Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vind/regn skydd  (läst 3023 gånger)

Kira

• Småland
Vind/regn skydd
« skrivet: 24 aug-11 kl 12:11 »
Tänkte bygga ett nytt vindskydd till fåren och har en del funderingar kring golvet. Vill gärna palla upp det lite från marken och har lite rester av trallplank (impregmerat) liggande. Maken säger dock att man inte ska använda sånt i djursammanhang. Själv tänkte jag att golvet skulle bli mer hållbart än vanligt trävirke, ovanpå är det ju meningen att det ska vara en halmbädd.

Har också funderingar på att bygga ett mobilt vindskydd, antingen på hjul eller ett som är lätt att demontera och flytta. Några tips?

Körven

• Värmland
SV: Vind/regn skydd
« Svar #1 skrivet: 24 aug-11 kl 12:24 »
Det är ingen fara med tryckimpregmerat virke som golv.Det är som med det mesta folk i största allmänhet har en övertro på saker o tings giftighet.Ett vanligt trägolv ruttnar på nolltid,men det beror naturligtvis på kvaliten och val av virke.En snabb vuxen granbräda ruttnar fort men en senvuxen furabräda kan hålla länge.Det som verkar underligt är att brädor gjorda av Asp har en mycket lång hållbarhet,men vart får man tag på sådana brädor.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
« Svar #2 skrivet: 24 aug-11 kl 21:20 »
Varför ska du palla upp det ??
En bra grusbädd funkar fint som botten.
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

silverzurfaren

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 25 aug-11 kl 00:04 »
skulle faktiskt rekommendera att lyfta upp bädden. gärna med ett löst sittande "hus" på. då kan man lyfta av huset med traktorn, å sen blir det lättare att mocka än det blir på en grusbädd. började med detta att ha trall i hundgården och har fortsatt sen dess på alla typer av djurstallar förutom till hästarna. lättmockat å dessutom avspolningsbart om det blir riktigt äckligt. lättare att hålla rent än grusbädd. köper du färsk 28-120-trall så lägg den utan mellanrum. det blir mellanrum efter ett tag iallafall. å lägg gärna extra pengar på att få riktiga rostfria trallskruv. urin har en förmåga att få dom billigare skruvarna att rosta.

dyrare men enklare arbete känner jag att resultatet blir om man bygger trall. vi riktiga män är ju lata av naturen så se till att det blir så lätt å enkelt som möjligt att jobba med! ;D
7 ha varav hälften bete, hälften skog, hälften ogräs å hälften stenhögar. shettis å welch cob, 11 får, 40 individer i hönshuset, 4 katter å en bordercollie som vet vad han gör.

det finns för få gamla kvar som kan berätta hur det ska gå till..

Kira

• Småland
« Svar #4 skrivet: 25 aug-11 kl 10:56 »
skulle faktiskt rekommendera att lyfta upp bädden. gärna med ett löst sittande "hus" på. då kan man lyfta av huset med traktorn, å sen blir det lättare att mocka än det blir på en grusbädd. började med detta att ha trall i hundgården och har fortsatt sen dess på alla typer av djurstallar förutom till hästarna. lättmockat å dessutom avspolningsbart om det blir riktigt äckligt. lättare att hålla rent än grusbädd. köper du färsk 28-120-trall så lägg den utan mellanrum. det blir mellanrum efter ett tag iallafall. å lägg gärna extra pengar på att få riktiga rostfria trallskruv. urin har en förmåga att få dom billigare skruvarna att rosta.

dyrare men enklare arbete känner jag att resultatet blir om man bygger trall. vi riktiga män är ju lata av naturen så se till att det blir så lätt å enkelt som möjligt att jobba med! ;D

Just detta jag är ute efter:) Köra ut grus på mina kuperade marker fodrar riktig skopa på traktorn, oj vad jag önskar att jag hade en sån. Trallen kan jag såga och bära ut på plats och montera. Meningen är att vindskyddet bara är till att förbättra komforten sommartid och förlänga betessäsongen. Jag vet att fåren har ull och mår bra ute, men när man sitter inne och det stormar/blåser ut känns det skönt att veta att de kan söka ett bra skydd, och ute vill jag ha dem året runt, dock har jag en speciell vinterhage med ett fårhus som de ska få bo i under vintern. Tänkte använda spillbitar från mitt trädäcksbygge till golv och tak, väggarna får bli ohyvlat plank från sågen i närheten.

Jag funderar också på att bygga ett mobilt vindskydd, att ha på efterbetena (fåren betar av mina hästrator) skulle vilja bygga så att det går att stänga in dem nattetid, (det fanns inte i min föreställningsvärld att vargen skulle etablera sig så här långt söder ut då jag skaffade fåren förra året), var de än betar. Det kan hursom helst vara väldigt praktiskt att kunna stänga in ett får om det blir sjukt och behöver speciell omvårdnad, samtidigt då det kan stanna intill resten av flocken, (se och höra kompisarna genom glesa brädor).

Charlotte

• -
« Svar #5 skrivet: 25 aug-11 kl 11:59 »
Jag funderar också på att bygga ett mobilt vindskydd, att ha på efterbetena (fåren betar av mina hästrator) skulle vilja bygga så att det går att stänga in dem nattetid, (det fanns inte i min föreställningsvärld att vargen skulle etablera sig så här långt söder ut då jag skaffade fåren förra året), var de än betar. Det kan hursom helst vara väldigt praktiskt att kunna stänga in ett får om det blir sjukt och behöver speciell omvårdnad, samtidigt då det kan stanna intill resten av flocken, (se och höra kompisarna genom glesa brädor).
Hur stort har du tänkt bygga och hur "lättflyttat" behöver det vara?
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Kira

• Småland
« Svar #6 skrivet: 25 aug-11 kl 14:27 »
Hur stort har du tänkt bygga och hur "lättflyttat" behöver det vara?
Mvh
Charlotte
Vindskydd på hjul -Jag har en gammal liten traktor som skulle kunna vara dragare, alternativt en fyrhjuling. Jag behöver ju inte köra ut långt ut i skogen, det räcker ju att kunna parkera innanför grindarna på lämpligt ställe. Idag har jag 10 får att utgå ifrån men så klart är det bra om det finns plats för några fler.

Demonterbart -är för mig något man snäpper ihop med beslag eller ett fåtal skruvförband. Det kan byggas i flera moduler och därmed är man inte begränsad av storlek (antal får).

Det som känns viktigt för mig är att det faller fåren i smaken och att det är lättskött och enkelt.

silverzurfaren

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 26 aug-11 kl 00:00 »
för att göra något som är lätt att "snäppa" ihop så rekommenderar jag såna där snäppen som sitter på släpvagnar. finns i "lösvikt"på bl.a. jula.. har du lastare på traktorn? skruva fast en pall i taket på skyddet (undersidan..). då funkar det att flytta även när det blåser lite eller när det är tungt av snö så fördelas vikten ut lite å grejerna håller bättre. :)
« Senast ändrad: 26 aug-11 kl 00:38 av silverzurfaren »
7 ha varav hälften bete, hälften skog, hälften ogräs å hälften stenhögar. shettis å welch cob, 11 får, 40 individer i hönshuset, 4 katter å en bordercollie som vet vad han gör.

det finns för få gamla kvar som kan berätta hur det ska gå till..

pålle

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 26 aug-11 kl 06:48 »
Vindskydd på hjul -Jag har en gammal liten traktor som skulle kunna vara dragare, alternativt en fyrhjuling. Jag behöver ju inte köra ut långt ut i skogen, det räcker ju att kunna parkera innanför grindarna på lämpligt ställe. Idag har jag 10 får att utgå ifrån men så klart är det bra om det finns plats för några fler.

Demonterbart -är för mig något man snäpper ihop med beslag eller ett fåtal skruvförband. Det kan byggas i flera moduler och därmed är man inte begränsad av storlek (antal får).

Det som känns viktigt för mig är att det faller fåren i smaken och att det är lättskött och enkelt.
Du kan ju bygga på balvagn  det har ja sett nånstans  men du bör nog kan nån form av stöttor i hörnena för stabiliteten.

Kira

• Småland
« Svar #9 skrivet: 26 aug-11 kl 09:26 »
Såg på ett annat ställe i forumet att några byggde mobila hem gamla husvagnsunderreden kanske det kan vara en lågprisvariant...

pålle

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 26 aug-11 kl 10:09 »
Såg på ett annat ställe i forumet att några byggde mobila hem gamla husvagnsunderreden kanske det kan vara en lågprisvariant...
Kan nog funka  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

500 gäster, 2 användare (1 dolda)
Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser