Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur få ned kostnaden?  (läst 36157 gånger)

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
SV: Hur få ned kostnaden?
« Svar #80 skrivet: 08 sep-11 kl 10:24 »
Jag känner till två fall (varav ett var hemma hos mig) där rovdjur tagit vuxna kaniner ur en kompostgallerbur genom gallret! Och ungar går enkelt ut även om man bara har sånt galler i botten (också egen erfarenhet).

Fyrpunktssvetsat nät är väl ett av dom säkraste korten. Gräs tycker jag att kaninerna kommer åt ändå.
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

JBF

• Småland
« Svar #81 skrivet: 08 sep-11 kl 11:02 »
;D Var foten i stöveln när den träffade?  ;D

Och ja, jag tror att jag förstår hur Du gör.  Fiffigt, men hur mycket kostar hundgallret egentligen?  Mått, vikt?  För en betesbur ska ju flyttas ...  *stånk, kånk!*

Nej, jag var naken, endast iförd ett par foppatofflor... Hoppas inte någon såg mig. Tur att man bor mitt i skogen. Jag skulle ha tagit hundens pejl så man kunde fått kontakt med husse också bara.

Måtten är som hundgallrens mått. 200*110 cm har jag ett par. 220 * 90 cm någon annan. Nätrullen är 100 cm hög och invikt ca 25 cm upptill runtom hela buren, detta ger stadga till "konstruktionen". Burhöjden är ca 70 då (eftersom ca 5 cm viks in under hundgårdsgallret. Den väger inte så mycket, ett par kilo kanske. Jag har fäst handtag gjorda av ståltråd med trädgårdsslang som hand-skydd så man lätt kan dra den. Skall den flyttas längre har jag tagit en bräda med ett par hjul fastskruvade under (kontorsstolshjul) som jag ställer buren på och rullar iväg.

Priset på hundgårdsgaller-svindyrt om man inte har en svåger som jobbar på en stooor fabrik som tillverkar galler som man kan köpa skrotade sektioner av..

Jag har en bur gjord av samma sorts putsnät men där botten består av flätverksnät fäst på en träram. Så det går ju att bygga så utan hundgårdsgaller också!
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #82 skrivet: 08 sep-11 kl 11:44 »
Jag känner till två fall (varav ett var hemma hos mig) där rovdjur tagit vuxna kaniner ur en kompostgallerbur genom gallret! Och ungar går enkelt ut även om man bara har sånt galler i botten (också egen erfarenhet).

Fyrpunktssvetsat nät är väl ett av dom säkraste korten. Gräs tycker jag att kaninerna kommer åt ändå.

Det är ju nästan vuxna djur jag har. Och kompostgallret är enbart i botten på buren. på sidorna och ovanpå är det fyrkatsnät, så, när man har ungar så är det liksom bara att vända buren upp och ner, så tar sig ungarna inte ut genom botten!

Min erfarenhet är dock att de inte kommer åt i princip nåt gräs alls genom det fyrkantssvetsade. Genom kompostgallret kommer de åt litegrann, men det blir liksom inget att kalla "bete"... Därav funderade jag lite på nån lösning med större maskor än kompostgaller i botten, för vuxna och större ungdjur...

Har en liten idé om betesbur. Om man hittar ett galler, har sett armeringsgaller, med ungefär 10x10 rutor (minns inte exakt storlek) som kaninerna borde kunna beta igenom, så kan man bygga en bottenram runt detta, och sen slangklämmor, och sån däringa styv plastslang. Alltså, göra bågar, i stil med ett bågväxthus. Sen fästa fyrkantsnät över det. Då borde man kunna få till en skapligt stor bur ganska enkelt, och dessutom lätt att flytta! Problemet blir då dörrkonstruktionen, men det får man fundera lite till på!

Gösta

« Svar #83 skrivet: 08 sep-11 kl 12:59 »
På den tiden jag använde betesburar hade jag armeringsmattor utlagda på gräsmattan. sedan var det bara att flytta buren över mattan. På den tiden buren stod stilla hann inte djuren gräva sig ut. Flyttning skedde dock varannan dag.
Gösta

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #84 skrivet: 08 sep-11 kl 14:22 »
Det är ju nästan vuxna djur jag har. Och kompostgallret är enbart i botten på buren. på sidorna och ovanpå är det fyrkatsnät, så, när man har ungar så är det liksom bara att vända buren upp och ner, så tar sig ungarna inte ut genom botten!

Min erfarenhet är dock att de inte kommer åt i princip nåt gräs alls genom det fyrkantssvetsade. Genom kompostgallret kommer de åt litegrann, men det blir liksom inget att kalla "bete"... Därav funderade jag lite på nån lösning med större maskor än kompostgaller i botten, för vuxna och större ungdjur...

Genom fyrkantssvetsat 25x50 mm kommer de åt att beta men inte att gå sin väg.

Om man har stora maskor i taknätet tar de sig ut den vägen genom att klättra uppför väggarna.

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #85 skrivet: 08 sep-11 kl 17:50 »
Genom fyrkantssvetsat 25x50 mm kommer de åt att beta men inte att gå sin väg.

Om man har stora maskor i taknätet tar de sig ut den vägen genom att klättra uppför väggarna.

...vilket man enkelt åtgärdar genom att lägga masonit, golvmatta eller dylikt på taket! (Har sånt hemma, bara lägga på).

Men, Frances kaninburar med fyrkantsnät är totalt "grässäkra". Gräset gulnar där buren stått, och inget är avbetat. Men det låter som att ert nät har större maskor. Jag har samma sorts nät som Frances i mina burar, men kompostgaller i botten. De är väl okej. Kaninerna kommer åt att äta litegrann. Men inte så det räcker som foder inte! Mest lite sysselsättning.. Känns som att det mesta gräset liksom viker sig under buren, så det trycks ner mot marken... Och ja, jag lyfter buren när jag flyttar den.

Gille

• -
« Svar #86 skrivet: 09 sep-11 kl 10:30 »
En utebur behöver nog inte bli så värst tung. Jag slöpar mina dessutom en bit 1-2 ggr per dag, behöver aldrig lyfta. Den stora (som inte används längre) har hjul. När jag hade kompostgaller i botten tyckte jag de grävde lite för mycket men tänkte testa igen. Jag har haft fyrkantsnät på de senaste och det har fungerat bra, men jag kommer nog klippa upp några så de blir större.

Gösta: Det var ju smart! Önskar jag hade en plan fin gräsmatta bara...
Kaninuppfödare och pelargontant.

katten jussi

• En strähårig kaffekat från karelen
    • Ångermanland
« Svar #87 skrivet: 09 sep-11 kl 12:56 »
Just nu köper jag väldigt dyrt burströ till mina mellerudskaniner, Remiss heter det och kostar 189 spänn säcken. Snålar jag som bara den räcker den i tre veckor, vilket innebär att min kostnad för burströ är drygt 360 kronor i månaden. Vad använder ni? Remiss är ju väldigt bra på så vis att det inte skräpar så mycket i trädgården som jag kan tänka att vanligt spån gör.
Vad använder ni för pellets? Jag köper Lissie men det är också rätt dyrt tycker jag, men populärt hos kaninerna :P

om du åker till närmaste ridhus eller nån annan som säjer såg/kutterspån då kotar det bara en bråkdel även eldnings pellets kostar ca 40kr säcken och fungerar för kaniner
katten jussi

MorAnna

• Västmanland
« Svar #88 skrivet: 09 sep-11 kl 13:31 »
Nätsektion till hundgård finns t.ex. på nordpost (www.nordpost.se - sök på "hundgård" t.ex.), kostar 493.75 kr (inkl moms) för en ruta på 120x180 cm. Rutstorlek 5x5 cm. Finns säkert andra, men jag har inte hittat någon billigare. Har själv tänkt bygga en hundgård - de har paketpris om man köper ett visst antal nätsektioner + dörrsektion.

Dalton

• Dalsland
« Svar #89 skrivet: 10 sep-11 kl 17:23 »
I princip kan man istället ge "en mindre mängd" pellets, som det står i skötselråden, men det är dyrare och gör ingen uppenbar nytta.

Så det är alltså enbart en ideologisk åsikt att lantraskaniner inte skall äta pellets? Om det är samma näring (i stort sett) som i spannmål och enda skillnaden är priset så måste det väl ändå vara upp till utfodraren?
Jag menar, jag kan ju välja att servera mina kaniner en vattenskål fylld med äkta källvatten från Uzbekistan om jag är på det humöret - vatten som vatten?  :)

Mina framtida kaniner kommer högst troligtvis att få äta havre då jag är omgiven av en massa havreåkrar, jag är bara nyfiken på vad argumentet "mot pellets / för spannmål" baserades på.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #90 skrivet: 11 sep-11 kl 00:54 »
Så det är alltså enbart en ideologisk åsikt att lantraskaniner inte skall äta pellets? Om det är samma näring (i stort sett) som i spannmål och enda skillnaden är priset så måste det väl ändå vara upp till utfodraren?

Den ideologiska skillnaden är främst synen på grovfoder, är det den föda kaninen är idealiskt anpassad att äta eller är det en sekunda bukfylla som kan liknas vid att leva på bara potatis. Och som förlängning på det, varifrån kommer proteinet? Om man ger kaninen en i mina ögon normal grovfodergiva på några hekto till ett halvt kilo så innehåller det allt protein djuret behöver och då har det nog ingen större betydelse om man kompletterar detta med några gram spannmål eller pellets.

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #91 skrivet: 11 sep-11 kl 14:18 »
Sen kan man tycka att det är avelsmässigt sunt att se till att de gammla lantraserna klarar sig bra på endast stråfoder.... men egentligen så kan man skörda hö/hösilage/ensilage med dagens teknik som fyller alla behov som finns för de allra flesta gräsätare.

Oavsett om man har får, hästar eller rentav kaniner så gäller ju att man ska lägga krutet på ett bra grovfoder istället för att köpa dyra färdigfoder och spannmål.

Våra gottlandsniner får"bara" hö men då hö som är tidigt skördat så att protein och energi är avsevärt högre än i förvuxet sensommargräs.
Detta kan man då komplettera med mineraler efter behov.

Den dan man måste utfodra sina kaniner med massor av pellets (läs soja från skövlad regnskog) och spannmål så kan man lika gärna köpa färdigmat på ICA och trycka i sig, det förtar liksom meningen med lokalproducerad mat.

Sen finns det ju de som inte äter sina kaniner, men även där gäller att man i möjligaste mån vill föda upp dom på lokalt producerat stråfoder - och undvika dyra färdigfoder som ska åka världen runt på båt och lastbil. Ska man ge nått annat än lokalproducerat stråfoder så bör det vara lokalproducerad spannmål.

Tusan, hela vitsen med kaninuppfödning är att det ska vara resurssnålt...

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #92 skrivet: 11 sep-11 kl 23:23 »
Min åsikt är att vi ska imitera kaninens naturliga kost. Att endast ge timotejhö är inte tillräckligt... I naturen äter kaninen olika gräs, örter, blommor, ris, knoppar, rötter, bark, och lite frön... Inte bara timotej och klöver.

Men har man möjlighet att skörda och torka in denna variation så räcker ju detta "hö" alldeles utmärkt. Det är bara det, att har man inte möjlighet att själv odla och skörda och förvara, så är det för de allra flesta mkt svårt att få tag i.

Själv köper jag örter och andra torkade växter/delar från Tyskland för att komplettera mitt artfattiga hö. Noll spannmål, noll sockerbiprodukter, noll soya och ca 80% ekologiskt. Om ngn känner till försäljare av storpack svenskskördade ingredienser får dom gärna kontakta mig.

Jag ger alltså varken spannmål eller pellets som kraftfoder, vann klass B med egenuppfött ungdjur för nån vecka sen.
//Lina

jebo

• Västergötland
« Svar #93 skrivet: 12 sep-11 kl 07:48 »
Har nu hittat ett betydligt billigare pellets i större förpackning så nu har kostnaden gått ner avsevärt. Ska också försöka börja med hampaströ. Tack för alla tips.

MorAnna

• Västmanland
« Svar #94 skrivet: 12 sep-11 kl 09:49 »
Att endast ge timotejhö är inte tillräckligt...

Bönderna häromkring kör en fröblandning som heter "ängshö" eller nåt sånt (finns flera varianter att köpa, färdiga). Diverse örter, inkl kärringtand och kråkvicker (som är ärtväxter och alltså dels höjer proteinhalten i höt och dels kväveberikar jorden). Ger väldigt bra hö - som också luktar gott av örter :-D.

red

• Bohuslän
« Svar #95 skrivet: 30 sep-11 kl 23:52 »
sånt som redan ligger på marken altså? eller ska man "plocka från tallen direkt", blandat med lite vad som helst av det som ligger på marken eller ska man rensa lite?
ströet är det som varit störst problem för oss att fixa

Torrt barrmaterial som redan ligger på marken. Bara att kratta ihop och hiva i hinkar / tunnor / säckar för förvaring.
"It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society."

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #96 skrivet: 01 okt-11 kl 08:17 »
Kaniner är för övrigt INTE gräsätare. Dom är selektiva herbivorer (herbivor = växtätare).

På andra delar på alternativ (fårforumet) kan ni läsa om vad som händer om man ger får ett hästhö med enbart grova strån. Det blir inte bra...
//Lina

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #97 skrivet: 01 okt-11 kl 11:03 »
Att bara ge kaniner grovt hästhö är dumt. Det produceras så mycket vall i hela landet att det är otänkbart att halm från gräsfröproduktion är det enda som går att uppbringa.

Ett tips för den som inte vill importera pelleterat ogräs från Tyskland är att förbarma sig över någon av de marginella gräsplättar som inte brukas alls för att de är för små eller ligger opraktiskt till. Där finns blandad flora som kaniner gillar.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #98 skrivet: 01 okt-11 kl 11:17 »
Ordet ogräs borde utrotas. Det heter artvariation  ;D.

//Lina

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #99 skrivet: 01 okt-11 kl 17:28 »
Ordet ogräs borde utrotas. Det heter artvariation  ;D.

;D
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Dela detta:

* Inloggade just nu

506 gäster, 1 användare
hammer

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser