Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  påbörjad inkörning tips och kritik mottages tacksamt!  (läst 7349 gånger)

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: påbörjad inkörning tips och kritik mottages tacksamt!
« Svar #20 skrivet: 23 sep-11 kl 11:59 »
Det är just därför jag kör med PVC-slang från början.

Dom kan sparka och trampa på dom HUR MYCKET som helst om dom vill och det händer ingenting! Ingen gör illa sig, man behöver in avbryta, det är bara köra o se glad ut och det gör inget om dom hamnar mellan benen osv.

Men man kanske behöver se en häst skena med gamla träskaklar, gå omkull med en avbruten skakel som spetsar buken så att hästen trassalar in sig i sina egna tarmar innan man VERKLIGEN tycker att det är en jättefin ide att använda plastslang från början..

Eller en kompis medhjälpare som fick en avsparkad skakel i huvet.. under inkörning..
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Midsommaren

• Bohuslän
« Svar #21 skrivet: 23 sep-11 kl 14:13 »
Vilken bra idé med pvc slang, måste har missat det inlägget.  Vart köper man det?

Ja nej de blir ju lite mer "grej" av det när man måste avbryta och de vill man ju undvika.  Som tur är gick det bra att bara fortsätta.

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #22 skrivet: 23 sep-11 kl 14:57 »
Pvc-slang, jag antar att Frances menar vanlig svart vattenledningsslang, köper man på närmaste byggvaruhus
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Frances

• Västergötland
« Svar #23 skrivet: 23 sep-11 kl 17:47 »
Just precis, tack Bondelinda, det var det jag menade!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Jennyt

• Västergötland
« Svar #24 skrivet: 23 sep-11 kl 17:57 »
Frances, jag står i startgroparna..... har du någon bild på mojängen?
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Frances

• Västergötland
« Svar #25 skrivet: 23 sep-11 kl 18:01 »
Nää, men det är så enkelt, kapa dom lika långa som ett par skaklar och hitta på nån fästanordning i ena ändan, jag gör hål i slangen och sätter fast en karbinhake med ett snöre.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #26 skrivet: 23 sep-11 kl 18:08 »
men böjer de sig inte och hoppar åt alla håll ???..... för du har alltså ingen tvärslå som släpar i backen där bak?
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.

Frances

• Västergötland
« Svar #27 skrivet: 23 sep-11 kl 18:11 »
Nej, det har jag inte. Dom hänger med så fint så :)

edit.
 En gång fick jag in en unghäst som hade en misslyckad inkörning bakom sig, hon slog så in i helskotta, då satte jag ett bensnöre från en täcke i bakändan, mellan rören, så att dom inte for så långt varje gång hon slog. Och hon SLOG, alldeless vanvettigt, men hon fick helt enkelt slå sig trött på plastslangarna och det gjorde hon, men slangarna hängde med och jag försökte tömköra efter bästa förmåga som om inget hänt. Till slut insåg hon att slangarna hänger med vad hon än gör och jag bara tömkör ändå, så hon slutade med det. Sen var det bara att hänga på vagnen och köra   :D Hon blev en jättefin häst  :-*
« Senast ändrad: 23 sep-11 kl 18:16 av Frances »

Jennyt

• Västergötland
« Svar #28 skrivet: 23 sep-11 kl 18:13 »
hehe.... jag som trodde de spretade åt alla håll ::)..... då är det bara till att testa då :D

Midsommaren

• Bohuslän
« Svar #29 skrivet: 26 sep-11 kl 10:29 »
Tack Frances med tipset på pvc slang. Det fungerar kanon med dessa. Dock bryr han sig inte om dom alls :-[   så jag vet inte vad han blev konfunderad över ang skacklarna. Kanske att dom var hårda.

Nu ska ja fortsätta med pvc slang ett par veckor och sedan ska jag introducera honom för en björksläpa :) Dock kommer jag lyfta upp i varje sväng i början.

Midsommaren

• Bohuslän
« Svar #30 skrivet: 26 sep-11 kl 10:40 »
måste skacklar vara så låga som dom kan trampa över?  Nästan på alla slädar är de väll i regel låga skacklar?

pålle

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 26 sep-11 kl 10:52 »
måste skacklar vara så låga som dom kan trampa över?  Nästan på alla slädar är de väll i regel låga skacklar?
Du kan använda typ indian släpa med lite längre skaklar samt att axelån=tvär boom är lite bredare   så hästen inte känner sig lika trängd samt med längre skaklar så minskar risken för gränling.  Man har längre skaklar för just minska risken för över tramp fram för allt  vid in körning så ja dom ska va långa enligt mig  till en början så hästen får vänja sig  hoppas min förklaring  var till hjälp  det är ju inte min starka sida precis :)
« Senast ändrad: 26 sep-11 kl 11:37 av pålle »

Dela detta:

* Inloggade just nu

675 gäster, 2 användare
karsan, Nannanas

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser