Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Konvertera spannmålsmark?  (läst 1524 gånger)

Hanky

• Uppland
Konvertera spannmålsmark?
« skrivet: 02 sep-11 kl 09:13 »
Hej,
Helt ny här men verkar vara en fantastisk sida! (Har även bestält prenumeration som jag med spänning väntar på). Har väldigt dålig koll, så nedan kommer en kanske dum fråga.

Jag och min flickvän tittar på, och drömmer om, torp/liten gård, och söker ställe med lite mark/större tomt, primärt i Södermanland. (1ha och uppåt).

Vi har tittat på två ställen denna vecka, det ena har 4ha, det andra 6,5ha. Mycket mer än vad vi initalt behöver, även om vi på sikt drömmer om får, höns mm.

Nu till frågan. Båda ställena hade väldigt små områden för själva boendet, som en miniträdgård + lada + förråd (väldigt tight). Vilket innebär väldigt liten yta att odla småskaligt på, ingen gräsmatta för lek mm.

Själva marken består i båda fallen av (som jag tolkar det) odling hö/spannmål, det är väldigt grovt växtlighet, och det verkar vara ganska mycket sten. Givet att vi köper ett torp/gård som har denna karaktär, vilket inte verkar helt ovanligt, så skulle vi vilja ”göra om” delar av denna typ av mark till äng/gräs med tex:

Äppelträd
Plommonträd
Hallonbuskar
Land med, potatis, rabbarber mm mm mm

Jag vet att själva träden mm kostar mycket. Men att göra om delar av det som idag är avsett för spannmål till mer ”trädgård”, hur svårt dyrt är det (antar att man måste införskaffa diverse saker för att få bukt med detta?). Tänker en area på 500-1000 kvm, där buskar och träd står glest utspritt men med gräs mellan dem. Är detta ett jätteprojekt som kostar mer än vad det är värt?

Kommer väl inte bli just de två ställena vi tittat på denna vecka, men känns som att frågan kan bli aktuell även för andra ställen.

Kanske konstig fråga, men väldigt tacksam för svar och synpunkter!

Mvh
Hanky

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Konvertera spannmålsmark?
« Svar #1 skrivet: 02 sep-11 kl 09:43 »
Det måste inte vara dyrt, men då krävs framförhållning, långsiktighet (dvs det tar lång tid) och att ni skaffar er kunskaper så att ni kan göra det mesta själv.

Läs gärna lite om permakultur och om organisk biologisk odling, www.fobo.se kan vara en bra utgångspunkt. Jobba med naturen istället för mot den, så får ni ett bättre resultat till mindre arbete.

Börja med att göra en plan för ert område, i grova drag. Kolla in var det blåser vid olika tider på året, var snön ligger kvar längst, var det ofta är frost, var det kan vara vattensjukt delar av året osv. Utifrån det planterar ni läväxter, anlägger bäddar osv.

Det går att föröka upp de flesta växter, även träd, själv, om man skaffar sig kunskap och har lite tålamod. Vissa går lättare och snabbare än andra.

Ställ fler frågor efterhand som du lär dig, så ska du se att det finns många hjälpsamma människor här på alternativ, såväl som i olika intresseföreningar för odling som finns på de flesta ställen här i landet.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Jan lindgren

« Svar #2 skrivet: 02 sep-11 kl 11:05 »
Hej!
Det är okomplicerat att använda åkermark till annan växtodling. Det du behöver göra är att plocka bort stenen där du vill ha gräsmatta. I övrigt är det bara att plantera det du vill ha. Tänk på att vissa bärväxter inte tål kalk.
MVH
Jan

Kolvaktare

• Försöker överleva på en liten gård i Sörmland.
    • Södermanland
    • Från Stockholm till vägens slut
« Svar #3 skrivet: 02 sep-11 kl 11:26 »
Det kan nog vara bra att kolla vem som brukar marken i dag. Sannolikt finns det stödrättigheter och det är vanligt att marken är utarrenderad. Kolla hur arrendeavtalet ser ut.
Min blogg om livet på landet - www.fstvs.se - sedan 2011

Hanky

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 02 sep-11 kl 13:36 »
Måste säga att jag är possitivt förundrad över att det kommerså  hjälpsamma svar svar så snabbt, tack!

Känns som att vi skulle kunna börja med gräsmatta, för barnlek mm. Kanske köpa något träd och/eller buske och sen ta det därifrån både gällande tid och ekonomi.

Bra tips om att kolla vem som brukar marken, vet att det är fritt fram på ett av de ställena vi kollade på, men som sagt kommer det nog inte bli något av dem.

Finns det andra saker som kan vara bra att tänka på? Damsuger gärna upp alla kunskap/tips som vi kan få!

Nu ska jag ”plöja” igenom fobo.se  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

556 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser