Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är alla bönor olämpliga att äta utan att kokas först?  (läst 21472 gånger)

FinaStina

• Ångermanland
Har satt brytbönor....tror jag att det var. De är ganska låga, klättrar och hade ljuslila blommor. De är SÅ goda att äta råa men har hört att bönor ska kokas innan man äter dem på grund av ett ämne som gör att man kan bli dålig i magen. Om man måste koka dem, hur länge ska de kokas då? Ska de bli helt mjuka? Hur gör ni?
Har höns, Gotlandskaniner, hund, två barn och man....och drömmer om att hitta en gård där vi kan ha fler djur och odla mer....leva mer helt enkelt!

Bo

SV: Är alla bönor olämpliga att äta utan att kokas först?
« Svar #1 skrivet: 25 aug-11 kl 21:37 »
Rectin heter giftet som gör att bönor bör kokas. Bondbönan är en ärta och är inte giftig men det håller inte alla med om.

Lektin skall det vara ja.

« Senast ändrad: 27 aug-11 kl 21:27 av Bo »

Vurre

« Svar #2 skrivet: 26 aug-11 kl 14:39 »
Om du inte blir dålig av dina råa bönor är det väl ingen fara att äta dem.
snus? vad är priset på en pris?

marymae

• Västerbotten
    • Det jag tänker
« Svar #4 skrivet: 26 aug-11 kl 16:18 »
Det är vad jag vet bara svagt giftigt och ger illamående så lite kan du säkert få i dig utan problem men jag rekommenderar det inte och det går ändå så fort att koka dem att jag inte förstår varför du ska äta dem råa.
elliha.blogspot.com

Hamstern

• jodå en hamster är jag allt, men bara lagom
    • Västergötland
« Svar #5 skrivet: 12 feb-13 kl 21:05 »
det här hittade jag när jag googlade på saken...vet inte riktigt vad man ska tro och göra... :-\ är det någon som vanligen äter råa bondbönor som upplevt eller inte upplevt något?

"Lektiner är en annan grupp ämnen som kan ge akuta problem. En del av dem är rejält giftiga och är den viktigaste orsaken till att du ska vara försiktig med råa bönor i köket.  Även i groddad form bör lektinrika sojabönor och kidneybönor tillagas ordentligt.  Underkokta bönor (och vissa typer av spannmål) kan leda till illamående, diarré men också akut matförgiftning. Otillräckligt upphettade bondbönor kan vara livsfarligt för personer som lider av favism.  Det beräknas att ca 200 miljoner, vanligen män,  i världen lider av favism. Men alla lektiner är inte farliga, en del anses till och med hälsosamma."

Malin Johansson

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 12 feb-13 kl 21:10 »
Jag har ätit råa bondbönor, haricot vertes, vaxbönor utan problem. Jag kanske är recistent.

christelle

• Blekinge
« Svar #7 skrivet: 12 feb-13 kl 22:28 »
Det är klart att man kan äta råa bönor men speciellt nyttigt är det nog inte för kroppen.
Så här anger man på Saltå Kvarn http://www.saltakvarn.se/recept/receptblad/bonorblotlaggningkokning.htm
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Dela detta:

* Inloggade just nu

627 gäster, 2 användare (1 dolda)
pow

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser