Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  För- och nackdelar med vinterlamm?  (läst 2808 gånger)

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
För- och nackdelar med vinterlamm?
« skrivet: 02 sep-11 kl 07:37 »
Vi ska snart hämta hem en bagge till våra tackor. Tänkte först försöka med ett baggförkläde för att förhindra för tidig betäckning (för att få vårlamm). Men nu börjar jag istället fundera på att låta honom betäcka på första bästa brunst istället. Vi har Åsenfår och har förstått att de kan brunsta lite närsomhelst under året.

För- och nackdelar med att få lamm mitt i vintern? Vi bor i Jämtland och har våra får ute på vintern, men självklart har de möjlighet att gå in i fårhuset om de vill.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Luppa

• Norrbotten
SV: För- och nackdelar med vinterlamm?
« Svar #1 skrivet: 02 sep-11 kl 10:35 »
En nackdel när man bor i jämtland är ju kylan. Det kan vara rejält kallt i perioder, och om lamningen inträffar då så kan det ju bli problem. Ett lamm som tackan slickar lite dåligt blir nog nedkylt snabbt. Jag skulle inte vilja ha vinterlamning med fåren ute, om jag inte bodde långt söderut.
Sen så är det väl inte bra att ha nyfödda lamm i vinterfållan, pga parasíterna?
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #2 skrivet: 02 sep-11 kl 10:39 »
Sen så är det väl inte bra att ha nyfödda lamm i vinterfållan, pga parasíterna?

Just det, det tänkte jag inte på... Tack! Då ska vi försöka få till betäckningen i rätt tid för vårlamm.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 02 sep-11 kl 11:06 »
Nackdelen är, som redan tagits upp, att det är besvärligare med vinterlamm. Om man inte bor i söder så bör de lamma inne, och då helst i rent stall, dvs man måste stalla sent eller byta stall strax innan lamning.

Det finns givetvis fördelar, vilket är anledningen till att många stora fårbönder (som har får som huvudinkomst) har vinterlamm. Den största är attlammen är bättre betalda tidigare på året, särskilt före påsk och i början av sommaren (grillsäsongen). Har man en gård med stora byggnader så är det inte så dyrt att hålla fåren på detta sätt. En annan fördel är att lammen äter som mest när gräset är som bäst, dvs vår och tidig sommar. Ska man slakta i november så är betet väldigt dåligt, och då får man tilläggsfodra då, istället för på vinter/tidig vår som man får med vinterlamm. Så utfodringsmässigt kräver nog metoderna ungefär lika mycket.

Har man lantraser så är lammen ofta inte färdigväxta till på hösten om de föds på våren. Då får man ändå behålla dem över vintern. Iofs tycker jag att lamm som är 18 månader eller drygt det är godare, men det kräver en annan marknad. Det gör egentligen lantraserna oavsett när de föds och slaktas, säljer man till Scan så går man sannolikt back ordentligt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

skogslyktan

• Västergötland
    • skogslyktan
« Svar #4 skrivet: 03 sep-11 kl 10:08 »
Jag har haft lammning med mina Åsenfår från Januari till november. Men bäst tycker jag om lammning i februari. Jag håller med ieenilorac , enda skillnad för mig är ju att jag har min får mer som hobby (fast målet är ju att dem ska betala sig själv) och med hemslakt av 2-4 bagglamm spelar inte slakteriernas priser någon roll. Jag har gärna kvar dem till november endå och sälajer så många som möjligt som livdjur.

Vinterhagen är ingen problem att släppa ut lammen i så länge det är helt frusen och snö, då äter dem ju inget ute, renare än då finns nästan inte. men sen så fort det börja tina måste dem flytta. Ibland är det ju så blött när det tina att dem måsta vara inne helt två veckor, man skulle behöver än mycket bra dränerat hage (inte so stor) som man enbart använder efter lammnigen fram tills efter träkprovet och betessläp. Det är den perioden som jag upplever som svårast.

Man behöver dock en bra stall. Jag använder gammla kostallet som är en timmerbygnad och kan håller sig även vid -25 på bara -5 grader tack var stöbädden, den gammle ventilationen funkar också bra och jag har rätt så låg luftfuktighet inne. Sen använder jag värmelampa ibland dem första dagarna. Ströbädden är rätt enkelt att hålla fräsch om man använder mycket halm och inte ha so många djur. Jag låser alltid tackorna in på natten pg av varg och lodjur.

skogslyktan

• Västergötland
    • skogslyktan
« Svar #5 skrivet: 03 sep-11 kl 10:22 »
Jag har en granne som har löst det med vinterhage mycket bra. Dem ha två stycken och stallet i mitten då kan varje hage vila varanat år och bli fri från parasiter. På våren släpper dem i den rena hagen och på vinter få tackorna vara i samma hage som användes på våren. Jag gå och klura hur jag skulle kunna kopiera detta med mina hagar och byggnader. Verka i alla fall mycket bra med flera små hagar runt vinterstallet som kan vila minst ett år.

Dela detta:

* Inloggade just nu

462 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser