Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Älgjakt  (läst 35840 gånger)

skogsråetiskogen

• Småland
SV: Älgjakt
« Svar #120 skrivet: 15 okt-11 kl 07:57 »
Nähä, nu är det dags att packa ryggsäcken och ge sig ut igen  8)

Tindrah

• Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
« Svar #121 skrivet: 15 okt-11 kl 11:51 »
Men vad ÄR det här?

Jag är ny här. Gick med för att jag trodde jag skulle kunna lära mig bra och nyttiga saker, men i var och varannan tråd är det folk som hoppar på varandra! Man flyger varandra i strupen över småsaker, eller som här, kapar trådar för egna syften!

Det är klart att man kan diskutera etik inom jakten, det är ju en diskussion som alla seriösa jägare välkomnar, men då får man ju starta en sådan tråd, den här tråden var ju ämnat för annat!

Och det här med språk och ordval.... man måste väl kunna se till intentionen, inte gå in för att hitta saker att kritisera? Känns ju ganska meningslöst att lägga sin tid på sånt, stäng av datorn och gör nått nyttigt, städa toaletten, baka, pussa din fru, eller vad vet jag i stället!

Mycket bra sagt! Jag blir också rätt trött på när man inte håller sig till ämnet och kapar tråden för att två sidor ska hålla på och "slåss" om något helt annat än vad tråden handlar om. Om jag läser och deltar i en tråd som t.ex. handlar om recept med bananer så vill jag INTE läsa en diskussion om bananodlingarnas vara/ickevara och hur oetiskt/miljöovänligt det är att köpa bananer från dessa odlingar. Nej, då vill jag läsa om just bananrecept! *suck*

Starta en egen tråd om ni inte kan hålla er till ämnet!  (:) Och håll en god ton!  (:) Och hör sen!  ;D 

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #122 skrivet: 15 okt-11 kl 12:00 »
Men vad ÄR det här?

Jag är ny här. Gick med för att jag trodde jag skulle kunna lära mig bra och nyttiga saker, men i var och varannan tråd är det folk som hoppar på varandra! Man flyger varandra i strupen över småsaker, eller som här, kapar trådar för egna syften!

Det är klart att man kan diskutera etik inom jakten, det är ju en diskussion som alla seriösa jägare välkomnar, men då får man ju starta en sådan tråd, den här tråden var ju ämnat för annat!

Och det här med språk och ordval.... man måste väl kunna se till intentionen, inte gå in för att hitta saker att kritisera? Känns ju ganska meningslöst att lägga sin tid på sånt, stäng av datorn och gör nått nyttigt, städa toaletten, baka, pussa din fru, eller vad vet jag i stället!

Mycket bra sagt! Jag blir också rätt trött på när man inte håller sig till ämnet och kapar tråden för att två sidor ska hålla på och "slåss" om något helt annat än vad tråden handlar om. Om jag läser och deltar i en tråd som t.ex. handlar om recept med bananer så vill jag INTE läsa en diskussion om bananodlingarnas vara/ickevara och hur oetiskt/miljöovänligt det är att köpa bananer från dessa odlingar. Nej, då vill jag läsa om just bananrecept! *suck*

Starta en egen tråd om ni inte kan hålla er till ämnet!  (:) Och håll en god ton!  (:) Och hör sen!  ;D

Kunde inte ha sagt det bättre själv!  Blir så less på alla som bara letar förevändningar för att trycka ner sina egna åsikter i halsen på andra, i sammanhang där dessa åsikter inte alls är relevanta.
Nu blev ju det här också väldigt OT, ber om ursäkt!
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Rosten

• Närke
« Svar #123 skrivet: 15 okt-11 kl 20:31 »
Enklast är att klicka på "anmäl till moderator" varenda gång som det trådkapas.
Gör alla det så är problem snart lösta.
Eftersom det bara är 3 personer som envisas med att trådkapa varenda jakttråd.

Till slut kommer man att stänga jakt och fiskedelen på Alternativ.
Då kommer det att börja trådkapa alla trådar som handlar om slakt och djuruppfödning.
Så till slut har dom stängt allt utom ljugarbänken.
« Senast ändrad: 15 okt-11 kl 20:37 av Rosten »

kanka

• Västerbotten
« Svar #124 skrivet: 15 okt-11 kl 20:52 »
Här jagas det också i helgen, de har dock inte lyckats fälla nån,
vilket förvånar mig då det är så många älgar runt vårt torp just nu.
Själv är jag inte med i helgen. Stannar hemma och styckar grisarna
som vi slaktat tidigare i veckan.

Hälsningar från torpet
Det ska bara gå, 4600 kvm har jag till förfogande.

Yrmff

• Gäst
« Svar #125 skrivet: 16 okt-11 kl 01:29 »
Enklast är att klicka på "anmäl till moderator" varenda gång som det trådkapas.
Gör alla det så är problem snart lösta.
Eftersom det bara är 3 personer som envisas med att trådkapa varenda jakttråd.

Till slut kommer man att stänga jakt och fiskedelen på Alternativ.
Då kommer det att börja trådkapa alla trådar som handlar om slakt och djuruppfödning.
Så till slut har dom stängt allt utom ljugarbänken.

Annars så ser jag en annan lösning på problemet!!  :)
mvh Y

Siri-Piri

• -
« Svar #126 skrivet: 16 okt-11 kl 20:14 »
Nu har jag jagat i dagarna sju, morgon till kväll. Fantastiskt, så bra jag mår! Tyvärr fick jag även bli redigt förbannad en dag, men, men... Nån gång ska man bli det också. Och folk som gör galna  saker i skogen ska fan få veta att det de gjort inte är rätt, eller hur? Jag skällde ut dem efter noter ute i skogen utan publik, och jag tror det tog...
Hunting is not a matter of life or death.
It is much more important than that.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #127 skrivet: 17 okt-11 kl 09:31 »
Annars så ser jag en annan lösning på problemet!!  :)
mvh Y

Hehe, jag tror jag har samma lösning som du... ;D

Idag är dottern på snart 7 år med sin pappa och sitter på pass. Hon var såååå förväntansfull igår kväll och hade inte alls några problem att ta sig upp tidigt i morse. Grabben får vänta några år till, det här med att sitta still och vara tyst är inte riktigt hans grej än ;D

Än så länge har de inte fått skjuta nåt mer än en mård, som älghunden iofs var jätteduktig och hade flera ståndskall på. Vi har dock bara jagat i 3 dagar än, så vi hinner nog skjuta. Här går det vandringsälgar förbi senare i vinter och det är dem vi siktar på att ta.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Noone

• -
« Svar #128 skrivet: 18 okt-11 kl 21:04 »
En fantastisk vecka, strålande sol och blå himmel  ;D varenda dag. Alla älgar föll direkt i skottet, så det kunde inte ha gått bättre  :). Grannlagen bredvid sköt två trafikskadade älgar som fick sitt lidande förkortat vilket också känns riktigt bra.

Själv kom jag inte till skott den här gången  :) men vi har en efterjakt att se fram emot, har ett par vuxna och kalvar kvar på licensen.
Life is like a dick, it´s short but seems long when it gets hard.

Moraggarn

• -
« Svar #129 skrivet: 19 okt-11 kl 08:44 »
Årets älgjakt gav en pinntjur som efter ett perfekt lungskott endast tog några steg.

stubben

• Skog är toppen
    • Skåne
« Svar #130 skrivet: 19 okt-11 kl 09:27 »
Årets älgjakt gav en pinntjur som efter ett perfekt lungskott endast tog några steg.

Grattis. Du som sköt?

Var ute igår , helt tomt på marken och det regnade som bara den, men jag och hunden hade det kul, så det blev en bra dag ändå
All mänsklig aktivitet påverkar naturen!!

Moraggarn

• -
« Svar #131 skrivet: 19 okt-11 kl 11:14 »
Tackar! Ja det var jag som sköt. Nu har vi en kalv kvar, så chansen finns ju att det blir ännu en älg.

Noone

• -
« Svar #132 skrivet: 19 okt-11 kl 17:48 »

Grattis!!  :)
Life is like a dick, it´s short but seems long when it gets hard.

anders50

• Gäst
« Svar #133 skrivet: 19 okt-11 kl 20:08 »
Tackar! Ja det var jag som sköt. Nu har vi en kalv kvar, så chansen finns ju att det blir ännu en älg.

"gilla"    :)

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #134 skrivet: 29 okt-11 kl 05:38 »
Klart som fan att dom inte kan då pinkar dom ju på sin egen förträfflighet  :)

Som man känner sig själv, känner man andra. Med tanke på alla dumheter du skrivit här, så ska du kanske knäppa upp gylften snarast

blizzard

« Svar #135 skrivet: 30 okt-11 kl 19:26 »
 ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Humle

• Västerbotten
« Svar #136 skrivet: 03 dec-11 kl 11:15 »
Jägare har inte en lätt uppgift. Tydligen är älg och vildsvin så förvillande lika att en person råkade skjuta en älg i tron att det var ett vildsvin. Båda har fyra ben för att nämna en av många likheter.  :-*
http://svt.se/2.22620/1.2627816/vildsvinsjagare_skot_alg?lid=puff_2627816&lpos=rubrik
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #137 skrivet: 03 dec-11 kl 11:29 »
Blanda nu inte ihop jägare med idioter som bär vapen.
Jag är jägare och har inga problem med att skilja på dom två djurslagen.
Och vill heller inte klumpas ihop med div oseriösa individer som inte vet hur en gris ser ut.
Jag kallar ju inte alla djurägare för djurmisshandlare och oseriösa bara för att det uppenbarligen händer att djur far illa nu och då.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #138 skrivet: 03 dec-11 kl 19:47 »
Förlåt en outbildad, men vad är en pinnälg?  En ung tjur?

Och hur ser Ni här i allmänhet på troféjakt, jag menar tjurar med stora horn, eller ska man hellre se till hur avelsmaterialet kan utvecklas inom jaktområdet?

(Älg eller vildsvin - det var en utlänning som sköt.  Jag får intrycket att det rörde sig om en mycket ovan jägare?)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

regnpipan

• Gäst
« Svar #139 skrivet: 03 dec-11 kl 22:09 »
Förlåt en outbildad, men vad är en pinnälg?  En ung tjur?

Och hur ser Ni här i allmänhet på troféjakt, jag menar tjurar med stora horn, eller ska man hellre se till hur avelsmaterialet kan utvecklas inom jaktområdet?

pinnatjur = tjur med horn som inte börjat grena sig ännu, dvs en ung tjur. Kallas ibland cykelstyre.

Troféjakt.... Tja, jag hänger inte upp något på mina väggar men försöker använda det som finns på de djur jag skjuter. En stor tjur har mycket kött vilket alltid är trevligt. I vårt älgskötselområde har vi skjutförbud på tjurar med 4-8 taggar med tanken att vi skall förbättra avelsmaterialet och i förlängningen få lite större kalvar. Under de senaste 5 åren har mitt jaktlag inte skjutit en enda tjur med mer än 3 taggar (dvs 1 + 2 taggar), hade 3-taggaren stått med andra sidan mot skytten hade den inte blivit skjuten för då hade skytten utgått fårn att det var en 4-taggare.

Dela detta:

* Inloggade just nu

453 gäster, 3 användare
Aquamaja, Numera, Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser