Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Innehållsförteckningar  (läst 7412 gånger)

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
Innehållsförteckningar
« skrivet: 17 aug-11 kl 20:59 »
Behöver vi ytterligare skäl till varför vi köper eller egenproducerar naturligare produkter och livsmedel? Egentligen inte men det här med innehållsförteckningar blir bara värre och värre.

Visar två bilder som visar problematiken med innehållsförteckningar:

1. Dom är så förbaskat små, ofta runt 1 mm höga bokstäver
2. Dom skrivs i milda färger så det är svårtydbart (kameran med 1 cm närgräns hade svårt att fokusera på texten med!)
3. De skrivs på baksidan av etiketter man måste pilla bort för att kunna läsa innehållsförteckningen

Det framgår med all önskvärd tydlighet att producenterna inte är särskilt angelägna om att konsumenterna skall få reda på vad produkten innehåller. Och när du är hemma och tittar med förstoringsglas, alternativt kollar upp någon producents hemsida, har du ju redan köpt produkten. De har redan fått betalt. Så varför bry sig?
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

knöcklan

• Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Innehållsförteckningar
« Svar #1 skrivet: 17 aug-11 kl 21:13 »
Sockerinnehåll angivet i % tycks få tillverkarna att darra och därför allsköns försök att blanda ihop med andra ingredienser.  Kanske skall man se det positivt att vi konsumenter börjar jämföra och göra medvetna val ???
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Tännlappen

• -
« Svar #2 skrivet: 17 aug-11 kl 21:22 »
Att dom får lura på oss allt möjligt skit helt lagligt gör en på dåligt humör  >:D .Hade dom skrivit Lusblod och slaktrester på godispåsarna med stora bokstäver så hade det varit oki doki. Likadant med andra produkter där dom gömmer äckligheter bakom siffror. Tycker det är fräckt att lura på folk äckligheter som man valt bort om man vetat innehållet.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #3 skrivet: 17 aug-11 kl 21:27 »
Exakt! innehållet snuttifieras med hjälp av neutrala siffror och bokstavskombinationer. Tanken var väl att få standardiserat och förenklat, men detta har spelat tillverkarna rätt i händerna som inte längre behöver skriva ut att råttan består av gristarmar. Vi blir vad vi äter.

skum

• Dalarna
« Svar #4 skrivet: 17 aug-11 kl 21:40 »
Eftersom jag blir mycket ond på de svårtydda innehållsförteckningarna så brukar jag trackasera personalen i butiken genom att be dem redogöra för innehållet i varan. Min förhoppning är att de ska tröttna på detta och kräva leverantören på tydligare och bättre innehållsförteckningar. >:D
Skum

Existens?

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 17 aug-11 kl 22:14 »
Eftersom jag blir mycket ond på de svårtydda innehållsförteckningarna så brukar jag trackasera personalen i butiken genom att be dem redogöra för innehållet i varan. Min förhoppning är att de ska tröttna på detta och kräva leverantören på tydligare och bättre innehållsförteckningar. >:D

Stackars personal..det är väl knappast deras fel? Gå på det här på forumet hatade livsmedelsverket istället, det är väl antagligen dom som sätter reglerna för hur innehållsförteckningen ska se ut.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #6 skrivet: 17 aug-11 kl 22:34 »
Jo det är ju sant förståss, men jag har gjort likadant. Skyller på att jag har glömt glasögonen hemma och ber dom läsa upp innehållsförteckningen för mig. "Är det XYZ i den här?" Brukar ta en kvart och dom kan ofta inte läsa texten heller  >:D

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #7 skrivet: 17 aug-11 kl 23:09 »
Och ofta på engelska.  Men värst tycker jag är att om djuret har växt upp i Argentina, slaktats i Finland, styckats i Korea och slutligen förpackats i Sverige, då SKA det stå Sverige som urspsrungsland.

Senast hittade jag "svenska" jordnötter.  Personalens intresse = 0
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #8 skrivet: 17 aug-11 kl 23:22 »
Apropå det, senast jag var o handlade såg jag en skylt med "Äkta Svenskt kaffe"  ;D

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #9 skrivet: 17 aug-11 kl 23:49 »

Du menar att den trakasserade personalen ska kontakta de hundratals (tusentals?) företag som levererar till den butik de arbetar i?
Det är väl inte deras ansvar att du inte kan/vill tyda innehållsförteckningar?
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #10 skrivet: 17 aug-11 kl 23:55 »
Såsom tidigare butiksägare vill jag ändå påpeka, att det faktiskt finns en viss poäng med ett sånt här beteende. En butiksägare kan faktiskt lyssna på synpunkter från anställda och kunder och välja andra produkter av det ena eller andra skälet. Tex så slutade en närbutik här med tandkrämsmärken som låg i inte mindre än fyra led av förpackningar.

KLAGA PÅ!

Och för den delen - är det något som skyltas med i ännu mindre stil, så är det telefonnummer och adresser för konsumentkontakten för olika produkter!  :-X

Tännlappen

• -
« Svar #11 skrivet: 18 aug-11 kl 00:21 »
Jovisst...är det många som ber om läshjälp med förpackningarnas innehåll så går nog signalen fram till den som styr och ställer.  8)

MarbleArch

• Bohuslän
« Svar #12 skrivet: 18 aug-11 kl 00:35 »
Såsom tidigare butiksägare vill jag ändå påpeka, att det faktiskt finns en viss poäng med ett sånt här beteende. En butiksägare kan faktiskt lyssna på synpunkter från anställda och kunder och välja andra produkter av det ena eller andra skälet. Tex så slutade en närbutik här med tandkrämsmärken som låg i inte mindre än fyra led av förpackningar.

Det är väl i och för sig ändå en sanning med modifikation.
Det går möjligen för enskilda småbutiksägare som har eget inköp, men som till exempel de större matvarukedjorna där har den enskilda affärsinnehavaren (franchiseföretagaren) inte så mycket att säga till om när det gäller inköp bundna som de är av kedjans bestämda sortiment.
Så det man bör vända sig till är ju de stora inköparna ör att kunna påverka där.

Dessutom. En teoretisk övning.
Om 1000 personer runtom i Sverige klagar hos sina lokala affärer blir det kanske en person per affär som klagar.
Av dessa klagomål kanske 5-10% om ens det. kommer vidare uppåt med motiveringen: Vadå? En person gnäller. Det kan man ta.

Om 1000 personer gör samma sak centralt (inköpsavdelningar, Public relations etc.) gör det betydligt större effekt.

Småskalighet i all ära, men i vissa fall så funkar inte det alls.

En fundering vad man kunnat göra för att väcka uppmärksamhet på detta är att spara ett antal innehållsförteckningar från olika varor och skicka in dom till respektive kedjas kundtjänster med frågor vad det står.
Görs detta i organiserad form så ger det en ganska bra effekt.

pålle

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 18 aug-11 kl 01:57 »
Vi får väll attackera butiks ägarna med att dom får läsa upp vad som står så kanske dom tröttnar snart  bara tillräckligt många tjatar på.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #14 skrivet: 18 aug-11 kl 02:25 »
Jag har drivit just en ICA-butik som hör till de större franchisekedjorna. Och visst var jag uppbunden på ett sätt, men vi kan välja bort saker också. Och de lyssnar faktiskt på enskilda företagare om man tycker något. Helt dödfött är det inte. Och kunderna har makt, det får man inte glömma.

Charlotte

• -
« Svar #15 skrivet: 18 aug-11 kl 10:03 »
Jag oroar mig betydligt mer för att maten innehåller dolt socker, div sötningsmedel och kemiska smak och färgämnen än att det finns animaliska naturliga produkter som lusblod och gristarmar i den...
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #16 skrivet: 18 aug-11 kl 10:16 »
Jag hittade detta i en annan tråd:

Problemet med alla e-ämnen är att ingen vet hur våra kroppar påverkas på sikt av blandningen av alla kemikalier vi stoppar i oss (eller kommer i kontakt med på annat sätt). Var för sig kan ett ämne verka ofarligt i en 3-årsstudie av ämnet men vem vet vad som händer om man regelbundet intar 50-60 olika kemikalier under 30 år?
Bra sagt, Zebulon!  Är det detta som kallas
coctaileffekten
långtidsexponering
?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

rangs

• -
« Svar #17 skrivet: 18 aug-11 kl 10:28 »
Visst kan man tycka att innehållsförteckningarna skulle kunna vara tydligare. men då kanske man måste göra förpackningen större med allt vad det innebär tex dyrare transporter mer energi vid tillverkning mm större butikshyllor mm allt detta för att det skall bli lättare att läsa och jag tror inte att producenten gärna stoppar i mer produkt bara för att förpackningen är större. vi får nog tyvärr leva med små och otydliga förteckningar pga av hur förpackningen ser ut
Kärlek och krig är detsamma, och krigslister och taktik är tillåtna i båda

Abigail

« Svar #18 skrivet: 18 aug-11 kl 22:32 »
Visst kan man tycka att innehållsförteckningarna skulle kunna vara tydligare. men då kanske man måste göra förpackningen större med allt vad det innebär tex dyrare transporter mer energi vid tillverkning mm större butikshyllor mm allt detta för att det skall bli lättare att läsa och jag tror inte att producenten gärna stoppar i mer produkt bara för att förpackningen är större. vi får nog tyvärr leva med små och otydliga förteckningar pga av hur förpackningen ser ut
Menar du att om förpackningarna är tillräckligt små så ska vi strunta i innehållet? Om man är allergisk mot något så ska man inte kunna köpa småförpackningar?

Tyvärr så är det ofta svårt att läsa även på större förpackningar.

Man skulle kunna ta en kundkorg och samla ihop många svårtydda innehållsförteckningar. (Tycker att man kan vara schysst och undvika kyl- och frysvaror, åtminstone i början) Sedan ber man att få prata med inköpsansvarig. Om inte den personen är anträffbar så lämnar man korgen till personalen och ber dem lämna korgen till inköpsansvarig och talar om att man kommer tillbaka vid ett senare tillfälle och då vill man veta innehållet i förpackningarna.  Tror ni att det är en bra idé?

christelle

• Blekinge
« Svar #19 skrivet: 18 aug-11 kl 22:45 »
Menar du att om förpackningarna är tillräckligt små så ska vi strunta i innehållet? Om man är allergisk mot något så ska man inte kunna köpa småförpackningar?

Tyvärr så är det ofta svårt att läsa även på större förpackningar.

Man skulle kunna ta en kundkorg och samla ihop många svårtydda innehållsförteckningar. (Tycker att man kan vara schysst och undvika kyl- och frysvaror, åtminstone i början) Sedan ber man att få prata med inköpsansvarig. Om inte den personen är anträffbar så lämnar man korgen till personalen och ber dem lämna korgen till inköpsansvarig och talar om att man kommer tillbaka vid ett senare tillfälle och då vill man veta innehållet i förpackningarna.  Tror ni att det är en bra idé?
Dom skulle ju kunna ha en innehållsförteckning på hyllkanten eller i nån typ monitor som där man läser av priserna. Nu står man i affären och retar sig på att man inte ser det finstilta utan förstoringsglas, och knappt då heller. >:D
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Dela detta:

* Inloggade just nu

594 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser