Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  påbörjad inkörning tips och kritik mottages tacksamt!  (läst 7362 gånger)

Midsommaren

• Bohuslän
Jag har börjat lite smått med min ardenners inkörning. Han är bara drygt ett år gammal och jag har börjat träna honom korta 10 minuterspass ca 3 gånger i veckan. Jag tränar tömkörning och lite skramsel och dragövningar pararellt  med varandra. 

Tömkörningen sitter bättre och bättre , starten har ett tag varit vinglig i början men nu känns de som om han fattar läget varje gång han får på sig selen.  En person går alltid framme vid huvudet.

Trafiktränad är han en hel del då jag haft med honom som handhäst i samband med ridning, så han bryr sig inte om personbilar, större fordon är han lite mer osäker på i dagsläget, därför har jag alltid en medhjälpare som går vid sidan av honom.

Har har tömkört med draglinor och dom bryr han sig inte alls om, jag har dragit hink brevid,bakom,framför honom. Jag har dragit en lättare stock med honom jag har gått vid sidan och hållt den i höjd med dragringen, han har även börjat att dra den själv och detta helt utan bekymmer. Den är fäst vid dragringen och går diagonalt ner och släpar i marken. 

Är nästa steg att kalla in ytterligare en medhjälpare som drar en stock på andra sidan samtidigt som han på egen hand drar den ena?

Vilderness

• Norrbotten
SV: påbörjad inkörning tips och kritik mottages tacksamt!
« Svar #1 skrivet: 04 sep-11 kl 07:33 »
Jag kanske är överdrivet försiktig, men jag hade inte lagt någon viktbelastning på en så pass ung häst. Det är fortfarande tillväxtzoner som ska slutas osv. i en kropp som ska bli stor.

Jag hade nog istället jobbat med annat lite på kul och fortsatt med den vidare inkörningen till våren/sommaren som tidigast. Det är lätt att glömma att de är små när de är så duktiga.
American Painthorse, American Quarterhorse, Cocker Spaniel, Wyandotte, Bärbuskar, Trädgårdsland och Örtmedicin!

Midsommaren

• Bohuslän
« Svar #2 skrivet: 04 sep-11 kl 08:46 »
fast "stocken" han drar väger max 4 kg :)

tomtefrej

« Svar #3 skrivet: 05 sep-11 kl 17:48 »
Ja nästa steg är andra sidan. Men tänk på att hästens hjärnhalvor inte samarbetar. Så det är lika nytt när du börjar där. Men jag tycker att du har börjat helt rätt. Men försök att få han att stå still tills du ger han kommando, det är inte lätt i början. Men till slut fattar han.

Körven

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 05 sep-11 kl 20:25 »
Konsten att träna hästar är att ta det lugnt när det går fort,nu tänker jag inte på skenturer över stock o sten.Utan när hästen börjar bli samarbetsvillig och allt går som på räls och det är jätte roligt att hålla  på att träna hästen.Det är då man skall dra i nödbromsen,för det är så lätt att forsera,att gå fram förfort.Hästens psykiska och fysiska styrka måste vara med i hela förloppet,annars så kan det gå galet.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #5 skrivet: 05 sep-11 kl 20:29 »
En sak som är viktig att träna in är stopp och att stå stilla.

Och att de ska kunna koppla av när de står stilla, inte gå iväg förrens kommandot kommit, inte när man bara tar i tömmarna.
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

pålle

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 05 sep-11 kl 20:34 »

Och att de ska kunna koppla av när de står stilla, inte gå iväg förrens kommandot kommit, inte när man bara tar i tömmarna.
glöm inte bort eftergiften med ser allt för ofta lådbils fasoner blir inge bra på en brukshäst det är min er faren het .

tomtefrej

« Svar #7 skrivet: 05 sep-11 kl 21:04 »

Helt rätt. Det måste fungera annars blir det aldrig någon bra häst.

nordard

« Svar #8 skrivet: 05 sep-11 kl 21:25 »
pålle har rätt i att eftergiften e otroligt viktig.
det är ju på sätt o vis beröm.
kör försigtigt.
nordard

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #9 skrivet: 05 sep-11 kl 22:00 »
Var det jag menade men inte fick med i texten, att de ska kunna stå stilla på slak töm.

Och med kommando menar jag inte enbart det som förmedlas via tömmen, utan även via rösten.
Att de kan stanna på ett ptroo (eller annat ljudkommando) kan vara praktiskt.
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

Falin

• -
« Svar #10 skrivet: 09 sep-11 kl 13:53 »
Jag kan inte speciellt mycket om körning, och tycker han verkar fantastiskt duktig! Jag hade gett honom en eller två veckors vila nu, för att smälta det han lärt sig och kunna ta in nya saker.

Midsommaren

• Bohuslän
« Svar #11 skrivet: 09 sep-11 kl 14:21 »
Tack för alla goda råd. Något ja måste tänka på är som sagt att dra i nödbromsen ibland. Man blir lätt ivrig när allt går så himla bra.

Han har bara fått vara i ca 2 veckor nu. Ska repetera lite av de vi gått igenom hittils och sedan gå vidare med lös skackel på andra sidan. Berättar här hur allt går när vi kommit ytterligare en bit :)

pogikai

• Övriga världen
« Svar #12 skrivet: 16 sep-11 kl 13:46 »
Ja du har börjat helt rätt
Tänk på att när du börjar låta honom dra själv, knäpp då INTE fast släpan i seltungorna.
En person på vardera sidan om hästen håller fast släpan med var sin rem i ringen till tungorna. Rusar han, far remarna ut och släpan faller till marken. Låt honom växa till sig lite så hjärnan hänger med oxå innan du drar på. skynda långsamt
bra jobbat
 :)
« Senast ändrad: 16 sep-11 kl 13:53 av pogikai »

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #13 skrivet: 16 sep-11 kl 13:57 »
Det tipset går totalt stick i stäv med min uppfattning.

Hästen ska ALDRIG någonsin kunna rusa ifrån. Inte på några villkor bli av med det man har satt bakom genom att springa ifrån.
 Just i det fallet, när man ska gå brevid och hålla, det krävs ju ingenting alls för att personerna ska tappa greppet, det räcker att hästen skyndar sig lite.
Skulle jag aldrig gå med på.
Det är precis samma sak som när man lär hästen att stå bunden, inte heller då ska dom kunna komma undan med våld.

När man väl sätter för, då är det bara att köra och genomföra det man påbörjat. Och är man osäker, då är det bäst att låta bli.

" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #14 skrivet: 16 sep-11 kl 15:41 »
Som jag fått lära mig gör man som pogikai skriver. Men håller med Frances om att det lätt leder till att hästen kommer loss och i värsta fall blir rädd, räcker ju att den hoppar till litegrann och att personerna som håller inte är helt beredda. Å andra sidan kan förstås konsekvenserna bli så mycket värre om hästen kommer lös med fastsatta saker efter.

Håller också med om att ska man köra, då ska man ha garderat sig såpass att man själv eller någon medhjälpare är beredd om det värsta skulle hända. Har man inte de förutsättningarna, avstå. Och samma vid uppbindning, aldrig låta hästen rycka loss sig.

Det tipset går totalt stick i stäv med min uppfattning.

Hästen ska ALDRIG någonsin kunna rusa ifrån. Inte på några villkor bli av med det man har satt bakom genom att springa ifrån.
 Just i det fallet, när man ska gå brevid och hålla, det krävs ju ingenting alls för att personerna ska tappa greppet, det räcker att hästen skyndar sig lite.
Skulle jag aldrig gå med på.
Det är precis samma sak som när man lär hästen att stå bunden, inte heller då ska dom kunna komma undan med våld.

När man väl sätter för, då är det bara att köra och genomföra det man påbörjat. Och är man osäker, då är det bäst att låta bli.
Självhushåll till nytta och nöje

Ptr

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 19 sep-11 kl 00:14 »
Beror ju på hur fort man får hästen ren!!

Kan man dumpa allt det otäcka innan det blir panik så är det bara att gå ett varv och försiktigt nöta lite till.

Ofta kan man känna den tvekan hos sig själv och då är det dax att släppa. Men för att det ska funka så får man öva på att släppa! Så inte det i sig ställer till det.

Ptr
Bara för att man känner att man borde, men det inte blir av så kan även möjligheten att man kunde, om det bara blev av även det vara rätt trevligt.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #16 skrivet: 19 sep-11 kl 00:23 »
Tack för alla goda råd. Något ja måste tänka på är som sagt att dra i nödbromsen ibland. Man blir lätt ivrig när allt går så himla bra.

Han har bara fått vara i ca 2 veckor nu. Ska repetera lite av de vi gått igenom hittils och sedan gå vidare med lös skackel på andra sidan. Berättar här hur allt går när vi kommit ytterligare en bit :)

Jag tycker att han är väldigt ung men det är min åsikt .
Jag undrar bara om du gjort allt markarbete först som dom bör kunna?
Som att gå på promenad på slak lina bakom människan , vänta på att bli inbjuden , stå stilla med hovslagaren , stå själv i gången uppbunden stilla och trygg .
Kan vara själv i hage obox korta stunder , lastträning . Träning att gå förbi skrämmande saker som plastpåsar paraplyer som öppnas skott som avlossas, vatten som sprutar , rök o eld mm mm mm
Finns så mkt som jag tycker en unghäst ska lära sej innan den kommer till att sättas i vagn för att ha förutsättningar att bli en bra häst .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Midsommaren

• Bohuslän
« Svar #17 skrivet: 19 sep-11 kl 10:44 »
Travelhorses:  alla får ha sin åsikt, personligen tycker jag att han är i en utmärkt ålder.  Han är både lasttränad och hanterad i alla sammanhang som du nämner, dock ej skott. Men de lär vi bli varse om nu när älgjakten börjar.  Faktum är att "spöken" kan ju alla hästar se och bli rädda för trots att dom vart med om det innan. Han är över lag väldigt obrydd.  Idag ska vi bara träna tömkörning, utan att någon annan går framför. Ska bli spännande att se hur det går kanske är han mogen för det, kanske inte, de får vi se idag.

pålle

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 19 sep-11 kl 11:03 »
Jag tycker att han är väldigt ung men det är min åsikt .
Jag undrar bara om du gjort allt markarbete först som dom bör kunna?
Som att gå på promenad på slak lina bakom människan , vänta på att bli inbjuden , stå stilla med hovslagaren , stå själv i gången uppbunden stilla och trygg .
Kan vara själv i hage obox korta stunder , lastträning . Träning att gå förbi skrämmande saker som plastpåsar paraplyer som öppnas skott som avlossas, vatten som sprutar , rök o eld mm mm mm
Finns så mkt som jag tycker en unghäst ska lära sej innan den kommer till att sättas i vagn för att ha förutsättningar att bli en bra häst .
Ja du skull man följa det rådet då blide hästen aldrig inkörd riktigt  för så fick föl ungen följa med märren på hösten där hon gick och harvade  som två åring fick dom  va med att harva med  och harva  och som tre åring gick dom redan i skogen med lätt lass  för på åttonde året drog dom fulla lass då dom var fullt tränade .
« Senast ändrad: 20 sep-11 kl 05:46 av pålle »

Midsommaren

• Bohuslän
« Svar #19 skrivet: 23 sep-11 kl 10:58 »
Nu har vi låtit honom dra skacklar några gånger det har gått jättebra, förutom en liten incident igår  för på nåt vis fick han över ena benet över skackeln och blev rädd och sparka sönder den ena skacklen.  Ja behöll lugnet tog loss skacklarna och satte dit ett par andra och fortsatte ytterligare 10 minuter allt gick på som vanligt igen, men denna gånger lyfte ja upp bakre delen av skacklarna i varje sväng just för att de inte ska hända igen. :-[

Så enormt skönt att han inte blev bakrädd. De skulle vara en mardröm.

Idag ska han vila och ja repeterar lite i morgon tänkte jag. Dock tänkte ja lyfta upp skacklarna i varje sväng även i morgon.   Jag funderar dock på en sak.. dessa skaklar som jag använder mig av är troligtvis passande till släde, dom är väldigt låga.. är de fel att börja med låga skacklar?  Jag vill ju inte att han ska trampa över i tid och otid.

Dela detta:

* Inloggade just nu

587 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser