Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lära sig själv att väva?  (läst 5832 gånger)

RäddförDamien

• söker beskydd mot demoner
    • -
Lära sig själv att väva?
« skrivet: 31 aug-11 kl 20:48 »
Hej,
Är det möjligt att lära sig själv att väva på en gammal vävstol modell större med fyra trampor (ditmonterade nu)? Finns det några uppenbara fallgropar man skulle kunna undvika? Har vävt enkel trasmatta och tabletter av fiskegarn för många år sedan men då hade någon annan förberett det hela. Nu skulle jag behöva själv lägga upp en varp..
Det ser nämligen inte bättre ut än att jag är med vävstol snart!
Tack på förhand
EresKi
Om man tror att en personlig tolkning av god ton är överordnad rasism och sexism är man inte så genomtänkt. Men hey, det behöver man inte vara heller om man är moderator.

Silje A

• Västmanland
SV: Lära sig själv att väva?
« Svar #1 skrivet: 04 sep-11 kl 12:41 »
Jag tror att det kan vara väldigt svårt att lära sig att sätta upp en väv själv... Men köper du en bra vävbok står ju det mesta i den men det är så många moment att det kan vara ganska trixigt. Bästa är ju om man hittar någon som kan vägleda en i uppsättningen. Du kan ju se om du hittar en vävstuga i närheten som han hjälpa till. kolla på http://www.hemslojd.org/vavstugor/

RäddförDamien

• -
« Svar #2 skrivet: 04 sep-11 kl 14:40 »
Tack för länken - det fanns faktiskt en vävstuga i närheten! Skam den som ger sig...!
Om man tror att en personlig tolkning av god ton är överordnad rasism och sexism är man inte så genomtänkt. Men hey, det behöver man inte vara heller om man är moderator.

rapchic

• Lappland
    • Mörtangård
« Svar #3 skrivet: 04 sep-11 kl 14:53 »
ingen äldre dam eller herre som kan lära dig, :-[
tror dom flesta skulle uppskatta att nån är intresserad att lära sig sånt + sälskapet
ska lära mig av min gammelfarmors syster, som "tyvärr inte kan väva längre men munnen är det inge fel på"

Njorun

• Norrbotten
    • Njorun's Kaniner
« Svar #4 skrivet: 04 sep-11 kl 15:03 »
Det går nog bra att lära sig från en bok, jag lärde mig damat och annan konstväv från böcker. Det enda som är svårt göra ensam är sätta upp den, det går men är hiskeligt bökigt med tyngder på vapen då man drar på den osv. Och ska du väva dukar eller gardiner eller något annat än mattor avråder jag definitivt från att dra upp den ensam, det är för svårt få jämn spänning på varpen då.
Finns iof en "knekt" som man kan använda som ensampådragare men den har jag aldrig provat, endast sett på bild. Lycka till med vävandet.
Njorun's Kaniner & Hantverk   www.njorun.se

RäddförDamien

• -
« Svar #5 skrivet: 06 sep-11 kl 16:09 »
Håller nu som bäst på att försöka orientera mig i ämnet!  Tar till mig det som ni säger om att ensam lägga upp en varp... återkommer kanske längre fram.
Önskar jag hade någon passande åldring som ville visa mig men tyvärr!

fjällfäll

• Härjedalen
    • Härjedalens Fjällfäll
« Svar #6 skrivet: 07 sep-11 kl 09:13 »
Varför ska det vara "en åldring"? Det finns många duktiga yngre vävare också.

EvBrSt

« Svar #7 skrivet: 07 sep-11 kl 17:18 »
Jag har dragit på vävar själv med en s k knekt (köpt hos Öxabäck). Det går jättebra. Har tyvärr sålt hela vävutrustningen inkl knekten. Du bor inte händelsevis i Skåne? För i så fall kanske jag kunde hjälpa till.........
Längtar ut på landet.

rapchic

• Lappland
    • Mörtangård
« Svar #8 skrivet: 07 sep-11 kl 17:24 »
Varför ska det vara "en åldring"? Det finns många duktiga yngre vävare också.

jag tänkte att de äldre som tyvärr ofta är väldigt ensamma skulle nog uppskatta sälskapet väldigt mkt också  :-[

Weija

« Svar #9 skrivet: 30 okt-11 kl 21:08 »
köp en bra vävbok där kan du lära dig det mesta. Varpflätor går att köpa färdiga via nätet om du inte har tillgång till en varpställning. Fallgropar att akta sig för är väl att göra fel vif förskedningen för då trasslar hela varpflätan till sig och blir helt omöjlig att reda ut. Själva vävningen har inga fallgropar, där finns det typ inget rätt eller fel. Det är bara att väva. Det är enklast att vara två när man sveper på själva varpen. Här hemma får sambon hjälpa till. Det värsta du kan göra är alltså att trassla ihop varpflätan, andra fel som sker är lättare att ordna till.
Vad kul att du ska börja väva, lycka till!

RäddförDamien

• -
« Svar #10 skrivet: 30 okt-11 kl 21:47 »
Tack Weija!  Ska fixa bok. Har förstått att det är spänningen som blir svår (utöver trasslet du nämner), men att man säkrar spänningen med "lattar" (rätt ord?). Nu visar det sig dock att vävstolen är i något sämre skick än jag hade hoppats så jag får se detta som ett projekt över lite längre tid. Men det gör inget....!   :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

452 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser