Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avloppsbrunnen är full igen, kan det bero på regnet?  (läst 22551 gånger)

johan/sandra

• Gäst
Avloppsbrunnen är full igen, kan det bero på regnet?
« skrivet: 01 sep-11 kl 21:18 »
Vi har en brunn där vårt avloppsvatten hamnar, för en dryg månad sedan tömdes den av slamsugningsbilen men nu är den så full att det rinner över när vi spolar i toan eller duschar. Brunnen är på en kubik och vi har under de snart 7 år vi bott här haft tömning två ggr/år och det har fungerat.

Den här gången hade vi en ny chaufför och han ansåg att brunnen skulle spolas ur, han höll på en himla stund och fixade och trixade, sedan detta har vi haft problemet med att det rinner över. Kan på något vis den naturliga avrinningen blivit igensatt? Ingen har tidigare gjort så här och jag påtalade detta för det företag som utför detta, de sa att det var för att det regnat 123mm på 1 månad. Kan det vara så ??? det har ju regnat förut och vi har haft tjällossning och marken har varit betydlig mer vattensjuk innan och det har inte runnit över.

Någon som vet något om detta?
« Senast ändrad: 01 sep-11 kl 21:43 av johan/sandra »

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Avloppsbrunnen är full igen, kan det bero på regnet?
« Svar #1 skrivet: 01 sep-11 kl 21:57 »
är det en sluten tank på en kubik så fylls den lätt på en månad.. en trekammarbrunn däremot tar lång tid att fylla då endast det tunga(dyngan)..blir kvar..
min trekammarbrunn är på tre kubik och töms en gång per år.... är det en trekammarbrunn du har så är det förmodligen stopp alternativt mättat i marken där det ska rinna ut..
Fjäderfän och kaniner

johan/sandra

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 01 sep-11 kl 22:05 »
Jag misstänker att det är en trekammarbrunn, en helt sluten modern plasttank är det inte. Kan sploningen och vad han nu mer tog sig för ha orsakat ett stopp som jag tror? Att man med hjälp av en högtrycksspruta alltså lyckats fylla om det nu är något rör eller något som vattnet rinner ut genom?

grimbart

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 01 sep-11 kl 22:41 »
från trekammarbrunnen går det rör till en infiltrationsbädd.. jag har extra brunn mellan trekammarbrunn och bädden där det går att rensa.. har inte behövt det än.. bädden kan ju bli mättad och full av slam som passerat trekammarbrunnen.. växtlighet på bädden kan ha starkt rotsystem som täpper till bäddens rör..  vår bädd (till 2 fastigheter) är ca 6x15meter skulle jag gissa men vanligtvis är de rätt så små har jag sett.. behövs inte mycket för att det ska bli stopp gissar jag..  lättast är väl om ni går ut och kollar era möjligheter att åtgärda.. rensband i röret mellan tank och bädd kan vara lösningen... 
Fjäderfän och kaniner

Jennyt

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 01 sep-11 kl 22:53 »
Det finns en specialslang att sätta på högtryckstvätten för att rensa rör. Den e ovärderlig när man har krånglande avloppsledningar ;)

För övrigt kan jag meddela att det förekom slutna avloppstankar även tillbaka i tiden..... du skulle nog tjäna på att  kolla upp ordentligt vad du har för avloppsanläggning. På med handskarna :-X
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

johan/sandra

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 01 sep-11 kl 23:00 »
Tack så jättemycket för hjälpen, men har det funkat i sju år varför ska det inte funka just nu? Problemet uppkom efter att slammannen högtrycksspolat brunnen och jag tror att det har med det att göra, skulle det vara möjligt att han har förstört den naturliga avrinningen?

Det går ett rör från den som mynnar ut en bit längre bort där ytvattnet ska rinna ut, kan spolningen ha orsakat stopp? Jag frågar eftersom jag tror att de förstört det och i så fall borde de fixa det, men damen på kundtjänst visste inget om brunnar, och som sagt när de bara sugit upp det gamla utan att spola har det fungerat.

hönipöni

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 01 sep-11 kl 23:06 »
Jag har ett gammalt avlopp tre kammar brunn och en sjunkbrunn som tar hand om det sista vattnet. Nu i sommar har det blivit problem och efter kontakt med kommunen så visade det sig att min sjunkbrunn är anlagd för 30år sedan och beräknad livslängd är 20år... den är nu mättad och jag måste anlägga en ny infiltration hör med er kommun de ska veta vad ni har eftersom man måste söka tillstånd för allt sånt här!

grimbart

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 01 sep-11 kl 23:13 »
Jag har ett gammalt avlopp tre kammar brunn och en sjunkbrunn som tar hand om det sista vattnet. Nu i sommar har det blivit problem och efter kontakt med kommunen så visade det sig att min sjunkbrunn är anlagd för 30år sedan och beräknad livslängd är 20år... den är nu mättad och jag måste anlägga en ny infiltration hör med er kommun de ska veta vad ni har eftersom man måste söka tillstånd för allt sånt här!
jag har hört att det är begränsad livslängd på bädden och det kan man ju förstå... men jag har aldrig hört att nån grävt upp och gjort om en bädd.. vår bädd kostade ca60000kr att anlägga, sandlager,rör,tvättad makadam,grävmaskin,mm mm redan efter några år så började det växa hallonris,sly mm jag misstänker att det inte tar så många år innan rötterna täppt till hålen i rören och avsevärt försämrar funktionen i bädden..
Fjäderfän och kaniner

hönipöni

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 03 sep-11 kl 09:36 »
Tjejen som var här från kommun sa att det är 20-30års livslängd även där.... så det är bara att börja spara till nästa grävning!

Existens?

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 03 sep-11 kl 09:41 »
Mitt råd till TS är nog snarast att INTE ringa kommunen och fråga om råd.....då lär hon åka på en ny bädd på studs.

Troligen har slambilen tryckt ut en massa slam i utloppet, så det är täppt.

gästen

« Svar #10 skrivet: 11 sep-11 kl 15:10 »
Trekammarbrun är rent värdelöst, det flyter alltid över skit till infiltationen och täpper med tiden till dräneringen, inte buskar och dess rötter de växer grundare. Troligtvis har eran slamkille spolat med sig en massa skit till dräneringen, men har den inte tålt det så har den förmodligen redan varit halvkass. Det blir till att gräva och lägga nytt, paniklös genom att spola i dräneringen så kanske det lyckas bilda något öppning. Och som föregående talare-håll tyst, så kan ni själva välja när ni skall åtgärda det. Ni får väl tömma den oftare och leda bort dräneringen provisoriskt vilket inte är så avancerat, det syns ju lätt vart utloppet sitter.

Tickelitack

• Södermanland
« Svar #11 skrivet: 11 sep-11 kl 15:38 »
Högt grundvatten kan vara en anledning till att infiltrationsanläggningar inte fungerar, grundvattenet stiger vid långvarigt regnande. Kommer grundvattnet ovanför spridar ledningarna så kommer ingen infiltration att ske. I så fall borde vattennivån vara ungefär densamma i trekammarbrunn, ev luftningsrör islutet av infiltrationsbädden och ev sjunkbrunn samt i övrigt omkring anläggningen (gropar, diken, rör etc). Är det så så är anläggnignen felplacerad. Jag har sett detta i ett fall vid en markbädd, där fördelningsbrunnen innan bädden svämmade över och fann orsaken i ett dike som hade lågpunkt parallellt med bädden utan förbindelse med utloppsdiket från bädden som låg en dryg meter lägre. 

Det är nog troligare att bädden blivit igensatt. Spolning av ledningarn kan hjälp ett tag.

christelle

• Blekinge
« Svar #12 skrivet: 11 sep-11 kl 16:25 »
Vi har en brunn där vårt avloppsvatten hamnar, för en dryg månad sedan tömdes den av slamsugningsbilen men nu är den så full att det rinner över när vi spolar i toan eller duschar. Brunnen är på en kubik och vi har under de snart 7 år vi bott här haft tömning två ggr/år och det har fungerat.

Den här gången hade vi en ny chaufför och han ansåg att brunnen skulle spolas ur, han höll på en himla stund och fixade och trixade, sedan detta har vi haft problemet med att det rinner över. Kan på något vis den naturliga avrinningen blivit igensatt? Ingen har tidigare gjort så här och jag påtalade detta för det företag som utför detta, de sa att det var för att det regnat 123mm på 1 månad. Kan det vara så ??? det har ju regnat förut och vi har haft tjällossning och marken har varit betydlig mer vattensjuk innan och det har inte runnit över.

Någon som vet något om detta?
Vart tar avloppsvattnet vägen efter att det runnit ner i brunnen? Vi har en sk trapper och de första 10 åren den tömdes gjorde de fel så det slutade med att hela kärlet satte igen. Har du kikat hur det ser ut?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Rödskägg

• Småland
« Svar #13 skrivet: 15 sep-11 kl 20:08 »
http://bransch.avloppsguiden.se/me-diplomerade-entrepren%C3%B6rer.html välj Halland och ring någon av dessa så kan du ju få veta vad du har för anläggning och hur den ska fungera.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

johan/sandra

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 15 sep-11 kl 20:26 »
Problemet är löst, vi grävde fram avrinningsröret, körde illern i och nu rinner det så fint ner i nästa brunn. Vi fick också fotograferat rören inuti och ledningen är nu också exakt utsatt med hjälp av en spårningsutrustning.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 15 sep-11 kl 20:36 »
SKÖÖÖÖNT
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

393 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser