Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rönnbär till hönsen?  (läst 30105 gånger)

Lotta76

  • Gäst
Rönnbär till hönsen?
« skrivet: 08 sep-06 kl 08:59 »
Hej

Jag undrar om höns äter rönnbär ? och är det bra för dom? Jag funderar på om jag kan torka lite och ge dom i ströbädden i vinter som sysselsättning. ( jag läste här att någon brukar ge lingon så - men jag orkar inte plocka lingon ::) - det går fortare och plocka rönnbär? ;D

trollpip

  • Inlägg: 96
    • Dalarna
SV: Rönnbär till hönsen?
« Svar #1 skrivet: 08 sep-06 kl 09:41 »
Jag har oxå tänkt plocka rönnbär åt hönsen! Tänkte att det blir perfekta vintervitaminer och sysselsättning! Men jag vet dock inte om de äter dem  ::)  ::)

Så nu väntar jag oxå på svar!!!!
Djurtokig 38-åring som bor på landet med snickarman, turbodotter och busson, både mainecoon och bondkatter, shettisar, ett gäng dvärggetter, en flock med hedemorahöns (genbank) och härliga gotlandskaniner i genbank.

stoffe

  • Inlägg: 3
    • -
SV: Rönnbär till hönsen?
« Svar #2 skrivet: 08 sep-06 kl 20:07 »
Mina dvärg kochin äter inte färska rönnbär iallafall, men de äter kanske torkade??? Det har jag aldrig provat.

Amanda

  • Inlägg: 444
  • Djuren är åtminstone mänskliga!
    • Västmanland
SV: Rönnbär till hönsen?
« Svar #3 skrivet: 09 sep-06 kl 00:26 »
Höns gillar ju röda bär,,, så kanske det funkar,,, om rönnbären inte är för sura. Usch, hos mig börjar det vattnas i munnen!!! :D

Genbank i lantrasen Hedemorahöns sedan 1992. Umgås dagligen med mina 'Lyckliga Hönor' och deras småttingar.

Bondmoran

  • Inlägg: 485
SV: Rönnbär till hönsen?
« Svar #4 skrivet: 10 sep-06 kl 12:36 »
Det är väl enkelt att prova. Ta en näve och ge dom varje dag. De kan behöva några gånger för att vänja sig vid smaken.
Mina höns har gladeligen smaskat i sig olika sorters bär i sommar , både jordgubbar, hallon och vinbär slinker glatt ner.

Torkade rönnbär går bra att ge till alla djur även till att lägga bland fröna på fågelbordet till vinterfåglarna.

Bondmoran
Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

johe71

  • Inlägg: 1975
SV: Rönnbär till hönsen?
« Svar #5 skrivet: 10 sep-06 kl 18:26 »
Mina dvärg kochin äter inte färska rönnbär iallafall,

Jag kastade in några äpplen och ett par klasar rönnbär till mina höns... äpplena var de på direkt och "bråkade" om, rönnbären var det ingen som direkt brydde sig om... men när jag tittade in ett par timmar senare var rönnbären också borta...

men de äter kanske torkade???

säg att man vill ge dem 1 dl om dagen i ett halvår.. det blir 18 liter... så, hur torkar man den mängen rönnbär?  tips?

Lotta76

  • Gäst
SV: Rönnbär till hönsen?
« Svar #6 skrivet: 11 sep-06 kl 08:26 »
Hur man torkar...inte vet jag egentligen , men kan man inte bara ta ruskorna och låta rönnbären sitta kvar och hänga upp dom . borde de inte torka då? ::)

Ce

  • Inlägg: 136
SV: Rönnbär till hönsen?
« Svar #7 skrivet: 11 sep-06 kl 11:13 »
Förra året fryste jag rönnbär, men de krymper ju lite när man torkar och dessutom kanske man vill ha frysen till annat än hönsmat - så torkning är nog att föredra även om det gick utmärkat att servera frysta rönnbär (naturligtvis tinade jag dem innan jag ställde ut dem till hönsen ;))

Mina höns har inte heller kastat sig över dem, men de flesta bären har slunkit ner under dagen.
Åsbohöns(genbank) i Södra Stockholm - tupp och 7 hönor

Ulva

  • Inlägg: 1260
  • Vill man älska någon, får man börja med sig själv.
    • Finland
SV: Rönnbär till hönsen?
« Svar #8 skrivet: 11 sep-06 kl 12:48 »
Hejsan

Jag tog och testade hönsens smak för sura bär igår. De blev mycket uppskattade så det blir nog till att torka bär till vintern.

Mvh Ulva
If you want, then start to laugh
If you must, then start to cry
Be yourself don't hide. Just belive in destiny.

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Rönnbär till hönsen?
« Svar #9 skrivet: 13 sep-06 kl 09:35 »
Jag undrar om höns äter rönnbär ? och är det bra för dom?

Man ska inte ge för mycket för Rönnbär är laxerande så hönsen kan bli lösare än vanligt i magen av dem !  ::)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

ogräsodlaren

  • Inlägg: 35
    • Västerbotten
    • Torpängar'n
SV: Rönnbär till hönsen?
« Svar #10 skrivet: 18 sep-06 kl 19:32 »
om rönnbären inte är för sura. Usch, hos mig börjar det vattnas i munnen!!! :D



Har du smakat frysta rönnbär? dom är inte alls lika sura! man kan låta dem sitta kvar under en par frostnätter innan man plockar in dem, dom är riktigt hyggliga i smaken.
« Senast ändrad: 29 aug-12 kl 12:31 av Sirpa »
"kyrkan är aldrig så full att inte prästen går in"

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Rönnbär till hönsen?
« Svar #11 skrivet: 03 aug-08 kl 17:54 »
Höns äter rönnbär, och det är dessutom nyttigt för dem, ge dem lite åt gången hela vintern.
Låt dem frysa på träden om du bor där det blir kallt tidigt, då blir de mindre sura.

Hönsen har nog andra preferenser på smak än vi, de tycker kanske inte alls de är sura.
Men många djur reagerar på rött, det är en universell varningsfärg, så de kan vara lite försiktiga i början.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Osis

  • Inlägg: 50
SV: Rönnbär till hönsen?
« Svar #12 skrivet: 03 aug-08 kl 19:38 »
Jag råkade riva ner en rönngren med gröna, omogna bär för ett par veckor sedan. Dessa slängde jag in till hönorna och det slank ner.

Inga-Karin

  • Inlägg: 648
  • Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
SV: Rönnbär till hönsen?
« Svar #13 skrivet: 05 aug-08 kl 18:30 »
Visst äter de rönnbär.

Vår hönsgård skuggas av ett stort rönnbärsträd och jag kollade upp saken innan och ser nu när de är mogna att de äter dem. Dock ett varnande finger för lösa magar!
Därför tänker jag plocka ner de som hänger över och hamnar i går´n så att jag kan begränsa intag. Nattens oväder hann jag dock inte förbereda mig på, men det ramlade inte ner så många att de tar skada.....de smakade smaskens!

Jag tänker torka rönnbär som finns på tomten i obegränsad mängd. MVH I-K
« Senast ändrad: 29 aug-12 kl 11:47 av Sirpa »
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

Nettis

  • Inlägg: 2568
  • Smörblommans Siv
SV: Rönnbär till hönsen?
« Svar #14 skrivet: 03 okt-08 kl 09:07 »
Jag har en vedspis där jag torkar rönnbär varje höst. Ger sen hönsen en näve lite då och då under vintern, särkilt om det är så kallt att de inte kan gå ut på nån dag. Det är mycket uppskattat. Har även provat att torka nypon i höst för att se om det också gillas av damerna.

Rakadero

  • Inlägg: 3188
    • Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: Rönnbär till hönsen?
« Svar #15 skrivet: 03 okt-08 kl 11:45 »
Jag har en vedspis där jag torkar rönnbär varje höst. Ger sen hönsen en näve lite då och då under vintern, särkilt om det är så kallt att de inte kan gå ut på nån dag. Det är mycket uppskattat. Har även provat att torka nypon i höst för att se om det också gillas av damerna.

Hur gör du då? Jag har hört att man ska kunna torka äppleringar i vedspis också, men vet inte hur man gör? Lägger man det i ugnen då? Det kan ju bli hur varmt som helst och man vet ju inte hur varmt... Eller torkar man det på något sätt ovanpå?
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Nettis

  • Inlägg: 2568
  • Smörblommans Siv
SV: Rönnbär till hönsen?
« Svar #16 skrivet: 05 okt-08 kl 09:31 »
Jag lägger en plåt uppe på ett kastrullskydd av metall så att plåten kommer upp en bit. Lägger plåt och skydd längst in mot den kant som blir minst varm och så lägger jag bären uppe på plåten. Inte för många på en gång men så mångs som det går utan att de ligger uppe på varandra. Det tar några dagar.

I år har det varit mycket vatten i bären så de har varit hårdtorkade men jag har ändå fått ihop några liter inför vintern. Provade också att torka vinbär på samma sätt men det gick inte alls. Däremot nypon och annan frukt har gått bra.

Inga-Karin

  • Inlägg: 648
  • Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
SV: Rönnbär till hönsen?
« Svar #17 skrivet: 08 okt-08 kl 19:26 »
Jag har hängt upp en stång över vedspisen för hembakat knäckebröd. Där kan jag hänga snören i ring fyllda med äppelringar eller trattisar. Farmor torkade sina äppelringar  i en långpanna på eftervärmen i spisen eller uppepå. Det tycker jag kan vara svårt att hitta rätt temperatur för.

Lycka till du med önskar I-K
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

JennyN

  • Inlägg: 874
    • Jennys frön & sånt
SV: Rönnbär till hönsen?
« Svar #18 skrivet: 02 sep-09 kl 16:25 »
Barnen trädde rönnbär på sytråd ifjol, det blev fina girlanger att ha i köksfönstret - och barnen var tysta och koncentrerade i flera timmar  ;)

I vintras repade vi av dem och gav till hönsen.
Vi hade också rönnbär i frysen, men då vi var tvugna att tina dem innan hönsen fick dem blev det ju lite meckigt vid serveringen.

Johanna Sareklint

  • Inlägg: 615
    • Blekinge
    • Johannas hörna
SV: Rönnbär till hönsen?
« Svar #19 skrivet: 07 sep-09 kl 08:21 »
Men många djur reagerar på rött, det är en universell varningsfärg, så de kan vara lite försiktiga i början.

Det känner nog inte mina småttingar till ;) de älskar röda vinbär, men däremot ignorerar de dom svarta vinbären!  ::)

Johanna
Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

735 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser