Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Måste man ha en lada!?  (läst 4132 gånger)

PetraF

• Värmland
Måste man ha en lada!?
« skrivet: 28 aug-11 kl 21:13 »
Jag vill ha Helsingefår.
Jag har skog, inga direkta ängar. Skogen är blandad med löv, barr och örter (som vanlig skog alltså :) )
Jag blir tokig när jag läser vad man måste ha till får.
En del säger att de nöjer sig med ett vindskydd, och en del säger lada.
Jag hade tänkt att de skulle ha en vindskydd i varje hage (två) och sen ett större, mer tätt och ordentligt.
Hade också tänkt att dela av en del för ev.lammning.
Är jag helt fel ute?

Skogsola

• Gäst
SV: Måste man ha en lada!?
« Svar #1 skrivet: 28 aug-11 kl 21:46 »
En lada är ursprungligen till att lagra foder i. Kan du lösa det ändå så behöver du ingen lada. Fåren (eller snarare myndigheterna) behöver tre väggar, tak och frostfritt vatten.

PetraF

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 28 aug-11 kl 23:17 »
Tack! :)

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 03 sep-11 kl 00:15 »
Jag vill ha Helsingefår.
Jag har skog, inga direkta ängar. Skogen är blandad med löv, barr och örter (som vanlig skog alltså :) Jag blir tokig när jag läser vad man måste ha till får.

Fåren måste ha bete, inte bara gå i skog och äta barr löv o örter  :-\
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Skogsola

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 03 sep-11 kl 07:39 »
 Lövsly i lagom höjd äter de med förtjusning. Barr däremot äter de inte.

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
« Svar #5 skrivet: 03 sep-11 kl 09:09 »
 Man "måste" inte ha bete, men har man inte tillräckligt med gräs i hagen får man ju lov att fodra med hö eller hösilage året om.....
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #6 skrivet: 03 sep-11 kl 09:21 »
Jag tror du måste ha tillgång till stall eller liknande för att kunna ställa in djur som ev. blir sjuka.
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

sallyomolly

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 03 sep-11 kl 10:43 »
Det
« Senast ändrad: 23 apr-12 kl 09:51 av sallyomolly »

Skogsola

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 03 sep-11 kl 11:11 »
 Vad gäller sjuka får så finns det två alternativ beroende på sjukdomens art. : Lammgryta eller rävåtel.

PetraF

• Värmland
« Svar #9 skrivet: 04 sep-11 kl 20:54 »
Tack för alla svar. Min plan är att göra ett rejält fårhus med tre väggar och tak. Dörrar och torrt. Vill INTE att de ska frysa och bli blöta.
Har räknat med att utfodra med hö. Vad har man fårpellets för? Bara för dräktiga och digivande tackor? Eller kan man komplettera hö och bete med det?
Nu ser det lite ostadigt ut på att hämta får nu i vår, eftersom vi tydligen ska få en majbebis :)

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #10 skrivet: 07 sep-11 kl 15:21 »
Jag tror du måste ha tillgång till stall eller liknande för att kunna ställa in djur som ev. blir sjuka.
Ja det måste man.

Djurskyddsbestämmelserna 2011:
Sjuka eller skadade får som behöver särskild vård ska kunna tas om  hand  lösgående i ett närbeläget  utrymme, i en så kallad sjukbox. Där ska djuren vid behov kunna hållas individuellt.
Sjukboxen  ska ha  ett  klimat  som  djuren  är vana  vid.  För  får och getter  som går ute under  den kalla  årstiden  eller  som hålls  i stallar med utomhusliknande klimat under vintern ska det finnas behandlingsplatser  som  vid  behov går att värma upp. Utrymmet bör kunna värmas upp till +10 °C inom 1 timme.
För  får och getter  bör  utrymmet  för  sjuka  djur  vara  stort nog att rymma minst 1 djur per 50 djur i besättningen.
För utegångsdjur och för djur som går på bete bör sjukboxen vara placerad så, att ett djur kan tas om hand i utrymmet inom en halvtimme.
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

596 gäster, 2 användare
Själv är bäste dräng, beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser