Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Problem med min såmaskin (Tive)  (läst 5142 gånger)

Sano

• Bohuslän
Problem med min såmaskin (Tive)
« skrivet: 11 jan-06 kl 15:35 »
Hej!

Jag har ett problem med min såmaskin. Det är en Tive, 2m med billar. Problemet är att när jag har kalibrerat den efter konstens alla regler och den ger rätt mängd vid vridprov blir det i alla fall alldeles för lite när jag kör på fältet. Det brukar bli 1/3 - 1/2 av den inställda mängden (och ja, jag har räknat rätt...). Först hade jag bara problemet vid sådd av vallfrö men förra året även vid sådd av havre och rågvete. Kan det vara något kugghjul som är slitet och borde bytas eller någon kedja som skulle spännas..? Jag kan inte se några förslitningsskador. Har du några idéer?

MVH Sara
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

Målle

• Gäst
« Svar #1 skrivet: 19 jan-06 kl 18:10 »
Du vevar kanske för snabbt när du gör vridprov? Knastervalsen ska gå ungefär i den hastighet som när du kör maskinen. Eller så kanske du inte har maskinen riktigt nersänkt så det markdrivna hjulet slirar.

Sano

• Bohuslän
« Svar #2 skrivet: 24 jan-06 kl 17:08 »
Tyvärr, båda de felkällorna har jag uteslutit...  :-\  Fler idéer? Kan kugghjulen bli utslitna, utan att det syns, måntro..? Verkar osannolikt, tycker jag, men jag kan inte komma på något annat.

Målle

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 28 jan-06 kl 07:42 »
Hur ser uppkomsten ut? Glest men jämt eller bitvis normalt men med luckor?

Sano

• Bohuslän
« Svar #4 skrivet: 01 feb-06 kl 18:08 »
Jämnt och fint men - naturligtvis - glest. Den matar helt enkelt ut mindre än den är kalibrerad för, men fungerar annars som den ska. Jag FATTAR INTE vad det är som är fel! Grubblar och grubblar...

Filip Skräplund

« Svar #5 skrivet: 01 feb-06 kl 19:17 »
Har matningen funkat ok nån gång under den tid du har haft maskinen?

Man skulle kunna tänka sig att en brytpinne har gått av nånstans (om det finns brytpinnar förstås) och att ett kugghjul slirar men ändå har en viss friktion mot axeln , men det borde väl isf ge ojämnt resultat.

Slitna kugghjul kan du glömma anser jag.

Är utmatarvalsen ok?
Om den är av plast så kan det räcka med ett kvarglömt sädeskorn för att mössen ska få "korn" på det och gnaga sönder valsen.
Men det skulle säkert ge ojämn uppkomst.

Kolla drivningen från hjulen och uppåt.
Det är ju det enda som skiljer vridprovet från verklig sådd, att drivhjulet står still vid vridprovet (hmmm.....tror jag alltså, det är 26 år sen jag senast höll på med sådd så jag har lite diffusa minnesbilder av hur en såmaskin ser ut i detalj. Sen skiljer sig ju märkena åt en del också).

« Senast ändrad: 01 feb-06 kl 19:42 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Sano

• Bohuslän
« Svar #6 skrivet: 09 feb-06 kl 10:03 »
I början fungerade utmatningen för stora frön (stråsäd), men gav ca halva mängden för vallfrö. Nu - ca tio år senare - ger den halva mängden för alla frön. (Tyvärr inte exakt hälften och inte lika mycket fel varje gång - vilke borde innebära, inser jag nu när jag skriver detta, att utmatningen blir åtminstone lite ojämn...)

Slirande kugghjul - ja, något sådant måste det väl vara. Brytpinnar vet jag inte om det finns några, var skulle de sitta i så fall? Utmatarvalsen verkar ok - och om den var musäten borde det väl ge högre mängd, inte lägre? Drivhjulet används vid vridprovet, så den felkällan är utesluten. Tja...inte vet jag... men tack för alla förslag!                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                            

Målle

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 10 mar-06 kl 14:17 »
Musteorin kan vi avskriva, den förklarar inte skillnaden mellan vridprovet och verklig mängd.
Du kan kanske kolla om kraftöverföringen slirar genom att sätta en eller flera träkilar på knastervalsen som spärrar denna. Sen försöker du dra runt drivhjulet när maskinen är upplyft.  Är allt ok ska hjulet inte gå att dra mer än nåt halvt varv sen ska träkilarna hindra detta. Om hjulet ändå går runt bör det gå att se var det slirar.
Maskinen är två meter bred skriver du. Måste vara en väldigt gammal maskin. Är den avsedd för hästar? Den kanske inte tål att köras med traktorhastighet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

473 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser