Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Råg  (läst 10464 gånger)

Elin G

• Uppland
    • Radhusträdgården - köksträdgård på radhustomten
Råg
« skrivet: 02 apr-04 kl 20:15 »
Jag har lite frågor kring odling av råg. Är det nån som har erfarenhet av det? Är det väldigt svårt? Hur långt norrut kan man odla råg? Går det att odla småskaligt för husbehov?
Jag är främst intresserad av att ha det för mat, men halmslöjd är ju också kul.

Hoppas nån har svar!

MVH
Elin
Köksträdgård på radhustomten
http://radhustradgarden.blogspot.com

Vindarnas son

Re:Råg
« Svar #1 skrivet: 13 jan-05 kl 09:11 »
Hejsan Elin. Jag vet inte hur det är med "vanlig" råg men, eftersom jag bor i gamla finnmarker vet jag att svedjeråg fungerar bra och då räknar jag med att jag bor i zon 5 (- 6) någonstans.
Men som sagt, du kanske vill ha vanlig råg och hur det ligger till med den saken vet jag inte.

mvh Vindarnas son

Dagen

• I skogens trädgård höra vi hemma.
    • Småland
SV: Råg
« Svar #2 skrivet: 09 dec-09 kl 16:41 »
Tar upp den här gamla tråden, eftersom jag är lite nyfiken på om det skulle finnas en möjlighet att jag kan odla min egen råg för husbehov. Att ha till brödbak i första hand. Går det att göra allt för hand? Hur stor yta behöver man odla upp för att få ett kg mjöl? Hur går skörden till?

Mvh

Jennyt

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 09 dec-09 kl 16:48 »
Det här vill jag tjyvläsa  ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Jennyt

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 09 dec-09 kl 17:02 »
Jag glömde ju bidra med hur jag har funderingar på att göra......

Jag har plog och harv, så markberedningen blir med traktor här hos mig ;) Sedan tänkte jag så för hand och mylla mer med en kratta. Precis som när man sår gräs.......Slå, tänkte jag göra med lie och sedan tröska för hand. en liten kvarn på köksbänken skulle passa mig fint.

Jag bor i zon tre ungefär och undrar oxå över lämplig sort för odling utan bekämpningsmedel. Om man ska så i någon annan gröda (typ klöver) och precis som Per funderar jag på vilka arealer jag ska slå till med.

Hoppas att vi får in någon erfaren på tråden ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

bladhis

• Västergötland
    • www.prastakvarna.se
« Svar #5 skrivet: 10 dec-09 kl 08:39 »
Vi har odlat råg nu i två år. Att göra allt för hand blir man nog inte så fet på. Går nog åt betydligt mer energi i processen än vad man får ut av rågen. MEN det är ju kul att kunna själv och gymkort blir ju onödigt. I år hade vi ca 130 m2 och fick tröskat ca 30 kg. Jordbiten där vi sådde var ogödslad nybruten (av grisar) gammal vall som enbart harvats efter grisarna.

Svedjeråg som vi odlar blir ca 2 meter hög och är väldigt känslig för hård vind och lägger sig gärna om det regnar och blåser vid fel tidpunkt. Hugger gör vi med slåtterbalk till traktorn och binder sedan neker för hand.  Har prövat lie men fick ingen ordning på stråna då. Behövs nog en uppsamlare på lien då. Säkert andra här som vet mer om detta. Fördelen med slåtterbalk efter traktorn är att huvuddelen av stråna hamnar åt samma håll. Nekrerna ställs sedan på tork några dagar tills fröna är riktigt hårda. Då tar vi in dem i vårt fårhus som är tomt ändå och tröskar med slaga.

Man tröskar ca 10 neker per timme när man börjar på klämm på't. Grovsållar över en skottkärra och lägger sedan i papperskassar i väntan på rätt blåsiga och torra dag på hösten när vi kastar säden på en pressenning i motvind. Bööset får man i ansiktet och de korn som kommer längst får bli till utsäde, resten får hamna i limpan. Steget till malning har vi inte lyckats med än så vi har ingen aning om bakningsegenskaperna än. Tanken är att vi skall köpa oss en hushållskvarn men de är ju rackarnas dyra.

Den stora fördelen med att odla råg är tycker vi att man trycker ned ogräset väldigt bra, speciellt om man kan släppa på grisar eller höns direkt efter att man fått iväg nekerlasset. Vi brukar odla potatis och tobak där året efter. Då kan man ogräsharva en tre fyra gånger på våren innan dessa sätts. Vi för här ett ständigt krig mot kvickrot.

Lasse på Nyänget

• Medelpad
    • Nyänget
« Svar #6 skrivet: 17 dec-09 kl 19:48 »
Hej bladhis. Klarar du rågen med sådd och skörd samma år?
Skulle gärna vilja köpa nåt kilo svedjeråg till utsäde. har du att sälja?

bladhis

• Västergötland
    • www.prastakvarna.se
« Svar #7 skrivet: 17 dec-09 kl 23:15 »
Råg sår du på hösten, ju tidigare du sår ju glesare med frön har jag fått höra och det stämmer nog. I år blev det väldigt sent, mitten på oktober men det har kommit upp nu så det skall nog gå bra. Sen är det nog inte fel om man kan gödsla rågen tidigt på våren så den stockar ut sig (=fler strån per frö) ännu mera, ej något jag testat men skall försöka i vår. Det finns nog de här som har bättre kunskap än mig om detta?

Jordefamn

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 04 sep-11 kl 23:15 »
Den här tråden var lite gammal, men jag tänkte bara länka in en intressant text om småskalig odling av säd här, för andra som söker efter information - http://www.froodling.se/pdf/sad.pdf.
« Senast ändrad: 18 sep-12 kl 21:40 av Jordefamn »

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #9 skrivet: 04 sep-11 kl 23:37 »
Den här tråden var lite gammal, men jag tänkte bara länka in en intressant text om småskalig odling av säd här, för andra som söker efter information - http://www.froodling.se/pdf/sad.pdf.

Tack för det hälsar Anders (författare tillsammans med Paul Teepen)

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #10 skrivet: 15 sep-11 kl 20:32 »
Vi ska också försöka oss på att odla råg, tar gärna emot tips på bra brödsort!
Självhushåll till nytta och nöje

Dela detta:

* Inloggade just nu

376 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser