Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur vet slakteriet att det är mina djur om de har annat ppnr i örat?  (läst 1525 gånger)

Grendela

• Småland
    • Skälshult gård
Imorgon kommer slaktbilen och hämtar några får, varav några som inte är födda på min gård utan inköpta och har således ett annat produktionplats-nr i örat.

Hur vet slakteriet då att det är mina djur? Ska man skicka med något särskilt papper? De sa inget om det vid slaktanmälan, och vi är nybörjare på det här....

Hur brukar ni göra?

Liten gård i småländska skogen. www.skalshult.se

siken

• Blekinge
Be transportören skriva djurens fullständiga identitetsnummer på intransportsedeln, det borde ju funka. Hör med tranportören, ibland har de speciella märken med sig i bilen, för att sätta i öronen på djuren vid sådana här situationer.
Vissa slakterier har leverantörsnummer på sina leverantörer, och kan då skicka ut plastmärken med det numret på. Märkena behöver man dock beställa några veckor innan slaktleveransen.
Föder upp myskankor, åsbohöns och gutefår

Grendela

• Småland
    • Skälshult gård
Ja, det vore ju toppen om det bara gick att skriva in i intransportsedeln. Bökigt att börja märka fåren igen, vi har hållt på hela kvällen nu för att märka dom med återtagsmärken för skinn. Jag har också skrivit ut en lista från Stalljournalen Elitlamm, så kanske han bara kan ta med den som en bilaga, det vore ju toppen!

Liten gård i småländska skogen. www.skalshult.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

538 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser