisjakt senare i år?

Suresh

• -
« Svar #114 skrivet: 14 okt-11 kl 23:51 »
Ettan kom. tvåan kommer så småningom.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13784766.ab

blizzard

« Svar #115 skrivet: 15 okt-11 kl 00:16 »
Att svensk älgjakt ska bli förbjuden? Nä där tror jag bestämt att du har fel...
Något djurplågeri är det verkligen inte tal om.
Du skulle verkligen behöva ge dig ut i verkligheten och själv lära dig vad det handlar om...
Om inte det inte fanns älgjakt,då skulle vi alla verkligen vara medvetna om viltolyckor... :(
Att åberopa att vi ska upphöra med jakt visar bara på din/eran otroligt dåliga kunskap om natur och vilt...

Tännlappen

• -
« Svar #116 skrivet: 15 okt-11 kl 00:28 »
Att svensk älgjakt ska bli förbjuden? Nä där tror jag bestämt att du har fel...
Något djurplågeri är det verkligen inte tal om.
Du skulle verkligen behöva ge dig ut i verkligheten och själv lära dig vad det handlar om...
Om inte det inte fanns älgjakt,då skulle vi alla verkligen vara medvetna om viltolyckor... :(
Att åberopa att vi ska upphöra med jakt visar bara på din/eran otroligt dåliga kunskap om natur och vilt...
Där har du faktiskt fel,du som jägare med ditt synsätt är med och skapar denna fruktansvärt stora obalans i naturen,omåttliga mängder med gräsätare kan knappast vara naturligt. Som grädde på moset får dom även utfodras på vintern,snacka om galenskap som du kanske lärt dig på jaktkursen. Man kan även vara en tänkande jägare som bryr sig om hur det ser ut i naturen,frågan är vilken väg man väljer.

blizzard

« Svar #117 skrivet: 15 okt-11 kl 00:29 »
Måste tacka för debatten här idag för min del.
Det är en ny jaktdag i morron,har varit ca 8 älgar utanför våran jaktkoja de sista dagarna...
En riktigt skaplig tjur med skovlar dessutom...
Bara önska mig lycka till ;D
Jag kan meddela er hur det gick i morron kväll om ni vill?
Mvh B

blizzard

« Svar #118 skrivet: 15 okt-11 kl 00:33 »
Där har du faktiskt fel,du som jägare med ditt synsätt är med och skapar denna fruktansvärt stora obalans i naturen,omåttliga mängder med gräsätare kan knappast vara naturligt. Som grädde på moset får dom även utfodras på vintern,snacka om galenskap som du kanske lärt dig på jaktkursen. Man kan även vara en tänkande jägare som bryr sig om hur det ser ut i naturen,frågan är vilken väg man väljer.

Faktum är att tack vare att jag är jägare så är jag i allra högsta grad med och skapar balans i naturen.
Det skulle du ha lärt dig om du hade känt något som helst ansvar och utbildat dig om jakt och natur.
Vem och vilka utfodrar älgar på vintern?
Bara fantasier från din sida...
Att jag är en engagerad och således tänkande jägare kan jag försäkra dig och alla andra om...

Jansdotter

• Småland
« Svar #119 skrivet: 15 okt-11 kl 00:45 »
Men vad ÄR det här?

Jag är ny här. Gick med för att jag trodde jag skulle kunna lära mig bra och nyttiga saker, men i var och varannan tråd är det folk som hoppar på varandra! Man flyger varandra i strupen över småsaker, eller som här, kapar trådar för egna syften!

Det är klart att man kan diskutera etik inom jakten, det är ju en diskussion som alla seriösa jägare välkomnar, men då får man ju starta en sådan tråd, den här tråden var ju ämnat för annat!

Och det här med språk och ordval.... man måste väl kunna se till intentionen, inte gå in för att hitta saker att kritisera? Känns ju ganska meningslöst att lägga sin tid på sånt, stäng av datorn och gör nått nyttigt, städa toaletten, baka, pussa din fru, eller vad vet jag i stället!

Dela detta:

* Inloggade just nu

500 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser