Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tvättnötter och andra "hushållsgrejer"  (läst 35741 gånger)

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
SV: Tvättnötter och andra "hushållsgrejer"
« Svar #60 skrivet: 04 jun-12 kl 16:25 »

Och tvättnötter fungerar på normalsmutsad tvätt, kom ihåg att vissa bakterier och virus måste tvättas i minst 74 grader celsius om de ska dö. Då finns det ingen anledning att tvätta i 40 grader celsius. Calicivirus exempelvis bläääää

Själva bakterierna dör av gnuggandet. Fläckarna tas bort med blekmedel och alkaliska produkter.

//Anna

Ytterst intressant att bakterier dör av gnuggandet. Här vill jag gärna läsa vidare, och ber dig om källhänvisning!

Rotmos

• Västergötland
    • Bonstorp Naturprodukter
« Svar #61 skrivet: 04 jun-12 kl 17:39 »
Ytterst intressant att bakterier dör av gnuggandet. Här vill jag gärna läsa vidare, och ber dig om källhänvisning!

Jo, det var en läkare som sa det till mig. All operationspersonal tvättar inte bara händerna utan gnuggar med borste, och har speciella scheman att tvätta sig efter. Att inte tvätta händerna och gnugga ordentligt med tvålen (tvål tar med smuts bort, den är inte bakteridödande i sig) och dessutom sprita sig efter det (vissa virus dör inte av sprit) och riktigt gnugga runt spriten i handen gör att smittorisken inte är lika stor. Dessutom tror jag att jag har läst det på Vårdguiden.se någon gång, därför frågade jag ovan nämnda läkare.

Du menar att en norsk tidning dömer ut tvättnötter för att inte förstöra för knarkodlarna? Det där får du gärna rita upp åt mig för jag förstår inte riktigt.
Du menar att en norsk tidning dömer ut tvättnötter för att inte förstöra för knarkodlarna? Det där får du gärna rita upp åt mig för jag förstår inte riktigt.

Nja... det är min personliga åsikt. Om inte buskarna skulle konkurrera med kokabuskarna kunde fler bönder odla eller ha tvättnösbuskar istället. Ett mer ekologiskt tvättmedel får man leta efter. Nötterna är ju dessutom komposterbara efteråt. Sen är det ju inte bara kokabuskar som står emellan, även tvättmedelsindustrin anser jag. Det är måååååånga som inte ens har hört talas om tvättnötter. Och vad kommer det sig? Skulle dessa få mycket uppmärksamhet som naturens egna tvättmedel, om man vill vara snäll mot miljö, för allergiker osv osv i media. Då serru, skulle tvättnötterna bli SVINDYRA. För du vill ALLA ha.
På gården finns värmlandsfår, linderödsvin och hedemorahöns :)

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #62 skrivet: 04 jun-12 kl 17:44 »

Nja... det är min personliga åsikt. Om inte buskarna skulle konkurrera med kokabuskarna kunde fler bönder odla eller ha tvättnösbuskar istället. Ett mer ekologiskt tvättmedel får man leta efter. Nötterna är ju dessutom komposterbara efteråt. Sen är det ju inte bara kokabuskar som står emellan, även tvättmedelsindustrin anser jag. Det är måååååånga som inte ens har hört talas om tvättnötter. Och vad kommer det sig? Skulle dessa få mycket uppmärksamhet som naturens egna tvättmedel, om man vill vara snäll mot miljö, för allergiker osv osv i media. Då serru, skulle tvättnötterna bli SVINDYRA. För du vill ALLA ha.

Det verkar vara många som samarbetar här, kan du förklara sammanhanget mellan att vi inte använder tvättnötter och att istället ha cokabuskar?
Jag förstår inte alla inblandade aktanter i dit inlägg.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Paradis1

• Småland
« Svar #63 skrivet: 04 jun-12 kl 17:54 »
Saponinerna i tättnötterna frigörs inte vid 40, dåligt vid 60 grader. I Indien gör de avkok på nötterna som används när man tvättar svalt. Vi kan testa och mäta många "gamla" metoder och finna dem värdelösa när vi använder dem tillsammans med moderna tekniker och utan kunskap om hur de fungerar.
Tvättnötter innehåller saponiner, saponiner rengör textilier men naturligtvis får man inget bättre tvättresultat om man slänger in nötter och tvättar så kallt att saponinerna stannr i nötterna. De kunde lika gärna slängt in en träbit. Eller så kunde de lagt modernt  tvättmedel i en tättslutande plastbehållare och då kunnat konstatera att modernt tvättmedel inte fungerar.

Du har så rätt Bua, allt var varken bättre förr eller nu. Vi har den kunskap vi behöver i rätt tid och på rätt plats. Det går inte att varken "importera" eller "exportera" produkter vare sig över avstånd eller tid utan att samtidigt få/skicka med den nödvändiga kunskapen som behövs för att kunna använda produkten fullt ut.
Jag visste inte att saponinerna inte frigörs vid låga temperaturer, det förklarar varför jag gärna vill ha lite tvättmedel i också för att det ska bli rent för det tycker jag inte att det blev varje gång när jag började med nötterna. Nu ska jag vara mer uppmärksam och se om jag kan klara mig med att bara ha i tvättmedel när jag kör på 40 grader. Åtminstone de gånger jag inte har något avkok färdigt.  ;D

Utan att ha något annat än egen erfarenhet att luta mig emot så har jag märkt en kvalitétsskillnad på tvättnötter och tvättnötter. Har köpt dels en liten kartong och dels en större påse tvättnötter och märkte då att de i påsen var större och innehöll mycket mer saponiner än de i kartongen. Det verkade faktiskt som om de i kartongen var tvättade med en gång innan de såldes, så stor var faktiskt skillnaden. Dvs min uppfattning är att det inte kan vara så stor skillnad på vare sig själva nötväggens tjocklek eller saponinhalt enbart pga skillnaden i nötens storlek. Kanske de i kartongen inte var "mogna" innan de plockades? Det skulle kanske kunna förklara skillnaden, eller är det så att saponinhalten stiger med mognaden?
Kan jag som lekman märka en sådan skillnad så borde även de som utför testen åtminstone tittat på nötter av olika fabrikat och verkligen sätta sig in i att de inte tvättar rent vid så låg temperatur. När tester utförs så brukar de testa samma sak men av olika märken. Jag påstår inte vare sig att testen är fel eller rätt utförd, men visst känns det lite som om de har jämfört grönsaker med (rot-)frukter.  ;)
Hurra för livet och landsbygden och låt oss bli fler, vi som räddar den undan total utflyttning...

kbh

• Gäst
« Svar #64 skrivet: 04 jun-12 kl 18:02 »
Måste fråga var för inte använda grönsåpa  istället ?

Rotmos

• Västergötland
    • Bonstorp Naturprodukter
« Svar #65 skrivet: 04 jun-12 kl 18:06 »
Det verkar vara många som samarbetar här, kan du förklara sammanhanget mellan att vi inte använder tvättnötter och att istället ha cokabuskar?
Jag förstår inte alla inblandade aktanter i dit inlägg.

Det är säkert flera aktörer inblandade. Håll med om att OM tvättnötter skulle få lika mycket publicitet som andra tvättmedel, så skulle fler också använda dem.

Och som svar på varför en Norsk tidning säger att tvättnötter är dålig så svarar jag:

Det finns riktigt duktiga professorer som (utan att blinka) kan säga att den globala uppvärmningen inte beror på människan. Att rökning inte skadar. Och om man letar finns det kanske också de som påstår att bensin och diesel är förnyelsebar energi.
Men som jag sa tidigare så är det min PERSONLIGA åsikt. Fast tankvärd eller hur?

Och hur i hela friden ska det gå om det blir en massa påhopp om än det ena än det andra, källhänvisning dit och hit. Använd det tvättmedel som känns bäst. Jag älskar tvättnötter och mitt tips är att komplettera med andra mer miljövänliga fläckborttagningsprodukter. Speciellt om man inte tål det kommersiella tvättmedlet/tvättmedlen. Man behöver dessutom inte ha sköljmedel. Toppen  :)
Man får väl ha en egen åsikt?

//Anna
På gården finns värmlandsfår, linderödsvin och hedemorahöns :)

Paradis1

• Småland
« Svar #66 skrivet: 04 jun-12 kl 18:10 »

Grönsåpa är en underbar doft till mina trägolv. Men till mina kläder? Nej tack.  ;)
Hurra för livet och landsbygden och låt oss bli fler, vi som räddar den undan total utflyttning...

kbh

• Gäst
« Svar #67 skrivet: 04 jun-12 kl 18:12 »
Grönsåpa är en underbar doft till mina trägolv. Men till mina kläder? Nej tack.  ;)
Tycker nog att det fungerar utmärkt :) men du får gärna motivera var för .

Broberg

• Gäst
« Svar #68 skrivet: 04 jun-12 kl 18:34 »

Det är inte lika häftigt som exotiska grejer från Indien. Och så var det för miljöns skull...

Broberg

• Gäst
« Svar #69 skrivet: 04 jun-12 kl 18:36 »

Finns parfymfri såpa också, men det spelar ändå ingen roll för man sköljer bort allt ändå när man tvättar. Åtminstone jag.

kbh

• Gäst
« Svar #70 skrivet: 04 jun-12 kl 18:40 »
Det är inte lika häftigt som exotiska grejer från Indien. Och så var det för miljöns skull...
Hehehe miljön ja  vad kostar inte nötterna  bränsle  det ska ju fraktas med från andra sidan jorden  också . medans såpan kan vi göra skälva  eller i vart fall på lokal basis  av lokala råvaror.

bua

« Svar #71 skrivet: 04 jun-12 kl 18:47 »
Om en har lite fantasi går det att tänka sig att ovannämnda upplysning även innefattade instruktioner från återförsäljare...troligtvis är det inte så många svenska tvättnötsanvändare som plockar dem själva...
En återförsäljare är inte samma sak som en tillverkare. En tillverkare måste ha någon form av recept och idé om hur produkten man tillverkar ska användas. En återförsäljare kan ha hoppat på tvättnötsförsäljning för att det verkar vara en bra affärsidé utan att ha någon kunskap öht.

Om man sedan gör avkok på nötterna för att extrahera ut saponiner etc, så gör man ju något helt annat än råd och rön (och leverantörerna rekommenderar). Att sedan kalla det för vetenskaplighet är synnerligen märkligt

Jag tycker bara att det blir fel att döma ut tvättnötterna för att leverantörerna vill få det att verka enklare/"bättre" än vad det är, eller är okunniga. (Eller kanske vill sälja fler nötter, min årsförbrukning för all min tvätt för mitt 1-personershushåll är max 10 nötter/år.)
Jag ifrågasätter inte den norska testen utan försöker bara påvisa att korrekt använda så fungerar tvättnötter eftersom de innehåller saponiner. Varje gång någon tar upp tvättnötter så kommer denna test fladdrande men frågan från början var inte den norska testen utan om tvättnötter är bra.

Paradis1

• Småland
« Svar #72 skrivet: 04 jun-12 kl 18:50 »
Tycker nog att det fungerar utmärkt :) men du får gärna motivera var för .

Jag tycker helt enkelt inte att doften av nyskurat golv passar på mina kläder. Andra är givetvis fria att tycka vad de vill om såpdoftens vara eller inte vara på kläder.

kbh

• Gäst
« Svar #73 skrivet: 04 jun-12 kl 18:52 »
Jag tycker helt enkelt inte att doften av nyskurat golv passar på mina kläder. Andra är givetvis fria att tycka vad de vill om såpdoftens vara eller inte vara på kläder.
Oki smaken är som baken  ;)

Paradis1

• Småland
« Svar #74 skrivet: 04 jun-12 kl 18:58 »
Oki smaken är som baken  ;)

Ja, den är delad, och tur är det.   :)

Malines här igen

• Gäst
« Svar #75 skrivet: 04 jun-12 kl 19:02 »
Den bästa såpan som går att få tag i är Hälsingesåpa. Sen jag började använda den har jag fått babyhud. Den finns även som oparfymerad. Då kallas den "stallsåpa" men är precis samma sak fast utan parfym.

kbh

• Gäst
« Svar #76 skrivet: 04 jun-12 kl 19:21 »
Kanske något att tänka på ?SÅPA I TVÄTTSTUGAN:

Fettfläckar på kläderna är lätt genom att gnugga in lite såpa och låta stå i en timme och sedan tvätta plagget i tvättmaskin

På sommrar är det lätt att få gräsfläckar på byxorna och det är lätt att bli av med genom att gnida in såpa och låta stå i 1-2 timmar och sedan tvätta plagget i tvättmaskin, även blodfläckar går bra på detta sättet.

Att köpa vanligt tvättmedel till som sliter på kläderna är rätt vanligt och gör att kläderna tappar sin färg men det finns ett billigare alternativ. Till vit tvätt blandar man 1 msk gulsåpa istället för tvättmedel eftersom den låter det vita vara vitt längre. Till mörk tvätt använder man 1 msk grönsåpa istället för tvättmedel vilket gör att det håller längre. (till sköljmedel kan man blanda 1 tsk aloevera)

Färgfläckar på kläderna är inte så rolgit och svåra att få bort, testa att gnugga in såpa och låta stå i någon timme och tvätta sedan i tvättmaskin.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #77 skrivet: 04 jun-12 kl 19:24 »
En återförsäljare är inte samma sak som en tillverkare. En tillverkare måste ha någon form av recept och idé om hur produkten man tillverkar ska användas. En återförsäljare kan ha hoppat på tvättnötsförsäljning för att det verkar vara en bra affärsidé utan att ha någon kunskap öht.

Jag tycker bara att det blir fel att döma ut tvättnötterna för att leverantörerna vill få det att verka enklare/"bättre" än vad det är, eller är okunniga. (Eller kanske vill sälja fler nötter, min årsförbrukning för all min tvätt för mitt 1-personershushåll är max 10 nötter/år.)
Jag ifrågasätter inte den norska testen utan försöker bara påvisa att korrekt använda så fungerar tvättnötter eftersom de innehåller saponiner. Varje gång någon tar upp tvättnötter så kommer denna test fladdrande men frågan från början var inte den norska testen utan om tvättnötter är bra.

Det är en synnerligen märklig argumentation. Om jag köper något, och den som säljer det talar om hur det ska användas, så gör jag så. Om det då inte fungerar så gnäller jag till leverantören i första läget. Sedan köper jag aldrig produkten mer.
Vill man sälja mer så ser man ju till att produkterna är värda sitt pris för kunden.
Sedan är det så att det är inte bara tensider (och hit räknar jag även saponin och såpa) som ingår i ett modernt tvättmedel. Saponiner har använts länge för tvättändamål, tills den moderna kemin och maskinbyggnaden fått fram effektiva möjligheter att tvätta.

Edit;  Jag har för mig att saponiner är farligt för vattenlevande organismer, är det någon som vet?
« Senast ändrad: 04 jun-12 kl 20:10 av Edgar »

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #78 skrivet: 04 jun-12 kl 20:05 »
Jo, det var en läkare som sa det till mig. All operationspersonal tvättar inte bara händerna utan gnuggar med borste, och har speciella scheman att tvätta sig efter. Att inte tvätta händerna och gnugga ordentligt med tvålen (tvål tar med smuts bort, den är inte bakteridödande i sig) och dessutom sprita sig efter det (vissa virus dör inte av sprit) och riktigt gnugga runt spriten i handen gör att smittorisken inte är lika stor. Dessutom tror jag att jag har läst det på Vårdguiden.se någon gång, därför frågade jag ovan nämnda läkare.

Jojo, då är det klart för mig. Det är inte gnuggandet som dödar bakterierna. Gnuggandet medför att de lossar, och sköljs bort.

En sjukhushygieniker talade om för mig att det inte är så lätt. Operationssköterskor etc tvättade sig efter schemat, sedan rusade en burdus och ilsken kirurgöverläkare, tillika klinikchef in, spolade snabbt av sig och det var han som opererade. Ingen vågade påpeka att den som borde tvätta sig mest noga borde vara han. Hoppas det är bättre nu.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #79 skrivet: 04 jun-12 kl 23:12 »
Kanske något att tänka på ?SÅPA I TVÄTTSTUGAN:

Fettfläckar på kläderna är lätt genom att gnugga in lite såpa och låta stå i en timme och sedan tvätta plagget i tvättmaskin

Det finns två problem med såpa i tvättmaskin.
För det första skummar den mycket mer än vanligt tvättmedel, det är stor risk att det skummar över.
Och för det andra så är den svårare än det mesta att skölja bort ur tvätten, man kan behöva köra sköljprogrammet två gånger - med ty åtföljande vatten- och energiförbrukning - innan det är drägligt rent.

Dela detta:

* Inloggade just nu

682 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser