Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nässlor i fårhagen  (läst 9027 gånger)

Maria Österåker

• Finland
Nässlor i fårhagen
« skrivet: 29 aug-11 kl 08:25 »
Vi har två tackor och två lamm som nu i snart två års tid har gått och betat i en hage, som till storleken räcker bra för dem. MEN vartefter de betat i sig gräset har det kommit mer och mer nässlor och nu är hagen nästan enbart täckt med nässlor. Vi slår ner dem med jämna mellanrum och då äter de ju upp dem, men läget är ohållbart. Hur får man bort nässlorna? Vill ju naturligtvis inte använda gift, men att typ gräva upp dem känns omöjligt. Vi har nämligen inga jordbruksredskap av "större modell"

vallhunden

• Västergötland
SV: Nässlor i fårhagen
« Svar #1 skrivet: 29 aug-11 kl 09:05 »
Nässlor är hopplösa! Det enda man kan göra med dom är att slå av dom - innan de sätter frö!!! Annars äter fåren upp fröna och skiter ut dom gödselpelleterade överallt i hagen... >:D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

skogsråetiskogen

• Småland
« Svar #2 skrivet: 29 aug-11 kl 11:13 »
Vad gör att nässlor trivs på vissa ställen och inte andra? Vi har nässlor i en hage, men inget i de andra hagarna. Om man vet vad som gör att de trivs, kanske man kunde göra tvärtom tänkte jag.....  >:D

Broberg

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 29 aug-11 kl 12:32 »
Vad gör att nässlor trivs på vissa ställen och inte andra? Vi har nässlor i en hage, men inget i de andra hagarna. Om man vet vad som gör att de trivs, kanske man kunde göra tvärtom tänkte jag.....  >:D

Kväve.

skogsråetiskogen

• Småland
« Svar #4 skrivet: 29 aug-11 kl 13:13 »
Vilket innebär........ för mycket urin på ett o samma ställe.....? Tycker inte att det stämmer hos mig men men. Då kan man i princip inte ha djuren gående i såna hagar längre, om man ska utarma nässlorna? Fast iofs ser man hav av nässlor bakom lagårdar där djur inte gått på år och dar.....

Broberg

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 29 aug-11 kl 13:22 »
Vilket innebär........ för mycket urin på ett o samma ställe.....? Tycker inte att det stämmer hos mig men men. Då kan man i princip inte ha djuren gående i såna hagar längre, om man ska utarma nässlorna? Fast iofs ser man hav av nässlor bakom lagårdar där djur inte gått på år och dar.....

Slå av dem ofta för att utarma dem, det tål de inte. Hur stora ytor rör det sig om?

skogsråetiskogen

• Småland
« Svar #6 skrivet: 29 aug-11 kl 15:10 »
Hos mig är det inga stora ytor, jag slår ner dem emellanåt. Men jag antar att ts har det värre.

hustran

« Svar #7 skrivet: 29 aug-11 kl 17:13 »
Nässlorna är vidriga och nästan (antar jag) omöjliga att få bukt med. Vi har slagit.....det visar sig att om man slår så sticker de upp sina jobbiga nyllen en bit ifrån. De förökar sig ju meddels långa revor också. Vi har sprutat...då upptäcker man att fröbanken är enorm så de nya fröna kvicknar till. Jag är själv nära att ge upp men det retar mig, så antagligen så går jag ut i kväll och slår igen. >:(

vallhunden

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 29 aug-11 kl 18:28 »
Jag gick igenom Borås Djurpark en gång och kollade om det fanns några djurfållor UTAN nässlor. Det gjorde det inte :o

Det innebär att inga av djuren i Borås Djurpark äter nässlor, så då är den vägen till utrotning helt stängd ;D ;D ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Kivi

• Hälsingland
« Svar #9 skrivet: 29 aug-11 kl 20:55 »
Men grisar då? som får gå och böka och käka upp rötterna en sommar, en del i taget?
Men djur är faktiskt ena jävla klantar
som jämt och samt gör bort sig överallt
Och inte har dom vett att bära vantar när det om vintern blåser kallt

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #10 skrivet: 30 aug-11 kl 06:01 »
Vi får då själva gå över till en diet bestående av största delen nässelsoppa   o:)
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

skogsråetiskogen

• Småland
« Svar #11 skrivet: 30 aug-11 kl 07:13 »
Ja det är iofs inte det sämsta.... :)
Förresten, de som kommer som nya skott nu när man slagit av dem, är de lika späda som de på våren? Man kanske skulle ut och plocka nu, tänkte jag, det blev inte av i våras.

Maria Österåker

• Finland
« Svar #12 skrivet: 30 aug-11 kl 07:35 »
Tack för alla svar, men blev nästan ännu mera deprimerad  :-\ På tal om nässelsoppa har jag förstått att man inte skall plocka nässlor till mat i fårhagen eftersom marken innehåller mycket ohälsosamma ämnen (?). Drömmen om en nässelfri beteshage fortsätter...

christelle

• Blekinge
« Svar #13 skrivet: 30 aug-11 kl 08:03 »
Ja det är iofs inte det sämsta.... :)
Förresten, de som kommer som nya skott nu när man slagit av dem, är de lika späda som de på våren? Man kanske skulle ut och plocka nu, tänkte jag, det blev inte av i våras.
Japp, jag skördar nya fräscha skott hela sommaren - kör av dem med trimmer innan de går i blom - dock har de en enorm överlevnadskapacitet och sätter blommor allt snabbare så nu blommar de endast 20-30 cm långa  ;D
Man blir nog inte av med nässlor utan att antingen täcka hela området (fast fröna överlever nog detta) och därefter odla typ potatis. Ett alternativ är att klippa dem så fort de kommit upp några cm och på så vis trötta ut dom men det förfarandet tar flera år...
« Senast ändrad: 30 aug-11 kl 08:09 av christelle »
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

skogsråetiskogen

• Småland
« Svar #14 skrivet: 30 aug-11 kl 08:33 »
Då ska jag göra soppa endera dan!

Trasslan

• Drömmar är till för att förverkligas☺
    • Medelpad
« Svar #15 skrivet: 30 aug-11 kl 08:58 »
Mina kalkoner älskar brännässlor, men jag skulle behöva typ tusen kalkoner för att det skulle göra någon skillnad på nässelhavet.....
Helsingefår genbank, lite blandade höns, hundar och katt.

christelle

• Blekinge
« Svar #16 skrivet: 30 aug-11 kl 10:36 »
Mina kalkoner älskar brännässlor, men jag skulle behöva typ tusen kalkoner för att det skulle göra någon skillnad på nässelhavet.....
:D If you can´t beat it eat it  ;D
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Jonte P

« Svar #17 skrivet: 31 aug-11 kl 11:30 »
På vår gård fanns bitvis mycket nässlor när vi flyttade hit för tio år sedan. Jag upplever inte nässlorna som något stort problem. Vi har fått bukt med de flesta bestånden bara genom att slå av dem så att gräset gynnas. Kan tänka mig att man i vissa fall kan behöva så i gräsfrö om det varit stora och mycket täta bestånd av nässlor. De enda ställena där det fortfarande är ganska gottom nässlor är i en hage där det dels är mycket stenar vilket gör att vi inte slår av så ofta där samtidigt som det är en del träd som gör det skuggigt. Då trivs inte gräset och nässlorna kan fortsätta att regera. Det har dock blivit mycket bättre även här.

Så, ge inte upp! Det går att få bukt med dem bara man slår av dem minst tre gånger per år så att gräset gynnas och kan konkurera. Grejen är nog den att man inte får vara för sent på det med första avslagningen. Gräset växer ju bäst på våren.

Nässlor växer där det fins gott om näring. Att inte låta djuren beta är ingen lösning. Djuren tillför ju inte någon näring. De omsätter bara den som redan finns. Detta förutsätter att man inte tillskottsutfodrar, då tillför man ju indirekt marken mer näring.

Mitt problem är skräppor. De är djävulens påfund och näst intill omöjliga att bli av med. Om alla skräppor vore nässlor på min gård vore jag lycklig för då hade jag kunnat se ljuset i tunneln...
Ekologisk småbrukare med lantraser (rödkullor, fjällnära, gutefår, ölandsgäss & åsbohöns)

Maria Österåker

• Finland
« Svar #18 skrivet: 02 sep-11 kl 08:23 »
Tack Jonte! Nu känns det bättre :). Visserligen har även vi slagit ner nässlorna nu och då, men troligen började vi för sent i våras. Nya tag nästa vår! Skrattade lite gott åt slutet på ditt svar. Här i Österbotten, Finland är skräppor det samma som mannens testiklar, vilket gjorde att din liknelse med djävulens påfund blev ganska kul :D

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #19 skrivet: 03 sep-11 kl 08:13 »
En sak som nässlor inte gillar är tramp. Så när ni slagit nässlorna kan det vara läge sätta vattenkar, saltsten och mineralbalja så att djuren trampar omkring bland nässlorna. Ger antagligen bättre effekt med större djur som ko och häst men, många bäckar små.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Dela detta:

* Inloggade just nu

532 gäster, 4 användare (1 dolda)
Galaxie, Fia06, torbjorn

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser