Såsom tidigare butiksägare vill jag ändå påpeka, att det faktiskt finns en viss poäng med ett sånt här beteende. En butiksägare kan faktiskt lyssna på synpunkter från anställda och kunder och välja andra produkter av det ena eller andra skälet. Tex så slutade en närbutik här med tandkrämsmärken som låg i inte mindre än fyra led av förpackningar.
Det är väl i och för sig ändå en sanning med modifikation.
Det går möjligen för enskilda småbutiksägare som har eget inköp, men som till exempel de större matvarukedjorna där har den enskilda affärsinnehavaren (franchiseföretagaren) inte så mycket att säga till om när det gäller inköp bundna som de är av kedjans bestämda sortiment.
Så det man bör vända sig till är ju de stora inköparna ör att kunna påverka där.
Dessutom. En teoretisk övning.
Om 1000 personer runtom i Sverige klagar hos sina lokala affärer blir det kanske en person per affär som klagar.
Av dessa klagomål kanske 5-10% om ens det. kommer vidare uppåt med motiveringen: Vadå? En person gnäller. Det kan man ta.
Om 1000 personer gör samma sak centralt (inköpsavdelningar, Public relations etc.) gör det betydligt större effekt.
Småskalighet i all ära, men i vissa fall så funkar inte det alls.
En fundering vad man kunnat göra för att väcka uppmärksamhet på detta är att spara ett antal innehållsförteckningar från olika varor och skicka in dom till respektive kedjas kundtjänster med frågor vad det står.
Görs detta i organiserad form så ger det en ganska bra effekt.